1.1. POJAM I ISTORIJSKI RAZVOJ TRANSPORTNIH OSIGURANJA
Transporta osiguranja, kao najstarija osiguranja, predstavljaju osnovno
izvorište iz koga su se razvili svi drugi vidovi osiguranja. Njihov
nastanak i značaj, direktno proizilaze iz neposrednih potreba trgovine
i transporta, pa su zajedno sa njima ostvarila izvanredan razvoj.
"Pod transportnim osiguranjem se podrazumeva osiguranje stvari
koje se prevoze, osiguranje stvari u skladištu dok pripremljene za prevoz
čekaju na utovar/istovar, osiguranje stvari u skladištu po završenom
prevozu dok čekaju dalju otpremu (osiguranje karga) , osiguranje prevoznih
sredstava (osim kopnenih) kojima se prevoze stvari i putnici, ili služe
kao tehnička sredstva ili sredstva za obavljanje radova (osiguranje
kaska – rečnog, pomorskog i avio) i osiguranje odgovornosti vozara ili
brodara za preuzetu robu na prevoz".
Istorijski posmatrano, transportno osiguranje je prva vrsta osiguranja,
koja se pominje još pre naše ere. Rodski zakon sadržao je odredbu da
štete koje nastanu izbacivanjem tereta u more, za spasavanje broda i
ostale imovine, imaju snositi svi učesnici u dotičnom pomorskom poduhvatu.
Najstariji primitivni oblici snošenja rizika na rekama potiču iz Kine
još pre 3.000 godina, pre više od 2.000 godina. Da bi lakše savladali
teškoće na putu, kineski trgovci su niz reku Jangce putovali u grupama.
Dogovorno su robu raspoređivali po svim čamcima, tako da ni jedan trgovac
u svom čamcu nije imao svu svoju robu, nego samo jedan, manji, deo.
Na odredištu je svaki trgovac uzimao svoju robu iz čamca koji su stigli.
Gubitak mu je bio samo deo robe prevožene u čamcima koji su stradali
na putu. To je bio primitivni oblik podele rizika.
U Hamurabijevim zakonima
(2.000 god. pre Hrista) bilo je propisano da učesnici u karavanima zajednički
snose štetu koja bi zadesila pojedine učesnike poduhvata usled napada
razbojnika ili krađe.
U Starom Rimu se umesto podele rizika ili zajedničkog snošenja rizika
javlja prenošenje rizika. Ovo je regulisano unutar Ugovora o pomorskom
zajmu. Brodar je uzimao zajam za brod i opremanje broda, uključujući
i nabavku robe, ugovarajući da će, ukoliko poduhvat uspe (srećno stignu
u odredište), vratili zajam sa visokom kamatom, a ako brod na putovanju
propadne nema obavezu da vrati zajam. Kamata je plaćena unapred. Na
taj način je rizik, uz naknadu – kamatu, prenošen na zajmodavca. Ovo
još nije osiguranje, ali je njegov zametak.
Kad je katolička crkva zabranila pomorski zajam, kao lihvarstvo (Decretale
Naviganti, Pape Grgura IX), pribegavalo se simuliranoj kupoprodaji.
Brodar ili vlasnik robe su pre početka poduhvata sa određenim licima,
koja su raspolagala kapitalom, sklapali ugovor o kupoprodaji ugovarajući,
uz unapred plaćanje određene naknade, da se u slučaju uspešnog završetka
poduhvata ugovor o kupoprodaji raskida, a u slučaju propasti poduhvata
kupac je bio dužan da plati ugovorenu kupoprodajnu cenu.
Naknada koju je prodavac plaćao kupcu u svakom slučaju je ostajala kupcu
(ova naknada je zametak današnje premije osiguranja).
Početkom XIV veka u Italiji se javljaju prvi ugovori o pomorskom osiguranju.
Pojedini trgovci su počeli da uz naknadu od brodovlasnika ili vlasnika
robe preuzimaju u osiguranje deo vrednosti broda ili robe (zavisno od
svog kapitala), a pošto je osiguranje bila njihova profesionalna delatnost,
prihvatali su u osiguranje veći broj delova brodova i roba i na taj
način kod sebe delimično izjednačavali rizik.
Smatra se da je najstariji zakon o osiguranju na svetu dubrovački iz
1568. godine, poznat pod nazivom ''Ordo super Assecuratoribus'' (''Uredba
o osiguravačima''). U njemu je propisana forma ugovora o osiguranju
(ugovor o osiguranju morao se zaključiti pismeno pred notarom), utvrđen
je način kontrole rada osiguravača (premiju je određivao petočlani odbor
imenovan od senata na tri godine), ograničena je visina premije (maksimalno
16% vrednosti broda ili robe, ali se kretala od 12 do 16%, u zavisnosti
od procene rizika – godišnjeg doba, relacije, sposobnosti kapetana i
slično), određen je limit pokrića koji svaki osiguravač može da pruži
(300 dukata po brodu ili robi na brodu), regulisana je obaveza osiguravača
da osiguraniku naknadi štetu, ali mu je dato pravo da, ako posumnja
da je prevaren, traži od osiguranika da kod suda položi određeni iznos
kao garanciju, ukoliko je osiguravač uspeo da u roku od tri meseca dokaže
da je prevaren, osiguranik je bio dužan da mu vrati celokupan iznos
naknade, uvećan za 20% kamate; ukoliko osiguravač ne bi uspeo da dokaže
da je prevaren, osiguraniku se vraćao položeni depozit.
Sa razvojem trgovine na kopnu i moru, razvijalo se i transportno osiguranje.
Moderni sistem pomorskog osiguranja vezan je za londonski ''Lojd''.
Uzrok ove pojave treba tražiti u dvema činjenicama: prvo, u Evropi,
sa prekidima, ratovi su trajali od 1775. pa sve do 1815. godine, i drugo,
u pomenutom razdoblju Engleska se razvjala u veliku privrednu i trgovačku
sili, posebno pomorsku.
Zbog svoje sigurnosti (usled pomenutih ratova) i razvoja trgovine,
tržište osiguranja, posebno transportnog, seli se u Englesku. U ovakvim
uslovima ''Lojd'' je našao povoljan teren za svoj uspon, što je iskoristio
i sve do danas ostao vodeće osiguravajuće društvo, posebno u transportnom,
odnosno pomorskom osiguranju.
"Razvoj transportnog osiguranja u našoj zemlji, adekvatan
je razvoju drugih vrsta osiguranja, koje je prošlo sve faze razvoja
društvenog i privrednog sistema. Treba napomenuti da je za razliku od
ranijih faza razvoja osiguranja kod nas u poslednjoj etapi razvoja transportno
osiguranje, posebno međunarodno, u domenu izvoza i uvoza, doživelo nagli
razvoj.
Ovo je normalno ako se ima u vidu utvrđena politika naše zemlje za uklapanje
u međunarodnu podelu rada i težnja za povećanjem izvoza robe i usuga".
1.2. ZNAČAJ I SPECIFIČNOSTI TRANSPORTNIH OSIGURANJA
Zbog svoje specifičnosti, transportno osiguranje je veran pratilac
robnog prometa, odnosno spoljne trgovine bilo da se radi o uvozu ili
izvozu robe i usluge.
Imovinske vrednosti koje se angažuju u saobraćaju, morem, železnicom,
drumskim ili, pak, vazdušnim putem su ogromne. Ostvarenje ove veoma
važne privredne aktivnosti bez osiguranja transporta bilo bi nezamislivo.
Danas se delatnost prometa, transporta i pomorstva ne može zamisliti
bez efikasne podrške osiguravajućih organizacija.To je prvenstveno zbog
toga što je jedino uz pomoć osiguranja obezbeđen razvoj tih delatnosti,
nezavisno od spoljnih uticaja i to samo uz pretpostavku da se koristi
adekvatna osiguravajuća zaštita.Sva transportna sredstva kojima se obavlja
transport predstavljaju veoma velike vrednosti. Zato je transportno
osiguranje uslov za normalno odvijanje kopnenog, rečno-jezerskog, a
pogotovo pomorskog saobraćaja. To se, naravno odnosi i na vazdušni saobraćaj.
Mnoge vrste transportnih osiguranja imaju nužno međunarodni karakter,
jer ni jedna osiguravajuća organizacija u svetu, ne može, a i ne želi,
da sama osigura velike pomorske brodove ili velike transkontinetalne
avione. Zbog toga su transportna osiguranja značajna za čitavu privredu
jedne zemlje, bez obzira na njenu veličinu i ekonomski potencijal.
"Transportno osiguranje je imovinsko osiguranje, ali ga mnoge specifičnosti
koje sadrži izdvajaju u posebnu granu osiguranja. Specifičnosti transportnog
osiguranja koje ga izdvajaju iz ostalih imovinskih osiguranja:
- za sklapanje ugovora o osiguranju nije potrebna forma ili pismeni
oblik;
- polisa o pomorskom osiguranju (a i ostale polise o transportnom osiguranju)
izdaje se na zahtev ugovarača osiguranja, može imati više originala,
u nju se obično ne unosi iznos premije osiguranja, ali sadrži klauzulu
da je premija osiguranja plaćena;
- polisa transportnog osiguranja je dokaz da je ugovor o osiguranju
sklopljen i isprava je o dugu, tj.osiguravačevoj obavezi iz ugovora
o osiguranju, prenosiva je i obezbeđuje sve kupce koji za vreme transporta
učestvuju u kupoprodaji;
- u međunarodnom transportu se primenjuje međunarodno pravo, međunarodni
uslovi osiguranja i konvencije;
- u plovidbenom osiguranju postoje specifični instituti: zajednička
havarija, spasavanje, ograničena odgovornost brodara;
- konstatacija štete je obaveza osiguranika i on je dužan da je obezbedi
na način određen u polisi (havarijski komesar, kontrolna kuća, zapisnik
vozara i dr.);
- šteta može biti likvidirana i na osnovu izvedenog totalnog gubitka;
- širina pokrića može se ugovarati po volji ugovornih strana;
- transporta osiguranja su vrlo fleksibilna i mogu se prilagođavati
potrebama svakodnevne prakse;
- ugovor o transportnom osiguranju može zaključiti svako lice koje ima
ili bi moglo imati osigurljiv interes na predmetu osiguranja, ali naknadu
štete može dobiti samo lice koje je u momentu nastupanja osiguranog
slučaja imalo interes na predmetu osiguranja (lice na kojem je u momentu
ostvarenja opasnosti bio rizik);
- ugovor o transportnom osiguranju može biti sklopljen nakon nastanka
osiguranog slučaja, čak i ako su obe ugovorne strane to znale, ali nisu
znale obim i visinu štete".
Kao izvori prava kojima se regulišu odnosi iz transportnih osiguranja
pojavljuju se pre svega zakonski propisi, zatim tipski uslovi osiguranja
i poslovni običaji, a u manjoj meri i ostali izvori prava. U pogledu
zakonskih propisa obično postoji razlika između pomorskih i ostalih
transportnih osiguranja. Za pomorska osiguranja postoje u većini zemalja
posebni zakonski propisi koji su najčešće doneti u okviru ostalih pomorskopravnih
propisa. Naprotiv, na ostala transportna osiguranja obično se primenjuju
propisi koji su doneti u okviru zakona o ostalim imovinskim osiguranjima.
Na osiguranje domaćeg karga-robe i brodova koji plove u našem obalnom
moru kao i vazduhoplovi koji lete u našem vazdušnom prostoru mora se
obavezno primenjivati naše pravo, ako su u pitanju osiguranici pravna
i fizička lica sa teritorije SCG. Međutim na sva ostala osiguranja može
se primenjivati inostrano pravo ako se to ugovori ili ako se iz okolnosti
slučaja može zaključiti da su to stranke želele i to bez obzira da li
su u pitanju osiguranici sa teritorije SCG ili inostrana pravna ili
fizička lica.
Na pomorska osiguranja primenjuje se Zakon o pomorskoj i unutrašnjoj
plovidbi (ZPUP) koji sadrži detaljne propise o plovidbenom (transportnom)
osiguranju. ZPUP pravi razliku u pogledu primene odredaba o plovidbenom
osiguranju između plovidbenih osiguranja i ostalih transportnih osiguranja.
Odredbe o plovidbenom osiguranju obavezno se primenjuju na osiguranje
brodova i robe koja se prevozi brodovima, na osiguranje raznih interesa
u vezi s brodom ili robom koja se prevozi brodovima kao i na osiguranje
odgovornosti za štete nanete trećim licima, a u vezi sa brodom ili robom
koja se prevozi brodovima. Međutim, odredbe o plovidbenom osiguranju
mogu se primeniti i na osiguranje brodova u gradnji i stvari namenjenih
za njihovu izgradnju, zatim na osiguranje stvari koje se prevoze kopnenim
prevoznim sredstvima ili se pre odnosno posle nalaze u skladištima ili
stovarištima kao i na njihova reosiguranja. Na ta osiguranja i reosiguranja
primeniće se odredbe o plovidbenom osiguranju iz ZPUP pod uslovom da
su zaključena po policama ili uslovima uobičajenim za plovidbena osiguranja.
U protivnom, na ta osiguranja se primenjuju odredbe o imovinskim osiguranjima
iz Zakona o obligacionim odnosima.
Pored ZPUP na transportna osiguranja se primenjuju i Zakon o osiguranju
imovine i lica koji sadrži pored odredaba o statusnim i organizacionim
pitanjima nekoliko odredaba o obaveznom osiguranju odgovornosti vlasnika
odnosno korisnika vazduhoplova za štete nanete trećim licima kao i opšti
deo Zakona o obligacionim odnosima ukoliko nisu u suprotnosti sa odredbama
ZPUP, a na osiguranje vazduhoplova još i odredbe o osiguranju iz Zakona
o obligacionim i osnovnim materijalno pravnim odnosima u vazdušnoj plovidbi.
Od svih inostranih zakona za nas su od veće važnosti danas samo propisi
engleskog zakona o pomorskom osiguranju iz 1906. god. (Marine Insurance
Act). Ovo zbog toga što se mnoga osiguranja kod nas još uvek zaključuju
po engleskoj Lojdovoj polici na koja se ima primeniti englesko pravo
i što će se verovatno i u budućnosti izvesna osiguranja zaključivati
po engleskim uslovima uz obaveznu primenu engleskog prava (npr. kod
osiguranja izvoza robe).
U transportnim osiguranjima postoji veliki broj tipskih uslova osiguranja
koji se neprestalno menjaju u zavisnosti od potreba saobraćaja i trgovine.
Njihov praktični značaj je u tome što se njima menjaju i dopunjuju zakonski
propisi o transportnim osiguranjima. Prilikom zaključivanja ugovora
o transportnom osiguranju stranke sporazumno utvrđuju koji se tipski
uslovi imaju primeniti na konkretno osiguranje kao i eventualna odstupanja
i dopune tih uslova u zavisnosti od želje osiguranika i spremnosti osiguravača
da tim željam iziđe u susret. U našoj zemlji se primenjuju engleski
uslovi i to kod osiguranja robe u međunarodnom pomorskom prometu i osiguranja
pomorskih brodova koji plove iznad našeg obalnog mora. Kod ostalih transportnih
osiguranja primenjuju se naši domaći uslovi, ali i oni u znatnoj meri
odgovaraju inostranim uslovima, naročito kada su u pitanju osiguranja
s elementima inostranosti (npr. kod osiguranja međunarodnog kopnenog
karga, osiguranja avijacije u devizama i sl.).
"Poslovni običaji predstavljaju važan izvor prava kod transportnih
osiguranja, zbog toga što zakonski propisi i uslovi osiguranja regulišu
samo najznačajnije elemente ugovora o osiguranju i odnose među strankama
ostavljajući praksi njihovu konkretnu primenu u detaljima (npr. način
zaključivanja ugovora o osiguranju, ispostavljanje dokumenata, način
konstatacije i likvidacije šteta i sl.). Kod međunarodnih transportnih
osiguranja kod kojih se kao osiguranici pojavljuju inostrana fizička
ili pravna lica u našoj zemlji se primenjuju uglavnom međunarodni poslovni
običaji prilagođeni našim konkretnim prilikama i potrebama.
Na odnose iz transportnih osiguranja primenjuju se slično kao i kod
ostalih osiguranja još i Opšte uzanse za promet robom, zatim građansko
i privredno pravo kao i sudska praksa, a do izvesne mere i pravna nauka".
Za ugovor o transportnom osiguranju važe dva osnovna načela bez kojih
se u današnje vreme ne može zamisliti normalno funkcionisanje transportnih
osiguranja. To su načelo obeštećenja i načelo maksimalno dobre volje.
Za načelo obeštećenja vezana su sledeća obeležja:
- osiguranici mogu biti samo lica koja imaju opravdani materijalni
interes na osiguranom predmetu,
- naknadu za nastalu štetu mogu tražiti samo lica koja su stvarno pretrpela
materijalnu štetu,
- osigurati se mogu samo oni predmeti koji imaju vrednost, tj.mogu se
izraziti u novcu,
- osiguranici, u načelu, mogu dobiti iznos štete koju su stvarno pretrpeli,
i
- ako je predmet osiguranja osiguran kod dva ili više osiguravača, pravo
naknade može se tražiti od jednog ili drugog, ali samo do visine stvarno
nastale štete.
Načelo maksimalno dobre volje kod transportnih osiguranja je nešto
više od načela savesnog poslovanja. Kod transportnog osiguranja, obe
ugovorne strane moraju poštovati princip maksimalno dobre volje ne samo
prilikom zaključenja, već prilikom trajanja ugovora o transportnom osiguranju,
odnosno likvidacije nastale štete. Nepoštovanje ovog principa u osiguranju
transporta veoma se strogo sankcioniše.
Sagledavajući uslove za osiguranja transporta konstatuju se mogućnost
brojnih podela. U ovom radu bliže upoznavanje sa transportnim osiguranjem
predstaviću analizirajući podelu transportnog osiguranja po predmetu
i mestu osiguranja sa, osvrtom na osiguranje karga-robe kako u domaćem
tako i u međunarodnom transportu.
2.OSIGURANJE ROBE U MEĐUNARODNOM TRANSPORTU
Čim sobraćaj ili promet roba dobiju elemente inostranosti-transport
ili eklopatacija prevoznih sredstava (plovila i vazduhoplova) odvijaju
se i izvan granica SCG – na njih se primenjiju konvencije koje važe
u međunarodnom prometu. Kod osiguranja robe u međunarodnom transportu
razlikujemo:
1. osiguranje pomorskog karga i
2. osiguranje kopnenog karga.
2.1 OSIGURANJE POMORSKOG KARGA
Stvari u prevozu morem osiguravaju se sa tri tipa polisa ne engleskom
jeziku, koja se konačno uobličavaju dodavanjem zbirki klauzula, čime
se definiše širina pokrića.
Imajući u vidu konstataciju da je pomorsko osiguranje uslovilo razvoj
ostalih vrsta osiguranja, možemo reći da je njegova uloga za razvoj
privrede, trgovine i transportnog osiguranja uopšte, veoma značajna.
Danas se pomorsko osiguranje sprovodi Lojdovom S.G. polisom, MAR polisom
i UNCTAD -ovom polisom.
Kod osiguranja prevoza robe pomorskim brodovima (tzv.osiguranje pomorskog
karga) treba praviti razliku u našoj zemlji između osiguranja do 1983.g.
i osiguranja posle toga. Sve do 1983.godine u našoj zemlji međunarodni
pomorski kargo se redovno osiguravao bilo po engleskoj (Lojdovoj) pomorskoj
polisi kojoj su se dodavali orginalni engleski uslovi osiguranja (naročito
kod izvoza robe) bilo po pomorskim polisama na našem jeziku.
Razlika između ovih polisa bila je u tome što je engleska pomorska
polisa sadržavala sve odredbe Lojdove polise i dopunske uslove u orginalnom
neskraćenom obliku i to na engleskom jeziku, dok su se pomorske polise
na našem jeziku samo pozivale na pojedine odredbe iz Lojdove polise
i odgovarajućih engleskih uslova.
Posle 1983.g. u našoj zemlji su se na osiguranje pomorskog karga počele
primenjivati pomorske polise na engleskom ili našem jeziku, ali sa novim
engleskim uslovima koji se znatno razlikuju od odredaba Lojdove polise
i ranijih engleskih uslova za osiguranje robe. Međutim pored novih engleskih
uslova za sada su još uvek u primeni kod osiguranja robe Lojdove polise
sa odgovarajućim klauzulama Instituta osiguratelja kad god to osiguranici
zatraže.
Ukoliko je pomorska polisa neprenosiva, onda se izrađuje na srpskom
jeziku, ali se u potpunosti poziva na uslove polise i zbirke Klauzula
instituta. Na prenosivim polisama se ne iskazuje obračun premije, a
nose klauzulu da je premija plaćena.
2.1.1 LOJDOVA S.G. POMORSKA POLISA
Glavna osiguravajuća kuća u svetu ''Lloyd's'' je izradila niz pravila
i normi po kojima se sprovodi celokupno pomorsko osiguranje u svetu.
Najvažniji dokument koji je ''Lloyd's'' dosad doneo (još u XVII veku)
i svet prihvatio, je ''Lloyd's'' S.G. polisa. Naziv je dobila po vlasniku
kafane u Londonu Edvardu Lojdu. Sastajalište brodova i pomoraca bilo
je upravo u toj kafani, iz koga je nastao klub, a danas najveći centar
svetskog, posebno pomorskog osiguranja. Po ovoj polisi se osiguravaju
rizici nastali na brodu i robi, što znači da se radi o pomorskom kasko
i kargo osiguranju.
''Lloyd's'' S.G. polisa je štampana na engleskom jeziku i sa znatnim
dopunama prilagođena našim prilikama. Tekst polise sadrži odredbe kojima
se pokrivaju pomorski, ratni i politički rizici. Međutim, u polisu su
kasnije uvršćene i posebne klauzule koje isključuju pokriće za ratne
i političke rizike.
Klasična ''Lloyd's'' S.G. polisa sastoji se od tipskog obrasca na kojem
se ispisuje: ime osiguranika ili glasi na donosioca, predmet osiguranja,
osigurani iznos, osigurano putovanje i datum početka putovanja, a dalje
je odštampan tekst uslova pomorskog osiguranja. Nova polisa ima znatnije
prednosti u odnosu na staru: jasnija je, razumljivija i preglednija,
mnogo je kompletnija i sadrži sve bitne odredbe kojima se utvrđuje širina
pokrića, trajanje osiguranja i osnovna prava i dužnosti ugovorenih strana.
Nove klauzule se ne oslanjaju samo na jedno, englesko pravo, kao što
je dosad bio slučaj, već osiguranici mogu birati prava po svom nahođenju.
Sve rizike po ''Lloyd's'' S.G. polisi možemo podeliti u dva
dela:
1. Osnovni rizici:
• Pomorski rizici ili rizik mora – svi rizici kojima su brod i roba
izloženi za vreme plovidbe morem: sudar, udar, nasukanje, doticanje
dna, oluja, brodolom, nestanak broda, odnošenje robe sa palube, dodir
sa slanom vodom i dr.
• Požar – koji može nastati kao posledica udara groma, eksplozije kotla
pod pritiskom i sl.
• Krađa, odnosno provala krađa – pričinjena od strane trećeg lica uz
upotrebu sile, na brodu ili u lučkom skladištu, gde se podrazumeva krivica
zapovednika broda ili posade (npr. krijumčarenje), čime se nanosi šteta
vlasniku broda ili robe.
• Bacanje u more – ovaj rizik se danas uzima kao generalna (zajednička)
havarija i nastaje bacanjem tereta u more da bi se spasao brod i ostali
teret na brodu.
2. Dopunski rizici: eksplozija, dodir broda sa nekim
spoljnim predmetom, gubitak celog koleta, štete prilikom iskrcavanja,
rđa, cepanje vreća, zakašnjenje broda itd.
''Lloyd's'' S.G. polisom nisu pokriveni ratni i politički rizici, a
ukoliko osiguranik želi ovo osiguranje, mora se osigurati dodatnom klauzulom,
koja se odnosi na te rizike.
S obzirom na širinu pokrića imamo tri tipa opštih klauzula za pomorske
rizike koje se mogu primenjivati kod osiguranja svih vrsta robe:
1. Institutska klauzula FPA,
2. Institutska klauzula WA i
3. Institutska klauzula AAR.
Zbirka Institutskih kargo klauzula (FPA, WA i AAR) uz ''Lloyd's'' S.G.
polisu se sastoji iz 14 odredaba od kojih se 13 odnosi na sva tri kompleta,
dok se jedino razlikuju u odredbi broj 5, koja se odnosi o širini pokrića.
Zajedničke odredbe za sve tri institutske klauzule su:
1. Klauzule o prevozu uključuju klauzulu od skladišta do skladišta,
2. Klauzula o prestanku poduhvata (ukoliko brod iskrca robu u neku drugu
luku ne u onu u koju je trebalo),
3. Klauzula o manama,
4. Klauzula o promeni putovanja,
5. Klauzula specifična za svaku klauzulu FPA, WA i AAR ponaosob,
6. Klaluzula o izvedenom potpunom gubitku,
7. Klauzula o generalnoj (zajedničkoj) havariji,
8. Klauzula o plovnoj sposobnosti broda,
9. Klauzula o čuvanju,
10. Klauzula o osiguranju,
11. Klauzula o obostranoj krivici za sudar,
12. Klauzula o isključenju ratnih i političkih rizika,
13. Klauzula o isključenju rizika štrajka, nereda i građanskih nemira
i
14. Klauzula o razumnom postupku osiguranja.
Polisa FPA (slobodno od partikularne havarije) isključuje
štete partikularne havarije, osim ako je do štete došlo iz četiri osnovna
rizika po ''Lloyd's'' S.G. polisi: rizik mora, požar, kradljivci i bacanje
u more.
Pod rizicima mora podrazumevaju se sudar brodova, udar, nasukanje,
doticanje dna, potonuće, brodolom, nestanak broda, oluja i nevreme na
moru, otplavljivanje robe sa palube, dodir s morskom vodom. To su ustvari
nezgode koje mogu snaći brod i robu u vezi sa plovidbom po moru. Redovne
posledice normalnog odvijanja plovidbe kao i posledice normalnog delovanja
vetrova i valova ne smatraju se rizicima mora.
Pod kradljivcima se podrazumevaju samo lica sa strane koja vrše krađu
uz upotrebu sile. Obična krađa kao i provalna krađa koju bi počinili
zapovednik, posada ili putnici nije pokrivena odredbama osnovne polise
nego se treba izričito osigurati kao dopunski rizik.
Bacanje robe u more smatra se kao pomorski rizik kada su to bacanje
izvršili zapovednik ili posada namerno u cilju da se izbegne izvesna
opasnost koja preti brodu i teretu. Ako se bacanje izvrši zato što se
roba pokvarila pa je pretila opasnost za drugi teret ili brod ili ako
se baci roba koja je bila ukrcana na palubi bez znanja osiguratelja
i protivno pomorskim uzansama za takvu vrstu robe, takvo bacanje nije
obuhvaćeno osnovnom polisom kao pomorski rizik.
Po ovoj polisi pokriveni su još sledeći rizici: eksplozija, sudar vozila
(ne samo brodova pokrivenih tekstom ove polise), dodir vozila sa spoljnim
predmetom (ne samo broda), gubitak celih koleta prilikom ukrcavanja,
iskrcavja i prekrcaja i štete na robi nastale usled ukrcaja u luci pribežišta.
Ovi rizici predviđeni su u FPA klauzulama kao i u ostalim standardnim
klauzulama Instituta za pomorske rizike koji se dodaju Lojdovoj polisi.
Na taj način iako to nisu osnovni pomorski rizici danas više nije potrebno
da osiguranik specijalno traži njihovo pokriće po Lojdovoj polisi i
da za to plati dopunsku premiju.
Dopunski rizici (krađa, neisporuka, manipulativni rizici itsl.) nisu
pokriveni polisom sa dodatnim FPA uslovima. Ukoliko osiguranik ipak
želi da i po tim uslovima pokrije pojedine takve rizike, potrebno je
da to izričito zatraži i da za to plati odgovarajuću premiju. U takvom
slučaju u formular osnovne polise unosi se odgovarajuća odredba kojom
se predviđa pokriće takvog dopunskog rizika.
Pored odredaba kojima se predviđa pokriće određenih rizika, klauzule
FPA sadrže i odredbu kojom su iz osiguranja isključeni gubici, oštećenja
i troškovi nastali neposredno usled zakašnjenja, unutrašnje mane ili
prirodnih svojstava osigurane robe. Iako i bez pomenute odredbe ove
štete ne bi bile pokrivene osiguranjem jer nisu nastale kao neposredna
posledica kojeg osiguranog rizika, ipak ta odredba ima praktični značaj
u tome što se na taj način stavlja osiguraniku do znanja da te štete
nisu pokrivene osiguranjem bez obzira što se inače mogu posredno pripisati
kojem osiguranom riziku. To važi naročito za štete usled zakašnjenja
do kojega je došlo kao posledica ostvarenja osiguranog rizika. Npr.
ako se brod nasuče i ostane duže vremena tako nasukan pa se usled toga
voće (ili koja druga slična roba) pokvari, takva šteta nije pokrivena
osiguranjem jer je nastalna kao neposredna posledica zakašnjenja broda
tj.proteka izvesnog vremena, a tek kao posredna posledica nasukanja
broda.
Klauzulama FPA isključene su iz osiguranja i štete nastale kao posledica
ratnih i političkih rizika uključujući ovde i rizike štrajka. Po Lojdovoj
polisi sa dodatnim FPA uslovima pokrivene su redovno sve kategorije
šteta osim zasebnih havarija i obaveze naknade štete trećim licima.
Osnovna karakteristika osiguranja po FPA uslovima je u tome što zasebne
havarije u načelu nisu pokrivene osiguranjem. Po tome ta osiguranja
i nose naziv FPA (tj."fanko od partikularne havarije" ili
drugim rečima "bez partikularne havarije"). Pored toga se
u samim klauzulama predviđa niz izuzetaka kada su i zasebne havarije
pokrivene osiguranjem.
U pogledu trajanja osiguranja FPA sadrže odredbu po kojoj se u načelu
predviđa pokriće od "skladišta do skladišta". Po toj odredbi
roba je pokrivena od momenta kada nastupi skladište pošiljaoca pa sve
dok ne stigne u skladište primaoca ili koje drugo krajnje skladište
na odredištu. Od načela da je roba pokrivena od skladište do skladište
predviđaju se u FPA klauzulama dva izuzetka. Po prvom izuzetku osiguranje
prestaje protekom roka od 60 dana nakon iskrcaja robe sa broda u odredišnoj
luci bez obzira što osigurana roba do tada još nije stigla do krajnjeg
odredišta. Drugi izuzetak sastoji se u tome što osiguranje prestaje
onog trenutka kada voljom osiguranika dođe do prekida putovanja. Osiguranik
je naime dužan da sa svoje strane preduzme sve korake koji su potrebni
kako bi se putovanje robe završilo bez naročitog i neopravdanog zadržavanja.
◊ Polisa WA (sa havarijom) razlikuje se od osiguranja
po FPA uslovima samo u klauzuli br.5 po kojoj su pokrivene sve zasebne
havarije nastale usled osiguranih rizika, a ne samo izvesne zasebne
havarije kao što je to po FPA uslovima.
Po odredbama WA klauzule (br.5) nadoknađuju se zasebne (partikularne)
havarije sa odbitnom franšizom od 5% (za šećer, duvan, kudelju, lan
i kožu) i 3% (za sve ostale robe). Franšiza se neće primenjivati u slučajevima
nastalog rizika usled požara, nasukavanja, sudara i potonuća, gubljenja
celih koleta prilikom ukrcaja, iskrcaja, pretovara itd.
◊ Polisa AAR (protiv svih rizika) pruža pokriće za
sve rizike gubitka ili oštećenja osiguranog predmeta. Ova polisa pokriva
sve osnovne i dopunske rizike, osim ukoliko su štete nastale usled zakašnjenja,
prirodnih svojstava ili unutrašnjih mana osiguranog predmeta. Po ovoj
polisi franšize su isključene, odnosno štete su plative bez odbitka
franšize.
U praksi kod naših osiguravajućih organizacija, uz ''Lloyd's'' S.G.
polisu dodaju se i dopunske klauzule, odnosno odredbe koje su uobičajene
na londonskom tržištu (izrađuje ih Institut osiguravača iz Londona),
a odnose se na:
- opšte klauzule za pomorske rizike,
- specijalne klauzule za osiguranje izvozne robe (klauzule za žito,
drvo, stvari i slično),
- klauzule za izvesne dopunske rizike (rizik krađe, neisporuke, lom
mašina),
- klauzule za ratne i političke rizike.
Uvođenjem u praksu Nove engleske pomorske polise prestala je potreba
za korišćenje S.G. polise, mada se kod nas i dalje u raznim oblicima
koristi, na zahtev osiguranika.
2.1.2 NOVA ENGLESKA POMORSKA POLISA-MAR POLISA
Zemljama u razvoju je smetalo što se na sva pomorska osiguranja primenuje
englesko pravo i praksa, pa je u UNCTAD-u pokrenut postupak i počeo
je rad na izradi nove polise i novih uslova osiguranja. Englesko tržište
osiguranja je reagovalo i brzo je formulisan nova obrazac polise (MAR).
Posle skoro 300 godina uspešne primene ''Lloyd's'' S.G. polise, 1982.
godine usvaja se Nova engleska pomorska (MAR) polisa.
Nova engleska pomorska polisa je blanko formular. Što se tiče uslova
i trajanja osiguranja sadrži samo ime osiguranika ili glasi na donosioca,
osigurani predmet, osigurani iznos, osigurano putovanje, ime broda,
datum polaska pošiljke na put. Poziva se na zbirku Kauzula (Institut
od London Underwriters ) po kojima se pruža pokriće i daju se osiguraniku
uputstva za konstataciju eventualnih šteta i podnošenje odštetnog zahteva.
MAR polisa je jednostavne forme i sadrži obavezu osiguravača, njegovu
izjavu o preuzimanju rizika, o pokriću, mesto za pečat i potpis, kao
i klauzulu o nadležnosti engleskog suda na ugovoreni iznos. Naše organizacije
za osiguranje su izradile svoju blanko polisu na engleskom i srpskom
jeziku, kojima se na zahtev osiguranika dodaju originalni engleski uslovi
za pomorsko osiguranje.
Širina pokrića se uređuje sa pet osnovnih kompleta klauzula Instituta:
1. Tri kompleta za osiguranje pomorskih rizika koji su označeni
slovima ''A'', ''B'' i ''C'';
2. Komplet za osiguranje ratnih rizika i
3. Komplet za osiguranje rizika štrajka.
MAR polisa se upotrebljava za osiguranje tereta (kargo), ali može biti
upotrebljena i za osiguranje broda (kasko), ali se u tom slučaju za
širine pokrića koriste Institutske klauzule za kasko. Nova polisa u
engleskoj poslovnoj praksi se primenjuje za osiguranje robe u pomorskom
prevozu i za osiguranje robe u vazdušnom i kopnenom prevozu.
Institutske klauzule Nove Engleske pomorske (MAR) polise:
Institutske kargo klauzule ''A''
Kompletom institutskim klauzulama ''A'' (All risks ) se pruža najšire
pokriće i po definiciji je blisko pokriću kompleta AAR. Pokriveni su
svi rizici koji se odnose na gubitak ili oštećenje osiguranog predmeta,
osim onih šteta koje su uključene po klauzulama 4, 5, 6 i 7 ovih uslova.
Pokriveni su sledeći rizici:
1. Osnovni rizici: saobaćajna nesreća, elementarne nepogode, požar,
eksplozija i razbojništvo;
2. Dopunski rizici: krađa i neisporuka, razni manipulativni rizici,
brodsko znojenje, kontakt sa drugom robom, rđa, pokisnuće i slično.
Iz osiguranja su izričito isključene:
- Štete koje se mogu pripisati osiguranikovom namernom postupku;
- Štete koje su posledica mana ili prirodnih svojstava robe (uključujući
normalno curenje, normalni gubitak u težini, normalno habanje osiguranog
predmeta, štete koje su posledica nedostatka ili neodgovarajuće ambalaže
ili neodgovarajuće pripreme osiguranog predmeta za predviđeni transport);
- Štete isled zakašnjenja prevoznog sredstva, čak i u slučaju da je
zakašnjenje posledica ostvarenja osiguranih rizika;
- Štete koje su posledica insolventnosti ili neizvršavanja finansijskih
obaveza brodara ili čartera broda;
- Štete koje su posledica upotrebe nuklearnog oružja za vreme mira;
- Štete usled nesposobnosti broda za plovidbu ili neprikladnosti bilo
kog vozila ili kontejnera za bezbedan prevoz osiguranog predmeta, ako
su osiguranik ili lica u njegovoj službi to znali prilikom ukrcaja tereta;
- Štete nastale usled ratnih i političkih rizika, uključujući i štrajkove.
Razlika između Institutskih kargo klauzula ''A'' i Institutskih kargo
klauzula AAR je u sledećem:
1. Šteta mora nastati za vreme trajanja osiguranja;
2. Osiguranik mora pretrpeti finansijski gubitak. Neće se nadoknaditi
normalan gubitak u težini robe, iako je za određivanje kupoprodajne
cene merodavna težina dostavljene robe;
3. Iz osiguranja su isključene štete nastale zbog namernog postupka
osiguranika;
4. Osiguranik je jedino dužan dokazati da je za vreme trajanja osiguranja
nastupio gubitak ili oštećenje osiguranog predmeta;
5. Osiguravač treba da dokaže da šteta nije pokrivena osiguranjem, da
je nastala na robi – namirnicama pre stupanja osiguranja.
Institutske kargo klauzule ''B''
Institutske klauzule ''B'' imaju uži obim pokrića u odnosu na komplet
klauzula ''A''. Izuzeta su pokrića kao u kompletu ''A'', pod klauzulama
4, 5, 6, i 7, a pokriveni su sledeći rizici:
1. Gubitak ili oštećenje osiguranog predmeta koji se razborito može
pripisati:
- požaru ili eksploziji;
- brodolomu, nasukanju, potonuću ili prevrnuću broda ili drugog plovila;
- prevrnuću ili iskliznuću kopnenog prevoznog sredstva;
- sudaru ili dodiru broda, drugog plovila ili prevoznog sredstva sa
bilo kojim predmetom, osim sa vodom;
- iskrcaju tereta u lici pribežišta;
- zemljotresu, vulkanskoj erupciji ili udaru groma.
2. Gubitak ili oštećenje osiguranog predmeta zbog:
- žrtvovanja u zajedničkoj havariji;
- izbacivanja tereta u more ili otplovljivanje sa palube broda;
- prodora morske, jezerske ili rečne vode u brod, drugo plovilo, spremište,
prevozno sredstvo, kontejner ili mesto uskladištenja.
3. Potpuni gubitak svakog koleta nastao padom u more ili padom za vreme
ukrcaja ili iskrcaja sa broda ili drugog plovila.
U prvoj grupi rizika obuhvaćene su plovidbene, odnosno pomorske nezgode
uopšte. Na rizike svrstane u drugu grupu primenjuje se teorija neposrednog
uzorka, što znači da je šteta pokrivena osiguranjem. Teret dokaza o
šteti je na osiguraniku, ukoliko je šteta nastala zbog osiguranog rizika.
Treća grupa rizika ove klauzule se odnosi na potpuni gubitak koleta
za vreme ukrcaja u brod, odnosno iskrcaja sa broda.
Institutske kargo klauzule ''C''
Komplet Institutskih klauzula ''C'' pruža pokriće sledećih rizika:
1. Gubitak ili oštećenje osiguranog predmeta koji se može pripisati:
- požaru ili eksploziji;
- brodolomu, nasukanju, nasedanju na dno, potonuću ili prevrnuću broda
ili drugog plovila;
- prevrnuću ili iskliznuću kopnenog prevoznog sredstva;
- sudaru, udaru ili dodiru broda, drugog plovila ili prevoznog sredstva
sa bilo kojim spoljašnjim predmetom osim sa vodom;
- iskrcaju tereta u luci pribežišta;
- potresu, vulkanskoj erupciji ili gromu.
2. Gubitak ili oštećenje osiguranog predmeta zbog:
- štete (žrtve) zajedničke havarije; izbacivanja tereta u more.
Po ovoj klauzuli takođe nisu pokriveni rizici predviđeni klauzulama
4, 5, 6, i 7. Komplet Institutskih klauzula ''C'' pruža najuži obim
pokrića.
Institutske klauzule za osiguranje robe protiv ratnih rizika
Ratni rizici isključeni iz osiguranja Institutskim klauzulama za osiguranje
tereta mogu se uključiti u osiguranje u pomorskom prevozu i pokriće
se pruža za oštećenje ili gubitak osiguranog predmeta usled:
1. Rata, građanskog rata, revolucije, pobune, ustanka ili građanskog
sukoba koji zbog toga nastane, ili bilo kojeg neprijateljskog akta od
strane ili protiv jedne zaraćene sile;
2. Zarobljavanje, ograničenja ili zadržavanja, nastalih zbog navedenih
rizika kao posledica tih akata ili pokušaja da se oni izvrše;
3. Napuštenih mina, torpeda, bombi ili drugog ratnog oružja.
Protiv ratnih rizika roba je osigurana samo dok se nalazi na brodu
ili u vazduhoplovu. Komplet ovih Institutskih klauzula pokriva i zajedničku
havariju i troškove spasavanja. Isključenja su identična isključenjima
iz kompleta ''A'', ''B'' i ''C'', jedino što se ne isključuju ratni
rizici.
Institutske klauzule za osiguranje rizika štrajka
Ovim kompletom predviđa se pokriće za dve grupe rizika. To su gubici
i oštećenja osiguranog predmeta koje su prouzrokovali:
- štrajkači, radnici otpušteni s posla ili lica koja učestvuju u
radničkim neredima, nasiljima ili građanskim nemirima,
- teroristi ili osobe koje su delovale iz političkih razloga.
Osiguranjem su dakle pokrivene samo neposredne štete na osiguranoj
robi do kojih je došlo usled postupaka štrajkača i ostalih osoba koji
su u klauzulama navedeni, a ne i posredne komercijalne štete koje bi
osiguranik možda pretrpeo usled štrajka. Pored šteta koje su isključene
iz osiguranja i po klauzulama za osiguranje pomorskih rizika, po ovom
kompletu klauzula isključeni su još:
- gubici, oštećenja i troškovi nastali usled odsutnosti i pomanjkanja
radne snage ili usled obustave rada do kojih je došlo zbog štrajka ili
drugih događaja izjednačenih sa štrajkom, kao i
- odštetni zahtevi za štete zbog osujećenja osiguranog putovanja.
2.2.3 MEĐUNARODNI UNICTAD-OVI USLOVI ZA OSIGURANJE
ROBE
Međunarodna polisa i uslovi (UNCTAD-a) za pomorsko osiguranje rađeni
su od 1979. do 1985. godine, kada su objavljeni. Izrađeni su u tri varijante,
a razlikuju se samo u širini pokrića (osiguranim rizicima) i u isključenim
štetama. Polisa sadrži sve elemente koje polisa mora sadržati, a pokriće
se definiše jednim od tri kompleta uslova osiguranja:
1. Komplet klauzula ARC ,
2. Komplet klauzula IC i
3. Komplet klauzula RC.
Najšire pokriće pruža se po kompletu klauzula koji nosi naziv
''Pokriće protiv svih rizika'' ARC. Po ovom kompletu pruža
se pokriće za sve rizike fizičkog gubitka ili oštećenja osiguranog predmeta
ukoliko osiguratelj ne dokaže da je u pitanju neka šteta koja je isključena
iz osiguranja. Ovako stilizovana odredba suštinski potpuno odgovara
sličnim odredbama u engleskim klauzulama s tim da je mnogo preciznija.
Nešto šire pokriće pruža se po kompletu koji nosi naziv ''Srednje
pokriće'' IC. Po ovom kompletu pored rizika navedenih u kompletu
''Ograničeno pokriće'' osigurano je još nekoliko rizika koji su poimenično
navedeni, a to su ustvari svi oni rizici koji su osigurani i po kompletu
klauzula B.
Najuže pokriće pruža se po kompletu klauzula koji nosi naziv
''Ograničeno pokriće'' RC. U ovom kompletu izričito su navedeni
rizici koji su pokriveni osiguranjem. To su isti oni rizici koji su
pokriveni i po kompletu klauzula C s tim da se ne pravi razlika između
dveju grupa rizika, tj.rizika kod kojih su pokrivene šzeze koje se mogu
opravdano pripisati tim rizicima i rizika kod kojih su pokrivne samo
štete nastale kao neposredna posledica tih rizika.
Po pokriću nalikuju na Institutske klauzule ''A'', ''B'' i ''C''. Za
pokriće ratnih i političkih rizika koriste se Institutske klauzule.
Nema masovnu primenu, jer nisu predvidele primenu engleskog prava i
u većem broju klauzula daju se alternative, tako da osiguravač i ugovorač
moraju prilikom zaključivanja osiguranja da razmotre sve slučajeve i
preciziraju koje se alternative ugovaraju.
U svim trima varijantama međunarodnih uslova nalaze se detaljno navedeni
isključeni rizici-odnosno štete s tom da se po varijantama ''Ograničeno
pokriće'' i ''Srednje pokriće'' predviđa i isključenje šteta koje su
namerno pričinjene protupravnim postupkom bilo koje osobe. Takve štete
međutim nisu usključene iz osiguranja po varijanti "protiv svih
rizika".
Kao isključeni rizici navode se detaljno:
- razni slučajevi ratnih i političkih rizika,
- razni slučajevi mana i prirodnih svojstava osigurane robe,
- štete koje je prouzrokovao osiguranik namerno ili bezobzirnim postupkom
iako je znao da će usled toga verovatno nastati šteta,
- štete usled zakašnjenja pa i u slučaju kada je do zakašnjenja došlo
usled ostvarenja nekog osiguranog rizika,
- štete usled nesposobnosti broda za plovidbu ili sled neprikladnosti
bilo kog prevoznog sredstva ili kontejnera za bezbedan prevoz osigurane
ribe ako je osiguranik za to znao ili namerno nije hteo da to sazna
pre početka ukrcaja robe, s tim da se na ovo isključenje ne može pozvati
osiguratelj prema osiguraniku koji je kupio robu sa osiguranjem u dobroj
veri ne znajući za takvu nesposobnost za plovidbu odnosno neprikladnost
za bezbedan prevoz robe,
- štete nastale zbog insolventnosti ili neizvršavanja finansijskih obaveza
od strane brodara ili čartera broda s tim da su kod ovog isključenja
predviđene dve alternative – stroža i blaža.
Pored toga predviđa se i mogućnost da se iz osiguranja isključe i štete
nastale u vezi sa nuklearnim, radioaktivnim ili sličnim materijama ili
kao posledica neke nezgode na nuklearnim instalacijama ili reaktorima.
Zajedničke havarije i nagrade za spasavanje pokrivene su po svim trima
varijantama međunarodnih uslova, ali uz uslov da je do zajedničke havarije
odnosno spasavanja došlo kao posledica ili u vezi sa izbegavanjem nekog
rizika.U tom pogledu odredbe o zajedničkoj havariji i nagradi za spasavanje
je došlo kao posledica ili u vezi sa izbegavanjem nekog osiguranog rizika.
Odredbe o zajedničkog havariji i nagradi za spasavanje po ovim varijantama
razlikuju se od odgovarajućih odredbi po klauzulama B i C po kojima
su zajedničke havarije pokrivene i onda kada su nastale kao posledica
ili u vezi sa nekim neosiguranim rizikom uz uslov da nije u pitanju
neki rizik koji je izričito isključen iz osiguranja.
Po međunarodnim uslovima razumni troškovi spasavanja imaju se naknaditi
iz osiguranja i onda kada zajedno sa ostalim šteta preleze osigurani
iznos. U tom pogledu ova odredba odgovara u potpunosti oodgovarajućoj
odredbi iz kompleta klauzula A, B,i C. Međutim za razliku od odredaba
iz ovih kompleta, po međunarodnim uslovima troškovi spasavanja mogu
se naknaditi najviše do iznosa na koji je roba osigurana.
I po međunarodnim uslovima osiguranje traje "od skladišta do skladišta",
ali najviše određeni broj dana nakon iskrcaja robe sa broda u određenoj
luci. Osiguranjem su pokrivene štete po ovim uslovima nastale pre nego
što je zaključen ugovor o osiguranju uz uslov da osiguranik tom prilikom
nije znao za takve štete.
Međunarodni uslovi sadrže niz odredaba o likvidaciji šteta:
- o ugovorenoj i stvarnoj (osigurljivoj) vrednosti,
- o osiguranim iznosima,
- o podosiguranju i nadosiguranju,
- o saosiguranju
- o stvarnom, izvedenom i pretpostavljenom potpunom gubitku,
- o napuštanju osiguranog predmeta,
- o delimičnom gubitku,
- o opravkama osigurane robe,
- o troškovima otpremanja robe do odredišta.
Sve ove odredbe od kojih neke sadrže i alternativna rešenja odgovaraju
uobičajenim odredbama zakonima i praksi transportnih osiguranja. Međutim
činjenica da međunarodni uslovi sadrže i alternativna rešenja za pojedine
odredbe može u praksi stvarati izvesne teškoće jer prilikom svakog zaključivanja
ugovora o osiguranju treba odrediti po kojoj alternativi se pruža pokriće.
Za razliku od šteta nastalih za vreme kopnenih prevoza u slučaju šteta
za vreme pomorskog transporta od osiguranika se traži da odmah obavesti
najbliže havarijske komesare čija se imena i adrese nalaze na poleđine
polise.
2.2 OSIGURANJE KOPNENOG KARGA
Zbog raznovrsnosti kopnenog transporta, najveći deo specifičnosti osiguranja
ove vrste je i vezan za upotrebu određenog prevoznog sredstva. Obzirom
na ovu situaciju, nužno je stalno praćenje od strane osiguravača svih
novih mogućnosti kopnenog transporta, bilo da je reč o daljoj specijalizaciji
samih prevoznih sredstava, bilo da je reč o sve savršenijim načinima
pakovanja robe u cilju obezbeđenja što korektnijeg transporta.
Zbog značajnog povećanja železničkih i drumskih relacija, ostavrena
je mogućnost da se pojedini transporti kopnenim putem obavljaju sa takvim
udaljenjem mesta utovara i krajnjeg odredišta, koje je do skoro bilo
nezamislivo. Proširivanjem rečnih puteva izgradnjom novih plovnih kanala,
pružaju se svi potrebni uslovi za dalju ekspanziju ove vrste transporta.
Sve to daje solidnu perspektivu razvoja kopnenog prevoza, a samim tim
povećava značaj pratećeg osiguranja.
Osiguranje robe u kopnenom prevozu je takođe u određenom odnosu i sa
osiguranjem vozara, pa to omogućava da se pruža kompletnija sigurnost
robi.
U najvećem broju zaključenih osiguranja međunarodnog kopnenog karga,
ne upotrebljavaju se polise u pravom smislu reči, bilo da se radi o
uvozu ili o izvozu roba, s tim što se na zahtev osiguranika (kod izvoza)
ispostavljaju polise u smislu zakona. Polise osiguranja koje se najčešće
upotrebljavaju su ustvari "prijave-polise" koje sadrže sve
bitne elemente vezane za rizike, vrstu robe, prevoza i dr., ali "takva
isprava na kojoj se nalazi potpis ugovarača osiguranja ispod teksta
ponude i osiguravača ispod celog teksta, nije po svojoj strukturi polisa
ili pismeni ugovor o osiguranju, nego samo isprava pomoću koje je zaključen
ugovor o osiguranju".
Ne poseduje karakter isprave o dugu niti legitimacionog papira, ona
je isključena iz uobičajene cirkulacije dokumenata u robnom prometu,
pa je njena funkcija svedena na "dokaz o zaključenom osiguranju".
Samim tim isključena je svaka mogućnost njenog prenošenja na neko drugo
lice, ali to ne omogućava isplatu naknade po zahtevu naznačenog osiguranika
nekom drugom licu. Tako naizgled postoje elementi za zaključak da je
"prijava-polisa" dokument sa izrazito siromašnom pravnom prirodom.
Kako se ovakvoj "prijavi-polisi" prilažu i klauzule vezane
za ostale rizike, ona je u potpunosti instrument koji zadovoljava normalno
odvijanje poslova međunarodnih kopnenih osiguranja.
Kod osiguranja prevoza robe kopnom – drumom i železnicom postoji razlika
između osiguranja izvoza i uvoza robe.
Kod osiguranja izvoza robe upotrebljavaju se obično kratke klauzule
na engleskom jeziku koje regulišu samo izvesna pitanja koja su od naročite
važnosti za konkretno osiguranje. Međutim i pored toga što te klauzule
ne sadrže detaljne odredbe o osiguranju ipak su takva osiguranja potpuno
regulisana jer se na njih imaju primenuti odgovarajuće zakonske odredbe,
a u pomanjkanju istih, opšti pricipi transportnih osiguranja koji su
međunarodno prihvaćeni.
Kod osiguranja uvoza robe danas se primenjuju bilo kratki uslovi na
našem jeziku kojim se regulišu samo osnovni elementi ugovora o osiguranju,
bilo detaljni uslovi koji su izrađeni na osnovu odredaba o plovidbenom
osiguranju iz Zakona o pomorskoj i unutrašnjoj plovidbi.
2.2.1 USLOVI ZA OSIGURANJE ROBE U IZVOZU
U našoj praksi kod osiguranja izvoza robe kopnom primenjuju se danas
najčešće uslovi poznati pod engleskim nazivom " Terms & Conditions
for the Insurance of Goods in Transit"("Odredbe i uslovi za
osiguranje robe u prevozu"). Ovi uslovi primenjuju se na osiguranje
robe koja se prevozi bilo kojim prevoznim sredstvom sa izuzetkom prevoza
pomorskim brodovima.
"Odredbe i uslovi" postoje u dve varijante koje se između
sebe razlikuju samo po širini pokrića. Po jednoj varijanti osiguranje
pruža pokriće:
1. "protiv svih rizika " – AAR: pokriveni su svi osnovni
i dopunski rizici s tim da su iz osiguranja isključene samo štete koje
nastanu kao neposredna posledica priodnih svojstva ili mana robe, zatim
štete nastale kao posledica odugovlačenja u putovanju, štete nastale
usled ratnih i političkih rizika uključujući ovde i rizik štrajka, štete
usled namernog postupka ili krajnje nepažnje osiguranika ili osoba u
njegovoj službi.
2. osigaranje po užem pokriću: roba se osigurava samo protiv osnovnih
rizika-protiv saobraćajnih nezgoda, elementarnih nepogoda, požara i
eksplozije kao i protiv nekih dopunski rizika-krađa i neisporuka celih
koleta i kišnica, s tim da su iz osiguranja isključene štete usled leda,
mraza i ostalih rizika zime.
"U pogledu trajanja osiguranja "Odredbe i uslovi"
predviđaju da osiguranje traje od momenta kada roba napusti skladište
u mestu naznačenom u polisi osiguranja i traje dok ne stigne u skladište
primaoca u mestu naznačenom u polisi, ali najduže 7 dana nakon što roba
stigne na odredišno mesto."
"Odredbe i uslovi" sadrže između ostaloga još i sledeće važnije
odredbe:
- da osiguranje ostaje u važnosti i u slučaju skretanja s puta,
zakašnjenja i drugih odstupanja od osiguranog putovanja, ako takva odstupanja
osiguranik nije mogao sprečiti,
- da je osiguranik dužan preduzeti sve potrebne mere radi sprečavanja
ili smanjenja eventualnih šteta i obezbeđenja regresnog prava prema
vozarima i ostalim licima odgovornim za štetu, kao i
- da je osiguranik dužan u granicama mogućnosti uvek postupati razumnom
brzinom.
Kod izvoza robe ispostavlja se polisa za osiguranje robe u transportu.
Posebna karakteristika izvozne polise je da, i pored toga što služi
kao instrument robe, služi i kao instrument međunarodnog robnog prometa.
"Njena bitna svojstva su sledeća: ona je dokazna isprava o
sklopljenom osiguranju, zatim isprava o dugu (tj.obaveza osiguravača)
koja cirkuliše zajedno sa ostalim robnim dokumentima, kao i legitimacioni
papir. Ona služi i kao dokazna isprava bez obzira da li se ispostavlja
prilikom zaključivanja ugovora o osiguranju ili što je još češće, izvesno
vreme posle toga." Izvozna polisa je instrument kojim osiguranik
svoja prava iz osiguranja može preneti na treće lice. Njeno bitno svojstvo
je i svojstvo legitimacionog papira. Osiguravač ne zna ko će se u slučaju
štete na robi pojaviti sa odštetnim zahtevom. Ukoliko dođe do štete,
onaj ko se pojavi sa orginalnom polisom stiče pravo na nadoknadu štete.
2.2.2 USLOVI ZA OSIGURANJE ROBE U UVOZU
Kod osiguranja robe u uvozu postoji danas velika raznolikost uslova
koji se primenju u prevoz robe kopnenim sredstvima. Neke osiguravajuće
kuće primenjuju kratke uslove na našem jeziku koji odgovaraju uslovima
koji se primenjuju i kod osiguranja robe u izvozu. Međutim u praksi
druge osiguravajuće kuće kod ovih osiguranja primenjuju "Opšte
uslove" kojima su detaljno regulisani prava i obaveze iz ugovora
o osiguranju.
Po "Opštim uslovima" predviđa se osiguranje bilo samo protiv
osnovnih rizika koji su uslovima navedeni, bilo protiv osnovnih i dopunskih
rizika (koji su takođe navedeni u uslovima), tj.protiv svih rizika,
bilo protiv svih rizika uz dodatak osiguranja određenih šteta koje predstavljaju
prirodna svojsta ili mane robe. Na taj način omogućuje se osiguraniku
da sam bira širinu pokrića za robu koju želi osigurati.
"Opšti uslovi" predviđaju pokriće od "skladišta do skladišta",
tj.od početka utovara u prvo prevozno sredstvo u mestu predviđenom u
ugovoru o osiguranju i traje dok se ne završi istovar robe sa poslednjeg
prevoznog sredstva u skladištu primaoca u mestu predviđenom u ugovoru,
ali ne duže od 7 dana po prispeću robe u mesto opredeljenja".
Po "Opštim uslovima" jednim osiguranim iznosom mogu se osigurati
pored vrednosti robe u polaznom mestu još i troškovi prevoza, osiguranja,
carine, špedicije i ostali troškovi u vezi s prevozom i isporukom robe
kao i očekivani dobitak, s tim da taj dobitak ne može preći 20% stvarne
vrednosti robe.
"Opšti uslovi" sadrže i niz drugih odredaba koje se odnose
na vrednost osigurane robe, zaključivanje ugovora, plaćanje premije,
utvrđivanje i plaćanje štete, prenošenje prava iz osiguranja i sl.koje
uglavnom predstavljaju samo dalju razradu zakonskih propisa o tim pitanjima.
Prilikom uvoza robe stranog porekla uporebljavaju se uvozne polise.
Kod uvoza robe se mora znati čijeg je porekla roba i na čiji se rizik
prevozi, da bismo prilikom sklapanja osiguranja imali bitne elemente:
ko je osiguranik i koje rizike želi pokriti osiguranjem. Ukoliko se
prilikom uvoza ispostavlja polisa osiguranja, ona ima karakter dokazne
isprave o utvrđenim uslovima zaključenog osiguranja i obaveze osiguravača
koje iz tog ugovora proističu. Prilikom zaključivanja uvozno-transportnih
poslova upotrebljavaju se formular transportne polise na našem jeziku,
u koji se unose svi potrebni podaci o robi i osiguranim rizicima. Ukoliko
osiguranik želi, pored polise mu se daju unapred štampani uslovi transportnog
osiguranja.
Roba u međunarodnom transportu može biti može biti osigurana po osnovu:
1.pojedinačne pošiljke,
2.otpisne polise,
3.ugovorima o otvorenom pokriću.
2.2.3 POJEDINAČNE POŠILJKE
Pojedinačne pošiljke se osiguravaju pojedinačnim polisama koje moraju
biti zaključene pre polaska pošiljke na put. Ukoliko osiguraniku nisu
poznati svi elementi potrebni za izradu polise, onda će pošiljku prijaviti
osiguravaču (privremena prijava), osiguravač će mu potvrditi prijem
pošiljke u osiguranje, a osiguranik će, čim sazna nedostajuće elemente,
od osiguravaća zatražiti definitivnu polisu osiguranja. "Ugovarač
osiguranja u praksi često traži da se polisa izda u više primeraka i
u ovkvim slučajevima osiguravač izdaje više primeraka sa obaveznom naznakom
«orginal», odnosno «kopija»".
2.2.4 OTPISNE POLISE
U slučajevima sukcesivne isporuke robe, osiguravač na zahtev ugovarača
osiguranja izdaje Otpisnu polisu kojom se u osiguranje prihvata ukupna
količina robe i čitava njena vrednost. U otpisnu polisu unose se svi
elementi koji se unose u polisu, osim iznosa premije i oznake prevoznih
sredstava.
"Na osnovu otpisne polise izdaju se pojedinačne polise u momentu
kad ugovarač osiguranja sazna oznaku prevoznog sredsrva, datum polaska
pošiljke na put, količinu robe u prevoznom sredstvu i njenu vrednosrt".
Prilikom izdavanja definitivne polise na otpisnoj polisi se otpisuje
količina robe i njena vrednost, a na definitivnoj se obračunava premija
osiguranja.Otpisna polisa obavezuje ugovarača osiguranja da svu robu
sa nje definitivno osigura, a osiguravača da je primi u osiguranje po
ugovorenim uslovima.
2.2.5 UGOVORI O OTVORENOM POKRIĆU
Izrazito velik obim današnje svetske trgovine, nametnuo je prisutnost
transportnih osiguranja do te mere, da su partneri u ovom poslu najčešće
vezani opštim ugovorima, koji su u praksi naših osiguravajućih organizacija
prihvaćeni u formi Ugovora o otvorenom pokriću.
Ovim ugovorom zaštićena je sva roba osiguranika po svim vidovima međunarodnog
prevoza (pomorski i rečni brodovi, železnica, kamioni, avioni i dr.).
Ugovor o otvorenom pokriću se zaključuje između osiguravača i osiguranika
na neodređeno vreme, sa ugovorenim otkaznim rokom, obično devedeset
dana. Sarži u sebi obavezu osiguranika da osiguravaču prijavljuje sve
svoje pošiljke u međunarodnom prometu u određenim vremenskim intervalima,
spiskove pošiljaka i osiguravačevu izjavu da su sve osiguranikove pošiljke
do određenog limita automatski pokrivene osiguranjem.
Sastavni deo ugovora je tarifa premijskih stopa za ugovorenu sumu pokrića
za sve robe kojima osiguranik posluje i sve relacije na kojima se robe
prevoze. Ugovor o otvorenom pokriću daje osiguraniku sigurnost da ni
jedna njegova pošiljka neće ostati neosigurana, a osiguravaču obezbeđuje
posao, pojednostavljuje akviziciju, pošto se premija uglavnom obračunava
prema spiskovima pošiljka. Premijske stope u ugovorima o otvorenom pokriću
su obično prosečne i približno za 20% niže nego što bi bile po pojedinačnim
ugovorima.
Prijavljivanje pošiljaka u osiguranje vrši se na obrascima koje obezbeđuje
osiguravač, a popunjava ih osiguranik ili njegov špediter i to:
1.u izvozu na obrascu Prijava za osiguranje robe u izvozu (PPMT-2)
2.u uvozu na obrascu Prijava (PPMT-1)
3.odnosno na obrascu Spisak pošiljka za uvoz i za izvoz
Napominjem, širina pokrića koja se pruža osiguraniku po ugovoru o otvorenom
pokriću jeste sva osiguranikova roba kako ona koja se automatski osigurava
tako i ona iznad limita, koja se posebno prihvata u osiguranjem pokrivena
je osiguranjem kao što sledi:
1. U POMORSKOM PREVOZU
"Prema institutskoj klauzuli za teret-Protiv svih rizika čl.80
od 1.I 1963.godine uključiv prema Institutskoj klauzuli o krađi, pljački
i nisporuci br.9/119.A/NS od 16. 7/28. specijalni uslovi za osiguranje
nafte i naftnih derivata u transportu kopnom i morem, kao i odredbama
engleske pomorske polise, odnosno prema Institutskoj klauzuli za tere
A Cl.252 od 1.O 1982. i odredbama MAR polisa".
Sve navedene klauzule prilažu se ovom ugovoru kao prilog br.1 i čine
njegov sastavni deo.
2. U OSTALIM PREVOZIMA
Prema Opštim uslovima za osiguranje robe u transportu železnicom, Opštim
uslovima za osiguranje robe u transportu motornim vozilima (kamionima),
Opštim uslovima za osiguranje robe u transportu avionom, Opštim uslovima
za osiguranje robe u transportu poštom, Posebnim uslovima za osiguranje
robe u transportu kopnom (železnicom, kamionima, avionima), poštom i
rekom, protiv svih rizika. Svi navedeni uslovi se prilažu ugovoru kao
prilog 2 i čine njegov sastavni deo.
Sva roba je osigurana i protiv dopunskih i specijalnih rizika u zavisnosti
od njenih osobina i reagovanja na ove rizike. Specijalni uslovi se prilažu
ovom ugovoru kao prilog br.1 i čine njegov sastavni deo.Rizik manjka
iz bilo kog uzroka pokriven je osiguranjem, pod uslovom da je pošiljka
pri utovaru, pretovaru i istovaru zvanično merena od strane priznate
kontrolne kuće, na isti način, i da o tom merenju postoji certifikat,
odnosno da je merena od strane vozara koji u prevoznoj ispravi potvrđuje
da je vršeno merenje i upisuje rezultat merenja.
"Rizici rata, štrajka, pobune i grđanskih nemira, isključeni
opštim uslovima mogu, po želji osiguranika, biti uključeni u osiguranje
prema Institutskim klauzulama za rat Cl.27 od 1.X 1955.godine i Institutskim
klauzulama za štrajkove, pobune građanske nemire Cl.109 od 1.I 1963
.godine, koje se prilažu ovom ugovoru kao prilog br.1 i čine njegov
sastavni deo, odnosno ukoliko se osiguranik odluči za pokriće prema
Institutskoj klauzuli za teret A prema Institutskim klauzulama za rat
(teret) Cl.255 od 1.I 1982 i Institutskim klauzulama za štrajkove (teret)
Cl.256 od 1.I 1982. koje se prilažu ovom ugovoru kao prilog br.1 i čine
njegov sastavni deo."
3. OSIGURANJE ROBE U DOMAĆEM TRANSPORTU
Pod osiguranjem robe u domaćem transportu (tzv.osiguranje domaćeg karga)
podrazumeva se osiguranje prevoza robe kod kojega se polazno i odredišno
mesto nalaze u granicama naše zemlje. U obzir dolazi prevoz svim mogućim
prevoznim sredstvima, kao što su pomorski i rečni brodovi, drumska vozila,
železnica i vazduhoplovi, a isto tako i prenos stvari sa jednog mesta
na drugo.
Roba, koja se osigurava u domaćem transportu, može biti osigurana po
osnovu:
- GENERALNE POLISE
- POJEDINAČNIM POŠILJKAM
3.1 OSIGURANJE PO GENERALNIM POLISAMA
Generalne polise su pismeni ugovor o osiguranju robe koji je sastavljen
u formi polise osiguranja. Kao takve, generalne polise sadrže sve elemente
jednog ugovora o osiguranju uključujući ovde ne samo obavezu osiguravača
za naknadu štete, nego i obavezu osiguranika da plati premiju čija visina
je utvrđena u samom ugovoru. Za razliku od ostalih transportnih polisa,
generalne polise potpisuju ne samo osiguravači nego i osiguranici.
Generalne polise su opšti ugovor o osiguranju. Prema tome roba koja
je obuhvaćena generalnim polisama automatski je pokrivena protiv transportnih
rizika predviđenih u polisi. Pošto je po genralnim polisama obično pokrivena
osiguranjem sva roba osiguranika i pošto se premija osiguranja obično
ne utvrđuje po vrednosti pojedinih pošiljaka, osiguranik ne mora da
prijavi pojedine pošiljke, što u znatnoj meri pojednostavljuje sam postupak
sprovođenja osiguranja po tim polisama. Generalne polise se zaključuju
sa vlasnikom robe tj.sa preduzećima na čiji se rizik roba prevozi, a
radi osiguranja njihovog interesa.
Zbog toga osiguravajuće organizacije, nakon što plate štetu osiguraniku,
imaju regresno pravo prema vozarima koji su za štetu odgovorni po našim
zakonskim propisima. Jedino ukoliko osiguranik robu prevozi svojim prevoznim
sredstvima, osiguravajuće organizacije nemaju regresno pravo prema vozaru
jer je vozar ujedno i osiguranik.
"Osnovni elementi ugovora zaključenog po osnovu generalne polise
su:
- osigurani predmet,
- trajanje osiguranja,
- osigurane opasnosti-rizici,
- osigurana vrednost,
- osnov za obračun premije,
- rok za prijavu i plaćanje premije,
- utvrđivanje štete,
- regresno pravo prema trećim licima,
- visina odštete i likvidacija štete i dr".
Generalna polisa pokriva samo osnovne rizike. Po opštim uslovima generalne
polise pokrivene su štete nastale na osiguranoj robi (stvarima) usled
vandrednih spoljnih uzroka, za vreme prenosa ili prevoza kao što su
štete usled: saobraćajnog udesa prevoznog sredstva (sudar, udar, prevrnuće,
potonuće ili nasukanje i sl.), elementarnih nepogoda, požara, eksplozije,
krađe, neisporukih celih koleta.
Osnovni transportni rizici su oni rizici koji se mogu ostvariti na
svakoj robi ili prevoznom sredstvu. Njihova karakteristika je u tome
što su oni usko vezani za transport i kao takvi ne dešavaju se često,
ali kada nastanu mogu biti katastrofalni. Po našem zakonu osnovni transportni
rizici su redovno osigurani svakim ugovorom o transportnom osiguranju,
tako da ugovarač osiguranja ne mora specijalno tražiti njihovo pokriće.
Ukoliko se prilikom sklapanja osiguranja žele u izvesnim konkretnim
slučajevima isključiti pojedini osnovni rizici iz osiguranja, izričito
se navodi u polisi osiguranja, odnosno u drugim dokumentima koji se
ispostavljaju prilikom sklapanja osiguranja.
Osiguranjem su pokriveni i troškovi (nagrade) spasavanja osigurane
robe (stvari), koji su razumno učinjeni u cilju izbegavanja ili smanjenja
šteta pokrivenih osiguranjem, a kod pomorskih prevoza i doprinosi u
zajedničku havariju.
Iz osiguranja su isključene štete krađe, neisporuke, kao i štete usled
dejstva atmosferskih padavina i vode u otvorenim i nezaštićenim prevoznim
sredstvima.
Iz osiguranja su isključene i štete nastale usled prirodnog svojstva
ili mane osigurane robe (stvari), a bez delovanja vanrednih spoljnih
uzroka kao što su: kvar, smrzavanje, uginuće živih životinja, rđa, kalo,
rastur, normalni lom kod lako lomljivih predmeta (ukoliko ti lomovi
nisu nastali usled saobraćajnog udesa prevoznog sredstva, požara ili
eksplozije) i ostali normalni gubici kod stvari koje su podložne takvim
gubicima bez delovanja vanrednih spoljinih uzroka i sl., kao i lom unutrašnjih
organa kod elektronki, lom i curenje ulja kod transformatora, lom i
oštećenje predmeta teških preko 5 tona, ukoliko nisu nastali usled saobraćajnog
udesa prevoznog sredstva.
Na zahtev osiguranika u osiguranje po GPT može se ugovoriti pokriće
dopunskih rizka kao što su: razna oštećenja usled manipulacije sa osiguranom
robom (stvarima) ili usled oštećenja ambalaže, cepanja vreća, lom buradi
i sl. (sa rasipanjem sadržine ili curenjem), kvar i uginuće životinja
uz plaćanje dopunske premije saglasno odredbama Tarife, sa izuzetkom
kala i rastura. Rizici vezani za posebna svojstva robe, tzv. specijalni
rizici nisu pokriveni generalnom polisom. Osnovni rizici nisu dovoljni
da zadovolje nepredvidive okolnosti koje mogu ugroziti, oštetiti ili
potpuno uništiti transportno sredstvo i robu. Iz tih razloga osiguranici,
odnosno ugovarači transportnih osiguranja, pribegavaju primeni dopunskih
rizika koji se mogu ostvariti samo na određenim vrstama stvari.
Dopunski transportni rizici mogu se osiguravati samo uz osnovne transportne
rizike, i to ili taksativnim nabrajanjem pokrivenih dopunskih rizika,
ili pružanjem pokrića ''protiv svih rizika'', koje uključuje osnovne
i sve dopunske rizike, osim šteta usled mana ili prirodnog svojstva
robe i ratnih i političkih rizika.
Često, prilikom transporta robe, dolazi do nastanka štete bez uticaja
nekih spoljnih faktora. Ova vrsta rizika je produkt mana ili prirodnog
svojstva određene robe. Štete na robi usled mana mogu da nastanu kao
posledica nekih okolnosti prilikom proizvodnje ili posle proizvodnje,
ili pak njene prepravke, pre osiguranog prevoza, usled neodgovarajuće
ambalaže i sl. Ovakvi slučajevi, gde je rizik izvestan, nisu pokriveni
osiguranjem.
Takođe, nisu pokrivene štete nastale kao posledica prirodnog svojstva
robe, kao što su kalo, normalni rastur, kvar usled dejstva mikrooragnizma
i insekata, rđa zbog normalne vlage u atmosferi, samozapaljenje, eksplozija,
uginuće stoke i sl. Ovakvi rizici, nastali kao posledica prirodnog svojstva
robe, bez nekog vandrednog spoljašnjeg uzroka, ne smatraju se rizicima
osiguranja, pa su kao takvi isključeni iz osiguranja ukoliko se posebno
ne ugovore po visokim premijskim stopama i uz posebne kontrole robe
i prevoznog sredstva pre utvora i posebne odredbe o konstataciji eventualnih
šteta.
Ratni i politički rizici su izričito isključeni iz osiguranja, ali
u uslovima za osiguranje robe u transportu mogu se posebno, na zahtev
osiguranika uključiti u osiguranje. Od ovih rizika obično se osigurava
prevoz robe morem, odnosno vazduhoplovom i poštanske pošiljke. U pomorskom
ili vazdušnom transportu pokriće rizika je ograničeno samo na vreme
dok se osigurane stvari nalaze na brodu ili u vazduhoplovu, a u kopnenom
prevozu traje od kuće do kuće.
Premija osiguranja se obračunava na osnovu prometa osiguranika i to
na jedan od sledećih načina:
- na osnovu zbira svih ulaznih i izlaznih faktura u toku određenog
vremenskog perioda
- na osnovu zbira svih izlaznih faktura u toku određenog vremenskog
perioda, ili
- na osnovu zbira svih ulaznih faktura u toku određenog vremenskog perioda.
Način obračuna premije određuje se u zavisnosti od toga da li su osiguranjem
obuhvaćene samo stvari-roba koje osiguranik nabavlja ili stvari-roba
koje osiguranik prodaje ili sve stvari-roba koje osiguranik nabavlja
i prodaje.
Samo izuzetno generalnim polisama se predviđa da se premija ima platiti
prema vrednosti određenih pošiljki koje se prevoze na rizik osiguranika.
Ali u tom slučaju osiguranik je dužan da te pošiljke prijavi osiguravaču
čim pošiljke krenu na put i to sa podacima o njihovoj vrednosti.
Prijava podataka za obračun premije vrši se periodično (mesečno, kvartalno,
polugodišnje, godišnje). Ako se prijave vrše polugodišnje ili godišnje,
obično se ugovara i plaćanje akontacije premija na osnovu polugodišnjih
podataka, s tim da se definitivni obračun premije izvrši nakon dostave
polugodišnjih, odnosno godišnjih podataka.
3.2 OSIGURANJE POJEDINAČNIH POŠILJAKA
Pravna i fizička lica koja u godini imaju mali broj pošiljaka u transportu
ove pošiljke osiguravaju posebnim polisama kojima se osigurava jedna
pošiljka.
Ova polisa mora sadržavati sve elemente polise za osiguranje robe u
transportu. Na osiguraniku je da odabere širinu pokrića: osnovni transportni
rizici, svi rizici, svi rizici sa uključenjem specijalnioh rizika.
Pojedinačna polisa kao ugovor o osiguranju, sadrži sledeće podatke:
- ime, naziv i sedište osiguranika,
- naziv i podatke o robi koja se osigurava,
- podatke o ambalaži,
- podatke o relaciji transporta,
- podatke i oznake prevoznog sredstva kojom se roba prevozi,
- podatke o vrsti rizika od kojih je roba osigurana
- sumu osiguranja, premijsku ustopu i premiju osiguranja,
- datum ispostavljanja polise,
- mesto i datum ispostavljanja polise,
- potpise osiguranika i osiguravača.
Polisa za osiguranje pojedinačnih pošiljaka je neprenosiva u domaćem
transportu, ali je pravo na obeštećenje po odšetnom zahtevu koji podnese
osiguranik moguće vinkulacijom preneti na treće lice.
Kao pojedinačne pošiljke često se osiguravaju selidbene stvari. U ovom
slučaju je specifikacija stvari sa pojedinačnim vrednostima stvari obavezno
sastavni deo polise osiguranja, a uputno je da stvari za vreme pakovanja
pregleda osiguravač ili havarijski komesar (obavezno ako se radi o stvarima
velike vrednosti).
ZAKLJUČAK
Transport, bilo da se radi o prevozu robe ili ljudi, Karl Marks naziva,
pored ekstraktivne industrije, poljoprivrede i industrije, "četvrtom
oblašću materijalne proizvodnje-transportnom industrijom". U ovoj
"industrijskoj grani" rezultat procesa proizvodnje nije neki
novi proizvod, već su to usluge-prenos stvari, ljudi, vesti ili energije
s jednog mesta na drugo. Proizvodnja znači stvaranje dobara, a transport
promenu mesta tih dobara, te je sastavni deo istih. Transport se na
taj način smatra produženjem procesa proizvodnje koji se vrši u okviru
prometnog procesa i za prometni proces.
Cilj rada bio je da predstavim sam značaj osiguranja robe u transportu
u privredi svake zemlje kao i njegove specifičnosti. Pružanje pokrića
robi po širokoj lepezi mogućih rizika, današnja osiguranja robe u transportu
razvijena su do stepena nezamenjivog instrumenta međunarodnog prometa
roba, čineći ga značajno stabilnim i sigurnim. Ovo se naročito odnosi
na obezbeđenje ogromnih vrednosti koje se prevoze pomorskim putem, ali
isto tako i na veliki broj obavljenih prevoza kopnenim relacijama, koje
pojedinačno ne moraju predstavljati izrazite vrednosti, a da istovremeno
imaju sasvim određen značaj za vlasnika robe.
Za pomorska i za kopnena transportna osiguranja robe, važe ista osnovna
obeležja, da su instrumenti spoljne trgovine koji omogućavaju tačne
kalkulacije i pružaju sigurnost svim učesnicima za normalno obavljanje
trgovine. U tom smislu, njihova funkcija je vezana za sva lica koja
su u dodiru sa robom tokom trajanja osiguranja.
Razvijenost pomorske trgovine je u velikoj meri uticala da su i instituti
vezani za transportna osiguranja daleko bogatiji kada je u pitanju osiguranje
pomorskog karga, nego kada je u pitanje osiguranje kopnenog karga. Iz
toga nikako ne bi trebalo zaključiti da je to i istovremena ocena značaja
jednog i drugog transportnog osiguranja, već da se isključivo radi o
slabijoj razvijenostti pravne regulative iz domena kopnenog transporta.
Obzirom na takvu situaciju, neophodno je da se i ova oblast značajnije
pravno obogati.
Osiguranje robe u našoj zemlji u poređenju s drugim zemljama i dalje
je na niskom stepenu razvoja. Jedan od pokazatelja koji na to upućuje
jeste učešće ukupne premije u društvenom proizvodu. Ono je u 2001. godini
iznosilo 2,66%. Od evropskih zemalja manje učešće su imale samo Grčka,
Bugarska, Ukrajina, Rumunija i Turska. Iako je ostvaren značajan rast
u Sektoru osiguranja, on učestvuje u ukupnom finansijskom sektoru sa
7%.
Osiguranje karga-robe u ukupnoj bruto premiji osiguranja u 2003.godini
u odnosu na druge vrste osiguranja iznosi svega 2%. (pogledati prilog
broj 1). U 2004.godini učešće osiguranja transporta karga i kaska iznosi
4% (pogledati prilog broj 2) u ukupnoj fakturisanoj premiji u odnosu
na druge vrste osiguranja.
Važnu polaznu osnovu za izradu poslovnog plana osiguravajućih kuća
predstavljaju strateški pravci i ciljevi njegovog razvoja. Oni se, pre
svega, tiču daljeg organizacijskog razvoja kompanije i određivanja strategije
prema domaćoj i stranoj konkurenciji, ustanovljavanje ciljnih delova
tržišta, kao i razvoj novih i proširenje postojećih vrsta osiguranja
gde, po mom mišljenju, jedan deo mora da se posveti ovom vidu osiguranja.
Ako posmatramo organizacije za osiguranje u Srbiji i Crnoj Gori (prilog
broj 3) i njihove fakturisane premije osiguranja u osiguranju robe u
2003. godini, uočavamo da "DDOR Novi Sad" učestvuje sa čak
55% fakturisane premije.
Stuktura planirane premije transportnih osiguranja u DDOR-u za 2006.
godini pokazuje da učešće osiguranje robe iznosi čak 69% (prilog broj
5) što upućuje da se osiguranju robe pridaje veliki značaj.
Transportno osiguranje je u našoj zemlji postalo, zajedno sa kreditnim
osiguranjem, važan instrument spoljnotrgovinske politike i ekspanzije.
Pružajući maksimalno pokriće našim izvoznicima uz najpovoljnije uslove
čak i onda kada se radi o vrlo teškim rizicima omogućuje se izvoz i
takve robe za koju se u inostranstvu ne bi moglo naći odgovarajuće osiguranje.
Ovo važi naročito za onu robu koja je podložna velikim štetama u toku
transporta, a koja se može prodati na inostranim tržištima samo ako
se prethodno osigura od svih mogućih šteta.
Transportno osiguranje je značajno u našoj zemlji, u prvom redu zbog
toga što omogućuje organizovanu borbu protiv nastanka transportnih šteta,
tj. omogućuje preduzimanje mera prevencije.
Pravilnom konstatacijom prirode, obima i uzroka transportnih šteta
kao i detaljnom stručnom analizom istih omogućuje se da se preduzmu
mere kojima će se u budućim slučajevima moći izbeći slične štete. Te
mere mogu biti raznovrsne.
Ako se konstatuje da je do štete došlo usled nedovoljne i neodgovarajuće
ambalaže naše izvozne robe, skrenuće se pažnja našim proizvođačima i
izvoznicima na tu činjenicu tražeći da se konstatovani nedostaci ubuduće
uklone. Ako je do štete došlo usled propusta od strane vozara, poneće
se vozaru regresni zahtev i time izvršiti na njega ekonomski pritisak
da ubuduće izbegava slične štete. To isto važi i za slučaj da je za
štetu odgovoran skladištar, ili neko drugi. Mere koje se mogu preduzeti
za izbegavanje eventualnih šteta su vrlo raznovrsne i zavise od konkretnih
slučajeva.
Bitno je napomenuti da ugovor o drumskom prevozu robe nije u dovoljnoj
meri i na adekvatan način regulisan u našem pravu. Neujednačenost u
primeni analognih pravila na ugovor o unutrašnjem prevozu robe stvara
nesigurnost i zbog toga je neophodno da se o unutrašnjem prevozu robe
reguliše u našem pozitivnom pravu.
Pri tome, svakako treba poći prilikom izrade Zakona o ugovorima u drumskom
prevozu robe od ratifikovanih međunarodnih konvencija iz ove oblasti
od strane naše zemlje, jer neopravdane razlike u pravnom regulisanju
unutrašnjeg i međunarodnog drumskog prevoza robe ometaju svakodnevno
normalno odvijanje privrednih odnosa u spoljnotrgovinskom i unutrašnjem
robnom prometu.
Kako pitanje odgovornosti i osiguranja od odgovornosti reguliše veliki
broj nacionalnih zakona i međunarodnih konvencija, čije odredbe nisu
usaglašene, to je potrebno da se pitanje usaglašavanja naših zakona
i donošenje novih zakona rešava na nivou Vlade Republike Srbije. Ministarstvo
finansija i ekonomije Republike Srbije bi trebalo da sa nadležnim organom
uprave koje je zaduženo za poslove saobraćaja organizuje sastanak i
formira radnu grupu koja bi radila na izmeni zakona odnosno donošenja
novih.
PROCITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|