FINANSIJSKI I RACUNOVODSTVENI IZVEŠTAJI
Prilikom obavljanja svog posla, autori kao i korisinici racunovodstvenih
izveštaja vezani su za domaca pravna, stucna i druga pravila struke.
Poštujuci ova pravila, autori i korisnici finansijsko-racunovodstvenih
izraza, nece doci do vecih problema prilikom zadovoljavanja njihovih informativnih
potreba.
U stituacijama kada se finansijski korisnik, investitor ili poverilac
srece sa ekonomskom slikom neke druge zemlje odnosno kada treba da upozna
parcijalan ili celovit privedni entitet neke druge zemlje, on se suoci
sa raznim problemima koji proizilaze iz sadrinskih i formalnih razlika
finansijsko-racunovodstvenih izveštaja ovih zemalja.
Da bi se prevazišle ovakve situacije, Evropska Zajednica kontinuirano
radi na usvajanju posebnih racunovodstvenih direktiva sa ciljem da harmonizuju
racunovodstvena rešenja i škole unutar zajednice. Uvde se ustvari
tei zajednickom dogovoru i izboru prihvatljivih rešenja, koja
omogucavaju sporazumevanje odnosno eli se da racunovodstvo bude
jezik poslovnog sporazumevanja.
Ova globalizacija ekonomije, uprkos postojecim razlikama podstice unifikaciju
godišnjih izveštaja i finansijskog racunovodstva privrednih
društava.
Racunovodstvene škole imaju osnovu u italijanskom dvojnom knjigivodstvu,
ali ipak postoje brojne razlike koje uticu na prikazivanje finansijskog
poloaja i uspeha privrednih društava.
Razvoj privrede, posebno medunarodne trgovine robom i kapitalom zahtevalo
je postojanje razumevanja medunarodnog racunovodsva. Razvoj medunarodno
uporedivog racunovodstva predstavlja podršku globalizaciji u proširenju
finansijskih transakcija. To je rezurtiralo sve vecom internacionalizacijom
racunovodstva, koja je najbolje izraena u medjunarodnim racunovodstvenim
pravilima (racunovodstvenim standardima i direktivama).
UTICAJ ISTORIJSKIH OKOLNOSTI NA PRISUSTVO RAZLIKA U RACUNOVODSTVENIM
REŠENJIMA
Na razlike prisutne u racunovodstvenim rešenjima u svetu posledica
uticale su mnogi istorijski dogadaji i okolnosti. Prelomni istorijski
dogadaj za pojavu vecih razlika u racunovodstvenim rešenjima u svetu
su Svetska ekonomska kriza i II svetski rat.
U SAD-u i Velikoj Britaniji privredna društva se finansiraju uglavnom
prodajom vrednosnih papira odnosno davaoci kredita i ostali poverioci
su u manjini. U ovoj situaciji investitori preuzimaju veci rizik za finansijska
ulaganja, pa oni zahtevaju da im poslovni organi društva prezentiraju
realnu dobit i gubitke. Panja je usmerena na zaradivacki potencijal,
dok u racunovodstvu preovladuju realan prikaz, neprekidnost, stalnost
i realizacija.
Svetska ekonomska kriza (1929-1933 god), koja je u SAD dovela do osnivanja
americke dravne Komisije za nadzor na berzi (Securites and Excange
Commision, SEC) je jedan od glavnih dogadaja koji je uticao na pojavu
razlika u racunovodstvenim rešenjima. Ova komisija je zajedno sa
predstavnicima Savezne vlade i racunovodstveno-revizorske organizacije
bila autor opštih racunovodstvenih nacela ( Generally Accepted Principles,
-GAAP).
Zajednicka strucna pravila sadre, izmedu ostalog, sledeca rešenja:
nacelo realne prezentacije (fair presentation), nacelo prioriteta sadrine
u odnosu na formu (substance over form), nacelo kontuiteta (going concern
principle), nacelo realizacije (realisation principle), nacelo sadrajnog
razgranicavanja (matching principle), nacelo opreznosti (conservatism
principle), nacelo formalne i materijalne konstantnosti (consistency),
nacelo bistvenosti (materiality).
Nakon drugog svetskog rata, rastauracija postojecih kao i izrada novih
propisa o delovanju privrednih društava u Evropi prouzrokovale su
monetarne, poslovne i ostale integracije, izazvane privrednim interesima
u zapadnoj i centralnoj Evropi i dolazi do prihvatanja direktiva Evropske
Zajednice. Deo Evrope gde je dominirao socijalizam, prihvatile su 90-tih
godina, nove ekonomske i pravne sisteme. Uzor za izradu sopstvenih racunovodstvenih
standarda u nekim zemljama bili su medunarodni racunovodstveni standardi
i rešenja, dok su neke zemlje (SR Jugoslavija, Hrvatska) izabrale
neposrednu upotrebu racunovodstvenih standarda i rešenja. Veci deo
evropskih zemalja racunovodstvena pravila je uredio u okviru privrednog
prava. U Anglosaksonskom svetu prednost su imala pravila racinovodstvenih
organizacija u odnosu na pravna racunovodstvena pravila.
Dvojno knjigovodstvo bilo je prihvaceno u Italiji, Francuskoj, Nemackoj
i Holandijia zatim se razvilo i u ostalim zemljama sveta. Englesko racunovodstvo,
kao i škole, razvilo se najviše putem privrednih tokova, a zatim
i putem investiranja u Severnoj Americi. Vanu ulogu u prenosu racunovodstvenih
znanja imale su i druge evropske drave. Svoju praksu u oblasti racunovodstva
Francuska je prenela u Afriku i Polineziju, a Holandija u Indokinu.
DIREKTIVE EZ O POLAGANJU RACUNA
Dvema bitnim cinjenicama zemlje clanice EZ su bile motivisane da se propisima
o polaganju racuna završni racuni ucine razumljivijim, tj. da se
olakša njihovo citanje. Prvo je pomenuto nastojanje uslovljeno potrebom
za konstituisanjem zajednickog trista (a to je i bio cilj potpisivanja
ugovora o osnivanju EZ, Rimskim ugovorom iz 1957 godine), a to znaci brisanje
ogranicenja izmedu zemalja clanica.
Pripreme za uskladivanje privrednog prava i stvaranja uslova za uporedivanje
finansijsko-racunovodstvenih izveštaja privrednih društava,
EU je zapocela još 1965. godine. Predpripreme za stvaranje racunovodstvenih
direktiva zapocele su strucne organizacije evropskih privrednih revizora.
Do konacnog odredivanja vanih direktiva došlo je tek 1984.
godine, i to sledecim redom: prvu direktivu (gesellschaftrechtliche Richtlinie),
vezanu za objavljivanje (Publizitatsrichtlinie), Evropska Zajednica je
usvojila 9 marta 1968. godine; cetvrta direktiva, koja se odnosila naunifikovane
godišnje racunovodstvene izveštaje o ekonomskom poloaju
i uspehu društava kapitala (Bilanzrichtlinie), tj. deonicarskih društava,
zatim, društava sa ogranicenom odgovornošcu kao i komanditnih
društava na osnovu deonica, usvojena je od strane Evropske zajednice
25. jula 1978. godine; na izradu konsolidovanih bilansa društava
kapitala (Konzernbilanzrichtlinie), odnosila se sedma direktiva, a Evropska
Zajednica ju je usvojila 13. juna 1983. godine; osma direktiva, koja je
tretirala eksternu reviziju godišnjih obracuna poslovanja društava
kapitala (Abschlu?pruferrichtlinie) usvojena je 10. aprila 1984. godine.
Cinjenica je da su pomenute direktive smanjile broj razlika u racunovodstvenim
rešenjima, što je, dalje, rezurtiralo bitnim unapredenjem stepena
mogucnosti uporedivanja informacija o finansijskom poloaju i uspehu
privrednog društva. Ima mišljenja, prema kojima direktive regulišu
formalnu, a u manjoj meri suštinsku stranu problema.
Vecina drava je zadrala sopstvene «racunovodstvene navike».
Veci je broj primera koji indiciraju na bitne sadrinske razlike.
U Engleskoj se cesto dogada da se izmedu neopredmecenih sredstava aktiviraju
licni poslovni uspesi, što u Nemackoj nije dozvoljeno.
Ako izradimo racunovodstveni izveštaj prema racunovodstvenim pravilima
jedne ili druge clanice Evropske Zajednice, pojavice se znacajne razlike.
A. Oestreicher i C. Spengle su prema nemackim i francuskim pravno- racunovodstvenim
pravilima, izradili bilans stanja i bilans uspeha za društvo sa ogranicenom
odgovornošcu. U sedmoj godini rada, društvo ce ispoljiti razlike
i to:
Da bi se razlike svele na minimum, neophodna je dalja unifikacija racunovodstva.
Evropska komisija je predloila svim privrednim društvima cije
deonice kotiraju na berzi, da, najkasnije do kraja 2005. godine, izrade
konsolidovane racunovodstvene izveštaje, prema medunarodnim racunovodstvenim
standardima.
HARMONIZACIJA RACUNOVODSTVENIH STANDARDA
Prioritetne aktivnosti nacionalnih i medunarodnih racunovodstvenih institucija
treba da budu na planu uspostavljanja i izgradnje racunovodstvenih nacela
i standarda. Najvise je uticala okolnost da su finansijski izveštaji
nezaobilazna informaciona osnova korisnicima racunovodstvenih informacija
(internim i eksternim), prilikom ocene imovinskog, finansijskog i rentabilnog
poloaja kompanija.
1973. godine je formirana profesionalna racunovodstvena institucija, Komitet
za medunarodne racunovodstvene standarde (IASC – International Accounting
Standards Committee), od strane profesionalne grupe racunovodstvenih institucija
iz Velike Britanije, Irske, SAD, Kanade, Australije, Francuske, Nemacke,
Holandije, Meksika i Japana.
IASC, sa sedištem u Londonu, objedinio je, tokom svog postojanja,
140 racunovodstvenih tela iz 101 zamlje, te izradio i aurirao veliki
broj standarda koji su našli primenu u vecem broju zemalja u svetu.
Osnovni moto, kojim se IASC rukovodi, pri realizaciji svojih aktivnosti
, jeste da su uporedivi finansijski izveštaji neophodan uslov za
slobodan i normalan protok kapitala prema najefikasnijim korisnicima,
po najniim treškovima.
Zahvaljujuci podršci dosta široke baze, IASC se danas razvio
u jedinstvenu snagu u donošenju Medunarodnih racunovodstvenih standarda.
IASC je, do sada, produkovao 41 medunarodni racunovodstveni standard,
radeci, istovremeno i na revidiranju postojecih, odnosno predhodno publkovanih
standarda. To su sledeci:
MRS 1 – Prezentacije finansijskih izveštaja
MRS 2 - Zalihe
MRS 3 - Konsolidovani finansijski izveštaji (zamenjen sa MRS 27 i
28)
MRS 4 - Obracun amortizacije
MRS 5 - Informacije koje treba da budu otkrivene u finansijskim izveštajima
(zamenjen sa MRS 1)
MRS 6 – Racunovodstveni odgovori na prmene cena (zamenjen sa MRS
15)
MRS 7 – Izveštaji o toku gotovine
MRS 8 – neto dobitak ili gubitak perioda, fundamentalne greške
i promene u racunovodstvenim politikama
MRS 9 – Troškovi istraivanja i razvoja
MRS 10 – Eventualnosti i dogadaji koji nastaju posle datuma Bilnsa
stanja
MRS 11 – Ugovori o dugorocnoj izgradnji
MRS 12 – Porezi na dohodak
MRS 13 – Prezentacija obrtne imovine i tekucih obaveza (zamenjen
sa MRS 1)
MRS 14 – Izveštavanje po segmentu
MRS 15 – Iformacija koja odraava uticaje promene cena
MRS 16 – Nepokretna imovina, postrojenja i oprema
MRS 17 – Lizinzi
MRS 18 – Prihodi
MRS 19 – Beneficije zaposlenih
MRS 20 – Racunovodstveno obuhvatanje dravnih dotacija i otkrica
dravne pomoci
MRS 21 – Uticaji promena kurseva stranih valuta
MRS 22 – Poslovna kombinovanja (pripajanja, spajanja)
MRS 23 – Troškovi zajmova
MRS 24 – Otkrica o povezanoj stavki
MRS 25 – Racunovodstveno obuhvatanje ulaganja
MRS 26 – Racunovodstveno obuhvatanje i izveštavanje na osnovu
planova penzinih beneficija
MRS 27 – Konsovidovani finansijski izveštaji i racunovodstveno
obuhvatanje ulaganja u preduzeca kceri
MRS 28 – Racunovodstveno obuhvatanje investiranja u pridruena
preduzeca
MRS 29 – Finansijsko izveštavanje u hiperinflatornim privredama
MRS 30 – Otkrica u finansijskim izveštajima banaka i slicnih
finansijskih institucija
MRS 31 – Finansijsko izveštavanje o interesima u zajednickim
ulaganjima
MRS 32 – Finansijski instrumenti (otkrice i prezentiranje)
MRS 33 – Zarade po akciji
MRS 34 – Medubilansi
MRS 35 – Prihod poslovanja
MRS 36 – Smajenje poslovanja
MRS 37 – Pokrica, neizvesne obaveze i nepredvidena sredstva
MRS 38 – Materijalna aktiva
MRS 39 – Nematerijalna sredstva
MRS 40 – Ulaganja u nekretine
MRS 41 – Poljoprivreda
Uspeh komiteta za medunarodne racunovodstvene standarde zavisi, uglavnom,
od priznanja i podrške za njegov rad koje dobija od vecine razlicitih
interesnih grupa koje deluju u okviru granica njihovih sopstvenih ovlašcenja.
Chistopher Nobes je naveo odredeni broj interesnih grupa koje bi imale
koristi od harmonizacije. Investitori i finansijski analiticari, koji
treba da razumeju finansijske izveštaje stranih kompanija cije akcije
eventualno ele dakupe, predstavljaju prvu takvu grupu. Potrebna
je sigurnost da su finansijski izveštaji iz razlicitih zemalja pouzdani
i uporedivi, potrebno im je i poverenje u kvalitet revizije odnosnih izveštaja.
Za multinacionalne kompanije prednosti vezane za standardizaciju su jos
vanije i to po više osnova. Kada bi finansijski izveštaji
širom sveta bili sacinjeni na istoj osnovi rad finansijskih racunovoda
na pripremanju i konsolidovanju pomenutih izveštaja bio bi umnogome
jednostavniji. Zatim u velikoj meri bio bi olakšan poslovni zadatak
oko pripremanja uporedivih intrenih informacija za ocenu uspešnosti
poslovanja filijala u razlicitim zemljama. Znatno bi bila olakšana
procena stranih kompanija za potencijalno preuzimanje.
Sledeca interesna grupa koja bi imala koristi od harmonizacije su Medunarodni
davaoci kredita (Svetska banka i dr.), jer se konstantno suocavaju sa
teškocama vezanim za uporedivanje.
Medunarodne racunovodstvene firme su grupacija koja bi efektuirala na
harmonizaciji. Mnogi od klijenata velikih angloamerickih racunovodstvenih
firmi imaju najmanje jednu filijalu u inostranstvu.
Sledece tri grupe daju podršku radu IASC, s osnovinim ciljem afirmacije
standarda i podrške za njihovu primenu i to: Medunarodni savez racunovoda
(IFAC), Nacionalne berze kapitala i Regionalne grupe racunovoda, kao sto
su Savez racunovoda Azije i Pacifika i Inter-americko racunovodstveno
udruenje.
Stav ostalih kriticara je bio da donošenje Medunarodnih racunovodstvenih
standarda predstavlja manevarsko sredstvo velikih medunarodnih profesionalnih
racunovodstvenih firmi da uvecavaju svoju zaradivacku moc.
HARMONIZACIJA STANDARDA REVIZIJE
U obezbedivanju integriteta finansijskih informacija ucestvuju kompetentni
nezavisni revizori koji vrše funkciju potvrdivanja u revizorskom
svetu, odnosno revidiraju finansijske informacije i na osnovu toga potvrduju
njihovu pouzdanost, poštenje, kao i druge aspekte kvaliteta.
Objavljivanje i usvajanje Medunarodnih standarda revizije rezultirace,
prema americkim autorima Stemp-u i Munic-u, vecim brojem pozitivnih efekata
i to:
- Korisnici revizorskih izveštaja u uslovima postojanja niza
medunarodnih standarda revizije ce imati mnogo više poverenja u
ekspertsko misljenje revizora
- Uvecavaju se koristi koje vec proizilaze iz postojanja Medunarodnih
racunovodstvenih standarda pruajuci citaocima dodatnu sigurnost
da su primenjeni racunovodstveni standardi u saglasnosti sa njima
- Uvecavajuci snagu Medunarodnih racunovodstvenih standarda medunarodni
standardi revizije pomau korisnicima u vršenju medunarodnih
finansijskih uporedivanja
- Dalji podstrek za unapredenje i širenje niza medunarodnih
racunovodstvenih standarda, daju upravo medunarodni standardi revizije
- Njihovo postojanje pomae investranju kapitala, narocito
u nerazvijena podrucja
- Nerazvijenim zemljama razvijanje niza standarda olakšava
produkovanje domacih standarda revizije
- U svim slucajevima gde postoji sukob interesa izmedu menadmenta
i eksternih korisnika tih izveštaja neophodna je delotvorna u verodostojna
revizija
Medunarodni standardi revizije pokrivaju sva esencijalna pitanja revizije,
tako da su svrstani u odredene grupe po tretiranim pitanjima. Svaki Medunarodni
standard revizije, u okviru pojedine grupe, oznacen je trocifrenim brojem.
UVODNA GRUPA (obuhvata Medunarodne standarde revizije od 100-120)
Grupa pod nazivom ODGOVORNOSTI:
200 – Ciljevi i opšti principi revizije finansijskih izveštaja
210 – Uslovi revizorskog angamana
220 – Kvalitet rada revizorske kontrole
230 – Dokumentacija
240 – Kriminalne radnje i greške
250 – razmatranje zakona i propisa u reviziji finansijskih izveštaja
Grupa pod nazivom PLANIRANJE:
300 – Planiranje
310 – Poznavanje poslovanja
320 – Materijalnost u reviziji
INTERNA KONTROLA:
400 – Procena rizika i interna kontrola
401 – Revizija u okuenju kompijuterskih informacionih sistema
402 – Revizijska razmatranja u vezi sa entitetima koji koriste
uslune oganizacije
REVIZORSKI DOKAZI:
500 – Dokaz revizije
501 – Dokaz revizije (dodatna razmatranja za specificne pozicije)
510 – inicijalni angamani – pocetna stanja
520 – Analiticki postupci
530 – Revizijsko uzrokovanje i drugi postupci izbora testova
540 – Revizija racunovodstvenih procena
550 – Povezani subjekti
560 – Naknadni dogadaji
570 – Stalnost poslovanja entiteta
580 – Izjave rukovodstva
KORIŠCENJE RADA DRUGIH:
600 – Korišcenje rada obavljenog od drugog revizora
610 – Razmatranje rada interne revizije
620 – Korišcenje rada eksperata
ZAKLJUCCI REVIZIJE I IZVEŠTAVANJE:
700 – Izveštaji revizora o finansijskim izveštajima
710 – Uporedivanja – uporedni podaci
720 – Ostale informacije koje sadre dokumenta u revidiranim
finansijskim izveštajima
SPECIJALNE OBLASTI:
800 – Izveštaji revizora o angamanima u reviziji za
posebne svrhe
810 – Ispitivanje projektovanih finansijskih informacija
USLUGA SRODNIH REVIZORA:
910 – Angaovanje na pregledu finansijskih izvestaja
920 – Angaovanje na obavljanju ugovorenih postupaka u vezi
sa fin. infomacijama.
930 – Angaovanje na kompilaciji finansijskih informacija
ODNOS PREMA GLOBALNOJ HARMONIZACIJI POLAGANJA RACUNA
U JUGOSLOVENSKOJ PRAKSI
Brojni su i vidljivi dokazi koji indiciraju da je, kod nas, kvalitet
finansijsko-racunovodstvenih izveštaja preduzeca i drugih izveštajnih
entiteta na vrlo niskom nivou.
Vrhovnom menadmentu preduzeca, po logici stvari, pripadaju sledece
nadlenosti i odgovornosti, i to:
- Polaganje racuna o stanju, uspehu i promenama (tokovima) u finansijskom
poloaju preduzeca, pa samim tim i vodenje poslovnih knjiga, cijim
se zakljucivanjem i dolazi do finansijsko-racunovodstvenih izveštaja;
- Donošenje pojedinacnih poslovno-finansijskih odluka;
- Planiranje i kontrola ostvarenja preduzeca u domenu stanja, uspeha
i promena finansijskom poloaja preduzeca ili drugacije receno,
sistematsko upravljacka kontrola poslovno-finansijskih procesa u preduzecu.
Top menagement tj. uprava ima dvojaku ulogu, i to:
- On je kreator eksternih finansijsko-racunovodstvenih informacija;
- Vrhovni menadment se javlja u funkciji korisnika finansijsko-racunovodstvenih
informacija o preduzecu koje vodi.
Ni jednu od tih uloga uprave naših preduzeca ne realizuju na zadovoljavajuci
nacin. Tri su glavna razloga za konstatovano stanje, i to:
- Nedopustivo niska racunovodstvena obrazovanost clanova vrhovnog
menadmenta
- Neadekvatan stepen poslovne etike u krugovima uprave
- Odsustvo sankcija za slucaj emitovanja nedovoljno relevantnih, pouzdanih
i uporedivih finansijsko-racunovodstvenih informacija
Da bi se pojacalo postojece jezgro, drava treba poraditi na izradi
jednog dobrog zakona o reviziji, kao i da intezivira proces obrazovanja
i dodele sertifikata revizorima. Izrazito vane i velike nadlenosti
i odgovornosti za odnos ukupne profesije prema javnom interesu, stekla
je profesionalna asocijacija racunovoda i revizora. Dakle, bez kvalitetnog
finansijsko-racunovodstvenog informisanja nema transparentnog ekonomskog,
pa i ukupnog društvenog sistema zemlje.
Tradicionalno racunovodstvo i racunovodstveno izveštavanje privrednih
preduzeca i drugih pravih subjekata, u SCG se reguliše posebnim zakonskim
propisima. U clanu 1. Zakona o racunovodstvu, utvrden je legalni okvir
za racunovodstvo i izveštavanje svih pravih lica. Kao obaveze se
u clanu 1. navode i racunovodstveni standardi.
Naravno da, samo po sebi, proglašavanje Medunarodnih racunovodstvenih
standarda neposredno primenljivim u našoj zemlji nema posebnog znacaja.
Rešenja iz Medunarodnih racunovodstvenih standarda je neophodno postupno
prihvatati, vodeci racuna, da se odredene specificnosti nacionalne privrede
regulišu samo naophodnih posebnim nacionalnim standardima, koji bi,
po logici stvari, cinili jedinstveu celinu sa Medunarodnim racunovodstvenim
standardima.
Zakon o reviziji racunovodstvenih iskaza, kojim je revizija ustrojena
na nacin slican onome u zemljama sa dugom tradicijom revizije, je imao
presudan uticaj na praksu eksterne revizije.
Jedan od prvih koraka ucinjenih ka primeni Medunarodnih standarda revizije,
u nasoj praksi, smatra se objavljivanje prevoda Medunarodnih standarda
revizije sa engleskog jezika 1998. godine u izdanju SRR Srbije.
Medutim Medunarodni standardi revizije našim sadašnjim revizorskim
kadrovima, nisu bliski, uglavnom iz razumljivih i opravdanih razloga.
Za razliku od revizora iz anglosaksonskih zemalja koji imaju iskustvo
u primenjivanju nacionalnih profesionalnih standarda revizije, naš
revizorski kadar se manje-više sa njima prvi put suocava.
ETICKI ASPEKT FINANSIJSKO -RACUNOVODSTVENIH IZVEŠTAVANJA
I REVIZIJE
Polazeci od nesporne cinjenice o izuzetno niskoj racunovodstveno -izveštajnoj
kulturi nacionalna asocijacija racunvoda i revizora ce morati uciniti
vrlo ozbiljne napore na više polja, i to: organizacionom, upravljackom,
strucno-obrazovnom i prfesionalno-etickom.
Esencijalni uslov za maksimilizaciju ekonomskog rasta i smanjenje siromaštva,
jeste da poslovne odluke moraju biti donošene pod svetlošcu
javnog uvida i elementarni uslov za transparentnost institucionalne infrastrukture
i ekonomskih pa i društvenih stanja i procesa.
Uspeh aktivnosti nosilaca bilo koje uloge u društvu zavisi od njihovog
etickog ponašanja.
U zemljama razvijenih trišnih privreda i racunovodstva, racunovodama
i revizorima se prua vrlo obimna podrška, i to putem:
- zakonske regulative
- racunovodstvenih standarda
- zahteva za kontinuirano obrazovanje i proveru znanja i veština
- regulative komisija za hartije od vrednosti kontrole kvaliteta
- druge provere od strane profesionalne asocijacije
- kodeks profesionalnog ponašanja utvrdenog od strane acocijacije
U vrlo tesnoj vezi sa integritetom jeste objektivnost koja oznacava nepristrasnost
racunovodstveno-revizorskih nedoumica, bez navijackog stava, po pitanjima
konfrontacije informacionih i materijalnih interesa.
Jednako je vano stvarno sacuvati nezavisnost, kao i stvarati uslove
da korisnici informacija veruju da je nezavisnost ocuvana.
Što se tice kodeksa profesionalne etike revizora tice, u vecini razvijenih
zemalja trišne privrede, sastoji se iz sledece cetiri kategorije
etickih standarda, i to:
- koncepti profesionalne etike
- pravila ponašanja koja se sastoje od prinudnih zabrana
- tumacenja pravila ponašanja koja se publukuju od strane odbora
komiteta za profesionalnu etiku
- eticka pravila na koja se moe gledati skoro identicno kao i
na odluke suda koji tumaci primenu Ustava
Najvaniji elementi koncepta profesionalne etike i pravila ponašanja
revizora su sledeci:
- nezavisnost
- integritet i objektivnost
- opšti i tehnicki standardi
- odgovornost prema klijentima
- odgovornost prema kolegama
- ostale odgovornosti i postupci
PROCITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|
preuzmi
seminarski rad u wordu » » »
Besplatni
Seminarski Radovi
|