Poboljšanje procesa kupovine/prodaje kuce
Savremeno društvo je stvorilo savremeno trište koje
je se relativno brzo zasiti jednim proizvodom ili uslogom. Vecita trka
za profitom, trištem i potrošacima tj.korisnicima uslovila
je pojavu konkurencije. Sama konkurencija se takmici kvalitetom, cenom,
brzinom pojave proizvoda tj.usluge na trištu. Potrošaci
kao glavni cilj proizvodnje se pojavljuju sa sve vecim zahtevima i prohtevima.
Krilatica „potrošac je uvek u pravu“ dobila je na znacaju
i dovela do potrebe sve kvalitetnije proizvodnje i pruanja usluga.
Niko više ne sme da se „ucauri“ i „uljuljka“
u trenutnom uspehu jer je on, bez redovnih poboljšanja i usavršavanja,
relativna stvar, odnosno prolazan je.
Da bi se kvalitet relativno izjednacio, i da bi se stvorio kakav takav
red na trištu stvoreni su medunarodni standardi za proizvodnju
i pruanje usluga ISO 9000. Njihovim poštovanjem i pridravanjem
stvaramo sebi i svom proizvodu dobre predispozicije za uspeh na medunarodnom
trištu. Kvalitet mora biti poštovan i na polju pruanja
usluga, jer je trište surovo i kanjava sve propuste.
U današnje vreme vecitih kriza, uspona i padova niko sebi ne moe
dopustiti taj luksuz.
Upravljanje kvalitetom
Upravljanje kvalitetom se vezuje u osnovi za poslovne sisteme, njegove
podsisteme (koji se mogu posmatrati kao sistemi) i delove podsistema (koji
se za potrebe izucavanja kvaliteta mogu posmatrati kao sistem). Da bi
se u potpunosti razumelo upravljanje kvalitetom potrebno je definisati
i razjasniti strukturu poslovnog sistema polazeci od strukture sistema
koji je definisan kroz teoriju ili u samoj teoriji sistema. Isto tako
potrebno je izvršiti podelu proizvoda i usluga koje osnovni sistemi
nude eksternom trištu, izvršiti dekomponovanje proizvoda
i usluga preko njegovih sastavnih delova do karakteristika kvaliteta i
utvrdivanje mana na karakteristikama kvaliteta. Naravno od bitnog znacaja
je i podeliti poslovne sisteme u odnosu na izlaze koje nude trištu,
odnosno u zavisnosti da li su to proizvodni poslovni sistemi, usluni
poslovni sistemi ili kombinovani poslovni sistemi.
Kod uslunih poslovnih sistema upravljanje kvalitetom usluge se
obavlja u tom poslovnom sistemu. Da bi usluni poslovni sistem funkcionisao
pored uobicajenih resursa koji predstavljaju ulaz u taj sistem on mora
da ima dodatne ulaze i tek tada moe da funkcioniše.
Za uspešno operativno upravljanje kvalitetom u poslovnom sistemu
od velike vanosti je i timski rad. Timovi koji ucestvuju u razrešavanju
problema kvaliteta cine strucnjaci iz tri segmenta1):
- strucnjaci koji definišu kvalitet i obeleja kvaliteta
(projektanti, instruktori i tehnolozi),
- strucnjaci koji stvaraju kvalitet (ininjeri, tehnicari i proizvodni
radnici iz specijalizovanih podsistema),
- strucnjaci koji stvaraju podloge za upravljanje kvalitetom (ininjeri
za kvalitet kao projektanti).
Upravljanje kvalitetom, a samim tim i upravljanje poslovnim sistemom
i njegovim delovima zapocinje procesom planiranja, a on je uslovljen definisanjem
poslovne politike i ciljevima poslovnog sistema. Da bi smo bolje razumeli
celokupni koncept upravljanja kvalitetom potrebno je znati sve o definisanju
procesa upravljanja kvalitetom, odrediti interese za kvalitet od veceg
broja razlicitih stanja. Od veoma bitnog znacaja je i utvrditi veze izmedu
vizije, misije, politike kvaliteta i izjave o politici kvaliteta na svim
nivoima gde se upravlja kvalitetom. Isto tako i sam poslovni sistem mora
definisati politiku kvaliteta koja je po pravilu sastavni deo poslovne
politike preduzeca.
Uopšteno gledano za kvalitet su zainteresovani svi u lancu od vlasnika
do korisnika, ali iz razlicitih interesa2):
- vlasnici zbog profita i razvoja poslovnog sistema;
- zaposleni zbog svojih plata i beneficija;
- drava radi opšteg interesa ivota i zdravlja ljudi i
njihove okoline, i
- korisnici, tj.potrošaci koji ele da za uloena sredstva,
odnosno cenu koju su platili, dobiju odredeni nivo kvaliteta.
Dijagram toka
Graficki prikaz algoritma naziva se dijagram toka. Dijagram toka omogucava
analizu problema, lakšu proveru i traenje boljih postupaka
rešavanja zadataka3).
Dijagram toka (Flowcharts) koristi niz grafickih simbola povezanih usmerenim
linijama (strelicama) kojima se pokazuje niz u kojem ce koraci opisani
grafickim simbolima biti izvršavani. Unutar svakog simbola upisuje
se proses tj.operacija koju treba izvršiti. Graficki simboli koji
se najcešce koriste za prikaz algoritma dijagramom toka su4):
- pravougaonik – sadri opis procesa koji se izvršavaju
jedni za drugim u redosledu kako je napisano. Nakon što se naredbe
izvrše nastavlja se sledecim grafickim simbolom koji sledi;
- romb – predstavlja ili ulaznu ili izlaznu naredbu kojom se podaci
unose u kompjutersku memoriju (ulaz) ili iz kompjuterske memorije prikazuju
na nekom spoljnjem uredaju. Nakon što se naredba ulaza / izlaza izvrši
algoritam se nastavlja naredbom iz sledeceg simbola;
- dijamant – predstavlja proces donošenja odluke. Odluka sadri
pitanje koje obicno ima dva odgovora, DA ili NE, pa se nakon nakon utvrdivanja
koji od ta dva odgovora je tacan algoritam nastavlja jednom od dve moguce
putanje koje slede iz ovog simbola;
- strelica – slui za povezivanje grafickih simbola u smeru
njihovog logicki sukcesivnog izvršavanja;
- krug – koristi se za povezivanje delova dijagrama toka. Kada dijagram
toka ne moe da bude prikazan na jednoj stranici ovaj znak se koristi
za povezivanje delova dijagrama koji se nalaze na razlicitim stranicam;
- elipsa – se koristi za oznacavanje pocetka i kraja algoritma.
Oval za start pokazuje gde algoritam zapocinje i obicno sadri rec
„pocetak“, a elipsa na kraju pokazuje gde se dijagram, proces,
završava i sadri rec „kraj“.
Prednosti dijagrama toka su brojne, a najznacajnije su te da graficka
prezentacija algoritma olakšava pronalaenje logickih grešaka
u algoritmu, postojanje znaka za povezivanje (krug) omogucava veoma lako
dodavanje novih delova algoritma, algoritam prikazan graficki lakše
se prevodi u programski kod nego što je to slucaj sa prirodnim jezikom.
Pored svih ovih prednosti dijagram toka ima i svoje mane, odnosno nedostatke
koji se ogledaju u tome da treba upamtiti znacenje grafickih simbola,
kao i kada postoji mnogo koraka odluke i ponavljanja, dijagram toka moe
da se pretvori u veoma zamršenu mreu iz koje je teško
saciniti valjan programski kod.
Dijagram toka za proces kupovine / prodaje kuce
Kada je rec o trištu nekretnina moe se reci da je ono
u prelaznoj fazi – nedostaju institucije i zakoni koji bi omogucili
da se promet nepokretnosti odvija po istom principu kao na Zapadu. Jedan
deo poslova još uvek se obavlja po starim zakonima, ali u isto vreme
pojavili su se i novi što stvara neopisivu zbrku i haos na trištu.
Nekretnine u Srbiji do pre tri godine uglavnom su se kupovale za gotov
novac jer nije bilo ozbiljnih kredita koji bi pratili ovaj „projekat“.
Danas je novac relativno vraccen u legalne tokove i keša gotovo da
i nema, a oko 60% svih kupljenih nekretnina otplacuje se preko kredita.
Krediti su fleksibilniji, banke su dobile garancije hipotekarnim zakonom
i manji su rizici, samim tim i kamate. Nisu više potrebni iranti
jer je hipoteka dovoljna garancija.
Kupovina nekretnina je veoma specifican i karakteristican proces. Naime
pre svake kupovine, a to nam predlau skoro svi agenti i strucnjaci
iz te oblasi, je da uvek pokušamo da sebe zamislimo u ponudenom objektu.
Prvi korak koji je svakako potreban je da neko zaista eli da kupi
nekretninu. Dogada se da se ljudi prosto samo raspituju kakva je situacija
na trištu bez prave elje za kupovinom, ali ce je obaviti
ako se pojavi nešto jeftino. Tu se po pravilu pravi greška jer
na nekretninama ne treba štedeti jer je to dugorocna investicija,
a poznato je da jeftino i kvalitetno ne ide zajedno.
Sledece što je takode od interesa je i nacin finansiranja. Najjednostavniji
i najprakticniji nacin finansiranja je keš ili novac koji nam je
uvek na raspolaganju. Medutin mnogo je cešci slucaj da kupovina zavisi
od prodaje neke druge nekretnine ili još cešce od uzimanja kredita.
Za podizanje stambenih kredita postoje i odredeni uslovi koje trai
skoro svaka banka, a to su5):
- morate imati više od 23 godine u trenutku podnošenja zahteva,
- morate biti u stalnom radnom odnosu najmanje šest meseci,
- da nemate više od 65 godina u trenutku dospeca zadnje rate kredita,
- kreditna sposobnost od 45% do 50% mesecnih primanja,
- trai se obezbedenje kredita, hipoteka prvog reda na nekretninu
koja je predmet kreditiranja ili na neku drugu uknjienu nekretninu
u korist banke, a u visini od 130% iznosa kredita.
Naredni korak pri kupovini nekretnine je veoma sloen jer od svih
nekretnina koje su u ponudi klijent treba da odabere onu koja je najbolja
za njega. U koliko se neko dvoumi izmedu dve nekretnine, najbolje je da
za svaku nekretninu napravi spisak dobrih i loših strana, i da pokuša
sebe da zamisli i u jednoj i u drugoj nekretnini. Obicno je taj neki unutrašnji
osecaj najvaniji i donosi presudnu ocenu. Neki put treba dozvoliti
agentu da vam pokae i neku nekretninu po svojoj proceni, jer moda
je to baš ona prava.
Ono u cemu ljudi najviše greše, a pri tom moe da se dogodi
i da plate više od realne cene je kada se sami dogovaraju sa prodavcem.
Naime, to je uvek bolje prepustiti agentima jer imaju više iskustva,
više informacija i tee ih je prevariti.
Histogram
Histogram je graficka verzija tabele koja pokazuje koja proporcija slucajeva
pripada svakoj od više ili vecem broju specificiranih kategorija.
Kategorije tj.stupci ili trake moraju biti susedni. Uopšteno, histogram
je definisan kao nacin prikazivanja podataka rasporedenih u odredene kategorije
ili grupe. Prvi korak u kreiranju histograma je prikupljanje podataka
i njihovo razvrstavanje u kategorije. Sledece što je potrebno uraditi
je odrediti zavisne i nezavisne promenljive. Histogram je u suštini
stubicasti grafikon koji na apscisnoj osi ima vrednost nezavisne promenljive,
a na ordinantnoj osi vrednosti zavisne promenljive. Same oznake na osama
trebalo bi da budu linearno rasporedene. Grafikon se crta tako da se prvo
na apscisu nanesu vrednosti svih kategorija, cime dobijamo apscisu podeljenu
na intervale. Nakon toga se broj podataka koji odgovaraju toj kategoriji
crta kao horizontalna linija iznad odgovarajuceg intervala. To je u stvari
razlog zbog koga dobijamo stubicasti grafikon. Histogram ima široku
primenu, a posebno je pogodan za prikaz rezultata ispitivanja izvršenog
na velikom broju uzoraka, tj.kada nije pogodno prikazivati vrednost svakog
pojedinog ispitanog uzorka6). Tu spadaju brojna statisticka ispitivanja,
koja se mogu odnositi na bilo šta.
Išikava dijagram
Išikava dijagram se još naziva i dijagramom uzroka-posledica
ili dijagram riblja kost jer njegov crte izuzetno podseca na riblji
skelet. On na veoma jednostavan nacin daje graficki prikaz uzroka i posledica.
Dijagram je dobio naziv po japanskom prakticaru i teoreticaru u oblasti
kvaliteta, Kaoru Išikavi, jednom od sedam gurua kvaliteta, koji ga
je razvio tokom pedesetih godina prošlog veka u Japanu. Naime, na
radnim sastancima u vezi sa radom na kvalitetu, ukazala se potreba za
kreiranjem metoda koji bi na jednostavan, sistematican i uocljiv nacin
stvorio preduslove za analizu problema, tako da se otkriju stvarni uzroci
nastanka problema.
Ovaj alat kvaliteta se upotrebljava za analizu svih mogucih uzroka koji
uticu na neku pojavu (grešku, aktivnost, proces). Sam postupak izrade
dijagrama sastoji se iz nekoliko bitnih koraka7):
1. definisanje pojave (problema u procesu, posledice);
2. izbor opštih kategorija mogucih uzroka. Uobicajeno se koriste
standardni tipovi dijagrama uzroka i posledica 4M – 5M – 6M.
Opšte kategorije su najcešce:
- Machinery ---------------- Oprema
- Manpower ---------------- Radna snaga
- Method -------------------- Metod
- Materil -------------------- Materijal
- Maintenance ------------- Odravanje
- Milieu=Environment --- Okolina (okruenje preduzeca)
U neproizvodnim delatnostima ponekad je prikladniji 4P dijagram:
- Policies ------------------- Poslovna politika
- Procedures --------------- Postupci
- People -------------------- Ljudi
- Plant ---------------------- Poslovni prostor
Izbor kategorija vrši se u skladu sa problemom (posledicom) kojise
analizira, odnosno koriste se one opšte kategorije koje su bitne
ili se smišljaju neke druge, specificne, nove kategorije;
3. konstruisanje dijagrama definisanjem posledica u pravougaoniku na pocetku
kicme (“glava ribe”) i postavljanjem opštih kategorija
mogucih uzroka u pravougaonike na krajevima velikih kostiju;
4. utvrdivanje pojedinacnih uzroka i njihovo upisivanje u kategorije.
Dobro razvijen dijagram nema grane sa manje od dva nivoa, a vecina ima
tri ili više nivoa;
5. odabir malog broja (3 – 5) uzroka najnieg nivoa koji naizgled
imaju najveci uticaj na posledicu i pokretanje daljih aktivnosti kao što
su prikupljanje podataka, kontrolisanje i sl.
Išikava dijagram predstavlja alat kvaliteta koji usmerava korektivne
akcije i predstavlja dobru osnovu za edukativno delovanje i unapredivanje
kvaliteta. Jednom konstruisan, dijagram moe postati “ivi
alat” ako se dalje usavršava unošenjem pojedinosti stecenih
novim saznanjima i iskustvima.
Dijagram obicno konstruišu grupe ili timovi, ali moe ga izraditi
i pojedinac koji ima dovoljno znanja i iskustva o procesu.
Predlog za poboljšanje procesa
Promet nekreninama je jedan od rizicnijih poslova na trištu.
Naime na uspeh u tom polju poslovanja uticu mnoge stvari na koje mi kao
vlasnici pomenutih agencija nismo u stanju da uticemo. Ponuda i potranja
su glavni uslov uspeha ovih agencija, ali ostaju van bilo kog uticaja
izuzev ekonomske situacije. Kada je ekonomska situacija dobra potranja
je veca, ali je ponuda na trištu relativno manja, nasuprot
tome ponuda je mnogo veca u periodu ekonomskih kriza, ali je tada potranja
manja. Isto tako i cena, kao kljucni faktor je u periodu vece ponude manja,
dok je u periodima manje ponude veca.
Ono što se moe uraditi i na šta se moe uticati
su neke sporedne stvari koje moemo poboljšati. U to spada prvenstveno
radna snaga, tj.kadar koji se bavi prodajom. Strucnost, komunikativnost
i mogucnost iznalaenja pravog pristupa klijentu je nešto na
šta se moe uticati. Rad svakog agenta zavisi prvenstveno od
njegove motivisanosti za dati posao. Najbolja motivisanost je plata, tj.procenat
koji dobija od prodate nekretnine. Isto tako veoma je bitna i opremljenost
agencije, tj.broj auta kojima se moe ici na teren, kompjutera i
samog predstavljanja agencije klijentu.
Što se tice organizacije rada i na nju se svakako moe uticati.
Povecanje broja agenata moe poboljšati poslovanje, narocito
ako je ponuda i potranja zadovoljavajuca. Time postiemo zadovoljavajucu
uslugu prema klijentima, jer ne cekaju dugo, a i sami agenti nisu preoptereceni
i imaju dovoljno vremena da se posvete svakom klijentu po naosob.
Zakljucak
Dobro definisanje osnova upravljanja kvalitetom i integralnog upravljanja
kvalitetom stvaraju se realni uslovi za operativan rad na upravljanju
i integralnom upravljanju kvaliteta proizvoda, usluga, procesa, resursa
i poslovnih sistema kao celina.Da bi se osnova pripremila potrebno je
razjasniti i utvrditi veze izmedu kvaliteta ivota, proizvoda, usluga
i ukazivanje na potrebe da se te veze uspostave. Izuzetno je bitno utvrdivanje
predmete cijim kvalitetom se upravlja, kao i objedinjavanje i analiziranje
svih faza u kojima se to radi. Naravno, ne moe se izbeci ni utvrdivanje
uticajnih faktora na upravljanje kvalitetom u razlicitim fazama i to pre
svega tehnološkog, proizvodnog i poslovnog sistema.
Što se tice konkretno posla agencijske prirode, mora se znati da
nisu sve agencije iste. Nisu ni svi zaposleni u tim agencijama podjednako
dobri, iskusni, vredni. Isto tako nemaju ni sve agencije iste polazne
pozicije, jer to u mnogome zavisi i od toga ko im je vlasnik, u kakvom
društvu, tj.iz kakvog „miljea“ potice i sl.
L i t e r a t u r a
Deming E., „Nova ekonomska nauka“, PS Grmec, Beograd, 1996.godine
Stankovic R., Petkovic T., „Proizvodni i usluni menadment“,
VPŠ – Cacak, 2006.godine
http://sr.wikipedia.org
http://info.biz.hr
http://www.cet.co.yu
http://www.cqm.co.yu
http://www.tf.zr.ac.yu
http://www.buducnost-nekretnine.com
http://www.b92.net
http://www.emagazin.co.yu
PROCITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|
preuzmi
seminarski rad u wordu » » »
Besplatni Seminarski
Radovi
SEMINARSKI RAD
|