Unapredjenje prodajnog poslovanja
Strucnjaci za promociju su shvatili da propaganda sama nije uvek dovoljna
da pokrene proizvode preduzeca do polica u prodavnicama I sa njih u ruke
potrosaca.Preduzeca takodje koriste metode I tehnike unapredjenja prodaje
za stimulisanje traznje na nivou potrosaca/korisnika I trgovine na veliko
I malo.Programi integralnog komuniciranja vecine preduzeca ukljucuju unapredjenje
prodaje na pomenutim nivoima zajedno sa ostalim elementima promocionog
miksa.Ovaj uvod usmerava na ulogu promocije prodaje u programu promocije.Istrazuju
se ciljevi I zadaci I razlicite vrste sredstava unapredjenja prodaje koji
se koriste kod potrosaca,trgovine I poslovne promocije.
Kratkorocno angazovanje mera unapredjenja prodaje moze dovesti do porasta
obima prodaje,ali cesto I navesti preduzece na nepromisljene poteze.Unapredjenje
prodaje se cesto koristi kao spasilac u bilo kakvoj nevolji,.
Citajuci ovaj rad dobicete odgovore na mnoga vasa pitanja,vezana za unapredjenje
prodajnog poslovanja.
POJAM I ULOGA UNAPREDJENJA PREODAJE
U vezi sa terminom unapredjenje ili promocija prodaje postoji jos dosta
konfuzije.Prema definiciji Americkog udruzenja za marketing(AMA),promocija
prodaje je termin koji se koristi za
opisivanje aktivnosti marketinga,sem licne prodaje,propaganda I publiciteta,koje
stimuliraju kupovinu potrosaca I efikasnost trgovine.”Unapredenje
prodaje se sastoji od kratkorocnih inicijativa za
podsticane kupovine ili prodaje proizvoda ili usluge.Dok propaganda nudi
razloge za kupovinu proizvoda ili usluge,unapredjenje prodaje nudi razloge
da se kupi sada.”
Aspekti unapredjenja prodaje:
-unapredjenje prodaje podrazumeva neke vrste podsticaja koji obezbedjuju
ekstra pobudu za kupovanje.Taj podsticaj je obicno kljucni element u promocionom
programu;to moze biti kupon ili snizenje cene,mogucnost ucestvovanja u
nagradnim igrama I takmicenjima,povracaj novcaili rabat ili ekstra velicina
proizvoda.Vecina ponuda unapredjenja prodaje nastoji da doda neku vrednost
proizvodu ili usluzi,dok propaganda apeluje na razum I emocije da bi dala
potrosacu razlog za kupovinu,unapredjenje prodaje apeluje vise na novcanik
I nudi podsticaj za kupovinu marke.
-unapredjenje prodaje u sustini je akcelerirajuce sredstvo,oblikovano
da ubrza process prodaje I maksimira obim prodaje.Tehnike unapredjenja
prodaje mogu da motivisu potrosace da kupuju vecu kolicinu odredjene marke.Unapredjenje
prodaje nastoji da maksimira obim prodaje putem motivisanja kupaca koji
nisu reagovali na propaganda.
-mogu se usmeriti na razlicite clanove u kanalu distribucije.Mogu se usmeriti
na trgovinu,prodavce na terenu I potrosace.Trgovinska promocija se koristi
od proizvodjaca da podstakne distributere da se
ponasaju na odredjeni nacin u vezi sa proizvodima uslugama proizvodjaca.Proizvodjaci
takodje oblikuju unapredjenja prodaje koja se sprovode direktno na nivou
potrosaca.Promocije prodajne operative su takodje manifestacije aktivnosti
unapredjenja prodaje proizvodjaca.
Kao sto se moze videti,distributeri I maloprodavci su I primaoci aktivnosti
unapredjenja prodaje I posiljaoci takvih aktivnosti u formi maloprodajne
promocije.Zadatak proizvodjaca je da osigura da su svi tipovi promocije
koordinirani I da nisu u medjusobnom sukobu.
Unapredjenje prodaje nije supstitut za propagandu ili ostale forme promocije.Promocija
prodaje je privremena materijalna nagrada,a propaganda je komuniciranje
informacija.Unapredjenje prodaje je povezano I sa licnom prodajom I publicitetom.
Rapidnom rastu unapredjenja prodaje doprinelo je nekoliko faktora,posebno
na potrosackim trzistima:
-prvo, unutar preduzeca,menadzeri proizvoda se suocavaju sa sve vecim
pritiscima za povecanje tekuce prodaje,kao uspesno sredstvo prodaje.
-drugo,eksterno,preduzece se suocava sa sve vecom konkurencijom
-trece,efikasnost propagande opada zbog porasta troskova,zagusenosti
medija I pravnih ogranicenja.Maloprodavci,traze veci udeo I povecavaju
svoje pritiske na proizvodjace,trazeci vecu podrsku u unapredjenju prodaje.
Unapredjenje prodaje cesto privlaci one koji menjaju marku.Oni sto menjaju
marku vecinom tragaju za niskom cenom ili dobrom vrednoscu.Mnogi prodavci
razmisljaju o unapredjenju prodaje kao
sredstvu za smanjenje lojalnosti marki.Postoji opasnost u tome da propaganda
ustupi mesto unapredjenju prodaje.Smanjenje ulaganja u propaganda moze
imati za rezultat gubljenje lojalnosti marke kod potrosaca.
Unapredjenje prodaje ima brojne distinktivne prednosti:
- ono primarno ukljucuje potrosaca ili clana kanala.Na primer,potrosaci
moraju vratiti kupon da bi dobili vrednost,ili moraju da koriste besplatne
uzorke ili da ih bace.To se ponekad naziva tehnikama prisiljavanja,posto”prisiljavaju”potrosaca
da deluju.
-unapredjenje prodaje pruza istinsku vrednost korisniku,obicno dolazi
doustede novca.Ono moze biti usmereno na usko definisane trzisne segmente.Na
primer,besplatni uzorci mogu biti poslati postom potencijalnim korisnicima.
CILJEVI I ZADACI UNAPREDJENJA PRODAJE
Ciljevi I zadaci koji su vezani za unapredjenje prodaje zavise od generalnih
ciljeva marketinga I komuniciranja koje odredjuje preduzece.Ciljevi promocije
prodaje veoma variraju.Prodavci mogu da koriste promocije potrosaca da
povecaju kratkorocnu prodaju ili da pomognu stvaranju dugorocnog trzisnog
ucesca.
-Cilj moze biti da se navedu potrosaci da probaju nov proizvod ,odvrate
potrosaci od proizvoda konkurenata pridobiju potrosaci da se “opterete”zrelim
proizvodom ili zadrze i nagrade lojalne musterije
-ciljevi trgovinskih promocija obuhvataju pridobijanje maloprodavaca da
drze nove article I vise zaliha,da propagiraju proizvod I daju mu vise
prostora na polici I njihovo pridobijanje da kupuju unapred
-za prodajnu operativu,ciljevi obuhvataju pridobijanje vece podrske prodajne
operative za sadasnje ili nove proizvode ili pridobijanje prodavaca za
potpisivanje novih racuna.
Unapredjenje prodaje bi trebalo da uspostavlja vezu sa potrosacem.Ako
sepravilno oblikuje svako sredstvo unapredjenja prodaje nosi u sebi potencijal
za uspostavljanje dobrih odnosa sa potrosacima.Osnovni cilj vecine programa
unapredjenja prodaje koji su orijentisani na potrosace da indukuju kupovinu
marke.
Jedna od najvaznijih upotreba tehnika unapredjenja prodaje je da podstakne
potrosaca da probaju nov proizvod ili uslugu.Unapredjenje prodaje moze
da generira novu zainteresovanost za postojecu marku da bi pomoglo povecanju
prodaje ili odbranilo trzisno ucesce od konkurenata.
Za razliku od propaganda,unapredjenje prodaje obicno nije dobar put za
stvaranje imidza za marku,povratak posrnule marke ili proizvoda ili promenu
negativnog javnog misljenjaili stavova potrosaca.
Prodavci sve vise izbegavaju “hitnu injekciju”,samo unapredjenja
cenom u korist promocija koje su oblikovane da izgrade vrednost marke.Cak
I cenovne promocije mogu biti tako oblikovane da izgradjuju odnose sa
kupcima.Prema tome ako se pravilno oblikuju,svako sredstvo unapredjenja
prodaje nosi u sebi potencijal za uspostavljanje dobrih odnosa sa potrosacim
Osnovni cilj vecine programa je unapredjenje prodaje koji su orijentisani
na potrosace da indukuju kupovinu marke.Jedna od najvaznijih upotreba
tehnika unapredjenja prodaje je da podstakne potrosace da probaju novi
proizvod ili uslugu.Unapredjenje prodaje moze da generira novu zainteresovanost
za postojecu marku da bi pomoglo povecanju prodaje ili odbranilo trzisno
ucesce od konkurenata.Sa sve vecim ulazenjem novih maraca svakodnevno
na trziste I nastojanjem konkurenata da preotmu njihove kupce putem napora
agresivne propaganda I unapredjenja prodaje,mnoge firme su se okrenule
programu unapredjenja prodaje da bi zadrzale sadasnje kupce I odbranile
njihovo trzisno ucesce.Mnogi prodavci smatraju da su sredstva unapredjenja
prodaje vrlo uspesni nacini da se dodje do specificnih geografskih,demogravskih,psihografskih
I etnickih trzista.
Za razliku od propaganda,unapredjenje prodaje obicno nije dobar put za
stvaranje imidza za marku,povratak posrnule marke ili proizvoda ili promenu
negativnog javnog misljenja ili stavova potrosaca.
METODI UNAPREDJENJA PRODAJE
Preduzeca koriste brojne razlicite tipove tehnike unapredjenja prodaje
u nastojanju da privuku musterije.Na raspolaganju im stoji vrlo sirok
izbor alternative,svaka sa svojim prednostima I nedostatcima.Uobicajeno
grupisanje tehnika unapredjenja prodaje se vrsi prema onome na koga su
usmerene,pa se tako razlikuju sredstva unapredjenja prodaje koja su usmerena
na krajnje potrosace,na prodajno osoblje I trgovinu(posrednike).
-unapredjenje prodaje usmereno na potrosace koristi razlicite oblike
direktnih inicijativa za podsticanje potrosaca da kupe pre proizvode proizvodjaca,a
ne neke druge.
Ovde se mogu ubrojiti sledeca sredstva:
-besplatni uzorci
-kuponi
-premije
-nagradne igre I takmicenja
-ponuda povracaja finansijskih sredstava(ili rabati)
-propagandni specijaliteti
-nagrade za stalne musterije
-promocije na mestu kupovine
-bonusna pakovanja
-sponzorisanje raznih manifestacija
-unapredjenje prodaje usmereno na trgovinu nastoji da ubrza kretanje proizvoda
kroz kanal,nudeci cenovne podsticaje,robu,pomoc u zajednickoj propaganda
I sprovodjenje takmicenja dilera,podrsku oko izlaganja materijala za promociju
na mestu prodaje,programe obuke,sajmove I izlozbe.
-znacajna sredstva u unapredjenju prodaje se koriste za organizacione
kupce.Ova unapredjenja se koriste za stimulisanje kupovina,nagrade kupcima
I motivaciju prodajnog osoblja.Poslovne promocije koriste mnoga od sredstava
koja su usmerena na potrosace I trgovinu.
METODI UNAPREDJENJA PRODAJE USMERENI NA POTROSACE
Neka sredstva unapredjenja prodaje nastoje da ubede potrosace direktno
da kupe proizvod,odu u odredjenu prodavnicu ili iskoriste premiju,takmicenje
kuponili privremeno snizenje cena.
Postoje dva osnovna tipa sredstava unapredjenja usmerenih na potrosace:
Postoje dva osnovna tipa unapredjenja prodaje usmerene na potrosace:
-ona koja ga kontaktiraju u prodavnici,kao sto su:
-novo pakovanje
-demonstracije u prodavnici
-premije
-I promocije snizenja cena
-ona koja ga kontaktiraju kod kuce:
-besplatni uzorci
-ponude vracanja novca
-nagradne igre
-takmicenja
Unapredjenje prodaje usmereno na potrosaca je oblikovano da pomogne u
promociji prodaje na nivou potrosaca,posebno u neposredno kratkom roku.Unapredjenje
prodaje ne moze da izgradi lojalnost marki I ne moze da preokrene prodajne
napore niyi moze biti korisceno da ubedi ljude da private proizvod ili
uslugu koje ne zele.
Unapredjenje prodaje ne moze da kompenzira za neadekvatne nivoe propaganda
I ne moze da prevazidje ostale probleme proizvoda ili cene.Unapredjenje
prodaje na nivou potrosaca je oblikovano da podrzi ostale elemente marketing
miksa.Njegova unikatnost je u tome,sto je podeseno da ostvari neposredno
reagovanje potrosaca.
1.1.BESPLATNI UZORCI
Besplatno davanje uzoraka jedna je od taktika unapredjenja prodaje,koja
ima za cilj da podstakne potrosaca da kasnije kupi proizvod u normalnoj
velicini.To je nacin na koji se proizvod stavlja u ruke potrosaca,da bi
ovi mogli da ga prodaju.Probno koriscenje novog proizvoda je nacin da
se ubede potrosaci da ga private.Ideja je da dobar proizvod moze sam sebe
da proda ,kada ga potrosaci jednom probaju.ZA ovakav oblik promocije prodaje
treba treba koristiti samo odredjene proizvode,koji imaju niske troskove
po jedinici,mali po velicini I da se cesto kupuju.Deterdzenti,zubne paste,sapuni
instant kafa,duvan…su primeri proizvoda koji zadovoljavaju ove kriterijume.
Neke organizacije praktikuju da skuplja trajna potrosna dobra daju na
besplatnu probu za odredjeni vremenski period.
Besplatno davanje uzoraka je veoma skupo,mpzda najskuplje promociono
sredstvo,posto su visoki troskovi proizvodnje.Uzorci se najcesce daju
besplatno,a nekada uz malu nadoknadu da bi se pokrili neki od pomenutih
troskova.Uzorak treba da bude dovoljno veliki,kako bi omogucio potrosacu
da tacno oceni proizvod.Takodje on(proizvod),treba da bude tacna reprezentacija
proizvoda.
Kampanja davanja uzoraka moze imati nekoliko ciljeva:
-da podstakne potrosaca da proba novi ili poboljsani proizvod
-da osigura deo konkurentskog udela na trzistu
-da stimulira probu potencijalnih kupaca,koji su se razocarali sa
tom kategorijom proizvoda
-da se pridobije maloprodaja za proizvod
-dase privuku manje verovatni potencijalni kupci
Metod za distribuciju proizvoda:
-direktnim posecivanjem od vrata do vrata potencijalnih korisnika
proizvoda
-vezivanje uzoraka za neki drugi proizvod (tkz.metod skoljke ili cicka)
-pozivanjem citalaca novina,casopisa…da se jave postom za besplatan
uzorak
-prepustiti trgovini da ih distribuira svojim musterijama,
-poslati putem poste odabranim ljudima,koji mogu da obave koristan posao
publiciteta
1.2.KUPONI
Kuponi su najstarije,veoma rasprostranjeno I uspesno sredstvo unapredjenja
prodaje.Kuponi nude potrosacima snizenje cene za odredjenu robu.Kupone
mogu da iniciraju proizvodjaci I trgovinske organizacije.Proizvodjaci
distribuiraju svoje kupone preko propagandnih oglasa u novinama,casopisima,u
posebnim nedeljnim dodacima,direktno postom,u I na pakovanju njihove robe
I od vrata do vrata.
Postoji vise vrsta kupona.Vrednosni kuponi glase na odredjeni iznos,koji
donosilac moze da naplati ili mu se za to umanjuje cena.U SAD je u primeni
pravo besplatnog dobijanja nekog proizvoda ili usluge.U tom slucaju radi
se o tkz.premijskim kuponima.
Kuponi pomazu proizvodjacu da ostvari najmanje dva cilja:
-prvo, privlacenje musterija u prodavnicu da bi iskoristile “povoljnu
priliku”
-drugo,stimulisu trgovinu na malo da drzi na zalihama proizvodjacevu marku.
Ova taktika je posebno pogodna kod uvodjenja novog proizvoda ili pri
pokusajima da se ponovo ozivi proizvod.Podpomognut odredjenom propagandom
I drugim medijima,”metod kupona” postize dvostruku svrhu:
-privlaci nove musterije
-u isto vreme utice na stare da redovno kupuju,sto se ne moze postici
ni jednim drugim oblikom premijskog metoda.
Troskovi preduzeca su u direktnom odnosu sa rezultatima prodaje.To je
opet jedinstvena prednost metode kupona u odnosu na sve ostale oblike
premijske propaganda:
-premija se daje tek onda kada je odredjena kolicina robe vec stvarno
prodata,dokaz su vec poslati kuponi.
Premijska propaganda moze imati zajednicki karakter,kada kuponi svih
proizvoda grupe proizvodjaca vrede isto za dobijanje premije,tj.mogu se
koristiti bez obzira uz koji su od udruzenih proizvoda kupljeni.
Oni proizvodi koji se bolje prodaju vuku “sporije”proizvode,a
to ima korist I za potrosace,jer se na ovaj nacindobijaju kuponi nabavkom
raznih proizvoda.
1.3.PREMIJE
Premije su vazan deo promocione aktivnosti svih prodavaca.Prema definiciji,a
ujedno I prema prakticnoj primeni,premija odnosno nagrada je artikal koji
se daje besplatno ili po ceni koja predstavlja samo mali deo njegove stvarne
vrednosti,a sa ciljem da se postigne kupovina nekog drugog artikla.Premija
obicno predstavlja po vrednosti samo mali deo artikla uz koji se daje
ili prodaje.
Premijske promocije veoma variraju, njihova glavna svrha je specificna:
-da indukuju promene u ponasanju potrosaca pri kupovini
-da se pridobiju kupci konkurentskih proizvoda da predju I postanu
redovne musterije za proizvode naseg preduzeca.
Premije se koriste da bi se stimulirala sto cesca kupovina ili kupovine
koje su vece od normalnih.Mogu se koristiti I za stimulisanje probe novog
proizvoda ili marke.
Premije apeluju na mnoge potrosace,posto nude “nesto za nista”.Treba
da budu odmah prepoznatljive potrosacima.Proizvodi kao sto su igracke,
satovi,case,jeftin nakit,majice,lopte,uspesno se koriste kao premija.
Postoji vise vrsta premija:
-upakovane premije
-vezane premije
-multipak premije
-samolikvidirajuce premije
-Upakovana premija I vezana ponuda
Upakovana premija je tehnika unapredjenja prodaje pomocu koje proizvodjac
nudi koristan proizvod zajedno sa markom koju promovise.Upakovana premija
moze da pomogne da se poveca koriscenje proizvoda,ako je premija direktno
vezana za nacin na koji se proizvod koristi:solje za kafu sa kafom…
-Vezana ponuda
Vezana ponuda ili privilegovana kupovina po smislu je opciona forma prodaje
kombinacije.Ovi kombinovano pakovani proizvodi se prodaju po nesto nizoj
ceni od cene po kojoj se normalno prodaju kada se prodaju odvojeno.Nijedasn
od upakovanih proizvoda se ne daje besplatno.kada se donosi odluka da
se prodaja promovise na ovaj nacin,moze se imati u vidu nekoliko ciljeva.Jedan
od njih moze da bude da se privuce sto je moguce vise musterija za jedan
ili drugi proizvod.Obicno je jedan od povezanih proizvoda lider,a drugi
,mozda zato sto je nov,ili sto treba rascistiti zalihe,je sledbenik.
Treba imati u vidu odredjene teskoce u koriscenju ovog sredstva unapredjenja
prodaje.Neki dobavljaci mogu smatrati d aim je uskracen posao,ako je sekundarni
proizvod taj koji oni prodaju po punoj ceni.Postoji veliki broj teskoca
administrativne prirode ,dodatnih poslova oko povezivanja I stampanja
omota I ambalaze,kontrole zaliha,I mozda propaganda.Sekundarni artikal
ne sme da konkurise sa bilom kojom postojecom linijom proizvoda u asortimanu
prodavnice.
Ako se premija nudi besplatno troskovi bi se pokrili povecanim obimom
prodaje I dodatnim snizenjem troskova koje bi izazvao veliki obim prodaje.Ako
se ne bi ostvario dodatni obim prodaje,efekat na planiranu dobit moze
biti daleko losiji od nedavanja premije.
-Premije za vece pakovanje
Obuhvataju povezivanje dva ili vkonvencionalnih pakovanja ili proizvoda
iste velicine I marke I njihovo nudjenje na prodaju po znatno nizim cenama
od pune cene,ili ekstra velicinu proizvoda(vece pakovanje proizvoda)po
regularnoj ceni.Ova taktika je zamisljena da bi stimulirala korisnika
na kupovinu vecih kolicina proizvoda.Veoma ju je lako organizovati I idealna
je kao defanzivna mera protiv pretnji konkurencije ili uvodjenja nove
marke.
Ponekad se bonusno pakovanje zloupotrebljava od strane detaljista,koji
mogu da razdele pakovanje I posebno prodaju svaku upakovanu jedinicu.
-Samolikvidirajuce premije
Prema ovom metodu premija se nudi u zamenu za poklopac kutije,etiketu
ili neki drugi dokaz o kupovini uz izvesnu gotovinsku uplatu.Naziv ove
metode potice od cinjenice da je iznos sto posaljilac mora da uplati ili
dostavi uz poklopac ili etiketu obicno dovoljan da pokrije troskove premije
I rukovanja.
Samolikvidirajuca premija znaci da proizvodjac ili preduzece prodaje
artikal po ceni koja je jednaka njegovim troskovima.Za potrosaca cena
je mnogo niza nego sto bi je mogao dobiti normalno,posto se artikli prodaju
po ceni kostanja.Ovakve premije” uvode potrosaca na vratra”,sto
je obicno najtezi deo promocije.
Kod ovih metoda bitno je da ponudjena nagrada ima stvarnu vrednost,da
je od interesa za sirok krug potrosaca I da je ,bez sumnje,vredna barem
onoliko koliko iznosi trazena gotovina.
Bitna karakteristika ove vrste premije je sto se kupcima uz dokaze o izvrsenoj
kupovini pruza opcija da dobiju article koji se nude kao premija po ceni
koja kosta daleko manje nego sto je normalno u prodavnici ili se nude
neki artikli koje uopste nije moguce normalno nabaviti,kao sto su npr.neki
specijalno uvezeni noviteti.Kao I kod vezane ponude,ovde je glavni cilj
da se poveca prodaja glavnog artikla.
Niska cena premije se moze ostvariti koriscenjem bilo kojeg od sledecih
izvora:
-firma koja zeli da rascisti zalihe proizvoda iz sopstvenih marketing
razloga
-specijalna nabavka robe od proizvodjaca koji,zbog toga sto prodaja
nije ispunila ocekivanja,ima visak proizvoda I spreman je da proda velike
kolicine kako bi pokrio barem svoje primarne troskove
-firma sa slobodnim kapacitetima,I prema tome,spremna da lansira
specijalnu partiju proizvoda
-ona koja je dozivela privremeno opadanje traznje I zeli da odrzi
stabilnu stopu proizvodnje uz bilo koje troskove kako bi zadrzala kvalifikovani
I rukovodeci kadar
-gde je normalna maloprodajna marza vrlo visoka,dobra prilika se
moze ponekad osiguratikupovinom zaliha proizvodjaca po normalnoj ceni
po kojoj on prodaje svojim prodavnicama
-dobavljaci specijalistiza proizvode,za premije
SPECIJALNA PROPAGANDA
Specijalna propaganda je komunikativno sredstvo koje daje ogromnu podrsku
svim ostalim medijima.Iako po svom naslovu spada u sredstva propaganda,ona
se po svom sadrzaju,cini se s pravom,moze smatrati I sredstvom unapredjenja
prodaje.
Propagandni specijaliteti su oni primerci robe koji se daju sadasnjim
I potencijalnim musterijama,kako bi se setili davaoca kada su im potrebni
njegovi proizvodi ili usluge.Tu spadaju kalendari,hemijske olovke,upaljaci,drzaci
kljuceva,drzaci visit-kartica,,novcanici za sitan novac I druga prirucna
sredstva.
Prednost specijalne propaganda je sto postize veliki broj izlozenosti
poruci o jednom trosku.Svaki put kad primalac pogleda na kalendar,pise
sa perom,ili koristi upaljac izlozen je jos jedan putvise propagandnoj
poruci.Ovde je veoma vazno da je onaj koji koristi ova sredstva jedan
od onih koji ce verovatno biti buduci musterija.
SPONZORSTVO
Jos jedan tip promocije koja je orijentisana prema potrosacima,koji je
postao popularan u novije vreme,je sponzorstvo raznih manifestacija(sportskih,kulturnih,zabavnih).Medju
najvecim sponzorima sportskih takmicenja su tradicionalno proizvodjaci
cigareta,osvezavajucih pica,piva I automobile,ali im se u novije vreme
prikljucuju I brojne druge industrije I firme:avioprevoznici,telekomunikacije,banke,firme
visoke tehnologije.Sponzorstvo je privlacno za mnoge proizvodjace,jer
omogucava prezentiranje njihovog imena ili proizvoda ocima posetilaca.
METODI UNAPREDJENJA PRODAJE USMERENI NA TRGOVINU
Promocija na mestu prodaje/kupovine
-ova tehnika obuhvata izlaganje I demonstracije koje se dogadjaju na
mestu kupovine ili prodaje.Nazalost mnogi detaljisti ne vole da rukuju
sa stotinama displeja,znakova I postera.Proizvodjaci na to odgovaraju
nudjenjem boljeg POP(point of purchase)materijala,povezujuci ga sa televizijskom
ili stampanom porukom I nudeci da ga postave.Jedna od najvecih problema
sa POP materijalima je pridobijanje saradnje maloprodavaca.
Popusti/diskonti
-proizvodjaci mogu da nude redovni popust od cene u cenovniku na svaku
kupljenu kolicinu(kolicinski rabat)tokom utvrdjenog perioda vremena.
Nagradne igre I takmicenja
-proizvodjaci cesto sponzorisu takmicenja sa nagradama kao sto su besplatna
roba,putovanja I plakete za trgovce koji ostvare odredjeni nivo prodaje
I pruze dati nivo podrske.
Programi prodajne obuke
-Uspeh proizvodjaca cesto pociva na sposobnosti prodajnog osoblja.Otuda
je u najboljem interesu proizvodjaca da pomogne obuku prodajnog osoblja
posrednika.Mogu se organizovati razne vrste kurseva I seminara za prodajno
osoblje,posrednici mogu dobiti razne prirucnike,uputstva,brosure o proizvodima,diskette
I druge materijale.
ZAKLJUCAK
Koraci koji su potrebni za planiranje I sprovodjenje promocije prodaje
su sasvim slicni onima u propagandnoj kampanji.Prodavac mora doneti nekoliko
odluka da bi u potpunosti definisao program unapredjenj prodaje.
Prvo,mora da donese odluku o obimu aktivnosti unapredjenja prodaje.Da
bi unapredjenje prodaje uspelo,neophodan je odredjeni minimum aktivnosti.Moraju
se takodje utvrditi uslovi za ucesce.Inicijative mogu biti ponudjene svima
ili samo odabranoj grupi.Mora se doneti odluka kako da se promovise I
distribuira sam program promocije.Vazna je I duzina promocije.Ako promocija
traje suvise dugo,izgubice nesto od svoje snage.Mora se odrediti finansijski
plan(budzet)za unapredjenje prodaje.Sredstva unapredjenja prodaje bi trebalo
unapred testirati kad god je to moguce,da bi se utvrdilo da li su pogodna
I koja je prava velicina inicijative.Ocena je takodje vrlo vazna.Mnoga
preduzeca ne uspevaju da ocene njihove promocije prodaje.
Primeri iz prakse razvijenih trzisnih privreda dokumentuju da “ratovi
u promociji”mogu imati iste posledice po ucesnike kao I borba cena.S
obzirom na ocigledne opasnosti,moze se predpostaviti da unapredjenje prodaje
treba koristiti samo uz neophodan oprez,tj.pazljivo planirano u okviru
drugih instrumenata marketinga I vremenski ograniceno.
LITERATURA:
1.Prof.dr Rajko Uncanin
“Poslovna ekonomija”VPS-Cacak,”Velarta”Beograd,2005.
2.D.Vracar
“Strategije trzisnog komuniciranja”,Privredne vesti
“Europublic”,Beograd,1996.
3.Prof.dr Radoslav Senic
“Marketing menadzment”
“Prizma”Kragujevac,1998.
4.www.carnet.hr (www.google.com)
PROCITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|
preuzmi
seminarski rad u wordu » » »
Besplatni Seminarski
Radovi
SEMINARSKI RAD
|