Portfolijeva metoda
Tacno postavljanje cilja I dugorocno planiranje proizvodnog programa dozvoljava
da se degenerirajuci proizvodi nadomeste novitetima,pri cemu proizvodjac
kompanija treba da se sluzi u industrijskom marketingu strategijskim konceptom:
-portfolio matricama
-PIMS programom
-metodom scenarija
-cost-benefit analizom,
-analizom gepa
-krivom iskustva
-swot I tows matricom…
U strategijskom planiranju veliki znacaj imaju modeli portfolia.Kreiranje
strategijske pozicije preduzeca nezamisliv je bez upotrebe portfolio matrica.
Portfolio matrice
Sam termin “portfolio matrice”pozajmljen je iz finansija hartija
od vrednosti gde se one kombinuju po odredjenim kriterijumima u optimalne
portfolije.Samo stvaranje strategijske pozicije preduzeca nemoguce je
zamisliti bez upotrebe neke od portfolio matrica,jer omogucavaju uvid
u poziciju pojedinih proizvoda,grupa proizvoda ili delatnosti strategijskog
poslovanja na portfolio matrici.,kao zbir profitnih potencijala poslovno-trzisnih
pozicija (SBU).
Metod portfolio
Posto strategijsko planiranje polazi od jasno definisanih ciljeva I od
adekvatnih sredstava za njihovo dostizanje,u prvom planu se nalazi problematika
alokacije resursa,pri cemu su drugima pa I samim menadzerima od velike
pomoci portfolio matrice.
Bazicnu matricu portfolio razvila je Bostonska konsultantska
grupa 1970.-tih godina.Ono sto je zajednicko vecini,`ukljucujuci I novije
portfolio modele,je da jedna osa predstavlja okruzenje,a druga odredjene
snage organizacije.Ovi modeli se mogu narocito uspesno primeniti u preduzecima,pri
cemu je vazna uloga koju oni imaju u procesu planiranja strategije rasta
preduzeca.
Primena portfolio metode ,odnosno primena portfolio planiranje predstavlja
upravljanje preduzecem slicno upravljanju portfoliom investicija.svaka
poslovna aktivnost u preduzecu je jedinstvena po svom rastu,po novcanim
tokovima,visini profita.Zato ona moze imati razlicite uloge-npr.kao generator
rasta,kao izvor prihoda ili kao kandidat za eliminisanje.
Strategija diverzifikovanog preduzeca u sustini predstavlja alokaciju
resursa izmedju razlicitih poslova,pri cemu je od posebnog znacajapostizanje
sinergije.Modeli portfolio se razlikuju po dimenzijama koje se koriste
za njihovu konstrukciju.
Bazicna portfolio matrica
Bazicna portfolio matrica koju je razvila Bostonska konsultantska grupa
(BSG) ima dimenzije:
-relativno trzisno ucesce (apscisa)
-rast trzista (ordinate)
To znaci da x osa na prilozenom primeru oznacava relativno trzisno ucesce
preduzeca (RTU) na datom trzisnom segmentu koji se izracunava deljenjem
njegovog ucesca na trzistu ucescem vodeceg konkurenta.
Relativno trzisno ucesce-Stopa rasta trzista
Modeli portfolio se razlikuju po dimenzijama koje se koriste
za njihovu konstrukciju.
Bazicna portfolio matrica koju je razvila Bostonska konsultantska grupa
(BSG) ima dimenzije:
-relativno trzisno ucesce(apscisa) i
-rast trzista(ordinate)
To znaci da “ x “osa oznacava relativno trzisno ucesce preduzeca
(RTU) na datom trzisnom segmentu koje se izracunava deljenjem njegovog
ucesca na trzistu ucescem vodeceg konkurenta.
Tako npr.odnos od 0,2 znaci da prodaja preduzeca predstavlja svega 20%
liderovog trzisnog ucesca.Odnos od 2,00 znaci da je ukupna prodaja firme
dvostruko veca od prodaje najveceg konkure
U ovom modelu moguce su cetiri razlicite strategijske pozicije koje su
date u cetiri kvadranta matrice(pri cemu koristimo izvornu slikovitu terminologiju).
Proizvodi koji pripadaju I kvandrantu
(gornji levi kvandrant slike)matrice se oznacavaju kao “zvezde”(“stars”),t
su proizvodi koji imaju visoko ucesce na trzistu sa visokom stopom rasta
I predstavljaju osnovne nosioce razvoja.
Proizvodi u II (gornjem desnom uglu slike) kvandrantu
matrice ,nalaze se u poziciji nisko ucesce na trzistu/visok rast trzista
I poznati su kao “znaci pitanja”(“question marks”).
Proizvodi u III (donjem levom uglu slike)kvandrantu matrice
`su stvaraoci gotovine-“krave muzare” (“cash cows”-$)I
imaju veliko trzisno ucesce na sporo rastucim trzistima.
Proizvodi u IV (donjem desnom uglu slike)kvandrantu
matrice,proizvodi se oznacavaju terminom “psi”(“dogs”-X)
I imaju nisko trzisno ucesce na sporo rastucem trzistu.Preduzece bi trebalo
da eliminise proizvode “pse”,a da finansijska sredstva koja
obezbedjuju proizvodi u III kvandrantu usmeri ka najperspektivnijim proizvodima
“znacima pitanja”da bi oni dosli u strategijsku poziciju “zvezda”
koje obezbedjuju dugorocnu rentabilnost.
Na ovaj nacin se upravljanjem portfoliom proizvoda obezbedjuje ravnoteza
izmedju stvaranja I koriscenja gotovine.Stoga je pozeljno da preduzece
ima uravnotezen portfolio proizvoda (poslova) sto zahteva znacajne investicije
u proizvode “zvezde”, zastitu proizvoda stvaralaca gotovine
koji ce generisati sredstva za dalje selektivno investiranje u “znake
pitanja”I dezinvestiranje-eliminisanje iz proizvodnog programa proizvoda
“pasa”.Bitno je naglasiti da se ova matrica moze koristiti
za odgovor na mnoga strategijska pitanja vezana za procenu buduce strategije
diverzifikovanog preduzeca.
Razvijanje portfolio matrica za dosadasnji vremenski period uz koriscenje
proslih podataka da bi se odredila portfolio putanja u smislu kretanja
ili napredovanja strategijskih poslovnih jedinica (SBU) u toku nekog vremenskog
perioda unosi dinamicnu komponentu u analizu portfolia.
Polazeci od predvidjenih stopa rasta trzista I odluka koje se odnose
na strategije o trzisno ucescu za razlicite SBU mogu da se konstruisu
scenariji na bazi portfolio matrice.
Matrica snaga preduzeca-atraktivnost grane
Portfolio matrica predstavlja plansku mrezu sa devet polja I bazira na
koordinatama:snaga preduzeca I atraktivnost grane.Ono sto je bitno novo
je da su ovi faktori sastavljeni iz veceg broja varijabli.
Tako je atraktivnost grane slozena od varijabli:rast trzista,velicina
industrije,profitabilnost,konkurentnost,industrijski ciklusi,ekonomija
obima,od opstih verijabli vezanih za oikruzenje…
Snagu preduzeca odredjuju:trzisno ucesce,proizvodna efikasnost,nivo tehnologije,menadzerske
sposobnosti,imidz…
Koje su od ovih varijabli relevantne za konkretno preduzece procenjuju
menadzeri razmatrajuci karakteristike industrijske grane I firme.
S obzirom na vaznost diferenciranja cenovne I necenovne konkurentnosti
I na domacem I na medjunarodnom trzistu,posebno je znacajno da su uvedene
matrice sa novim dimenzijama:
-cenovna konkurentnost
-konkurentnost bazirana na kvalitetu
ZAKLJUCAK
Generalno posmatrano,isuvise cesto preduzeca nastoje da prate poteze
konkurenata umesto da preuzmu aktivnost da bi postigli strategijsko vodjstvo.Stoga
nove matrice za devedesete godine posebno uzimaju u obzir kupce I tehnologiju
ciji je znacaj rastuci na globalnom kompleksnom trzistu sa brzim promenama,sve
vecim zahtevima I sa jakom konkurencijom.
Kod primene portfolio modela grupa poslova (proizvoda) se moze razlicito
klasifikovati zavisno od konkretno prihvacenog modela.Pored toga,klasifikacija
proizvoda moze takodje zavisiti od mera koje se koriste za konstrukciju
dimenzija I za procenu proizvoda.”Ahilovu petu” strategijske
portfolio analize predstavljaju jedinice mere-ako je npr.procena trzisnog
ucesca I rasta dubiozna,takva je I interpretacija.Stoga je evidentna vaznost
aspekta merenja kod portfolio analize.
Bitno je I naglasitio da modeli strategijske portfolio analize mogu biti
prihvatljivi I u manjim diverzifikovanim preduzecima,dok su u velikim
vec nasli siroku primenu I u mnogim slucajevima bitno doprineli porastu
prodaje I prihoda.Opisani portfolio modeli mogu se koristiti za analizu,predvidjanje,procenu
I odlucivanje.
Portfolio modeli mogu biti veoma znacajni za analiziranje I procenu strategijskih
opcija I za nasa preduzeca,gde bi trebalo da nadju siroku primenu,posebno
sa aspekta nuznih strukturnih promena privrede.
LITERATURA
1.”Operativni I strategijski menadzment” VPS-Cacak 2006.
Prof.dr Rade Stankovic
2.”Strategijsko poslovno planiranje”FON-Beograd 2004.
Prof.dr Vesna Milicevic
3.”Bankarstvo” Ekonomski fakultet-Beograd 2001.
Prof.dr Milutin Cirovic
4.www.carnet.hr(www.google.com)
PROCITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|
preuzmi
seminarski rad u wordu » » »
Besplatni Seminarski
Radovi
SEMINARSKI RAD
|