OPERATIVNI MENAMET
W. EDVARDS DEMING
(14.10.1900.-20.12.1993.)
W.Edwards Deming je bio americki statisticar, profesor, autor i konsultant.
Iako poznat po svom radu u SAD, posebno je postao poznat po svom radu
u Japanu gde je od 1950. pa na dalje poducavao top menadere kako
da unaprede dizajn, kvalitet proizvoda, prodaju putem razlicitih metoda,
ukljucujuci primenu statistickih metoda kao što su analiza odstupanja
i hipoteticko testiranje.
Deming je roden u Sioux City, Ajova. Diplomirao je elektricni inenjering
1921.godine na Univerzitetu Vajoming. Dimplomu iz matematike i fizike
je dobio 1925.godine na Univerzitetu Kolorado i 1928.godine na Jejlu.
Dok je studirao na Jejlu, radio je u Bell-ovoj telefonskoj laboratoriji.
Kasnije je radio u SAD sekretarijatu za agrikulturu i Sekretarijatu za
popis stanovništva. Dok je radio za generala Mac Artura kao konsultant
za pitanja vezana za saradnju sa Japanskom vladom, uspešno je poducavao
vodece Japanske biznismene metodama statisticke kontrole. Kasnije je u
Japanu proveo niz godina pruajuci konsultantske usluge Japanskim
poslovnim ljudima i posmatrajuci ekonomski rast i razvoj Japana, koji
je sam prognozirao kao normalan sled primene tehnika koje je on sam naucio
od Valter Ševarta iz Bell-ove laboratorije. Po povratku iz Japana
predaje kao profesor na Univerzitetu New York, i bio je angaovan
kao nezavisni konsultant u Vašingtonu.
Autor je dva dela i to „Izlaz iz krize“ i „Nova ekonomija
za industriju, Vladu, obrazovanje“ koja ukljucuje njegov sistem
Potpunog sagledavanja i 14 tacaka za menadment.
1993.godine, osnovao je W.Edvards Deming Institut u Vašingtonu ciji
je cilj bio podsticanje razumevanja i daljeg razvoja Demingovog sistema
Potpunog sagledavanja, kako bi se unapredila razmena, prosperitet i mir.
1927.godine, Deming upoznaje Valtera Ševarta iz Bell-ove telefonske
laboratorije, u cijem radu je pronašao znacajnu inspiraciju koja
je rezultirala Demingovom teorijom upravljanja. Deming je shvatio da je
teoriju bilo moguce primeniti ne samo u procesu prozvodnje, vec i u samom
procesu upravljanja. Ovaj zakljucak mu je kasnije omogucio veliki uticaj
na ekonomiju industrijalizovanog sveta.
Deming je razvio probne tehnike, prvi put primenjene 1940.godine, tokom
popisa u SAD-u. Tokom II svetskog rata bio je clan komiteta za tehnicke
intervencije. Radio je na sastavljanju Americkih ratnih standarda i ucio
radnike u ratnoj proizvodnji, raznim tehnikama. Statisticke metode su
bile široko primenjivane tokom II svetskog rata, ali se primena znacajno
smanjila par godina kasnije, kada je potranja za americkim proizvodima
porasla preko okeana.
1947.godine, Deming je ucestvovao u planiranju Japanskog popisa. 1951.godine,
saveznicke snage su okupirale Japan pa je Deming zamoljen, od strane SAD
vojske, da ucestvuje u popisu. Dok je bio tamo, zahvaljujuci svojoj ekspertizi
iz tehnika za kontrolu kvaliteta i njegovim društvenim angaovanjima
u Japanu, dobio je poziv od Japanskog Udruenja Naucnika i Inenjera
(JUSE).
Clanovi JUSE su izucili Ševartove tehnike, pa su kao deo napora
za rekonstrukciju Jpana, traili eksperta koji bi ih poducio statistickoj
kontroli. 1950.godine, Deming je obucio na stotine inenjera, menadera
i studenata, kontroli statistickog procesa i konceptima kvaltieta. Odravao
je i predavanja za top menadment. Demingova poruka glvanim izvršiocima
je bila: POBOLJŠANJE KVALITETA CE SMANJITI TROŠKOVE A U ISTO
VREME POVECATI PRODUKTIVNOST I UCEŠCE NA TRIŠTU.
Znacajan broj proizvodaca je masovno primenjivao njegove tehnike i time
su postigli kvaliteti produktvnost. Poboljšan kvalitet u kombinaciji
sa smanjenjem troškova, doveo je do povecane potranje za Japanskim
proizvodima na svetskom trištu.
Deming je odbio da primi nagradu za svoj rad od strane Japana, pa je
Upravni odbor JUSE ustanovio „Demingovu nagradu“, decembra
1950.godine, kako bi mu se oduili za njegovo ukazano prijateljstvo
i naklonost. Demingova nagrada je, direktno ili indirektno, imala veliki
uticaj na razvoj kontrole kvaliteta i kvalitet upravljanja u Japanu.
I pored velikog uspeha i priznanja u Japanu, u svojoj zemlji je bio prilicno
anoniman. 1980.godine, predstavljen je putem jednog dokumentarnog filma,
nazvanog „Ako Japan moe, zašto ne moemo mi?“,
o porastu industrijskog nadmetanja izmedu SAD i Japana. Kao rezultat emitovanja
filma, zahtev za njegovima uslugama drasticno je porastao, pa je nastavio
da prua konsultantske usluge širom sveta.
Ford Motor Kompanija je bila jedna od prvih amrickih korporacija koja
je traila Demingovu pomoc. 1981.godine, Ford je angaovao Deminga
kao pomoc za uvodenje sistema kvaliteta. Fordova prodaja je opadala. Izmedu
1979. i 1982.godine Ford je imao 3 biliona dolara gubitaka. Deming je
ispitao kulturu kompanije i nacin na koji je menadment funkcionisao.
Na Fordovo iznenadenje, Deming nije govorio o kvalitetu vec o sistemu
upravljanja u Fordu. Rekao je Fordu da su aktivnosti menadmenta
bile odgovorne za 85% svih problema vezanih za razvoj i unapredenje proizvodnje
boljih automobila. Nakon 1982.godine, Ford je izašao na trište
sa profitabilnom linijom automobila, Linija Taurus-Sable. U pismu upucenom
Automagazinu, Donald Petersen, tadašnji predsednik Upravnog Odbora
Forda, je izjavio: „Idemo ka izgradnji kulture sistema kvaliteta
u Fordu, i mnoge promene koje su preduzete imaju svoje korene u ucenju
Dr.Deminga“. Do 1986.godine, Ford je postao najprofitabilnija Americka
automobilska kompanija. Prvi put posle 1920.godine, dostigli su visinu
profita svog vecitog rivala, General Motorsa. Ford je predvodio Americku
auto industriju ka prosperitetu. Kontinuitet Fordovog uspeha, u toku narednih
godina, dokazao je da uspeh nije bio slucajan vec trajna posledica sprovedenih
reformi.
1982.godine, Deming izdaje knjigu „Kvalitet, Produktivnost i konkurentska
pozicija“, koja je preimenovana u „Izlaz iz krize“ 1986.godine.
Deming daje teoriju o menadmentu zasnovanu na njegovih cuvenih 14
tacaka za menadment. Pogrešno ili nepostojanje planiranja od
strane menadmenta vodi ka gubitku trišta, a to dalje
dovodi do otpuštanja zaposlenih. Menadment se mora procenjivati
ne samo po kvartalnom udelu, vec i po inovativnim planovima za opstanak
u biznisu, zaštitu investicija, za osiguranje buducih dividendi,
i kako bi se obezbedilo više poslova kroz unapredenje proizvoda i
usluga.
Dugorocna posvecenost ucenju i novoj filozofiji poslovanja je neophodna
za svaki menadment koji tei transformaciji. Bojaljivost,
tvrdoglavost, i ocekivanje brzih rezultata, osuduje organizaciju na propast
i razocarenje.
Tokom svoje karijere, Deming je dobio mnoge akademske i druge nagrade.
1987.godine je dobio Nacionalnu medalju za Tehnologiju: „Za njegovu
promociju statisticke metodologije, za njegovu teriju uzorka i za zalaganje
u korporacijama i zemljama za razvoj opšte menademnt filozofije,
koja je rezultirala poboljšanjem kvaliteta proizvoda.“
1993.godine, Deming je izdao svoju poslednju knjigu „Nova ekonomija
za industiju, vladu i obrazovanje.“
PREGLED DEMINGOVE FILOZOFIJE
Demingova filozfija je saeto prikazana na sledeci nacin:
„Dr. W.Edvards Deming je bio mišljenja da usvajanjem prikladnih
principa menadmenta, organizacije mogu razviti kvalitet i simultano
smanjiti troškove (smanjenjem otpada, preradivanja, habanja i sporenja
sa zaposlenima uz povecanje lojalnosti potrošaca). Kljuc je u kontinualnom
radu na unapredenju i razmilšljanju o proizvodnji kao o sistemu a
ne kao o delicima i komadicima“.
1970.godine Dr Demingova filozofija je bila sumirana od strane njegovih
Japanskih zagovornika na sledeci nacin:
1. Kada ljudi i organizacije svoju panju primarno fokusiraju na
kvalitet, definisan sledecom proporcijom ? kvalitet=rezultati radnog napora/ukupni
troškovi,
kvalitet raste, a troškovi vremenom padaju.
2. Ali, kada ljudi i organizacije svoju panju primarno fokusiraju
na trškove (što je cest slucaj jer predstavlja tipicno ljudsko
ponašanje), troškovi (izazvani nesmanjenjem otpada, ignorisanjem
kolicine potrebne prerade, uzimanjem osoblja zdravo za gotovo, ne rešavanjem
sporova na vreme i ne uocavanjem nedostataka poboljšanja proizvoda,
pa uz sve to i gubitak lojalnih potrošaca), rastu a kvalitet vremenom
opada.
DEMINGOV SISTEM – „POTPUNO SAGLEDAVANJE“
„Preovladujuci stil menadmenta se mora podvrgnuti transformaciji.
Sistem ne moe sam sebe razumeti. Transformacija zahteva sagledavanje
sa eksterne pozicije. Cilj ovog dela je da prui eksterni pregled
– uz pomoc lupe – što ja nazivam sistemom potpunog sagledavanja.
On prua mapu teorija pomocu kojih se shvata organizacija u kojoj
radimo“.
„Prvi korak je transformacija pojedinca. Ova transformacija je
promenljiva. Dolazi od shvatanja sistema potpunog sagledavanja. Transformisani
pojedinac ce videti novi smisao svog ivota, dogadaja u svom ivotu,
brojeva, interakcije izmedu ljudi.“
„Kada pojedinac shvati sistem potpunog sagledavanja primenice njegove
principe u svakoj vrsti odnosa sa drugim ljudima. Imace osnovu za ocenu
svojih odluka kao i za transformaciju organizacije kojoj pripada. Individua,
jednom transformisana ce:
- biti primer drugima
- biti dobar slušalac, ali ne i kompromisan
- konstantno uciti druge ljude i
- podstaci ljude da se trgnu i okrenu novoj filozofiji bez osecaja grie
savesti za prošlost.“
Deming je zagovarao da svi menaderi moraju da shvataju i primenjuju,
kako je on govorio, sistem potpunog sagledavanja, koji se sastoji od cetiri
dela:
1. Pravilno shvatanje sistema – razumevanje sveobuhvatnog procesa
koji obuhvata dobavljace, proizvodace i potrošace dobara i usluga;
2. Razumevanje varijacija – nivo i uzroci variranja u kvalitetu,
i upotrebu statistickih uzoraka u merenjima;
3. Teorija razumevanja (poimanja): koncept koji objašnjava znanje
i granice – dokle se nešto moe znati i
4. Poznavanje psihologije – shvatanje ljudske prirode.
Deming je objasnio: „Ne mora se biti istaknut u jednom niti u sva
cetiri dela kako bi se neko razumeo u sistem i primenio nacela. 14 tacaka
menadmenta u industiji, obrazovanju i vladi, prirodno se nastavljaju
na eksterno sagledavanje, pa dovode do transformacije iz trenutnog stila
zapadnog menadmenta u optimizirajuci stil.
Promenljivi segmenti sistema „Potunog sagledavanja“ ne mogu
biti podeljeni. Oni su u medusobnoj interakciji. Prema tome, psihološka
nauka je nepotpuna bez poimanja varijacija.
„Menader koji upravlja ljudima mora da zna da su svi ljudi
razliciti. Ovo nije rangiranje ljudi. On mora shvatiti da je performans
ljudi uglavnom uslovljen sistemom u kom radi, što je odgovornost
menadmenta. Psiholog koji ne poseduje makar i grubo razumevanje
varijacija, ne moe ucestvovati u preradivanju plana rangiranja
ljudi.“
Razumevanje sistema ukljucuje razumevanje toga kako interakcije izmedu
elemenata sistema mogu da rezultiraju internom restrikcijom, što
primorava sistem da se ponaša kao zaseban organizam koji automatski
trai stabilno stanje. To stabilno stanje odreduje autput sistema
pre nego pojedinacni elementi.
Prema tome, u strukturi organizacije, pre nego u zaposlenima, lei
kljuc za unapredenje kvaliteta autputa.
Poimanje varijacija ukljucuje razumevanje toga da se sve što se
meri sastoji od obadve, „normalne“ varijacije odgovorne za
fleksibilnost sistema, i od „specificnih uzroka“ koji dovode
do defekta.
Kvalitet ukljucuje prepoznavanje razlike kako bi se eliminisali ti „specificni
uzroci“ i uporedo vršila kontrola normalnih varijacija.
Sistem Potpunog sagledavanja je osnova za primenu Demingovih
poznati 14 tacaka za menadment:
1. tacka – Stvorite stalnost u unapredivanju proizvoda i usluga
sa ciljem da postanete konkurentni na trištu i ostanete u biznisu.
Odlucite prema kome je top menadment odgovoran.
2. tacka – Usvojite novu filozofiju. Nalazimo se u novoj ekonomskoj
eri. Ne moemo više opstati sa uobicajeno prihvacenim nivoima
odlaganja grešaka, defektnog materijala i defektnog rada.
3. tacka – Prekinite zavisnost od masovne inspekcije. Zahtevajte,
umesto toga, statisticke evidencije, u kojima je ugraden kvalitet (sprecite
defekt umesto da ga naknadno otkrivate).
4. tacka – Prekinite praksu procenjivanja poslovanja na osnovu
cene. Umesto toga, oslonite se na svrsishodna merenja kvaliteta zajeno
sa cenom. Eliminišite dobavljace koji nisu u mogucnosti da prue
statisticki dokaz kvaliteta.
5. tacka – Pronadite probleme. Posao menadmenta je da stalno
radi na sistemu (dizajnu, repromaterijalu, sastavu materijala, usavršavanju
mašina, obukama, nadzoru, prekvalifikacijama...)
6. tacka – Uvedite moderne metode obucvanja za posao.
7. tacka – Na poslovodi je odgovornost da ne obraca panju
samo na brojeve, nego i na kvalitet, što ce automatski dovesti do
unašpredenja prduktivnosti. Menadment mora biti spreman da
odmah preduzme hitne aktivnosti, kada od poslovode dobije izveštaj
o preprekama kao što su defekti, neodravanje mašina, loši
alati ili nejasno definisane operacije.
8. tacka – Iskorenite strah, kako bi svako mogao efektivno
raditi za svoju organizaciju.
9. tacka – Srušite barijere izmedu odeljenja. Ljudi u odeljenju
za istraivanje, dizajn, prodaju i proizvodnju moraju raditi kao
tim kako bi predvideli probleme u proizvodnji, koji bi se mogli smanjiti
sa varijacijom materijala i specifkacija.
10. tacka – Eliminišite brojcane ciljeve, postere, slogane
za radnu snagu, kojima traite nove nivoe produktivnosti bez pruanja
metoda.
11. tacka – Eliminišite radne standarde koji propisuju
brojcane kvote.
12. tacka – Otklonite barijere koje stoje izmedu satnice radnika
i njegovog prava na to da bude ponosan na svoj rad i svoju izradu.
13. tacka – Uvedite snaan program obrazovanja i prekvalifikacija.
14. tacka – Stvorite strukturu u top menadmentu koja
ce svakoga dana forsirati primenu gore navedenih 13. tacaka.
Sedam smrtonosnih bolesti:
1. Nedostatak stalnosti svrhe.
2. Isticanje kratkorocnih profita.
3. Ocenjivanje po performansima, vrednovanje po zasluzi ili godišnji
pregled performansi.
4. Mobilnost menadmenta.
5. Rukovodenje kompanijom na osnovu samo vidljivih elemenata.
6. Prekomerni medicinski troškovi.
7. Prekomerni troškovi garancija, podstaknuti od strane advokata
koji rade za nepredvidive honorare.
Nia kategorija prepreka:
1. Zanemarivanje dugorocnih planiranja.
2. Oslanjanje na tehnologije za rešavanje problema.
3. Preferivanje traenja primera za pracenje nego razvoja solucija.
4. Izgovori kao npr „Naši problemi su drugaciji“.
Postoje snimci mnogih izreka i koncepata Dr Deminga, koje je voleo da
ponavlja. Pri citanju ovih izjava, treba imati na umu da je njih izgovarao
u specificnim okolnostima, odnosno da su se odnosile na konkretna stanja,
tako da izvucena iz konteksta mogu delovati kontradiktorno jedne u odnosu
na druge, ali ih je svakako zanimljivo pomenuti. Neka od njih su:
„Ne postoji zamena za ZNANJE“ – ova izjava istice potrebu
da se zna više o svemu u sistemu. Smatra se kontrastom u odnosu na
staru izreku koja potice od Edisona a koja glasi „Ne postoji zamena
za naporan rad“.
„Najvanije stvari su nemerljive“ – Stvari koje
se na kraju pokau kao najvanije, ne mogu se proceniti unapred.
Svakako, one mogu biti u sklopu faktora koje organizacija procenjue i
meri, ali da u tom trenutku ne budu prepoznate kao najvanije.
„Kojom metodom?... Samo je metoda bitna“ – Kada se
dobije informacija, ili se proceni podatak, metod kojim su se prikupile
informacije, umnogome utice na rezultat.
„Problem je u vrhu. Menadment je problem“ – Deming
je isticao da top level menadment mora biti promenjen kako bi se
došlo do znacajnih promena, na duge staze.
„Šta je to stem. Sistem je mrea meduzavisnih kompo9nenti
koje rade zajedno pokušavajuci da dostignu cilj sistema. Sistem mora
da ima cilj. Bez cilja nema sistema. Cilj sistema mora da bude jasan svakom
unutar njega. Cilj mora da ukljucuje planove za buducnost. Cilj je vrednosna
procena.“ (Ovde se naravno govori o sistemu koji stvori covek)
„Sistemom se mora upravljati. On nece upravljati sam sobom. Prepuštene
samoj sebi, na zapadu, komponente postaju sebicne, konkurentne. Ne moemo
sebi priuštiti destruktivne efekte konkurentnosti.
„Nije problem u radniku. Problem je u vrhu Menadmenta!“
– Posao menadmenta je da usmeri napore svih komponenti ka
postizanju cilja sistema. Prvi korak je klarifikacija, svako u organizaciji
mora da razume cilj sistema i kako da usmeri sopstvene napore ka ostvarenju
istog. Svako mora da bude svestan štete i nivoa gubitka po celu organizaciju
do kojih dolazi zbog tima koji postane sebican, nezavistan.
„Mislim dal ljudi ovde ocekuju cuda. Amricki menadment misli
da mogu naprosto prekopirati od Japana – samo ne znaju šta
treba kopirati.“
DEMINGOVA NAGRADA
Dr Deming je za vreme svog boravka u Japanu na poziv Unije Japanskih
Naucnika i inenjera 1950.godine, odrao niz svojih „osmodnevnih
kurseva o kontroli kvaliteta“ u Tokiju. Takode je odravao
„jednodnevne kurseve o kontroli kvaliteta za top menadment“
u Hakonu. Svojim ucenjem, Dr Deming je umnogome uticao na razvoj, kako
same kontrole kvaliteta, tako i uopšte privrede Japana.
Stenografski zapisi sa tih kurseva, izdati su i prodavani dalje, a kompletnu
zaradu, dr Deming je donirao Uniji – JUSE.
Kao izraz zahvalnost za Demingovu dareljivost, tadašnji direktor
JUSE – g-din Kenici Kojanagi je predloio da se sredstva iskoriste
za fondiranje nagrade kako bi se komemorirao Dr Demingov doprinos i prijateljstvo
na trajan nacin, i kako bi se promovisao nastavak razvoja kontrole kvaliteta
u Japanu. Po dobijanju ovog predloga, Upravni Odbor JUSE je jednoglasno
doneo odluku o ustanovaljavanju Demingove nagrade.
DEMINGOVA NAGRADA I RAZVOJ TQM-a U JAPANU
Demingova nagrada, posebno Demingova Aplikaciona Nagrada, uslovila je
nemerljiv uticaj na razvoj TQC/TQM-a u Japanu.
Aplikant, kompanije i divizije kompanija, prosperirale su nakon promene
pristupa upravljanju kvalitetom što je dovelo do spoznaje potreba
njihovog poslovnog okruenja i do kvalifikacije za Demingovu nagradu.
Te organizacije su razvile efektne metode upravljanja kvalitetom, ustanovile
strukture za njihovu implementaciju i prevodenje u praksu.
Uglavnom, oni koji se prijave za nagradu, imaju osecaj istinskog uspeha
na osnovu merljivog iskustva i principa menademnta kojim su postigli
poslovni uspeh kroz unapredenje kvaliteta.
Uspeh ovih organizacija inspirisao je mnoge druge da u svoje poslovanje
uvedu upravljanje kvalitetom. Gledajuci iskustvo onih koji su uveli sistem,
nove organizacije koje uvedu upravljanje kvalitetom, ubedene su da je
ono kljuc njihovog poslovnog uspeha i da pokušaj osvajanja Nagrade
moe da im prui odlicnu priliku da se nauce korisne metodologije
kvaliteta.
Upravljanje kvalitetom se uvelo u mnoge organizacije, metode su se razvijale
tokom godina, kao i metode koje su doprinele napretku ovih unapredujucih
organizacijskih aktivnosti.
Ovaj mehanizam, koji podstice razvoj organizacija, potice iz procesa
evaluacije i inspekcije, koji se vrši pri dodeli Demingove nagrade,
mada je taj isti proces podstakao mnoge kritike vezane za nejasnocu kriterijuma
kod Demingove Aplikacione Nagrade. Kako bi se ovaj proces ucinio više
transparentnim, kao i sama suština Demingove Nagrade, udruenje
JUSE je dalo dodatna objašnjenja. Ipak, osnovni kriterijumi nisu
promenjeni.
Proces evaluacije za Demingovu Nagradu ne zahteva od aplikanta da se
povinuje modelu zadatom od strane Komiteta fonda Demingova Nagrada. Cak
šta više, od aplikanta se ocekuje da shvati sopstvenu trenutnu
situaciju, da ustanovi svoje teme i ciljeve i da unapredi i transformiše
domet svoje kompanije. Subjekt pregleda nisu samo postignuti rezultati
i korišceni procesi, vec i ocekivana efektivnost u buducnosti.
Oni koji vrše pregled, na najbolji moguci nacin vrše evaluaciju
i ustanovljavaju da li su ili ne teme ustanovljene od strane aplianata
proporcionalne njihovoj situaciji, da li su njihove aktivnosti prikladne
okolnostima, i da li ce te aktivnosti dovesti do postizanja viših
ciljeva u buducnosti.
Komitet fonda Demingova Nagrada na proces evaluacije i inspekcije gleda
kao na priliku za „uzajaman razvoj“, pre nego kao na pojam
„pregleda“. Ispitivaci i evaluatori pristupaju proceni podnetih
dokumenata veoma obimno i detaljno. Svaki faktor kao što je aplikantov
pristup prema primeni TQM-a, njegov status implementacije i rezultirajuci
efekti, uzimaju se u obzir pri odlucivanju. Drugim recima, Komitet ne
specifikuje koje aspekte poslovanja aplikant treba da navede u aplikaciji
ili da uzme kao osnov aplikacije, vec je sam aplikant odgovoran za izbor
istog, tako da ovaj proces omogucava dalji razvoj metodologija upravljanja
kvalitetom.
TQC je razvijen u Japanu, a u SAD uveden 1980-tih godina, gde je doprineo
revitalizaciji industrije. Dok je naziv TQC (Total Quality Control) korišcen
u Japanu, na zapadu je preveden u TQM (Total Quality Management). Kako
bi se prilagodio ostalima, i Japan je prihvatio termin TQM.
U današnje vreme stalnih promena, postizanje uspeha nije lako. Nijedna
organizacija ne moe ocekivati da izgradi odlican sistem upravljanja
kvalitetom rešavanjem problema tako što ce sistem poslovanja
prekopirati od druge organizacije. Moraju razmišljati za sebe, da
postave uzvišene ciljeve i prihvataju izazove za postizanje tih ciljeva.
Za kompanije koje implementiraju TQM na taj nacin, Demingova Aplikaciona
Nagrada slui kao oruje za unapredenje i transformisanje upravaljanja
biznisom.
POSTOJE 4 KATEGORIJE DEMINGOVE NAGRADE:
1. Individualna Demingova nagrada – za pojedince ili grupe. Daje
se onima koji su dali izvanredan doprinos izucavanj TQM (Total Quality
Management) ili statistickim metodama korišcenim za TQM, ili onima
koji su dali izvanredan doprinos samom širenju TQM-a.
2. Demingova Aplikaciona Nagrada – za organizacije ili divizije
organizacija koje upravljaju svojim poslovanjem autonomno. Daje se
organizacijama
i divizijama organizacije koje su postigle znacajno unapredenje performansa
kroz aplikaciju TQM-a u odredenoj godini.
3. Nagrada Kontrole Kvaliteta za operativne poslvone jedinice – za
operativne posloven jedinice organizacije. Daje se operativnim poslovnim
jedinicama koje su postigle zunacajno unapredenje performansi aplikacijom
kontrole kvaliteta i upravljanja kvalitetom pod upravljanjem TQM-om
za
odredenu godinu.
4. Japanska medalja za kvalitet.
INDIVIDUALNA DEMINGOVA NAGRADA
To je godišnja nagrada. Za apliciranje je neophodna preporuka komiteta
Fonda Demingova Nagrada. Svaki pojedinac koji ispunjava uslove, moe
se prijaviti za nagradu bez obzira na nacionalnost. Komitet ohrabruje
kandidate da apliciraju ili da predloe nekoga za nagradu. Isti tretman
imaju i ono koji sami sebe apliciraju i oni koji bivaju predloeni
od strane drugih. Formular za aplikaciju mora biti kompletno popunjen
i prosleden do 31. Jula u godini.
Podkomitet Fonda Individualna Demingova Nagrada, pregleda aplikacije
i vrši selekciju kandidata za Nagradu i daje izveštaj glavnom
Komitetu. Na osnovu izveštaja oni odreduju osvajace Nagrade i obaveštavaju
ih. Zatim se objavljuju imena dobitnika u sledecim publikacijama:
1. „Nippon Kezai Shimbun“ – Japanski ekonomski urnal
2. Mesecni magazin „Upravaljanje kvalitetom“ – izdaje
JUSE
3. Mesecni magazin „JUSE novosti“ – izdaje JUSE
4. Sajt JUSE
Pobednici dobijaju Demingovu medalju sa pratecim sertifikatom od Komiteta
fonda Demingova nagrada i pripadajucu novcanu nagradu od „Nippon
Keizai Shimbun“.
Nakon toga sledi i svecana ceremonija dodele nagrade.
DEMINGOVA APLIKACIONA NAGRADA
Ova nagrada se takode dodeljuje godišnje.
Bez obzira na tip industrije u kojoj organizacija funkcioniše, svaka
ima pravo da aplicira za Nagradu, bilo da je javna ili privatna, domaca
ili inostrana. Ako Divizija neke kompanije obavlja svoj posao autonomno,
ona moe odvojeno od svoje maticne organizacije da aplicira za dodelu
Nagrade. Broj potencialnih dobitnika za svaku godinu nije limitiran. Sve
organizacije koje predu donji limit po broju bodova, dobijaju Nagradu.
Demingovu aplikacionu Nagradu dobijaju divizije ili kompanije koje efektivno
primenjuju TQM, prilagoden njihovim principima upravljanja, industriji,
biznisu i polju delovanja.
Koriste se dva kriterijuma evaluacije. Ti kriterijumi su:
1. Da se poslovanje organizacije zasniva na filozofiji menadmenta
kompanije, biznis strategiji usmerenoj ka prihvatanju izazova o orijentisanosti
na potrebe potrošaca. Da je poslovanje prilagodeno biznis okruenju,
formulisano pod vodstvom top menadmenta. U razmatranje se uzima
tip biznisa, struktura biznisa i uslova, kao i nivo poslovanja.
2. Da je TQM pravilno implementiran kako bi se dostigli poslovni
ciljevi i strategije kao što je spomenuto pod 1.
3. Da su kao rezultat tacke 2., postignuti izvrsni rezultati u ostvarenju
ciljeva i primeni strategije.
Za apliciranje je neophodno kompletno popunjen formular prijave koji
se predaje zajedno sa potrebnom dokumentacijom.
Podkomitet fonda Demingova Aplikaciona Nagrada vrši pregled prijave
i selekciju kandidata. Takode se vrši i pregled dokumentacije, i
ako su kriterijumi zadovoljeni sprovodi se dodatni pregled na terenu.
Podkomitet svoj izveštaj prosleduje glavnom Komitetu fonda Demingova
Nagrada.
Proces evaluacije je zatvorenog tipa i preduzimaju se sve potrebne mere
kako bi se ocuvala privatnost aplikanta.
Glavni Komitet fonda Demingova Nagrada, obaveštava dobitnike. U
slucaju da aplikant nije dobio dovoljan broj bodova, nalazice se i dalje
u statusu „nasavka evaluacije“, osim kada sam trai da
se povuce. Dodatno ispitivanje moe da se vrši još samo
dva puta u naredne tri godine.
Zatim se objavljuju imena dobitnika u sledecim publikacijama:
1. Nippon Kezai Shimbun“ – Japanski ekonomski urnal
2. Mesecni magazin „Upravaljanje kvalitetom“ – izdaje
JUSE
3. Mesecni magazin „JUSE novosti“ – izdaje JUSE
4. Sajt JUSE
Pobednici dobijaju Demingovu medalju sa pratecim sertifikatom od Komiteta
fonda Demingova nagrada i pripadajucu novcanu nagradu od „Nippon
Keizai Shimbun“. Takode dobijaju pisani izveštaj evaluacije
koji ukljucuje preporuke za unapredenje TQM aktivnosti.
Nakon toga sledi i svecana ceremonija dodele nagrade.
NAGRADA KONTROLE KVALITETA ZA OPERATIVNE POSLVONE JEDINICE
Ova Nagrada se daje individualnim poslovnim jedinicama, koje nisu kvalifikovane
za apliciranje za Demingovu Aplikacionu Nagradu.
Da bi se moglo kvalifikovati za ovu Nagradu, Uprava Jedinice mora posedovati
menaderske sposobnosti i ovlašcenja vezana za budet.
Jedinica takode mora da ima jasno ustanovljene odgovornosti i ovlašcenja
za upravljanje kvalitetom unutar poslovne jedinice, sa jasno definisanim
odnosom sa povezanim odeljenjima i jedinicama. Jedinica ne mora da poseduje
sve funkcije vezane za upravljanje kvalitetom i osiguranjem kvaliteta.
Proces evaluacije i pregleda je isti kao kod prethodne dve nagrade, s
tim što dobitnik ove Nagrade nije kvalifikovan za apliciranje za
Japansku medalju za kvalitet.
Pobednik dobija Demingovu medalju sa pratecim sertifikatom.
STRUKTURA I PRAVILA KOMITETA DEMINGOVE NAGRADE
Komitet je taj koji sprovodi inspekciju i evaluaciju, i na osnovu toga
dodeljuje Demingovu Nagradu. Obicaj je da predsedavajuci Fondacije Ekonomskih
organizacija preuzima mesto predsednika Komiteta. Clanovi komiteta su
sastavljeni od TQM eksperata iz industije i edukacionog sektora. Komitet
ima obavezu formiranja pet Podkomiteta koji sprovode proces inspekcije
i evaluacije aplikacija za Demingovu nagradu, i raspravljaju o povezanim
stvarima.
Ti podkomiteti su:
1. Podkomitet za potpuno podešavanje:
- Koordinira aktivnostima vezanim za Demingovu nagradu, skljuplja eksterne
informacije koje mogu doprineti unapredenju procesa pregledanja i procesa
nagradivanja i raportira svoje preporuke Komitetu.
2. Podkomitet za sistem dopune:
- Revidira sisteme i pravila vezana za Demingovu Nagradu i predlae
neophodne promene Komitetu.
3. Podkomitet za Individualnu Demingovu Nagradu:
- Vrši inspekciju i evaluaciju kao i selekciju kandidata za Individualnu
Demingovu Nagradu.
4. Podkomitet za Demingovu Aplikacionu Nagradu:
- Vrši inspekciju i evaluaciju, kao i selekciju kandidata za Japansku
medalju za kvalitet, Demingovu Aplikacionu Nagradu i Nagradu za kontrolu
kvaliteta za operativne poslovne jedinice. Takode vodi proces TQM Dijagnoze
uz clanove Komiteta.
5. Podkomitet za Nikkei QC literalnu nagradu
- Vrši inspekciju i evaluaciju, kao i selekciju kandidata za ovu
nagradu.
TQM DIJAGNOZA
Ovaj proces se preporucuje aplikantima za Demingovu nagradu jer im pomae
u odredivanju nivoa TQM u datoj organizaciji.
Izvodenje TQM Dijagnoze, od strane Komiteta, obavezno je za apliciranje
za demingovu nagradu – Japansku medalju za kvalitet.
JAPANSKA MEDALJA ZA KVALITET
Ova nagrada je oformljena u cast prvoj Medunarodnoj Konferenciji za kontrolu
Kvaliteta (ICQC), odranoj oktobra 1969.godine u Tokiju, kao i sa
ciljem da odri i izdigne duh Konferencije u daljoj buducnosti. Sa
svrhom daljeg razvoja Kontrole kvaliteta u svetu, Japanska medalja za
kvalitet je ustanovljena sa fondom iz viška konferencijskog prihoda.
Kompanija ili divizija kompanije moe da aplicira za Japansku medalju
za kvalitet nakon tri godine i više, pošto je dobila Demingovu
Aplikacionu Nagradu. Kada se uoci da je aplikantova implementacija TQM-a
znacajno unapredena u odnosu na nivo koji je imala pri dobijanju Demingove
Aplikacione Nagrade, kompanija se nagraduje Japanskom medaljom za kvalitet.
Dobitnici Medalje mogu na svake 3 godine ponovo aplicirati za istu. S
tim u vezi, one kompanije ili divizije kompanija koje su praktikovale
TQM dui period, dobijanje ove nagrade predstavlja najvecu cast.
NIKKEI QC LITERALNA NAGRADA
1954.godine, kompanija Nippon Keizai Shimbun (Japanski ekonomski urnal)
oformila je Nikkei Qc Literalnu Nagradu. Nagraduje se izuzetna literatura
koja se bavi studijom TQM-a ili statistickim metodama korišcenim
za TQM, koja doprinosi napretku i razvoju Kontrole i upravaljanja kvalitetom.
Komitet Fonda Demingove Nagrade vrši inspekciju i evaluaciju kandidata
za Nagradu i godišnje dodeljuje nagrade kao deo Demingovih Nagrada.
Ova nagrada se daje autorima literature izdate u Japanu i to:
1. Literatura o studiji TQM-a ili statistickim metodama korišcenih
za TQM.
2. Kao pravilo, nagraduje se 1 literatura izdata u toku prethodne
godine, ili ako uz nju ide softver, onda tri godine.
PROCITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|
preuzmi seminarski
rad
u wordu » » »
Besplatni Seminarski
Radovi
SEMINARSKI RAD
|