Činjenica je da se društvo stalno menja. Ali to nije pojava koja
ne utiče na poslovanje preduzeća. Paralelno sa promenama u društvu
menja se i privreda.
Fluktacije koje se dešavaju u privredi mogu biti različite. Konjukturne
oscilacije su prisutne u svakoj privredi i one su uglavnom predvidljive.
Njihov ciklus ima četiri faze: prosperitet, recesija, depresija i
oživljavanje. Osim ovih, moguće su i druge privredne pojave kao što
su inflacija, nedostatak resursa, pad standarda i sl. Takođe, promene
na konkretnom tržištu mogu izazvati i konkurenti, dobavljači ili kupci,
ali i mediji.
Na takve promene u okruženju preduzeće ne samo da mora obratiti pažnju,
već mora i dati adekvatan odgovor.
Pasivnost preduzeća prema promenama dovodi ga u opasnost. Ono tada
postaje manje konkurentno i gubi svoje tržište, sve dok se ne ugrozi
i egzistencija preduzeća. Takve negativne promene u poslovanju preduzeće
sa tedencijom daljeg pogoršanja nazivaju se krizom preduzeća.
Nesumljivo je da ne dovodi svaka promena preduzeće u opasnost. Ali
takođe je činjenica da pojedina preduzeća nisu spremna za promene
i da nemaju mehanizme koji mogu rano ukazati na opasnosti koje se
mogu pojaviti tiho i sa svih strana u isto vreme. Isto tako su, za
našu zemlju, bitne i istorijske posledice, koje se tiču ne-tržišnih
uslova privređivanja u socijalističkom društvu.
Kao posledica ovoga, veliki broj naših preduzeća nalazi se u krizi.
Prezaduženost i nelikvidnost najčešći su problemi naših preduzeća.
Turbulencija promena kao pojava koja ukazuje na ubrzavanje usložnjavanja
situacije prisutna je u celom svetu. Dakle, može se reći da danas
živimo u svetu promena, ali će njih u budućnosti biti svakako i više.
Kao posledica toga kriza preduzeća u budućnosti je neminovnost.
Stoga, izgradnja sistema detektovanja promena i upozoravanja na opsanosti
treba da bude prioritet preduzećima koja žele da opstanu i u ovom
veku.
Simptomi krize
Kako bi preduzeće na vreme uočilo nastajanje krize i na vreme sprovelo
mere za njeno prevazilaženje nisu najvažniji uzroci krize, već njeni
simptomi. Simtomi krize predstavljaju vidljiva dejstva uzroka krize,
ali se oni ne mogu izdvajati od uzroka krize, jer mogu biti rezultat
više uzroka krize, a i sami mogu postati uzrok krize. Zbog višestrukog
uticaja različitih uzroka krize, ne može se uvek uspostaviti jasna
uzročno posledična veza između uzroka i simptoma krize.
Simptomi krize predstavljaju obeležja po kojima se kriza u preduzeću
može identifikovati. Prvi znaci krize najčešće se manifestuju u vidu
pada tržišnog učešća i porudžbina od stane kupaca. Ovo dovodi do pada
prodaje, pa zatim i dobiti, ali i likvidnosti preduzeća. Opadanje
ovih faktora, ali i neiskorišćenost kapaciteta može se identifikovati
u knjigovodstvenim podacima.
Priroda krize jeste da se kreće eksponencijalno. Što je više simptoma
krize, to je preduzeće dublje zašlo u krizu i teže je vratiti ga ravnotežno
stanje – stanje likvidnosti. Zbog toga je od suštinske važnosti uočavanje
najmanjih signala (simptoma) krize i brza reakcija preduzeća. Ukoliko
preduzeće ništa ne preduzme, onda će sve više tonuti u krizu, polako
će povećavati svoja zaduživanja, a smanjivati svoju likvidnost, a
uskoro neće moći da isplati nikakvu dobit.
Intenzitet krize je promenljiv tokom njenog produbljivanja. Ali nije
lako uočiti rane simptome krize, jer se oni mogu različito interpretirati
i jer mogu imati više uzroka. Indikatori krize koji su se iskristalisali
kroz praksu su finansijski rezultati:
• opadajuća prodaja
• opadajuća rentabilnost
• povećanje stepena zaduženosti
• opadanje likvidnosti
Samostalno ili u grupama ovakvi pokazatelji ukazuju na krizu. Npr.
ukoliko se pogoršava finansiranje i nastupa prezaduženost onda to
povlači štetu na prinosu. Zaduženost i nesposobvnost plaćanja jasno
signaliziraju postojanje krize koja ugrožava preduzeće.
Zaduženost nastaje onda kada se u preduzeću za funkcionisanje mora
pored sopstvenog kapitala angažovati nesrazmerno mnogo tuđeg kapitala.
Prezaduženost preduzeća je stanje pri kome je u preduzeću sopstveni
kapital jednak nuli.
Kasnije, tokom napredovanja krize mogu se javiti i simptomi poput:
• neadekvatnog reinvestiranja u posao
• nedostatak planiranja
• suprostavljanje najvišeg rukovodstva idejama koje dolaze od drugih
• pasivnost vrhovnog menadžmenta
Analiza simptoma krize polazi od pretpostavke da je preduzeće rezervoar
gotovine i da mu je cilj da uspešno upravlja novčanim tokovima. Kada
se taj rezervoar isprazni, smatra se da je preduzeće bankrotiralo.
Ispitivanje faktora kao što su rentabilnost, rast i likvidnost treba
da pruži podatke o dubini krize u kojoj se preduzeće nalazi.
Pored finansijskih postoje i brojni drugi faktori koji ukazuju na
postojanje krize. To su najpre kvalitet proizvoda (koji može početi
da opada), sumnjičavost dobavljača i inozemnih kupaca, zanemarivanje
popravki na građevinskim objektima, pa sve do ne nabavljanja inventara
koji se koristi u kancelarijama.
Jedan od zadataka menadžmenta preduzeća jeste da uoči kada preduzeće
može zapasti u nevolje. Ali to nije lako, zbog mnogih faktora uključujući
i težnju preduzeća da ulepšavaju svoje rezultate (odnosno da se prikrivaju
slabosti). Iako svako preduzeće u savremenom tržišnom sistemu podleže
određenim opštim kretanjima, to ne daje za pravo menadžmentu da zanemare
trendove rezultata koji mogu imati kobne posledice. Najveći broj preduzeća
došao je u položaj bankrotstva zbog višegodišnjeg gomilanja gubitaka.
Od menadžmenta se danas traži da blagovremeno otkriju simptome opasnosti
i racionalno reaguje na situaciju pre nego što bude prekasno.
Neki simptomi krize ukazuju samo na svršen čin i u njihovom dejstvu
se ne može ništa učiniti, dok drugi pretežno finansijski indikatori
mogu služiti za rano naslućivanje problema do kojih preduzeće može
doći. Perfektnije i brže računovodstvo svakako može pomoći u ranoj
identifikaciji krize.
Koristeći svoje funkcije (finansijsko knjigovodstvo, knjigovodstvo
preduzeća, kontrola), interno računovodstvo preduzeća je predodređeno
da daje informacije za spoznaju krize. Nažalost, računovodstvo ovaj
zadatak većinom ne ispunjava ili samo delimično baš u kriznim situacijama.
Nekada kriza nastaje iz razloga što je računovodstvo neažurno, pa
se krizni razvoj događaja prekasno otkrije. Naravno, ovo ne važi za
preduzeća koja bivaju zatečena iznenadno nastupajućim egzogenim uzrocima
krize. U najvećem broju slučajeva u preduzeću postoji računovodstvo,
ali je ono pre svega orjentisano na prošlost i ograničeno na zadatke
koje je nužno obaviti radi izrade bilansa (ocene stanja). Preduzećima
najviše nedostaju informacije o troškovima, koje se odnose na sadašnju
situaciju i koje služe u svrhe planiranja i kontrole. Često u preduzećima
postoji samo delimično knjigovodstvo koje služi za ispunjavanje poresko-pravnih
i trgovinsko-pravnih propisa. Upravo takva preduzeća najčešće upadaju
u krizu, jer u njima nema računovodstva koje bi moglo dati rani alarm
za početak problema.
U slučaju da računovodstvo prikazuje pristustvo krize, nema potrebe
za daljim angažovanjem u drugim izvorima saznanja. Ali drugi izvori
su itekako bitni u daljim fazama analize. Zbog toga je potrebno da
na licu mesta i u razgovoru sa radnicima u preduzeću, menadžment pokuša
da dobije realnu sliku o stanju u preduzeću i dubini krize.
To mogu biti:
• Saradnici
Rukovodstvo najčešće zanemaruje iskustveni i naučni potencijal koji
postoji u preduzeću i retko ga koristi za identifikovanje krize. Iako
je realno da su radnici, ipak, bliže mestima gde se kriza može uočiti.
Tako npr. radnici na montaži mogu rano identifikovati opadanje kvaliteta
proizvoda, a prodavci mogu uočiti pojavljivanje reklamnog materijala
konkurencije i opadanje prodaje kao posledicu toga.
• Radnici na pogonu pogona
Radnici na pogonu predstavljaju najznačajnije partnere za razgovor
o problemima. može sintetizovati i preneti sva zapažanja.
• Nadzor preduzeća
Izuzetno je važno da menadžment izađe iz svojih kancelarija i sagleda
stanje na licu mesta, jer je tako identifikacija problema brža. Tamo
se mogu npr. naći prekomerne zalihe (pre nego što računovodstvo ukaže
na ugrožavanje likvidnosti ili pad prodaje) ili visoki stepen škarta.
• Kupci
Kontakt sa kupcima takođe može biti značajan. Savremeni pristupi poslovanju
svakako uključuju i marketing orjentaciju preduzeća. Marketing podrazumeva
usmeravanje poslovanja preduzeća prema potrebama i željama kupaca,
jer oni najbolje poznaju slabosti proizvoda/usluge, aktivnosti i prednosti
konkurencije i sl.
• Nivo grane
Komunikacija na nivou privredne grane je svakako bitna radi informisanosti.
Ona dolazi do izražaja u delu finansiranja od strane banaka (povoljnostima
kredita).
• Kreditne institucije
Kreditne institucije takođe mogu obezbediti podršku programima sanacije
i izlaska iz krize preduzeća. Oni mogu pružiti i finansijsku ali i
stručnu pomoć.
• Distributeri
Razgovorom sa distributerima mogu se obezbediti informacije o konkurentima,
o tome šta i kako oni isporučuju...
• Revizori
Pojedina preduzeća imaju potrebu ili obavezu da svoje konačne finsnsijske
izveštaje podnesu na reviziju nezavisnom telu. To telo, ukoliko ima
potrebnu stručnost takođe može identifikovati i upozoriti preduzeće
na buduće probleme.
Uzroci krize
Kada se kriza identifikuje, onda se fokus premešta sa simptoma na
uzroke krize.
Više je razloga zbog kojih je potrebno preduzeću da ima informacije
o uzrocima krize:
• Kao osnova procene stanja
• Za utvrđivanje odgovornosti
• Radi budućeg blagovremenog otklanjanja ili savladavanja
Samom utvrđivanju uzroka krize ne treba posvetiti previše pažnje,
jer to može dovesti do negativnih posledica, kao npr. preterano bavljenje
prošlošću i sadašnjim stanjem umesto fokusa na budućnost, ali i premalo
saznavanja o uzrocima može se negativno odraziti na buduće blagovremeno
otklanjanje i savladavanje krize.
Utvrđivanju odgovornosti svakako treba posvetiti potrebnu pažnju,
jer bi trebalo da bude praksa da se od rukovodstva traži objašnjenje
za situaciju u kojoj se preduzeće nalazi. Ukoliko se ne ustanovi odgovornost,
to može imati posledice na imidž (menadžmenta) preduzeća i nepoverenje
u njegove sposobnosti.
Iako kriza skoro nikad ne potiče od jednog uzroka, uzroci krize su
klasifikovani na žarišta, odnosno vreste kriza. Tako razlikujemo:
• Krizu privrede
• Krizu grane
• Krizu kuće
Preduzeće postaje slučaj za saniranje onda kada se uzrok krize nalazi
(i) u kući. Činjenica je da neka preduzeća u grani opstaju i ostavruju
profit i u uslovima krize privrede, osnosno grane, što ukazuje da
problem dolazi uvek iznutra.
Uzroci krize uvek predstavljaju one faktore koji direktno dovode do
slučaja krize. Oni su svakako brojni i kompleksni, pa postoji i mnoštvo
kriterijuma za njihovo klasifikovanje. Na osnovu porekla promena mogu
se razvrstati na endogene i egzogene, gde su endogeni unutrašnji,
dok egzogeni uzroci potiču iz spoljnog okruženja preduzeća. Kriza
preduzeća predstavlja posledicu nedovoljne sposobnosti preduzeća da
se prilagodi okolini.
U tržišnoj privredi trećina krivice za bankrotstvo jesu egzogene uzroke,
a dve trećine na endogene. Procenjuje se da je taj odnos u našoj privredni
nešto drugačiji, odnosno da po jedna polovina krivice pada na obe
strane.
Nisu sve oblasti preduzeća istovremeno pogođene krizom. Ali svaka
kriza u preduzeću jeste pretnja za celo preduzeće.
Multikauzalnost krize jeste njena karakteristika da ima mnoštvo faktora.
Kriza ima vešestepene uzročno posledične veze. Pri čemu važi da su
posledice uzroka krize na prethodnom nivou uzroci kreize na sledećem
nivou, tako da se tokom vremena javlja negativni sinergijski efekat
tj. posledice krize se uzajamno pojačavaju.
Multilokalitet uzroka jeste karakteristika krize da se javlja na više
mesta. Retko se uzroci krize mogu oučiti na jednom mestu.
Istraživanja uzroka krize mogu ići u dva pravca: kvantitativnom i
kvalitativnom. Kvantitativno istraživanje ima rezultate koji mogu
ukazati na smernice o uzrocima krize u preduzeću. Ali kvantitativna
analiza daje sumnjive podatke, jer se iz njih ne može nedvosmisleno
identifikovati uzrok krize. Kvalitativno istraživanje pokušava da
putem upitnika i izveštaja o individualnim tokovima krize utvrdi smernice
ka uzrocima krize.
Pored problema oko prikupljanja kako kvalitativnih tako i kvantitativnih
podataka, postoji i problem njihove sistematizacije i analize.
Prakrično se ne sme previše zadržavati na uzročnicima krize, jer optuživanje
i žigosanje nije cilj, već je cilj funkcionisanje preduzeća. Zato
je bitno, u prvom trenutku, uočavanje samo onih podataka o uzrocima
krize koji su potrebni za uklanjanje krize. «Jer je besmisleno raspravljati
o tome ko je podmetnuo požar, dok kuća gori!» Najpre treba ugasiti
požar, a tek onda tražiti uzročnike i konstruisati mehanizme za obezbeđivanje
da u budućnosti ne bi ponovo došlo do slične situacije.
Eksterni uzroci krize
U osnovi, sve veće promene u okruženju mogu postati razlog za pojavu
krize u preduzeću. Kao najznačajnije promene u okruženju koje mogu
negativno uticati na preduzeće navode se: oskudica, visoke cene na
tržištu nabavke, promena kursa valute, konjunkturne oscilacije, mere
u oblasti socijalne politike, zaštite sredine, konkurencije, poreske
politike, politike subvencioniranja, prirodne katastrofe, ratovi i
štrajkovi. Ulazak novog konkurenta na tržište, ili udruživanje postojeće
konkurencije takođe može predstavljati osnov za izbijanje krize. Tehnološke
promene, promene strukture tržišta i konkurencije i pojave dugotrajne
recesije koje imaju međunarodni karakter su najozbiljnije opasnosti
po preduzeće. U okviru promena na nivou privrede jasno se izdvajaju
dve grupe promena koje negativno utiču na poslovanje: recesije i krize
grane.
Recesija je konjuknkturno uslovljeno ugrožavanje preduzeća. Tj. to
je pogoršanje uslova u celoj privredi, ali je njihovo trajanje ograničeno
određenim vremenskim periodom. Po isteku tog vremena, može se računati
na pobiljšanje situacije. Ugroženost određenog preduzeća ovim uslovima
zavisi isključivo od veze poslovanje preduzeća – konjunkturna kretanja
i od njegove sposobnosti prilagođavanja na promene izazvane takvim
zbivanjem. Preduzeća sa boljim menadžmentom i bolje opremljena preduzeća
lakše izlaze na kraj sa ovom pojavom. Delovanje recesije na preduzeće
zavisi i od grane privrede kojoj preduzeće pripada, pošto efekat recesije
nije isti po sve grane privrede.
Faze negativnog uticaja recesije na preduzeće može se predstaviti
kroz 4 faze (slika 1).
Slika 1. Menifestacija recesije kroz 4 tipične
faze
Kriza grane ima sasvim druge uzroke i vremenske dimenzije. One se
karakterišu stagnacijom, sažimanjem ili smanjivanjem tržišta, ali
i podmlađivanjem. Pojava substitucija kroz nove tehnologije, opadanje
tražnje ili prezasićenost tržišta izaziva krizu grane. Teorijski takve
pojave mogu imati neograničeno vremensko trajanje. Ali ipak postoje
i događaji koji mogu prekinuti takvo stanje i izazvati novi polet
grane.
Većina uzroka krize grane leži u: izmenama potreba kupaca (time i
novom tržišnom situacijom), promena bazne tehnologije zbog inovacije,
u supstituciji. Krize grane obično nastaju u fazi stagnacije privrede.
Životni ciklus grane daje suštinske smernice za situaciju te grane.
Primer razvoja nove tehnologije i njen uticaj na dotada postoječe
tržište jeste razvoj računara koji je uništio sve velike proizvođače
pisaćih mašina.
Pored napred pomenutih uzroka krize treba napomenuti i uzrok vezan
za rastući diskontinuitet razvoja okruženja. On se može opisati kao
prekid dosadašnjih poznatih trendova razvoja u skoro svim segmentima
okruženja preduzeća i sve češćim napadima na segmente koji su već
tradicionalno stabilni. Najbolji primer za to je porast cena nafte
i naftnih derivata 1973. godine, koji je mnoga preduzeća zatekao nespremnim.
Osim ekonomskog i sociopolitičko okruženje može izazvati ovakve pojave.
Opšta recesija i privreda grane podiže na viši nivo mernu lestvicu
privrednog uspeha, a preduzeća koja nisu u stanju da ispune očekivanja
za normalno funkcionisanje u takvim uslovima nesumnjivo propadaju,
dok druga jačaju svoju poziciju. Prva ostaju ispod merne lestvice
i za kaznu moraju napustiti tržište. Zbog toga se recesija naziva
i “časom istine”.
U trenutku kada su loša vremena za granu, preduzeće može pokazati
da li poseduje dovoljno interne snage i potencijala menadžmenta. Kriza
grane, dakle, za pojedinačno preduzeće ne znači nikakvu neizbežnu
sudbinu. Individualna sposobnost rukovodstva je presudna za opstanak
preduzeća u slučaju egzogenih uzroka krize.
Slabosti rukovodstva u uočavanju pojava u okruženju, dovode do pojačavanja
tih pretnji. Uspešna zaštita od kriznih događaja uključuje:
• pravovremenu spoznaju opasnosti
• koncentraciju na segmente proizvod/tržište sa niskim rizikom
• zauzimanje preciznog stava po pitanju strategijskih faktora, najvažnijih
za poslovanje
• ciljno usmereno korišćenje tehnoloških snaga
• visok nivo operativnog poslovanja
• nizak nivo rizika
Kada se govori o egzogenim uzrocima kriza mogu se nabrojati sledeće:
• Egzogene strategijske krize
o Promene u ponašanju potrošača
o Opadajuća kupovna moć
o Kontraktivan razvoj cele privrede (recesija)
o Promene u politici zaliha tržišnih učesnika
o Sezonska kolebanja
o Zasićenost tržišta
o Ekstremna zavisnost od jednog kupca/dobavljača...
o Krize grane (kroz liberalizaciju uvoza, substitucije ili zakonskih
mera...)
o Promena kursa
o Stvaranje kartela, političke krize, vojni obračuni (zbog problema
na tržištima nabavke usled opadanja dosega stratški važnih industrijskih
sirovina)
• Egzogene krize uspeha
o Politički indukovana poskupljenja sirovina
o Štrajkovi (i kod kupaca/dobavljača)
o Porast kamata (porast tražnje za kreditima)
o Visoke tarifne stavke (npr. porast cene rada usled povećanja tražnje
za radnom snagom)
o Povreda prava na marku ili patenta
o Fiskalne mere (porezi)
o Jeftinija cena konkurentskog proizvoda
o Proizvodi supstituti
o Dirigovani zahvati (blokade, bojkoti, skidanje uvoznih zabrana,
ratovi...)
• Egzogene krize likvidnosti
o Poistovećivanje imena preduzeća sa nekom osobom/institucijom
o Štetni izveštaji u poslovnim časopisima
o Neispitano odobravanje kredita
Interni uzroci krize
Krize u kući jesu najopsaniji uzroci kriza. Od ovakvog tipa kriza
najčešća su dva uzroka to su: greške rukovodstva i nedovoljna snabdevenost
sopstvenim kapitalom, zatim loš izbor lokacije ili pravne forme preduzeća,
ali i preširok ili preuzak proizvodni program, pogrešno donesena odluka
između alternativa proizvoditi ili kupiti, unapređenje nedovoljno
kvalifikovanog osoblja...
U slučaju naglog rasta ili smanjenja preduzeća postojeća organizaciona
struktura takođe može postati činilac opterećenja preduzeća i unutrašnji
izvor krize. Kriza može poteći i od rukovodstva u slučaju borbe za
moć/vlast ili pojava ličnih konflikata. Preterana birokratija svakako
može ugušiti inovativne snage ili fleksibilnost preduzeća. Uzrok krize
može predstavljati i odlazak grupe stručnjaka iz preduzeća.
Kriminalne radnje (špekulacije, potkradanja, utaje i podmićivanja)
od strane pojedinih članova preduzeće takođe mogu dovesti preduzeće
do ozbiljnih problema.
Kriza može nastupiti usled samostalno delujućih endogenih uzroka,
a pojava dodatnih egzogenih uticaja samo je još produbljuje.
Posebna opasnost leži u tome što je za sanaciju krize potrebno učešće
najvišeg rukovodstva (vlasnika), a ono može za krizu saznati prekasno,
kada nastupe i dodatni egzogeni uzroci, te je tada posao otežan. Najčešći
uzrok krize leži u nespremnosti menadžmenta, te je najčešće prvi logičan
korak otpuštanje rukovodstva (od strane vlasnika)!
Osnovni indikatori za približavanje krize u kući su:
• Naduvana organizaciona struktura sa nepreglednim hijerarhijskim
isprepletenostima
• Duga zasedanja sa mnogo nekorisnih učesnika
• Užurbana aktivnost putovanja
• Predimenzionirana služba izveštavanja koja pravi gomilu internih
podataka, istovremeno neizveštavajući o promenama na polju tržišta
• Nekompetentnost rukovodećeg osoblja
• Glomazne administrativne procedure
• Nesrazmerna moć štabskih službi
• Oskudica jasnih ciljeva
• Strah od neprilika i konflikata
• Nedostatak efikasnog komuniciranja
• Zastarela organizaciona struktura
Interni uzroci krize imaju svoje žarište, odnosno moraju svoj uticaj
početi iz jedne oblasti (nabavka, proizvodnja, finansije...) ili jedne
faze u procesu upravljanja (planiranja, organizovanja, kontrole).
Činjenica je da preduzeća u krizu zapadaju prevashodno zbog lošeg
rukovodstva.
Loše poslovanje preduzeća kao uzrok ima sledeći slabosti rukovodstva:
• Generalni direktor je autokrata
• Većina članova ne učestvuje u odlukama najvišeg rukovodstva
• Sposobnosti i znanja članova rukovodstva su neujednačena
• Slaba finansijska funkcija
• Slabe sposobnosti rukovođenja na nivoima ispod top menadžmenta
Pored nabrojanih slabosti u rukovodstvu postoje i određene slabosti
u računovodstvu.
Najuočljiviji nedostatak preduzeća koja upadaju u krizu jeste nedostatak
sposobnosti za adekvatnu reakciju na promenu.
Evidentna je pojava da ponekad menadžment pokušava da nastanak krize
pripiše nedostatku sreće ili sticaju nesrećnih okolnosti. Fizičke
katastrofe i politički nemiri svakako mogu biti izazivač krize, ali
se eksperti slažu u tome da su takve pojave zaista retke (oko 1% od
svih slučajeva propadanja preduzeća). Ostatak (99% slučajeva) kao
razlog propasti ima loš menadžment.
Moguća je sledeća podela endogenih kriza:
• Endogene strategijske krize
o Izbor pravilne lokacije
o Izbor kanala prodaje
o Širina asortimana (premali ili preveliki)
o Pogrešna predviđanja budućnosti
o Sezonska kolebanja (i odluke usled njih)
o Pogrešna politika diverzifikacije
o Nejasna org. struktura
o Pogrešan sistem ciljeva
o Nejasne nadležnosti menadžmenta po nivoima
o Nepovolja kadrovska struktura
o Nesposobnosti top menadžmenta
o Karakterni nedostaci vrhovnog rukovodstva
o Nedostatak sposobnosti za interno prilagođavanje
o Stihijski razvoj proizvoda
o Investicije (bez orjentacije na potrebe/ciljeve)
o Jednostrana zavisnost od jednog dobavljača
o Nedovoljna konterola kvaliteta
o Višak kapaciteta
o Nedovoljna tehnološka opremljenost
o Posleprodajne usluge (nerazvijene)
o Pogrešne finansijske kalkulacije i manipulacije (bilansima, falsifikovanja...)
o Premali sopstveni kapital
• Endogene krize uspeha
o Odgođeni uspeh razvoja (ili troškovi razvoja) novog proizvoda usled
nepredviđenih okolnosti
o Nepovoljni odnos cena/korisnost
o Zastareli proizvodi
o Previsoka cena usled prevelikih troškova
o Prodaja po cenama ispod cene koštanja
o Veliki projekti koji donose gubitke
o Porast troškova
o Opadanje prodaje (i kao posledica nepokrivenost fiksnih troškova)
o Nerentabilnost pojedinih proizvoda ili linija
o Kupovina nerentabilnih preduzeća
o Pogrešna propaganda
o Loše materijalno poslovanje (prevelike, pšogrešno struktuirane zalihe)
o Visoki personalni troškovi
o Visoki troškovi kamata
o Nedovoljno osiguranje
o Varanje, potkradanje, podmićivanje
• Endogene krize likvidnosti
o Finansiranje dugoročnih investicija iz kratkoročnih izvora finansiranja
o Nedostatak rezervi
o Loša dispozicija finansiranja
o Nedovoljan nadzor dužnika
o Preveliki rizik
o Prevelike investicije u neproduktivne oblasti (kontola kvaliteta,
zalihe)
o Pesimističke izjave rukovodstva
o Oticanje likvidnosti kupovinama nerentabilnih firmi
o Visoke zalihe usled opadanja prodaje
o Privremeno zastajanje prodaje
Dejstva krize
Smatra se da dejstva krize imaju destruktivna dejstva. Ali nije uvek
tako, jer krize preduzeća imaju i konstruktivna dejstva koja mogu
dosezati do njegovog okruženja.
Destruktivno delovanje krize preduzeća
Destruktivna dejstva krize se mogu prikazati kao neispunjavanje ili
nedovoljno ostvarivanje ciljeva određenih pojedinaca/grupa koje nose
proces rada u preduzeću i omogućavaju njegovu egzistenciju. Dve grupe
u preduzeću koje su očigledne su zaposleni i vlasnici kapitala.
Dominantni cilj zaposlenih je osiguranje sopsvene egzistencije i to
dugoročno koja je osigurana odgovarajućim nagradama za obavljanje
aktivnosti u preduzeću. Primarni zahtev za ispunjavanje ovih potreba
jeste zadržavanje radnih mesta, a prvi efekti krize najčešće zahtevaju
sizeing down, odnosno otpuštanje radnika i smanjivanje broja radnih
mesta. Stres usled ove pojave dalje pojačava dejstvo krize. Ciljevi
poput napredovanja (radnika) i zahtevi za stručnim usavršavanjem zamrzavaju
se na neodređeno vreme. Krize preduzeća mogu uništiti planiranu karijeru
radnika.
Destruktivna kriza za one koji su uložili kapital ima mnogobrojna
dejstva. Prvo od njih je svakako delimičan ili potpun gubitak uloženog
kapitala, uključujući i odricanje od dobiti. Takođe bitno je napomenuti
da rasipanje para vlasnika na sanaciju ili ukidanje finansijske podrške
preduzeću takođe može razviti probleme i udaljiti preduzeće od rešenja.
Pad vrednosti stečenih prava učešća (usled razvodnjavanja kapitala,
pada cena akcija, itd.)
Destruktivna kriza ne deluje samo na preduzeće već i na njegovo okruženje.
Činjenica je da kriza većeg preduzeća ima pogubnije posledice po okolinu.
Cela privreda, tržišni partneri (dobavljači, ulagači, kupci, povezana
preduzeća i konkuenti), ali i sama država mogu biti oštećeni.
Dobavljači ostaju bez kupaca, ulagači mogu imati problem povratka
uloženog kapitala (banke i kreditne institucije), kupci ostaju bez
materijala i poluproizvoda, pa čak konkurenti mogu imati problema.
Državni budžet takođe ostaje bez priliva novca po osnovu poreza.
Uloga države u kriznim situacijama može biti različita. Dozvoljavanje
povezivanja preduzeća u krizi sa konkurentima stvaraju monopole, štetne
po državu, a opet uklanjanje jednog od konkurenata sa tržišta može
imati iste neželjene posledice.
Konstruktivno delovanje krize preduzeća
Delovanje krize preduzeća često se posmatra jednostrano. Činjenica
je da kriza preduzeća ostavlja duboke ožiljke u procesu razvoja preduzeća.
Uspešno savladana kriza preduzeća koja zadržava preduzeće i dalje
u životu čini ga jačim. Saznanja o konstruktivnom delovanju kriza
preduzeća se podudaraju sa rezultatima istraživanja o ljudskom ponašanju
u induvidualnim krizama. Faze reakcije osobe na gubitak druge osobe,
bolest ili nesreću su: šok, defanzivno uzmicanje/potiskivanje, priznavanje
i prilagođavanje/promena. Sa uspešnim savladavanjem krize, pojedinac
razvija jedan novi osećaj sopstvene vrednosti kao i novi sistem ciljeva
i vrednosti. Takva preživljena kriza ličnosti vrednuje se kao novo
iskustvo. Takođe, postoji i mogućnost da osoba ne uspe u nastojanjima,
tako da kada se ne savlada druga faza, onda se iz treće ponovo vraća
u drugu.
Različiti autori imaju različite poglede na konstruktivnu stranu krize.
Kriza se može posmatrati i kao nova šansa preduzeća. Novi početak
se ogleda u posebno u spremnosti za realizaciju novih tehnologija,
novih proizvoda, ali i inovacija u oblasti organizacionog, socijalnog,
kao i tržišnog i finansijskog ponašanja. Strategije za savladavanje
krize zahtevaju napuštanje rutine, pospešivanje inovativnih mera,
za šta je neophodna spremnost rokovodstva za inovacije za savladavanje
krize. Otuda sledi da, preduzeća baš u akutnim krizama, imju šansu
za implementacijom novih struktura.
Za firme u zrelim/opadajućim granama, ovo traganje za novim rešenjima
može značiti revoluciju u razmišljanju menadžmenta i njihovom stilu.
Zbog napredovanja, niži menadžeri stručnjaci za efikasnost dolaze
na mesta top menadžera, gde nisu sporemni da rade na problemima identifikacije
krize i realizaciji dugoročnih ciljeva. Često je kriza neophodna da
bi rukovodstvo počelo da razmišlja na nov način i prihvatilo radikalne
promene.
Neka istraživanja pokazuju da su menadžeri, kada se nalaze pod krizom
i imaju male prinose spremniji za ulaske u rizične poslove. To obuhvata
inovacije proizvoda, procesa… Naprotiv, kada preduzeće odlično posluje,
ono pokazuje i uzdržanost za inovacijama.
Povećana spremnost da se preuzme rizik često dovodi do brojnih inovacija
proizvoda i procesa, ali i u drugim oblastima kao što su organizaciona
struktura, promene u stilu upravljanja, novi i mladi rukovodeći tim.
Za zaposlene ovo konstruktivno delovanje sastoji se u poređenju stanja
sa ranijim (u vreme krize), što proizvodi pojačanu sigurnost postojećih
radnim mesta. Osim toga, iz pretrpljenih kriza preduzeća neretko nastaju
nove karijere za saradnike koji su se dokazali i tokom krize ili su
tek u fazi akutne krize pokazali inovativne sposobnosti koje do tada
nisu bile uočene/pobuđene.
Za davaoce sopstvenog kapitala nagrada je profit.
Kao i kod destruktivnih dejstava i konstruktivna dejstva nemaju uticaja
isključivo na preduzeće, već i na okolinu.
Povezana preduzeća imaju koristi od likvidnosti datog preduzeća, davaoci
kapitala imaju povraćeni novac sa kamatom, kupci ponovo imaju svog
snabdevača, na konkurente kroz poboljšanje imidža grane posle davladavanja
krize. Država i institucije imaju prilive, socijalni mir (visoka zaposlenost…),
a naročito u slučajevima većih preduzeća.
Zaključak
Danas, u nemilosrdnoj tržišnoj utakmici, mnoga preduzeća bivaju uklonjena
sa tržišta usled krize. Druga, opet mogu iskoristiti šanse i uklopiti
se u novo okruženje i pronaći svoje mesto (iskoristiti šansu) na tržištu.
Usled promena koje se događaju na tržištu preduzeća su primorana da
se menjaju da bi opstala.
Kroz promene koje se vrše u preduzeću za vreme krize, od kojih su
neke radikalne, preduzeće se prilagođava okolini kako bi dalje iskorišćavalo
uočene šanse. Pozitivni efekti takvih promena imaju uticaja na celu
privredu i ekonomiju jedne zemlje. Država je, kao stejkholder takođe
uključena u ovaj proces.
Spoznati pretnje i rano reagovati na njih sa ciljem da se njihov negativni
uticaj na preduzeće smanji osnovni je zadatrak današnjih menadžera.
Inovativnost preduzeća uvek treba podsticati, inovativne radnike negovati
i nagrađivati, jer su oni upravo ti koji će uspeti da se izbore za
egzistenciju svoje organizacije, a samim tim i za sigurnost svog radnog
mesta i zadovoljenje svojih, ličnih potreba.
PROCITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|