SEMINARSKI RAD IZ POSLOVNE ETIKE
|
|||||||||||||||||||||||||||||
|
Osobine ljudi koji uticu na obavljanje poslovaPsihicki zivot coveka karakterise jedinstvo svih osobina i procesa. Sve
osobine koje covek poseduje i svi psihicki procesi koji se u njemi i oko
njega manifestuju medjusobno su povezani i integrisani u odredjen sistem
i usmereni prema nekim ciljevima. Zahvaljujuci jedinstvenoj organizaciji
osobina i procesa, svi procesi se odvijaju koordinirano i medjusobno uskladjeno
cineci sistem ili sklop licnosti. Crte koje covek poseduje predstavljaju
uskladjenu integraciju a ne skup osobina. Narocito bitan kriterijum za ovu temu je socijalna zrelost. Ona se ispoljava u skladnom I harmonicnom odnosu izmedju licnosti I socijalne sredine. Ona se ogleda u istovremenoj spremnosti osobe da saradjuje sa drugima, ali I u samostalnosti u ponasanju. Takva osoba ispoljava spremnost da uspostavi ravnopravne odnose sa drugim osobama I da saradjuje sa njima kroz prihvatanje odredjenih obaveza. Zrela osoba u socijalnom smislu ne podrazumeva licnost koja nema nikakvih konflikata sa svojim okruzenjem I da joj se bezuslovno konformise. Sta vise, socijalno zrela licnost moze uci u odredjene sukobe ako su oni neizbezni da bi se ostvarile posebne vrednosti I unapredili socijalni odnosi. Pri tome je licnost sa ispoljenom socijalnom zreloscu pretezno vodjena univerzalnim ciljevima a manje sopstvenim potrebama. Profesionalno zanimanjeProfesionalno zanimanje je prva etapa profesionalne orijentacije
koja se spontano odvija tako sto buduci kandidat upoznaje mnoge poslove
I zanimanja. 1. Analiza pojedincaAnaliza pojedinca je zadatak kojim se pruza pomoc kandidatu
da upozna sebe, sopstvene mogucnosti, dispozicije I svoja profesionalna
intresovanja. To je jedan od bitnih zadataka koji se cesto zanemaruje. 2. Prilagodjavanje radnika raduPrilagodjavanje coveka radu u savremenim uslovima podrazumeva
pre svega racionalnu raspodelu na odgovarajuce poslove, radne zadatke,
duznosti, obzirom na njihove specificne psihofizioloske osobine, opste
I strucno obrazovanje. To je dinamicki process prilagodjavanja I uskladjivanja
coveka radu, radnoj grupi I preduzecu. Covek se u tom procesu prilagodjava
ukupnoj radnoj situaciji I drugim ljudima sa kojima taj posao obavlja.
Problem prilagodjavanja coveka sredini u kojoj zivi ne postoji samo u
radnim situacijama, vec I u svim drugim sredinama. Kvalitet radnikove
psiholoske, socioloske, porodicne, heteroseksualne prilagodjenosti takodje
ima manjeg ili veceg odraza na ono sto covek obavlja u okviru svakodnevnih
poslova na random mestu. *Profesionalna adaptacija je proces sticanja I razvijanja strucnih
I profesionalnih znanja I vestine radnika. 3. Motivacija za radKao sto se za prakticne potrebe motivacija za rad svodi na radnu efikasnost, jos cesce se motivacija za obavljanjem odredjenog posla izjednacava sa zadovoljstvom istim poslom. Polazna pretpostavka aksiomatske cvrstine je da je covek vise motivisan za posao ukoliko je njime vise zadovoljan. Za operativne potrebe se cinioci I jednog I drugog odnosa prema poslu izjednacavaju a termini motivacije I zadovoljstva smatraju sinonimima. David McClelland je bio zastupnik jedne teorije. Identifikovao je tri vrste potreba: 1.Potrebu za uspehom. Ova potreba predpostavlja da covek radi zbog postizanja odredjenog uspeha ali ne I radi bogatsva. Karakteristike ljudi koji postizu uspeh su da imaju narocit stav prema preuzimanju rizika, da su spremni da utrose energiju u inovacije, da donose odluke I preuzimaju odgovornost. 2.Potrebe za druzenjem. Pokazuju ljudi koji su vise zaintresovani da budu sa prijateljima I voljenim osobama. 3.Potreba za vlascu je zelja da se utice na druge ljude kako bi se ciljevi I zadaci uspesno obavili. Frederick Herzberg se bavio problemom zadovoljstva poslom. Na osnovu
proucavanja koja je vrsio, razvio je teoriju koja se u literaturi naziva
teorija dva faktora. Prema ovoj teoriji on je sve faktore na radnom mestu
svrstao u dve grupe: Faktori higijene po Herzbergu su faktori vezani za rad I imaju preventivni
karakter, a u njih spadaju, velicina plate (nivo plate, interna konzistentnost
plata, zasluzene nagrade I nacin podele profita) penzijsko osiguranje
I posredne beneficije, medjuljudski odnosi, fizicki uslovi, politika kompanije
idr. 3.1 Struktura zadovoljstva poslomZadovoljstvo poslom se moze restruktuirati na veci broj
zadovoljstava pojedinim aspektima rada, sto zavisi od teorijskog opredeljenja
I odredjenja smog zadovoljstva poslom. Zadovoljstvo poslom se tumaci kroz pet dimenzija: 3.2 Faktori zadovoljstva poslomKao sto je za motivaciju za rad potrebno otkriti faktore
koji je izazivaju tako je I za zadovoljstvo Ili nezadovoljstvo poslom
bitno otkriti cinioce-uzroke. Koji od faktora ce imati intenzivnije delovanje
na zadovoljstvo poslom zavisi od niza drugih okolnosti, prvenstveno socijalne
prirode. To su na prvom mestu odluke drustvenog sistema pa I drustveno
ekonomskog trenutka u kome se istrazivanje vrsi. Podeaci dobijeni u periodima
ekonomske krize, znatno se razlikuju od onih dobijenih u uobicajenim privrednim
uslovima. Porast nezaposlenosti snazno deluje na karakteristike nezadovoljstva
ili zadovoljstva poslom. Jedno od novih istrazivanja koje je dalo rezultate bliske nasim shvatanjima daje sledecu sliku faktora zadovoljstva poslom: 1.mogucnost da se posao dobro obavi; Svaki od ovih faktora moze svojim prisustvom delovati I pozitivno I negativno na zadovoljstvo odnosno nezadovoljstvo poslom ali I motivaciju za rad. Raznovrsni ivarijabilni faktori zadovoljstva poslom mogu se sistematizovati u odredjen broj manjih grupa faktora.Najcesce su to sledece grupe faktora: 1.faktori zadovoljstva preduzecem u celini; 3.3 Organizacioni aspekti motivacije za radFormalni I neformalni aspekti organizacije I siri drustveni
okviri radnog mesta vitalno uticu na motivisanost izvrsilaca I povecanje
ili smanjivanje radnog ucinka.” Iz svega proizilazi da celokupna
struktura organizacije, deluje na ponasanje grupa I pojedinaca. Kao sto
iz postupka pojedinaca mozemo razumeti samo veze sa grupom u kojoj rade,
tako I ponasanja grupa mozemo razumeti samo u kontekstu vecih radnih hrupa
kojima pripadaju. U praksi naseg rada norma se shvata kao utvrdjena velicina obima rada
odredjenog kvaliteta. Postoje tri vrste podele normi: LITERATURA:
preuzmi seminarski rad u wordu » » » |