SEMINARSKI RAD IZ PARAPSIHOLOGIJE
|
||||||||||||||||||||||||||||
|
ISKUSTVO BLIZINE SMRTIŠta predstavlja iskustvo blizine smrti? Pojam
iskustvo blizine smrti (IBS) skovao je američki lekar dr Rejmond
Mudi u svojoj kapitalnoj knjizi “Život posle života”
objavljenoj novembra 1975. godine. Budući svetski hit, stavila je naglasak
na fenomen koji prati ljudski rod još od prvih početaka svesti. Prethodnica
seže do vremena pre Hrista, koju beleži Bardo Todol -tibetanska
knjiga umrlih. Mudijevo istraživanje ove knjige steklo je naučno uvažavanje,
jer do tada je uzimana kao najobičnija zbirka anegdota o ljudima koji
su se neugodno osećali kada su se otrgli smrti nekom srećom ili medicinskim
znanjem. Podstaklo je mnoge pojedince na polju proučavanja mentalnog i
fizičkog zdravlja da prihvate ovaj izazov i otpočnu svoja istraživanja
onoga što je prethodno bilo poznato kao „vizije smrti u krevetu".
Britanski klinički psiholog Margot Grej je iscrpno objasnila
osnovno značenje ovog termina: Komponente iskustva blizine smrtiOsećaj da se bude mrtavU početku subjekti ne shvataju da su „mrtvi". Nalaze se kako lebde iznad svoga tela, gledajući dole na mahnite pokušaje vraćanja u život. Kada zaista prepoznaju telo kao svoje, momentalno nastupa strah praćen razumevanjem i pojačavanjem svesti o onome što se dogadja. Sposobni su da u tančine ponove postupke lekara, razgovore i jos neka neuobičajena opažanja. Tokom ovog trenutka bezuspešno pokušavaju da fizički reaguju putem dodira i govora. Mir i odsustvo bolaPre doživljavanja ovakvog iskustva ljudi često imaju osećaj nelagodnosti. Kada se jednom oslobode tela, medjutim, njihov bol prestaje i zavlada istinski osećaj duhovne smirenosti. Vantelesno iskustvo Predstavlja fenomen koji se dešava daleko od pretnji svakodnevnih životnih
situacija, spontano, ili u nekim slučajevima, svojevoljno. Ovo se takodje
odnosi na putovanje kroz tunel i redovne susrete sa bićima iz drugog sveta. Putovanje kroz tunelSada pošto čovek shvata da je mrtav, daleko od osećaja depresije, ispunjava se osećajem raspoloženja da sazna šta se nalazi pred njim. Ulazi u mračan tunel, ponekad opisivan poput neke duboke doline, na čijem kraju sija jarka svetlost. Povremeno ga prati jedno biće, često zamišljano kao andjeo, koje ga vodi prema svetlosti. Nešto ređe dešava se da se putovanje ne odvija po zamisli o tunelu, već subjekat lebdi gore prema „Raju". Bića sa drugog svetaNa kraju tunela nalazi se mesto svetlosti, raznoliko opisivano kao nekakav predivan vrt, grad svetlosti ili sama kapija Raja. Ovde se nalaze druga bića koja sijaju intenzivnom svetlošću. Ova „energija" je više od vizuelne percepcije, isijava čistu ljubav kojom se subjekat umiva. Obično se neka od ovih bića prepoznaju kao pokojni srodnici i prijatelji koji tek dolaze. Konačno Biće SvetlostiČovek tada postaje svestan vrhovnog Bića Svetlosti koga religizni ljudi tumače prema svojim verovanjima. Opisuje se na razne načine kao Isus, Bog, Buda ili Alah. Biće isijava takvu Ijubav i razumevanje da kada subjektu kaže da se vrati, jer još nije došlo njegovo „vreme", on nema želju za odlaskom. Pregled života Pre povratka svom ovozemaljskom telu subjekat se ponekad suočava sa
pregledom svega sto je činio u životu. Ceo život neke osobe prikazuje
se pred njom: svako delo, dobro i loše, a kroz sve to ga vodi Biće Svetlosti.
Medjutim, ovo nije samo pasivno prepuštanje. Posmatrač ne samo da vidi
rezultate svojih prošlih dela, nego i oseća bol i ljubav koji je izazvao
kod drugih. Pregled života takodje može da doživi neka osoba na samrti,
a koji se ne opisuje potpuno kao iskustvo blizine smrti. Mnogi ljudi koji
su bili u takvim situacijama kasnije kažu kako im je „ceo život trenutno
pukao pred očima", dovodeći do dobro poznate „priče starih žena",
koja prikazuje ovo iskustvo kao nešto sasvim lično. Povratak iz smrtiMnogi ljudi ne žele da se vraćaju u svoja fizička tela. Postoje zabeleženi slučjevi kada, po povratku u život, pacijenti proklinju lekare što su ih ponovo vratili u život i padaju u depresiju. Putovanje na povratku je obično mnogo brže za razliku od odlaska. U trenutku reanimacije subjekti često ponovo ulaze u telo munjevitom brzinom. Posle doživljenog iskustva blizine smrti Ovakvo iskustvo može potpuno da promeni poglede nekog pojedinca bez
obzira na njegova ranija religijska uverenja. Ono može još više da produhovi
neku osobu, pa mnogi primećuju nedostatke i besmislice zvanično priznatih
religija. Smrt, sama po sebi, više ne izaziva strah i, nasuprot dotadašnjem
stavu, život postaje još dragoceniji. Subjekti osećaju da sada postoje
samo dve važne stvari; znanje i ljubav. Neki idu i dalje, pa razvijaju
vidovnjačke „moći". Retki su oni koji su, tokom doživljaja iskustva
blizine smrti, istovremeno iskusili sve ove komponente. NEGATIVNO ISKUSTVO BLIZINE SMRTI Veći deo iskustva blizine smrti, za razliku od jednog manjeg dela, ima
karakter uzvišenosti. Negativno iskustvo blizine smrti doživljava se tako
što se umesto ukusa Raja oseti vrelina Pakla. U početku, Sirli Vud se
našla kako tone u dubinu, pre lebdenja uvis i odlaska kroz dolinu. Da
je nastavila da tone, iskustvo je moglo postati negativno. Istraživač
iskustva blizine smrti i filozof dr Majkl Groso navodi takav
jedan slučaj. Jedan čovek uzeo je preveliku količinu lekova da bi se ubio. ZAKLJUCAK Postoje mnogi zabeleženi slučajevi kada je onaj koji posmatra bio zvanično
proglašen mrtvim, da bi se vratio u život samo posle nekoliko minuta ili,
pak, sati. preuzmi seminarski rad u wordu » » » |