|
OPOREZIVANJE OFF SHORE BIZNISA
Neutralno
poslovanje off shore kompanija, koje ne remeti tržišnu konkurenciju između
domaćih kompanija je u permanentnom usponu već više od jedne decenije.
Za off shore biznis je izuzetno važna poslovna sigurnost kojom se štite
i garantuju imovina, ulog i status nerezidenta u odnosu na poreske propise,
kao i garantovano oslobađanje od devizne kontrole države u kojoj je registrovana
kompanija.Povećanje broja inostranih investitora uslovljeno je potpunim
oslobađanjem od plaćanja bilo kakvog poreza.Takav poslovni ambijent zaokružuje
se odgovarajućom zakonskom
regulativom kojom se garantuju imovina i poslovni status firme, politička
stabilnost…
Off shore biznis traži off shore banke koje svojim klijentima omogućuju
punu sigurnost kod transfera kapitala i međunarodnih plaćanja, kao i otvaranje
bankarskih računa u drugim svetskim finansijskim centrima bez devizne
kontrole i pružanja finansijskih izveštaja centralnoj banci.Značajnu ulogu
igra i razvijen telekomunikacioni sistem koji omogućava kompanijama upravljanje
poslovima iz bilo kog dela sveta.Za vlasnike off shore kompanija važne
su i razvijene i diskretne mreže poslovnih usluga u oblasti prometa kapitala,
osiguranja, računovodstva, bankarstva…
Veoma je važna i činjenica koja se odnosi na garantovanje zaštite indetiteta
vlasnika diskrecije poslovnih poteza i anonimnosti ulagača, što država,
na čijoj je teritoriji registrovana off shore kompanija, mora osigurati
na trajan način, ali bez tzv. pranja novca i pokrića nelegalnih poslova.
Osnivači off shore kompanija, zbog poreskih i bankarskih privilegija,koje
dobijaju od države na čijoj se teritriji registruje firma, moraju ispuniti
određene uslove, koje propisuje dotična država, i to:
• Vasnici off shore kompanija mogu biti isključivo inostrana
lica, koja unose kapital u zemlju na čijoj teritoriji žele
da registruju svoju kompaniju, ali bez vlasništva domaćeg državljanina
.
• Celokupan profit off shore kompanije mora biti realizovan
isključivo iz poslovanja sa inostranstvom, odnosno sa stranim
firmama van teritorije države u kojoj je registrovana off shore kompanija.
• Kapital vlasnika za osnivanje off shore kompanije mora pticati
iz inostranih izvora i bez prava mešanja sa domaćim kapitalom
vlasnika domaćih kompanija.
Ove uslove mora ispuniti svaki nerezident koji teži da iskoristi prednosti
poslovanja u navedenim institucionalnim okvirima koje ne uživaju domaći
rezidenti.Privilegovana poreska politika važi samo za off shore kompanije
koje ne remete privrednu strukturu zemlje na čijoj teritoriji rade.Off
shore biznis donosi dobit državi samo po osnovu minimalnog oporezivanja
profita i taksi za registraciju kompanija, ili po osnovu zakupa poslovnog
prostora, korišćenja poslovne infrastrukture i telekomunikacione mreže,
i zapošljavanja domaćih lica (agenata, savetnika, računovođa).Prema tome
država profitira ne na oprezivanju primarne delatnosti, već na indukciji
sekundarnih delatnosti.
Oprezivanje off shore biznisa implicira postojanje različitih poreskih
olakšica i oslobođenja.To je važan kriterijum na osnovu koga se sve moderne
države, u kojima se registruju off shore kompanije, svrstavaju u tri grupe
i to:
1. Grupa zemalja u kojima se off shore biznis u potpunosti
oslobađa plaćanja poreza na profit kompanija, tzv. nulta poreska stopa.
2. Grupa zemalja u kojima se off shore biznis oporezuje
po minimalnim poreskim stopama, tzv. izuzetno nisko oprezivanje profita
kompanija.
3. Grupa zemalja u kojima se svi oblici off shore biznisa
istovetno poreski tretiraju, s tim što se potencijalni poreski izuzeci
daju određenim kompanijama koje ispunjavaju određene uslove koje propisuje
država na čijoj se teritoriji nalazi off shore kompanija
Prve dve grupe zemalja karakteristične su po svojim poreskim strukturama
u kojima dominiraju indirektni porezi.Predominantno učešće posrednih poreza
u prihodima tih država dozvoljava nulto ili minimalno oporezivanje profita
direktnim porezima.U suštini u zemljama sa ekspanzivnim razvojem off shore
biznisa vodi se računa o odnosu direktnih poreza, koji se institucionalno
postavljaju za blago oporezivanje profita kompanija i indirektnih poreza
, koji se propisuju za umereno oporezivanje imovine i povećanja kapitala
off shore kompanija.Propisani indirektni porezi ne reduciraju atraktivnost
ulaganja u onim privrednim delatnostima u kojima se realizuju relativno
visoki profiti i iu kojima je imovina off shore kompanija relativno mala.
Sa poreskog stanovišta, budućnost razvoja finansijskih centara off shore
poslovanja i off shore biznisa pružaju samo određene zemlje Evrope
i to: Kipar, Malta, Švajcarska, Andora, Irska, Luksemburg, Monako,
Madeira. U Africi, to su : Sejšili, Liberija, na Srednjem istoku
: Bahrein, Karibi (Antigva, Bahami, Bermuda, Aruba, Barbados, Britanska
Devičanska Ostrva), Centralne i Južne Amerike (Kostarika,
Panama, Urugvaj), Pacifika (Hong Kong, Singapur, Vanuatu, Kukova osrva,
Zapadna Samoa), i tzv. Britanska ostrva (Džersi, Gibraltar,
Čovečije Ostrvo).
Kipar je već tradicionalno, poslovni most između Evrope, Bliskog
Istoka i Afrike, koji fino ukomponovanom fiskalnom politikom
uspeva da privuče strani kapital, da započne konsolidaciju sopstvene privrede,
da postane atraktivan poslovno-finansijski off shore centar, da razvije
slobodnu tržišnu ekonomiju sa ograničenom ulogom države i da aktivira
privatnu inicijativu kao osnovu privrednog razvoja. U tom smislu off shore
kompanije plaćaju porez na profit državi po stopi od 4.25% pod uslovom
da je profit ostvaren van teritorije Kipra, odnosno u poslovnim i finansijskim
transakcijama sa licima koja nisu domaća preduzeća.Na dividende vlasnici
off shore kompanija ne plaćaju porez, čak i onda kada svu svoju zaradu
transferišu po svojoj želji po čitavom svetu.Kamate i kapitalni dobici
su oslobođeni od plaćanja poreza, što zajedno sa nepostojanjem devizne
kontrole, predstavlja dodatni impuls za razvoj off shore biznisa.
Lihtenštajn je razvio finansijski biznis zahvaljujući svom položaju
u carinskoj uniji sa Švajcarskom, razvijenoj infrastrukturi za
potrebe međunarodnog biznisa i diversifikovanim zakonskim propisima o
statusnim oblicima off shore kompanija.U Linhenštajnu sve kompanije sa
statusom off shore kompanije uživaju izuzetne fiskalne beneficije i poreske
olakšice; off shore kompanije su oslobođene plaćanja poreza na profit.Off
shore kompanije su obavezne da plaćaju samo tzv.capital tax po minimalnoj
poreskoj stopi od 0.1%. Istovremeno, ove kompanije plaćaju tzv. stamp
duty po stopi od 3%, a ponekad i tzv. witholding tax po stopi od 4%.
Čovečje ostrvo predstavlja modernu poslovnu lokaciju za off shore
biznis, pošto uživa specijalni status u EU sa
slobodnom trgovinom sa svim članicama EU, ali sa samostalnim i od EU nezavisnim
poreskim sistemom.
Osnove poreskog sistema su:
1. Porez na imovinu i nasleđe jednostavno
ne postoji.
2. Profit off shore kompanija oslobođen
je od plaćanja direktnog poreza na dobit,
pod uslovom da je profit ostvaren u poslovanju sa inostranstvom.
3. Kapitalna ulaganja su u potpunosti oslobođena
poreza.
4. Ostala preduzeća plaćaju porez po jedinstvenoj poreskoj stopi od
20%.
Određene kompanije ne plaćaju porez na prihod iako se smatraju rezidentima.
Od 1981, odnosno 1987. inoviran je poreski sistem, koji sada u potpunosti
odgovara stranim ulagačima, vlasnicima postojećih off shore kompanija,
i osnivačima novih off shore kompanija.Dodatni podsticaji odnose se na
osiguravajuća društva koja mogu podneti zahtev za oslobađanje od poreza
na profit i poreza na dividende vlasnika ukoliko je profit ostvaren po
osnovu off shore načina poslovanja, što je ,inače, privlačno za sve vrste
fondova.I trust kompanije čiji vlasnici nisu rezidenti, a kompanije imaju
status rezidenata, oslobođene su plaćanja poreza na profit iz prostog
razloga što ta poreska privilegija predstavlja pogodnost za akumulaciju
zdravog kapitala, koji je oslobođen od poreza lako transverzibilan po
želji vlasnika.
Džersi , kao jedno od Kanalskih ostrva Velike Britanije,
osiguralo je poseban status u EU; zadržana je fiskalna
autonomija i prihvaćena je carinska unija.Strana ulaganja su privučena
povoljnim poreskim olakšicama.Fiskalna politika je diversifikovana.Razlikuju
se kompanije koje plaćaju godišnju taksu i kompanije kojekoje plaćaju
porez.Off shore kompanije koje plaćaju godišnju taksu u iznosu od 500
funti ne plaćaju porez na profit, pod uslovom da kompanija ne posluje
na samom Džersiju, da su osnovane na Džersiju i da se njima upravlja van
Džersija.Kompanije koje su, pak, osnovane na samom Džersiju, koje posluju
na Džersiju i kojima se upravlja sa Džersija, plaćaju porez na profit
od 20%.
Liberija je jedna od prvih afričkih zemalja koja je prihvatila
strana ulaganja, privatnu svojinu i tržišnu ekonomiju.U Liberiji
se plaća samo 150$ godišnje takse, pod uslovom da je manje od
25% vlasništva off shore kompanije u rukama rezidenta, i da se sav prihod
stiče iz poslovanja sa inostranstvom (izvan Liberije).Tada sve
off shore kompanije ne plaćaju nikakav porez na dobit. Njihovi
vlasnici ne plaćaju porez na dividende.
Holandski Antili , kao zemlja Kariba,
vać duži niz godina promovišu razvoj off shore biznisa podsredstvom izuzetno
podsticajne poreske politike.Stope poreza na dobit finansijskih
kompanija i holdinga kreću se od 2.4 – 3%.Usluge koje odbacuju profit
oporezovani su po stopi od 4.8 – 6%. Kompanije u slobodnim zonama plaćaju
porez po stopi od 2%.Shipping i aviation kompanije plaćaju pore po stopi
od 7.7 – 9.6%, dok mutual funds plaćaju porez po stopi od 2.4 – 3%, odnosno
od 4.8 – 6%.
Hong Kong, bivša Britanska kolonija, posluje
kao off shore biznis područje bez devizne kontrole, bez ograničenja
u iznošenju novca i bez podnošenja finansijskih i periodičnih obračuna
i izveštaja.U poreskom Hong Kong se koristi teritorijalnim, a ne domicilnim
principom.Za poreske organe je važno da li se radi o kompaniji koja se
smatra rezidentom.Stoga je Hong Kong low tax područje.U Hong Kongu poreza
se oslobađaju kompanije koje ostvaruju profit iz poslovanja van Hong Konga
(tzv. teritorijalni princip).Za te kompanije poreske obaveze jednostavno
ne postoje.
Gibraltar je poznat po tome što dozvoljava podnošenje
zahteva za odobrenje Exempt Status kompanije.Taj zahtev za off
shore status kompanije odnosi se na oslobađanje od plaćanja poreza
na profit, i podnosi se nakon osnivanja kompanije.Prihvaćen zahtev
za off shore status traje 25 godina.Odobreni zahtev garantuje potpuno
oslobađanje od poreza na profit i imovinu kompanije.Umesto poreza kompanija
je obavezna da plaća godišnji paušalni iznos na ime takse, pod uslovom
da akcionari budu isključivo stranci i da se uplati minimalni osnivački
ulog kompanije.Godišnja taksa se plaća da bi se obezbedio i zadržao off
shore status.
Sejšelska Ostrva od septembra 1978. dekretom u potpunosti
oslobađaju kompanije plaćanja svih poreza, devizne kontrole i
obaveze vođenja računa.Off shore kompanije nemaju pravo da se
direktno angažuju u poslovima na Sejšelima, a ne mogu imati nepokretnu
imovinu, niti bilo kakav udeo u Sejšelskim kompanijama. Fiskalna politika
bi to penalizovala na najdrastičniji način.Off shore kompanije ne plaćaju
porez na dobit, niti njhovi vlasnic plaćaju porez na dividende.
Panama je poznata po potpunoj anonimnosti vlasnika
kompanija, po mogućoj kupovini već registrovanih kompanija, po
sedištu kompanije koje može biti svuda po svetu, zajedno sa tzv. knjigom
akcija, i po ne postojanju obaveze podnošenja završnog računa i finansijskog
izveštaja panamskim vlast.U tom kontestu, poreski sistem počiva na tzv.
teritrijalnom principu, po kome ako kompanija ne posluje u samoj Panami,
nema nikakvih poreskih obaveza.U tom slučaju, off shore kompanije plaćaju
samo godišnju taksu u iznosu od 150$.
Bahamska ostrva ne propisuju deviznu kontrolu ni devizna ograničenja,
niti transfer deviza koji je ptpuno slobodan za sve off shore kompanije.Off
shore kompanije ne mogu poslovati sa kompznijama rezidentima, niti mogu
posedovati nekretnine.Ne mogu se baviti osiguranjem, reosiguranjem i bankarstvom
kao delatnošću.Zagarantovana je puna anonimnost off shore kompanije.Off
shore kompanije ne plaćaju porez na profit, a njeni vlasnici ne plaćaju
porez na dividendu.Profit se može transferisati bez ikakvih poreskih barijera.
Na kraju, evo i potpunijih podataka o oporezivanju i
uslovima za rad off shore kompanija na Kipru, kao jednoj
od nama najinteresantnijih destinacija:
GENERAL INFORMATION
INTRODUCTION Cyprus is at
the north-eastern end of the Mediterranean Sea at the crossroads of Europe
and Africa. It covers an area of 9,251 sq km and lies 65 km south of Turkey,
96 km west of Syria, 385 km North of Egypt and some 980 km south-east
of Athens.
The principal topographical features of Cyprus are the two mountain ranges
running along the centre and north-east of the Island, separated by a
wide and fertile plain.
Cyprus has a pleasant climate with dry, hot summers and mild winters.
INFRASTRUCTURE AND ECONOMY Cyprus is readily accessible
by air and sea. The major port facilities are those of Limassol and Larnaca,
situated along the south coast of the Island.
The economy of Cyprus is based on a free enterprise system. The Government’s
role is limited to regulation, planning and the provision of public utilities.
During the last ten years, the economy of Cyprus has demonstrated spectacular
growth and its currency has enjoyed relative stability.
CURRENCY Cypriot pounds.
EXCHANGE CONTROL Yes, but does not apply to IBC companies.
TYPE OF LAW Civil code with
many English Common Law influences.
PRINCIPAL CORPORATE LEGISLATION
Companies Law, Cap. 113, as amended.
COMPANY INFORMATION
TYPE OF COMPANY FOR INTERNATIONAL TRADE AND INVESTMENT Companies
incorporated under the Companies Law, Cap 113, as amended, who have obtained
Exchange Control permission from the Central Bank of Cyprus to acquire
IBC company status.
PROCEDURE TO INCORPORATE
By submission of the Memorandum and Articles of Association to the Registrar
of Companies, together with an affidavit before a Court and the appropriate
registration fee.
RESTRICTIONS ON TRADING
Cannot undertake to the business of banking, insurance or the rendering
of financial services to the public unless special permission is granted,
and cannot trade with resident individuals or companies situated in Cyprus
other than in relation to the maintenance of premises, banking and professional
services.
POWERS OF COMPANY The powers
and objects of a Cyprus company are contained within the Memorandum of
Association and have to be specific.
LANGUAGE OF LEGISLATION AND CORPORATE DOCUMENTS
English and Greek.
REGISTERED OFFICE REQUIRED
Yes, must be maintained in Cyprus.
SHELF COMPANIES AVAILABLE
Yes.
TIME SCALE TO INCORPORATE
Approximately two days, subject to name approval.
NAME RESTRICTIONS Any word
that the Registrar considers undesirable. Any name that is identical or
similar to an existing company. Any name that implies illegal activity
or implies royal or government patronage, the following words or their
derivatives: asset management, asset manager, assurance, bank, banking,
broker, brokerage, capital, credit, currency, custodian, custody, dealer,
dealing, deposit, derivative, exchange, fiduciary, finance, financial,
fund, future, insurance, lending, loan, lender, option, pension, portfolio,
reserves, savings, security, stock, trust or trustees.
LANGUAGE OF NAME Names may
be expressed in Greek or any language using the Latin alphabet if the
Registrar is in receipt of a Greek or English translation and the name
is not considered undesirable.
NAMES REQUIRING CONSENT OR A LICENCE
The following names or their derivatives: bank, trust, building society,
insurance, assurance, reinsurance, their foreign language equivalents
or any name that the Registrar considers may have a connection with the
aforementioned.
SUFFIXES TO DENOTE LIMITED LIABILITY
Limited or Ltd.
DISCLOSURE OF BENEFICIAL OWNERSHIP TO AUTHORITIES
Yes, only to the Central Banks of Cyprus where strict confidentiality
is legally protected.
COMPLIANCE
AUTHORISED AND ISSUED SHARE CAPITAL
The share capital must be expressed in Cyprus pounds. The minimum authorised,
issued and paid up share capital of a Cyprus IBC company is CYP 1,000.
For companies wishing to establish a physical presence in Cyprus, the
minimum is CYP 10,000.
CLASSES OF SHARES PERMITTED
Registered shares of par value, preference shares, redeemable shares and
shares with no voting rights.
BEARER SHARES PERMITTED
Not permitted.
TAXATION By virtue of special
provisions in the Cyprus Income Tax Laws, the net chargeable profits of
Cyprus IBC Companies are taxed at a rate of 4.25%.
DOUBLE TAXATION AGREEMENTS
Cyprus has concluded 33 double tax treaties with: Austria, Bulgaria, Belarus,
Belgium, Canada, China, the Czech Republic, Denmark, Egypt, France, Germany,
Greece, Hungary, India, Ireland, Italy, Kuwait, Malta, Mauritius, Norway,
Poland, Romania, Russia, (including all the CIS countries except for Kazakhstan),
Singapore, Slovakia, Slovenia, South Africa, Sweden, Syria, Thailand,
United Kingdom, USA and the former Yugoslavia.
LICENCE FEES Not applicable.
FINANCIAL STATEMENT REQUIREMENTS
Audited financial statements have to be submitted to the Cyprus Taxation
Authority and to the Central Bank of Cyprus annually.
DIRECTORS The minimum number
of directors is one. They may be natural persons or bodies corporate,
be of any nationality and need not be resident in Cyprus.
COMPANY SECRETARY All Cypriot
companies must appoint a company secretary, who may be a natural person
or body corporate. It is advisable to appoint a resident company secretary.
SHAREHOLDERS The minimum
number of shareholders is one.
PROČITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|
preuzmi
seminarski rad u wordu » » »
Besplatni Seminarski
Radovi
SEMINARSKI RAD |
|