Održavanje sistema - Vode u idustriji
Tehnologija održavanja najvećim obimom se bavi problemima održavanja
tehničkih sistema, a njeni osnovni principi su najšire prihvaćeni prvenstveno
u industriji razvijenih zemalja. Promatrajući sisteme oko sebe, primjećujemo
da oni izvršavaju određenu funkciju kroz određeno vremensko razdoblje.
Neretko se možemo uveritii da se oni kvare, odnosno ne izvršavaju funkciju
ili je ne izvršavaju na zadovoljavajući način. Na primer, automobil se
ne pokrene, na monitoru nema slike, dok žurimo na posao vozač autobusa
nam kaže da ne ide dalje zbog kvara itd. Jasno je da će svi uređaji pre
ili kasnije pretrpeti neki kvar bilo neki, očekivani ili neočekivani,
zbog potrošnje delova sistema.
Da bi neki sistem pouzdano i što duže radio potrebno je primemjivati mere
koje je će mu produžiti vek trajanja, proceniti koliko on može da radi
u datim uslovima i kada se može očekivati da neća više raditi. Takvo nadgledanje
životnog veka sistemaa, odnosno uređaja, jeste održavanje.
Održavanje je skup akcija s ciljem da se sistem zadrži, ili vrati, u stanje
u kojem izvršava zadatu funkciju.
1. METODE ODRŽAVANJA
Osnovna podela održavanja, s obzirom na analizu savremenog pristupa rešavanja
problema održavanja, se može predstaviti na sledeći način:
1.1 Korektivno održavanje
Kod korektivnog održavanja dopušta se eksploatacija mehaničkog sistema
do pojave otkaza. Ova metoda održavanja ne predviđa prethodne preglede
i praćenje sistema,ali je poželjno da se uvek signalizira početna faza
otkaza i pristupi njegovom otklanjanju. Korektivno održavanje ima zadatak
da tehnički sistem iz stanja "u otkazu" dovede u stanje "u
radu" pri čemu se element ili sklop koji je otkazao ili popravlja
ili zamenjuje novim.
Veliki nedostatak korektivnog održavanja je naročito izražen u proizvodnim
sistemima gde je prisutna veća količina proizvodne opreme, odnosno, tamo
gde može doći do preklapanja vremenskih intervala kada je veći broj mašina
u otkazu. Zbog nedovoljnog prethodnog angažovanja na održavanju radne
sposobnosti, mogu se pojaviti komplikovani otkazi koji zahtevaju duže
vreme za njihovo otklanjanje. Veliki nedostatak korektivnog održavanja
odnosi se na nemogućnost predviđanja ukupnog broja otkaza, trenutka njihove
pojave i vremena trajanja. U takvim uslovima je nemoguće planirati bilo
kakve detaljnije aktivnosti u cilju racionalizacije poslova na održavanju.
Na osnovu navedenog može se zaključiti da se korektivno održavanje ne
preporučuje u proizvodnim sistemima gde otkazi dovode do dugih zastoja,
visokih troškova i ugroženosti procesa, ljudi i okoline, a naročito ne
za složene i skupe tehničke sisteme.
1.1.1 Korektivno održavanje mašina i opreme
U slučaju neispravnog rada mašine/opreme ili pojave povećane količine
škarta rukovalac mašine obaveštava poslovodju, koji pismeno obaveštava
poslovodju održavanja o nastalom problemu. Poslovodja održavanja upisuje
u "Dnevni list održavanja" identifikacioni broj mašine, vreme
nastanka kvara i kratak opis kvara. Nakon defektaže, poslovodja održavanja
odredjuje radnika koji će izvršiti opravku ili ukoliko je kvar teže prirode,
obaveštava šefa održavanja o prirodi i težini kvara, koji zatim preduzima
neophodne korake za vraćanje mašine/opreme u radno stanje.
Po završenoj operaciji korektivnog održavanja u "Dnevni list"
održavanja upisuje se trajanje otkaza, opis operacija i broj trebovanja
ukoliko su korišćeni neki rezervni delovi. Na osnovu dnevnih listi održavanja
poslovodja održavanja dopunjava "Karton o opisu otkaza".
1.2 Preventivno održavanje
Preventivno održavanje podrazumijeva brigu o sistemu i servisiranje kako
bi ostao u zadovoljavajućim radnim karakteristikama, koristeći sistemski
nadzor, detekciju i ispravak potencijalnog kvara pre nego što dođe do
njega.
Preventivno održavanje podrazumeva prevenciju, odnosno sprečavanje pojave
kvara. Cilj je da imamo sisteme koji se nikada neće pokvariti, a njih
osiguravamo tako što periodično proveravamo svojstva i funkcije sistema.
Preventivno održavanje se izvodi periodično, na sljedeće načine:
• Vremenski orjentisano - Nakon isteka određenog vremena sistem se kontroliše
i servisira. To može biti nakon 100 sati, nakon nedelju dana, svakih 10
dana, jednom mesečno i slično.
• Radno orijentisano - Sistem se pregleda i servisira nakon što je radio
određen vremenski period. Razlika u odnosu na vremensko održavanje može
se objasniti na sledeći način: Neka se mašina održava se nakon 100 sati
rada. Recimo da u nekom kontinualnom vremenskom periodu radi 80 sati,
i nakon još nekog vremena odradi još 20 sati. Vremenski je prošlo više
od 100 sati, ali je mašina ukupno radila 100 sati i tek se tada izvodi
održavanje.
• Održavanje prema stanju odrazumeva praćenje degradacije delova kako
bi se rezervni delovi pripremili pre otkaza kako bi se na vreme zamenili.
1.2.1 Prijem mašine za održavanje
Pri prijemu nove mašine/opreme u fabriku vrši se njen kvalitativan prijem.
Ispituje se da li je mašina u skladu sa traženom specifikacijom i da li
zadovoljava zahtevane radne odnosno bezbednosne karakteristike. Prijem
mašine overava komisija koju formira direktor sektora za koju je mašina
nabavljena. Član komisije pored ostalih mora da bude referent zaštite
na radu. Komisija sastavlja zapisnik o prijemu koji se dostavlja direktoru
sektora koji je formirao komisiju, službi knjigovodstva i službi održavanja
i izrade alata, sa pratećom tehničkom dokumentacijom.
Važan momenat je definisanje tabela za održavanje koja se ažurira po sledećim
koracima:
• Po uspešnom prijemu mašine dodjeljuje joj se identifikacioni broj i
klasifikaciona sifra i otvara stavka mašine u tabeli mašina. U tabeli
mašine vodi se kompletan materijal o istorijatu mašine od dana prijema
u fabriku.
• Mašinska karta radne sposobnosti je nova tabela koja se otvara po prijemu
i vodi se u zajedno sa tabelom mašine i njena svrha je pružanje osnovnih
karakteristika o mašini. Sastavni deo ovog dokumenta je i Lista rezervnih
delova (LRD) na koju se upisuje : naziv rezervnog dela, dimenzije, katološki
broj proizvodjač i broj ugradjenih komada u tu mašinu ili uredjaj.
• Plan podmazivanja sadrži: šifru mašine, period podmazivanja i količinu.
Poslovodja održavanja odredjuje plan podmazivanja na osnovu upustva proizvodjača
i prethodne istorije mašine. Promenu plana podmazivanja overava Šef pogona
za izradu i održavanja alata i opreme.
• Tabela o remontu mašina i zameni oštećenih delova se otvara pri remontu
mašina i u njega se unosi: početak i kraj remonta, vrsta popravke, izvršilac
radova, naziv dela koji je zamenjen i potpis poslovodje održavanja. Ovu
tabelu popunjava poslovodja održavanja koji vodi remont mašine.
• Tabelu o opisu otkaza se popunjava na osnovu izveštaja o zastoju i opravci
mašine. U ovu tabelu unosi se datum i vreme nastanka i otklanjanja otkaza,
spisak ugradjenih delova i broj trebovanja. Ova tabela služi za praćenje
mašine tokom eksploatacije i pruža informacije za preventivno i investiciono
delovanje na datoj mašini. Popunjava ga poslovodja održavanja.
1.2.2 Preventivno održavanja mašina i opreme
Proces održavanja mašina i opreme treba da omogući evidentiranje svih
podataka neophodnih za upravljanje energijim i održavanjem i pritom omoguće:
• Obezbeđivanje podataka za izradu planova održavanja;
• Obezbeđivanje uvida u stanje zaliha rezervnih delova;
• Obezbeđivanje podataka za održavanje dokumenata održavanja;
• Proizvodnju pare, vode, vazduha i električne energije
• Tehničku pripremu održavanja;
• Praćenje tehničke dokumentacije;
• Plansko održavanje i Remonti- Planovi;
• Tekuće održavanje;
• Investiciono održavanje i planovi investicionog održavanja;
• Praćenje rezervnih delova.
1.2.3 Redovno održavanje mašina
Podmazivanje mašina vrše neposredni radnici zaduženi za podmazivanje
koji podmazuju mašine prema Planu podmazivanja koji izradjuje poslovodja
održavanja. Radnik po završenom podmazivanju unosi podatke o izvršenom
podmazivanju u Listu podmazivanja koju nedeljno overava poslovodja održavanja.
Pregledi mašima mogu biti redovni i vanredni.
Redovni pregled mašina vrši se na osnovu zadatog perioda. Vanredni pregledi
se vrše u slučajevima da se sumnja na ispravnost rada neke mašine, ukoliko
se dešavaju česti otkazi ili neka druga manifestacija koja ukazuje na
potrebu češćeg pregledanja mašina. Redovne i vanredne preglede vrše poslovodje
održavanja zajedno sa radnicima na održavanju. Nalazi se upisuju u tabelu
o redovnim i vanrednim pregledima mašine.
Poslovodja odelenja održavanja učestvuje u redovnim i vanrednim pregledima
mašina zajedno sa radnicima održavanja i odgovoran je za ispravnost mašina.
1.2.4. Remont mašina
Šef pogona za izradu i održavanja alata i opreme donosi godišnje i kvartalne
planove remonta mašina koji overava kolegijum. Planovi sadrže spisak mašina
za remont, potrebnu dinamiku i predvidjene radove. Na osnovu ovih planova
odredjuju se poslovodje koji će voditi odredjene remonte. Podaci o remontu
se unose u tabelu o remontu mašine i zameni oštećenih delova.
Z A K LJ U Č A K
U našoj zemlji, u sadašnjim uslovima, moraju se prihvatiti načela održavanja
i pravovremeno sprovoditi sve aktivnosti iz oblasti održavanja tehničkih
sistema. To je jedan od glavnih preduslova da postojeća proizvodnja i
druga oprema pouzdano obavlja svoju funkciju.
L I T E R A T U R A
/www.pdffactorz.com/
Veljović, A., Kompjuter i kvalitet, ISO 9000: 2000 procesni pristup,
Savez inženjera i tehničara Jugoslavije, Beograd, 2001.
PROCITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|
preuzmi
seminarski rad u wordu » » »
Besplatni Seminarski Radovi
|