|
Moc i autoritet u organizaciji kao eticki problem
Rec moc ima vise znacenja. Tako u latinskom jeziku rec “potentia”
znaci moc ili sila, a “potestas” vlada, vlast, …
U francuskom jeziku rec “puissance” znaci moc, snaga,
jacina, autoritet itd. A u nemackom rec “macht” je rec gotickog
porekla i oznacava vlast, moc, oblast, dravu, silu… Moc ima
sledeca znacenja: filozofsko, psihološko, lingvisticko,
teološko, antropološko, sociološko,
pravno. Ono što interesuje filozofiju kada je rec o moci
jeste njena suština. Prema filozofskom shvatanju izdvajaju se tri
odredenja moci: moc kao puka moc, mod kao nadmoc i moc kao mogucnost.
Moc kao puka moc neutralna je u odnosu na coveka i predstavlja moc opstanka,
pokretanja i razvoja. Moc kao nadmoc ispoljava se u nacinu vladanja, zapovedanja,
upravljanja, prisvajanja, a podrazumeva i hijerarhiju i zavisnost. Moc
kao mogucnost pre svega se odnosi na covekove stvaralacke potencijale,
jer je stvaralaštvo samo po sebi moc.
Za sociološko shvatanje najbitnija su dva znacenja moci: moc pojedinca
u odnosu na društvene grupe i društvo i moc društvenih
grupa u društvu. Ali nešto što je najbitnije za svakog
sociologa jeste kakve posledice po društvo izaziva moc društvenih
grupa i moc pojedinca. Tomas Hobs je prvi obradio pojam moci
i po njegovom misljenju moc coveka cine sredstva koje on trenutno koristi
radi proizvodnje dobara. Za njega je moc originalna ili instrumentalna.
Za Hobsa najveca ljudska moc je moc drave ili moc najveceg broja
ljudi. Covekovu prirodnu moc cine njegove duhovne i telesne vrline. Kljucni
i središnji pojmovi politike su moc, autoritet i vlast, iako se oni
razlikuju u mnogim funkcijama, elementima i svojstvima. Autoritet nepostoji
bez moci, a moc moe da posedjuje autoritet, ali i ne mora. Za moc
je karakteristicno nametanje volje uprkos otporu, a za vlast izvršavanje
zapovesti. Moc se demonstrira, a vlast se postupno i relativno dugo ucvršcuje.
Moc je sposobnost da se utice na druge ljude, da se menja stav ili ponašanje
pojedinaca ili grupa. Što je veca sposobnost da bi se ostvarile vlastite
elje i da bi se zahvaljujuci tome ostvario odredeni cilj, to je
moc veca. Upravo zbog toga rec moc ima zdravorazumsko znacenje da se ne
mora posebno definisati i pojasniti. Skoro sve definicije moci ne daju
odgovor na mnoga zanimljiva pitanja kao što su:
- Kako se vlastita volja namece drugima i kako ti drugi pristaju
da im ona bude nametnuta?
- Šta je “to nešto” što navodi neku osobu ili
mnoge osobe da se odreknu svojih elja i vlastitih interesa i prihvate
elje i interese drugih: da li je to pretnja da ce, ako se ne pokore,
biti fizicki kanjeni, ili pak, biti materijalno nagradeni, ili moda
moc uveravanja, sposobnost nagovaranja, ili neka druga sila?
- Šta je to što daje nekim ljudima pravo da upravljaju postupcima
drugih ljudi, bez obzira da li se radi o krupnim ili malim, nevanim
stvarima?
- Koje su razlike izmedju licnosti koje posedjuju moc i onih koji podleu
njihovom autoritetu i koji ih slušaju?
- Zašto neki ljudi dozvoljavaju da se njima upravlja, da im se naredjuje?
Moc i ispoljavanje moci
Moc je ugradena u temeljima mnogih naucnih disciplina koje se bave proucavanjem
ivota i rada ljudi i njihovim medjuodnosima. Ona je predmet izucavanja
npr: rukovodenja, sociologije, istorije, religije, psihologije i dr.
Moc duboko proima sve aspekte ivota i rada coveka. Svaka licnost
kao pojedinac svojim akcijama i odlukama utice na druge svojom moci, ili
je pod njenim uticajem.
Moc je bazicna komponenta svake ljudske organizacije, ali i šire.
Celokupan ivot i poslovanje savremene kompanije je igra moci, uticaja
i autoriteta. Menader ili rukovodilac koji ne uvecava kolicinu svoje
moci, mora da je smanjuje ukoliko moc drugih iz njegovog radnog i ivotnog
okruenja i organizacije raste.
Simboli i izvori moci su promenljive varijable, a neumoljivi zakoni moci
uticu na karijere menadera i zaposlenih. Menaderi
i rukovodioci razvljaju sopstveni stil moci zasnovan na licnim osobinama,
karakteru i eljama (ambicijama).
Instikt za moci je ogromna pokretacka snaga kod ljudi. “Gde
god sam otkrio ivot otkrio sam i elju za moci”
(Nice). Vecina
ljudi ne eli da prizna da tei moci i da je posedjuje. Oni
koji je posedjuju smišljaju bezbroj nacina da je prikriju i umanje.
Uobicajeni ivotni stil je da se oni pojedinci koji posedjuju moc
ponašaju kao da je uopšte nemaju. Jer, priznanje moci podrazumeva
i odgovornost za njeno korišcenje i ispoljavanje. U ivotu je
mnogo sigurnije glumiti nemoc i na osnovu toga formirati svoje ponašanje
u raznim situacijama u sopstvenom okruenju (predjuzece, porodica,
društvena organizacija i dr.)
Moc podrazumeva odredjeni status i ponašanje u organizaciji. “Moc
tei da kvari, a potpuna moc kvari potpuno” (Ekton). Opšte
je medjutim, uverenje je da je moc u organizacijama potrebna i nuna,
da je slabost ono što kvari pojedince, a nemoc upropašcava do
kraja.
Širenje i jacanje moci vodi ka potpunoj dominaciji od strane posednika
moci. S druge strane, ne teiti moci i povecanju sopstvene moci,
znaci ograniciti svoje kapacitete, snagu i sopstvenu svest.
Postoje razlicite definicije moc, od kojih izdvajamo sledece:
1. “sposobnost da vodimo racuna o sopstvenim eljama”
(M.Korda)
2. “verovatnoca da akter u društvenim odnosima bude u poziciji
da iznese svoje sopstveno mišljenje, uprkos otporima” (M.Weber)
3. “sposobnost ili kapacitet uticaja na ljude ili procese, najcešce
putem kontrole resursa” (White I Bednar)
4. “sposobnost osobe A da utice na ponašanje osobe B, tako
da se ona ponaša onako kako se inace ne bi ponašala” (Robbins)
5. “mogucnost, potencijal da se na druge utice u slubi dobra
ili zla..”(Blaine Lee)
U svakom slucaju moc oznacava sposobnosti pojedinaca da u medjusobnim
odnosima, uticu na ponašanje drugih ljudi u okviru grupa, timova
ili širih organizacija.
Sa stanovišta organizacije i organizacionog ponašanja moc se
moe definisati kao sposobnost pojedinaca (menadera ili drugih
zaposlenih) u organizaciji da uticu jedni na druge u medjusobnim odnosima
i interakcijama.
Moc ukljucuje uticaj na ponašanje i promenu ponašanja pojedinaca
ili radnih grupa na kojima se ispoljava moc i vrši uticaj.
Osnovne determinante svake vrste moci su:
• elje, mogucnosti i ambicije pojedinaca,
• uticaj na druge i na okruenje (saradnike, clanove porodice,
širu sredinu i sl.).
Karakteristika svake moci je uticaj na ponašanje i ophodjenje drugih
ljudi iz blieg ili šire ivotne i radne sredine ili okruenja..
U savremenim organizacijama rad i delovanje coveka u nekoj organizaciji,
instituciji ili društvu, ne predstavlja samo njegovu puku potrebu,
niti se on iscrpljuje iskljucivo u procesima obavljanja radnih ili profesionalnih
zadataka. Rad, ponašanje i delovanje coveka u organizaciji postaju
sredstvo, odnosno nacin kojim on menja i usavršava sebe kao licnost
i subjekta u organizaciji i svom širem ivotnom okruenju.
Razlozi i motivi za rad, karijeru i usavršavanje coveka u savremenim
uslovima su brojni i višestruki.
Oni se mogu klasifikovati na sledeci nacin:
1. navika
2. zadovoljstvo
3. novac
4. moc
Navika je uobicajeni i cesto znacajan cinilac covekovog motiva za rad.
Istraivanja pokazuju da vecina ljudi tei uobicajenoj, poznatoj
i postojanoj kolotecini u svom ivotu i radu. Sve drugo zahteva mnogo
više njegovih zalaganja, napora, mašte, inventivnosti i sl.
Prihvatanje i odravanje ponavaljajuce radne rutine unosi smisao
i red u ivote ljudi, koji bi u suprotnom bili haoticni ili nepodnošljivi.
“Rad je navika koju je teško pobediti”
Za manji broj ljudi i zaposlenih rad predstavlja zadovoljstvo, kao što
su vrhunski profesionalci, umetnici, zanatlije, sportisti i sl. Retki
su pojedinci koji posle radnog vremena, vracajuci se sa posla kau
kako su proveli divan i uspešan dan. Vecina pri tome, iskazuje umor,
ocaj ili napetost, kao da je radni dan ogromna rtva koju podnosi
zbog drugih (porodica, firma, saradnici i kolege na poslu i sl.).
Najcešci razlozi za rad coveka lee u tenji za vlašcu
nad drugim ljudima koju im rad omogucava i prua. Ljudi koji su zainteresovani
za moc i tee ka povecavanju sopstvene moci, poznaju nacine kako
se to moe i treba ostvariti. Mocni pojedinci najcešce mnogo
rade, imaju ciljeve koji prevazilaze puko preivljavanje, sticanje
novca ili popunjavanje slobodnog vremena.
Samo licnost koja razume i “oseca” šta je moc, moe
da izvuce maksimum koristi i ucinaka iz sopstvenog i kolektivnog rada,
bez obzira da li je taj rad kvalitetno obavljen i kako je ocenjen.
elja za novcem, odnosno odgovarajucim nivoom licnog i društvenog
standarda, je najcešce na prvom mestu kao motiv covekovog rada. U
savremenim uslovima povecanja društvenog bogatstva i visokog ivotnog
standarada ovaj motiv sve više gubi na znacaju. Istraivanja
pokazuju da je mali broj ljudi koji ocekuju i veruju da ce postati stvarno
bogati i da je to u njihovim radnim i ivotnim uslovima moguce.
U okviru organizacije u kojoj covek radi i deluje su uglavnom odredjene
i limitirane granice materijalnih ambicija pojedinaca, odnosno zaposlenih.
Vecinu odraslih i zrelih ljudi na rad pokrece elja za moci i ispoljavanjem
moci nad drugima. U savremenom društvu i organizaciji, novac ne predstavlja
cilj sam po sebi. Pravi clij vecine zaposlenih je da obezbede što
više raznovrsnih licnih prednosti, pozicija i beneficija koje ce
im omoguciti da relativno mirno i lagodno provedju svoj radni i ivotni
vek.
U svakoj današnjoj uspešnoj kompaniji postoji “igra moci”,
kao deo tradicije ili imida te kompanije. Ona podrazumeva unapredjenja,
titule, nagrade, povišice i sl, ali i kazne i strah od sankcija,
gubitka pozicija, privilegija, radnog mesta i sl.
Moc i simboli moci uvek manje koštaju kompaniju od davanja povišica,
narocito kada su u pitanju dobro placeni menaderi i profesionalni
strucnjaci. Ono što u praksi i ivotu stvarno motiviše
i povecava ucinak menadera i zaposlenih je napredovanje i osecaj
sigurnosti menadera i zaposlenih. Najcešce je u interesu kompanije
da ohrabruje prirodnu elju zaposlenih za isticanjem i moci, uz simbolicne
nagrade, odnosno povecanje njihovih zarada.
Korišcenje – ispoljavanje moci
Jedan od kljucnih principa organizacije je da se covek kao
menader, rukovodilac, ekspert i sl.- meri i ocenjuje po tome na
koji nacin ispoljava i koristi svoju moc nad drugim ljudima. Znacajna
komponenta moci je i uticaj na druge pojedince, u okviru grupe, tima,
organizacije ili šire. Taj uticaj podrazumeva i promenu ponašanja
ljudi, kao posledicu ispoljavanja ili posedovanja moci pojedinaca.
Vecina ljudi nije u stanju da shvati koliko je lako i jednostavno uticati
na druge ljude. Smatra se da pojedinci u sebi imaju mnogo više snage
i moci da uticu na druge nego što su toga svesni.
Postoje brojni nacini i putevi da se moc iskoristi za postizanje unapred
odredjenih ciljeva. Moc se najbolje koristi tiho, bez privlacenja posebne
panje (Malkolm). Pojedinci sa velikom kolicinom moci obicno rade
tiho, nevidljivo i strpljivo, “iza scene”, izbegavajuci preterani
i nepotrebni, a ponekad bilo kakav publicitet.
Mocni pojedinci obicno ostvaruju svoje ciljeve i ambicije tako što
im "bude ponudeno” ono što oni zapravo ele i ocekuju
- umesto da to izricito trae. Pri tome izbegavaju konflikte i konfrontacije
sa svojim okruenjem kad god je to moguce. Konflikti i konfrontacije
mogu da usporavaju njihovu karijeru, kao i napredak i progres njihove
kompanije.
U praksi funkcionisanja organizacije, moc je poluga za ostvarivanje odredenih
ciljeva, kako organizacije tako i pojedinaca. Moc je sredstvo “da
se odredjene stvari urade” (“moc je orude za rad”).
U organizaciji uvek mora da postoji neko ko ce svojim inicijativama, delovanjem
i aktivnošcu omoguciti da se neophodne aktivnosti i poslovi obave.
To su obicno pojedinci, menaderi i vode koji imaju moc da planirane
poslove organizuju i obave.
Moc se obicno ostvaruje u odnosima neformalnog odnosa i autoriteta, a
vezana je za pojedinacne licnosti, grupe ili timove. Korišcenje moci
podrazumeva da se iz ljudi, kolega na poslu, saradnika ili podredenih
- izvuce ono najbolje i najkvalitetnije što mogu svojim radom i aktivnostima
da prue. Kada saradnici cene, poštuju i priznaju odredjenu
licnost, ona je nad njima stekla neprekidan i dugotrajni uticaj. Konstruktivno
korišcenje moci se u praksi vrlo retko dogada. Moc se najcešce
zasniva na strahu podrdenih saradnika, njihovoj nemogucnosti i nemoci
da vam se suprotstave.
Moc nosi i ukljucuje odgovornost, odnosno ispoljavanje odgovornosti nosioca
i posednika moci. U tom smislu odgovornost predstavlja deo šireg
sistema i procesa ostvarivanja moci u organizaciji.
Pojedinci nose i posedjuju odredjenu kolicinu moci. Ona je “resurs”
koji covek jednostavno ima u posedju i kao takva moc predstavlja oruje
u rukama nosioca moci. Sama po sebi, moc ne predstavlja pozitivnu ni negativnu,
dobru niti lošu osobinu ili karakteristiku. Pojedinac moe da
nauci da je koristi i upotrebljava, da pomocu nje bude “znacajniji”,
bogatiji i srecniji, ali i korisniji sebi, organizaciji u kojoj radi i
sredini u kojoj ivi.
Moc moe da se koristi i kao orudje pojedinacnog ega preko koga se
ostvaruju pojedinacni licni ciljevi, elje i ambicije. Nije mudro
shvatati i koristiti raspoloivu moc kao kompenzaciju za blio koje
druge licne motive i aspiracije coveka. Uspešna upotreba moci cini
pojedince da se osecaju sigurnim, bez obzira na to kakvo je stvarno stanje
njihovog mentalnog i fizickog zdravalja.
Moc i korišcenje moci imaju svoju cenu i posledice. Oni se najcešce
odraavaju na radnom kapacitetu i zdravlju ljudi. Postoji mišljenje
da moc koju pojedinac ima i koristi, u kojoj uiva - izaziva i patnju
u tom coveku. Teorija i praksa organizacije upucuju na proces samoucenja
u korišcenju i ispoljavanju moci. Covek kao pojedinac moe sebe
da nauci kako da koristi moc koju posedjuje. Osnova njegove moci lei
u sposobnosti da se kao licnost nosi i bori sa raznovrsnim zahtevima ivota
i sredine u kojoj ivi i radi. Ucenjem se raspoznaju znakovi prave
– istinske moci, kao i nacini borbe, metode i mehanizmi za konkretizovanje,
ispoljavanje i jacanje licne moci.
U tom, individualnom procesu moci i njenog ispoljavanja, bitno je da pojedinac
bude onakav kakav zapravo jeste i eli da bude, a ne onakav kakav
drugi ele da on bude. Svaka akcija organizacije kojoj pojedinac
pripada cini da on bude u vecoj ili manjoj meri ono što je bio pre
toga.
Ostvarivanje i ispoljavanje moci u organizaciji podrazumeva odredene pretpostavke
i uslove vezane za korišcenje moci, kao i prihvatanje nametnute i
ispoljene moci. Nosilac moci kao licnost raspolae odredenim karakteristikama
i licnim osobinama koje odgovaraju odredenoj vrsti moci, shodno izvorima
moci.
S druge strane, saradnici (zaposleni, clanovi grupe ili tima) nad kojima
se ispoljava konkretna moc, takodje posedjuju osobine relevantne za prihvatanje
i primenu moci. Prihvatanje odredene vrste moci je uslovljeno razlicitim
motivima: ili ocekivanim nagradama (pohvale, unapredenja i sl.), ili strahom
od kazni (smanjivanje plate, gubitak radnog mesta i sl.)
Poeljna moc je ona koja spontano izaziva lojalnost i privrenost
saradnika i blinjih, a koja prevazilazi prostor i vreme. Ako se
zasniva na poverenju i poštovanju moc traje dugo i posle onoga ko
je posedjuje. Takva vrsta moci pokrece i motiviše sve one ljude i
pojedince koji su pod njenim uticajem.
Kada se identifikuju i shvate uzroci, izvori i nosioci moci, potrebno
je poznavati i nauciti redosled poteza za razlicite uloge u procesu ispoljavanja
i korišcenja moci.
Menader kao nosilac moci, pre donošenja neke odluke treba da
zna koji ce biti uslovi njene kompenzacije, licnosti i moguce reakcije
ljudi i saradnika - ucesnika u odlucivanju, protivnike i pristalice odgovarajuce
odluke i sl. On tacno mora da poznaje redosled aktivnoti i poteza koje
treba uraditi u datoj organizaciji i konkretnoj situaciji.
Ucesnici u “igri moci” koriste razlicite metode, medju kojima
su osnovne “igre snage” i “igre slabosti”. U radnoj
karijeri i ivotu, ništa ne pomae coveku toliko kao saznanje
o njegovoj sopstvenoj slabosti, ali i slabostima drugih. U toj igri moci
i nemoci cesto “blagi pobedjuju jakog”, a “slab pobedjuje
snanog”.
Svaki pojedinac i zaposleni u organizaciji ima sopstveni pristup i stav
prema moci jer je kroz uticaj drugih, na sebi iskusio mnoge njene vidove
i posledice. Kao što se mogu sticati, jacati i razvijati, moc i uticaj
se mogu smanjivati, gubiti i izgubiti. Zavisno od situacije i snage licnosti,
pojedinac na druge ljude moe uticati autoritetom, snagom, cašcu,
pravednošcu ili zastrašivanjem.
Bez obzira na status ili poloaj pojedinca u organizaciji njegova
mogucnost i sposobnost uticaja na druge (kolege, saradnike, podredene)
je rezultat onoga što on radi, kao i onoga što on kao licnost
zapravo vredi i predstavlja. U tom kontinuelnom procesu se menjaju i evoluiraju
nosioci moci i oni na koje se moc odnosi i koji trpe i nose njene posledice.
Vrste i izvori moci
Za moc i korišcenje moci su potrebni odredjeni resursi
i uslovi kojima organizacija raspolae. Medju njima su: informacija,
znanje, licne osobine, atraktivnost, unutrašnji odnosi, organizaciona
kultura i sl.
U literaturi postoje razlicite kiasifikacije moci. Navodimo neke od njih.
• B.Lee kiasifikuje sledece vrste moci:
1. moc koristi
2. moc prinude
3. moc principa
• J.Frendh i B.Raven isticu pet vrsta moci:
1. moc nagradjivanja
2. moc prisile
3. legitimna moc
4. referentna moc
5. ekspertska moc
Osnova za moc koristi je u licnosti pojedinca, njegovom profeslonalnom
znanju, korektnosti i cestitosti. Zasnovana je na svesti da ce pojedinac
svojim radom, ponašanjem i delovanjem, u medjusobnim interakcijama
ostvariti neku korist i satisfakciju za ono što prua i daje.
Vecina medjuodnosa odraslih ljudi se zasniva na ovom pristupu moci koristi.
Taj pristup je u praksi racionalan, jednostavan i najcešce efikasan.
I nosilac moci i subject (licnost) na koga se moc odnosi, u medjuodnosu,
odnosno transakciji dobijaju uglavnom ono što ele i što
se moe ostvariti.
Moc koristi se zasniva na individualnosti, slobodi i nezavisnosti aktera,
odnosno nosilaca moci i lica na kojima se moc ispoljava. Nezavisnost pojedinaca
i ucesnika je znak raspoznavanja moci koristi. Moc prinude se zasniva
na odnosu zavisnosti, ispoljavanja snage i poslušnosti (kolega, saradnika,
podredenih i sl.). Izvori i temelji ove moci nalaze se u mogucnosti prinude
i kanjavanja drugih ljudi. Strah od kazni i sankcija u vidu smanjivanja
prihoda, gubitka posla, radnog mesta ili stecene pozicije – snaan
je motivator postojanja, ispoljavanja i reprodukovanja ove vrste moci.
Moc principa se zasniva na uvaavanju, poštovanju i poverenju
medju ljudima. Ova vrsta moci dovodi do trajnog i odrivog uticaja
koji potice iz najdubljih vrednosti i aspiracija coveka. “Kao što
je strah izvorište moci prinude, a pravednost izvorište moci
koristi, tako poštovanje, cast, cak i ljubav, cine osnovu moci zasnovane
na principu”
Moc zasnovana na principu ima svoje korene u uvaavanju i poštovanju
coveka. Poštovanje znaci ceniti i uvaavati druge ljude i ljude
oko sebe i imati u njih poverenje.
Moc zasnovana na principu vodi ka samokontroli, etickom ponašanju
i aktivnom ivotu.
Klasicni izvori i tipovi moci
Moc se zasniva na raspoloivosti i korišcenju nekih od resursa
predjuzeca: informacija, kapital, znanje, pozicija, atraktivnost i sl.
U klasicne izvore i tipove moci spadaju:
1. Moc nagradivanja
Ova vrsta moci je snaan motivator u organizaciji. Nagraduju se pojedinci
ili grupe ukoliko kvalitetno obavljaju zadatke i ispunjavaju elje
i planove menadera i nadredenih rukovodilaca. Moc nagradivanja se
zasniva na ocekivanjima saradnika da ce dobiti pohvale, priznanja, novcane
nagrade, povecanje zarada i sl. ukoliko ispunjavaju elje i naloge.
Ova vrsta moci se zasniva na sposobnostima odredenih licnosti da nagradjuju
druge.
2. Moc poloaja ili legitimna moc proistice
iz formalne uloge i pozicije u organizacionoj strukturi predjuzeca. Taj
poloaj daje legitimno pravo menaderu ili rukovodiocu da ostvaruje
uticaj, nagraduje, kanjava i kontroliše svoje saradnike u organizaciji.
Kada imate odredeni formalni poloaj ili funkciju, na osnovu toga
zahtevate od saradnika i podredenih odredene akcije ili ponašanje.
Mnogi neiskusni menaderi i rukovodioci precenjuju svoju moc poloaja,
dok je iskusni menaderi ne koriste u punoj meri.
3. Referentna moc
Ova vrsta moci zasniva se na odredenim licnim karakteristikama i osobinama
pojedinca, koga drugi zaposleni oponašaju i na koga se ugledaju.
Takve licnosti su, po pravlu, atraktivne, omiljene i cenjene. Uivaju
simpatije, naklonost i puno poverenje sredine u kojoj rade i ive.
Lice koje posedjuje referentnu moc slui kao uzor i model ponašanja.
U literaturi i praksi postoji i tzv. negativni referentni uticaj, kada
se zaposleni u organizaciji, clanovi grupe ili tima ponašaju suprotno
od ponašanja osobe koja posedjuje referentnu moc i uticaj.
4. Ekspertska moc zasnovana je na znanju i
posebnim veštinama. Znanje i veštine pojedinaca i strucnjaka
navode druge pojedince da ih cene i poštuju. Ekspertsku moc posedjuju
specijalisti iz razlicitih oblasti poslovanja predjuzeca, a ova moc se
uvecava sa primenom novih tehnologija i naucnih metoda. Moc na osnovu
znanja i veština ispoljava samo kada je to u organizaciji potrebno.
5. Moc prisile, odnosno prinude potice iz sposobnosti
i mogucnosti kanjavanja. Ovom vrstom moci moe se menjati ponašanje
zaposlenih i saradnika samo kada kod pojedinca postoji strah od posledica.
Moc prisile se primenjuje kada zaposleni i saradnici ne poštuju naloge,
pravila ili norme ponašanja i rada. Pošto se ova vrsta moci
u praksi moe zloupotrebljavati od strane nosilaca moci, to ona nlje
popularna medju zaposlenima u privrednoj praksi.
Ostali izvori i vrste moci u organizaciji
Harizmatska moc se zasniva na licnim karakteristikama, privlacnosti i
šarmu pojedinca. To je kombinacija licnih karakteristika koju samo
retki pojedinci u organizaciji posedjuju i ispoljavaju. Ona se ponekad
iskazuje kao prirodno vodjstvo pojedinca na osnovu osobina koje imponuju
i privlace druge ljude i sledbenike. Šarm pojedinca skoro da ima
magnetsku moc za neke ljude, a posedjuju ga samo harizmaticke licnosti.Informaciona
moc se stice raspolaganjem informacijama koje drugi pojedinci ne posedjuju
ili im nisu dostupne. Ova moc se zasniva na znanju i posedovanju informacija
koje imaju visoku potencijalnu vrednost za druge ljude u organizaciji.
Informaciona moc se narocito ispoljava u uslovima i sredinama kada informacije
nisu dostupne širem krugu zaposlenih, pa oni koji ih posedjuju ili
su im na raspolaganju, imaju na osnovu toga veliku kolicinu moci.
Moc okolnosti proistice iz specificnih situacija, kada pojedinci na osnovu
tih situacija i okolnosti sticu i demonstriraju odredjene uloge i moc.
To su obicno krizne situacije koje prati strah ili zabrinutost ljudi za
svoju i kolektivnu buducnost. Uticaj i moc pojedinaca, kao posledica takvih
situacija i okolnosti moe da se proširi i nastavi i u normalnim
uslovima, kada je stanje normalizovano i kada je kriza prošla.
Moc resursa proistice iz pristupa znacajnim resursima u predjuzecu. Pojedinci
ne moraju raspolagati tim resursima, koje drugi znacajno vrednuju, ali
mogu biti vrlo mocni time što imaju pristup tim resursima i znaju
kako da ih koriste.
Instrumentalna moc predstavlja moc pojedinca koji ima sposobnost da završi
neki posao, pokrene druge ljude na akciju ili predjuzme akciju kada dodje
do zastoja ili teškoca u funkcionisanju organizacije ili obavljanju
posla. Na osnovu sposobnosti da se pokrene akcija i ljudi na akciju –
stice se instrumentalna moc u organizaciji.
Moc ocene se zasniva na sposobnosti informacija ili korektivnog zapaanja
o kvalitetu ucinjenog napora, obavljenog posla ili ostvarenog rezultata.
Ta ocena moe da bude pokretacka poluga za clanove kolektiva i da
im omoguci da poboljšaju sopstveni i kolektivni rad, postanu produktivniji
i efektivniji i ostvare vece rezultate.Moc veze zasniva se na poznavanju
mocnih i uticajnih pojedinaca ili grupa, kontaktima i vezama sa timpojedincima.
Moc veze postoji dok veza postoji i odrava se sa nekim ko je mocan.
Moc pojedinca koji tu vezu posedjuje prolzilazi iz kontakata i bliskosti
sa uticajnim licnostima.Postojanje i ispoljavanje razlicitih vrsta moci
dovodi do toga da se u svakoj organizaciji formira odredjena struktura
i raspored moci. Oni pokazuju i izraavaju zastupljenost i odnose
izmedju pojedinih vrsta moci u predjuzecu ili nekoj drugoj organizaciji.
U strukturi i rasporedju moci, razlicita je kolicina i distribucija moci
u pojedinim delovima organizacije. Menaderi treba da kontrolišu
strukturu i raspored moci, kako bi se u tom pogledju u predjuzecu uspostavila
odredjena ravnotea i odgovarajuca organizaciona klima i ponašanje.
Raspored formalne, legitimne moci se vrši u procesu oblikovanja,
odnosno dizajniranja organizacije, istovremeno sa uspostavijanjem linija
kontrole i autoriteta. Pozicije koje pojedinci ostvaruju u organizacionoj
strukturi odredjuju i njihovu moc, po vertikalnoj i horizontalnolj liniji
organizacije.
Autoritet
Autoritet je vrsta moci. Tacnije receno, zvanican autoritet
je ravan legitimnoj moci. Medjutim, ovaj termin se koristi uglavnom u njegovom
širem znacenju kada govorimo o drugim vrstama moci. Kada se za nekoga
kae da je „autoritet“ za odredenu oblast, podrazumeva
se da je to lice veoma dobro upuceno u predmet i da za to posedjuje strucnu
moc. Informacija da su osumnjicenu osobu privela „lica od autoriteta“
govori da je rec o ljudima koji imaju ovlašcenja zvanicnih vlasti
da odravaju javni red. Ukoliko se dokae krivica privedene
osobe, sudija ima „autoritet“ ili moc kanjavanja (izrice
presudu).
Zvanicni autoritet je tip moci koji se vezuje za strukturu i menadment
organizacije. Temelji se na prihvatanju legitimnog prava menadera
da ima uticaj. Za pojedince ili grupe koji pokušavaju da uticu smatra
se da na to imaju pravo, ali do izvesnih granica. Ovo pravo proistice
iz zvanicnog poloaja koji imaju u organizaciji. Osnovanost zvanicnog
autoriteta je tema koja uvek postoji u americkom društvu. Ovu vrstu
autoriteta treba preispitivati u svetlu negativnih dogadaja koji bi mogli
da proisteknu iz njene zloupotrebe.
Temelji zvanicnog autoriteta: dva gledišta
„Odakle ti pravo da mi govoriš šta treba da radim?
“ dobro poznato, nedvosmisleno pitanje koje govori da ce vecina
ljudi pre nego što prihvati neki nalog eleti da se uveri da
je osoba koja ga izdaje ovlašcena za to. Kako menaderi sticu
pravo da diktiraju kojim ce se aktivnostima baviti njihovi radnici? Postoje
dva uporedna gledišta o temeljima zvanicnog autoriteta u organizacijama:
klasican prilaz i prilaz prihvatanja.
Klasican prilaz autoritetu je da autoritet potice sa veoma visokog nivoa,
a potom se zvanicnim putem prenosi nanie s jednog nivoa na sledeci.
Na vrhu hijerarhije mogu da budu Bog, drava (koju predstavljaju
kralj, diktator ili predsednik koga je izabrao narod) ili kolektivna volja
naroda. Vojska vekovima pociva na ovom klasicnom prilazu.
Prema klasicnom prilazu, zvanicni autoritet u americkim organizacijama
ima menadment. Njemu su data prava da legalno izdaje naloge, a radnici
su u obavezi da ih izvršavaju. U stvari, ova obaveza se samovoljno
prihvata. Clanovi americkog društva svojim pristankom da uvaavaju
odredbe Statuta prihvataju pravo posedovanja privatne imovine, a samim
tim i postojanje vlasnika predjuzeca. Pristupanjem i opstankom u nekoj
organizaciji, radnici u SAD prihvataju autoritet vlasnika i njihovih zastupnika
– tj.menadera – i zato su u obavezi da se pridravaju
legalnih naloga.
Treba znati da je u vecini drava SAD na snazi zvanicna doktrina
obicajnog prava poznata kao zaposlenost po volji, kojom se podrava
klasicni prilaz autoritetu. Zaposlenost po volji se temelji na stogodišnjij
praksi razgranicenja izmedju „gazde“ – tj.vlasnika i
menadera predjuzeca – i „sluga“ – tj. radnika.
Zaposlenost proistekla prihvatanjem posla u kompaniji u kojoj niste vlasnik
podrazumeva se da je nastala „po volji“.
Prilaz prihvatanja.Ovim prilazom se temelji zvanicnog autoriteta posmatraju
iz druge perspektive. Prilaz prihvatanja uvaava da autoritet više
proistice od lica izloenog uticaju nego od posednika moci. Ovaj
prilaz polazi od predpostavke da se svi zvanicni propisi ili naredbe ne
realizuju baš uvek. Neke naredbe ce primalac naloga prihvatiti, ali
zato neke nece. Kljucni momenat je da je primalac taj koji odlucuje da
lice pristati na realizaciju naloga ili nece. Na primer, supervizor juri
du linije montae i razgoropadeno naredjuje radnicima da radebolje.
Radnici se najverovatnije nece baviti pitanjem da li ona na to ima pravo,
ali ce zbog uvredenosti ili indiferentnosti jednostavno ignorisati nalog
supervizora i nece ga ispuniti. Autoritet koji stoji iza naloga nije postiga
cilj pošto radnici nisu prihvatili poruku supervizora.
Ovaj prilaz ne sme da sugeriše da su neposlušnost i haos standard
za organizacije. Veliki deo zvanicnog autoriteta automatski prihvataju
clanovi organizacije. Cester I. Bernard (Chester I. Barnard), veliki protivnik
prilaza prihvatanja, definiše uslove pod kojim lice prihvata uticaj
vlasti:
„Lice ce prihvatiti neku naredbu kao zvanicnu i izvršnu samo
ako se cetiri uslova istovremeno podudare:
1. ako je naredba jasna i lice moe da je razume
2. ako u momentu kada donosi odluku veruje da naredbe nije u suprotnosti
sa svrhom organizacije
3. ako prilikom odlucivanja smatrada ne ugroava njegove licne interese
4. ako je mentalno i fizicki sposoban da je ispuni.“
Bernard smatra da su organizacije sazdane od sloenih odnosa a
izmedju dve jednako kompleksne licnosti. Bernard i Herbert Sajmon (Herbert
Simon) su zvanicnom autoritetu pridodali i prilaz prihvatanja, ali su
pri tom dali prizvuk transakcije, ukazujuci na to da lice prihvatanjem
naloga nalogodavcu priznaje autoritet – u prihvatljivim granicama.
Vrste autoriteta u organizaciji
U velikom broju organizacija menaderi autoritet dele na: komandni,
savetodavni i autoritet po funkciji. Ove vrste autoriteta se razlukuju
po vrsti moci na kojoj se temelje.
KOMANDNI AUTORITET
Menaderi ciji se autoritet temelji na komandnoj liniji su direktno
zadueni za realizaciji organizacionih ciljeva. Komandni autoritet
se direktno nadovezuje na utvrdeni lanac komandovanja, pocinje s upravnim
odborom i protee se du svi nivoa hijerarhije do tacke gde
se obavlja osnovna delatnost organizacije. Komandni autoritet se zasniva
u najvecoj meri na legitimnoj moci.
Pošto se realizacija organizacionih ciljeva vezuje za aktivnosti
koje se obavljaju na svakom nivou linije komandovanja, to ce se aktivnosti
po liniji razlikovati od jedne do druge organizacije. Na primer, menaderi
u proizvodnoj kompaniji mogu da ogranice aktivnosti po liniji komandovanja
samo na proizvodnju i trgovinu; menaderi u robnoj kuci gde je kupovina
vacan faktor uvode odeljenje nabavke i odeljenje prodaje u linijske aktivnosti.
SAVETODAVNI/KADROVSKI AUTORITET
Savetodavni autoritet pripada onim pojedincima ili grupama u organizaciji
koji menaderima pruaju odredene usluge ili savete. Konceptom
kadrova obuhvaceni su svi elementi organizacije koji ne pripadaju komandnoj
liniji. Savetodavni kadar je uvek kroz istoriju bio na raspolaganju licima
koja donose odluke, od careva, diktatora do skupština.
Savetodavni kadar menaderima prua strucnu pomoc i raznovrsne
savete. Kadrovski autoritet se temelji na strucnoj moci. Savetodavni kadar
komandnim menaderima daje savete na osnovu istraivanja i analiza
koje obavlja i razvija mogucnosti delovanja. Moe da pomogne pri
implementaciji politike, nadzora i kontrole, daje savete u pogledju pravnih
i finansijskih pitanja, kao i u dizajniranju i funkcionisanjusistema za
obradu podataka.
Tokom vremena menaderi sprovode ekspanzijuorganizacija pa se uloga
savetodavnog kadra sve više pribliava aktivnostima po liniji
komande pošto njihova interakcija postaje od prevashodnog znacaja.
Na primer, partneri u advokatskim firmama dovode savetodavni kadar koji
zaduuje „poslovnom stranom“ firme. Prisustvo ovih strucnjaka
prua slobodu pravnicima da se posvete pravnoj strani poslovanja,
što predstavlja njihovu komandnu aktivnost.
FUNKCIJSKI AUTORITET
Uloga savetodavnog kadra – da prua savete i usluge komandnim
menaderima – podrazumeva da ovaj kadar nema samostalnost i
zvanican autoritet. U praksi, savetodavna odeljenja, narucito ona koja
se bave revizijama, mogu, u granicama svoje funkcije, da imaju zvanicni
autoritet i nad clanovima organizacije s komandnim autoritetom. Pravo
da kontroliše aktivnost drugih odeljenja koja su po svojoj prirodi
vezana za specificnu vrstu kadrovske odgovornosti naziva se funkcijski
autoritet.
Funkcijski autoritet je svojstven svim organizacijama. Potreban je za
realizaciju velikog broja organizacionih aktivnosti kako u pogledju njihovog
nivelisanja, tako i nesputane primene strucnosti potrebne za realizaciju.
Ova vrsta autoriteta se temelji i na legitimnoj i strucnoj moci. Ako se
setimo matricne organizacije i situacije u kojoj se odgovara dvojici šefova,
uocicemo da je sposobnost za rukovodenje odnosima u sferi funkcionalnih
aktivnosti i za prevazilaenje problema koji se mogi javiti identicna
onoj koja setrai za matricnu organizaciju.
Iako je funkcijski autoritet svakodjnevan u modernim organizacijama, ne
sprovodi se lako u praksi. Slucaj Laure Kozol u fabrici General Electric
u Linu, Masacusets, za proizvodnju motora na mlazni pogon za male avione
je dobar primer za ovu tvrdnju. Na poloaju inenjera konsultanta
Laura Kozol je po tradicionalnoj šemi vezana za savetodavni/kadrovski
autoritet. Kada je postala deo kadra fabrike, primetila je da inenjeri
projektuju motore (kadrovski autoritet) bez konsultacija s radnicima koji
proizvode delove (komandni autoritet). Delimicno zbog osecanja da je ovakav
nacin obavljanja posla sputava, a i zbog situacije nastale zbog downsizinga
fabrike, kada su eliminisani odredeni slojevi menadera, Laura Kozol
je uspostavila proces stalne saradnje izmadju menadera i radnika
u proizvodnji. Njen rad s proizvodnim radnicima daje joj funkcijski autoritet.
ZAKLJUCAK
Biti licnost, sto se u obicnom govoru opisuje kao “sposobnost vodenja
drugih”, znaci posedovati stanovite fizicke i duhovne kvalitete,
odredene govorne sposobnosti, moralnu sigurnost i cvrstinu ili neko drugo
obeleje kojim se stice mogucnost prisvajanja jednog ili više
instrumenata moci. U primitivnim društvima to se postizalo upotrebom
nadmocne fizicke snage. U današnje doba licnost kao izvor moci u
prvom redju je povezana sa sposobnošcu uveravanja ili sa sposobnošcu
pobudivanja ili potsticanja verovanja. Posedovanje imovine uveliko pomae
delovanju licnosti i obrnuto, a organizacija im povecava snagu i delotvornost.
Snaga licnosti izvorno se vezuje za moc kanjavanja, jer se ranije
pokornost drugih ostvarivala upotrebom fizicke snage. Ta veza ni danas
nije iscezla, narucito je vana kod dece. Svakoj skupini klinaca
gotovo je prirodno iskazivanje poštovanja fizicki najsnanijih
decaka. Veza izmedju fizicke snage i snage licnosti i dalje ce uticati
na stavove. Mitološke ili istorijske vode kao što su: Heraklo,
Petar Veliki, Aleksandar
Makedonski… navodno su deo vlastite moci dugovali svojoj velikoj
snazi ili nadprosecnoj visini. O njima se govorilo kao o ljudima koji
samom pojavom ulivaju strahopoštovanje. Medjutim Napoleon koji je
bio mali rastom uspeo je dosta da postigne. Ali u svim modernim drustvima
zadralo se uvaavanje visokih i fizicki i poznatih osoba, što
znaci da postoji stanovita tendencija da im se podcinjava. Najslavniji
posednici licne moci su svakako bili: Mojsije, Aristotel, Platon, Isus,
Muhamed, Gandi koji nisu imali telesnu snagu, ali su imali neke druge
kvalitete koji su im doneli moc da milione i stotine miliona ljudi trajno
potcine svojoj volji.
Danas vanu ulogu u stvaranju licnosti mogu igrati nadprosecne
intelektualne sposobnosti, preciznost u donošenju odluka, oštrina
duha, šarm, smisao za humor, samouverenost. U sticanju poverenja
drugih i njihovom potcinjavanju vanu ulogu igra neogranicena sigurnost
u ispravnost vlastitih verovanja, a to ne mora biti povezano sa inteligencijom.
Ponekad dolazi do preuvelicavanja uloge licnosti. Pa tako, funkcionerima
korporacija, televizijskim voditeljima ili politicarima ništa nije
tako ugodno kao verovanje da su jedinstveno odabranim vrlinama izabrani
da vode druge ljude. Sve zbog toga što posedjuju inteligenciju ili
nadprosecnu retoricku sposobnost. Još jedan uzrok preuvelicavanja
uloge licnosti kao izvora moci je tzv. ucinak laskanja. Pojedinac koji
raspolae sredstvima privlaci druge ljude koji bi sa njim hteli da
podele taj uticaj. Ne bi bilo dobro da se takvoj osobi objasni kako moc
posedjuje zahvaljujuci novcu, bogatstvu, pa tako oni koji ele da
ostvare svoje ciljeve uz pomoc tih licnosti nikada otvoreno nece reci
toj licnosti da njoj moc ne pripada, vec ce laskati da bi postigli to
sto ele. Takodje treba spomenuti moderni fenomen sinteticke licnosti
cija vanost nipošto nije mala. Clanovi kabineta, drugi dravni
funkcioneri i predsednici korporacija ivi su primeri sinteticke
licnosti. Licnost više nego organizacija privlaci novinske i televizijske
reportere i komentatore i sve one koji se bave fenomenom moci. Kada se
takva licnost rastavi od organizacije pocinje da se raspada a njena individua
nestaje iza nje u bezazlenoj anonimnosti. Danas najveci deo društvenih
napora sastoji se u pokušajima da se “uhvati veza” sa
onima za koje se predpostavlja da su mocni. Naravno da to odgovara onima
na koje je panja usmerena.
Politicki rituali ( sastanci, skupovi, mase, aplauzi ) navode na pogrešno
poimanje licnosti kao izvora moci. Tako da politicari kad se obracaju
masama podešavaju svoju misao i svoju rec prema onome što znaju
da masa veruje. Aplauz koji sledi uzima se kao pokazatelj njegovog uticaja,
njegove moci. Njegova moc slicna je moci nekog vode. Voda je onaj pojedinac
koji je sposoban da svojim ciljevima potcinjava druge. Medjutim postoji
više znacenja reci “voda”. U svakodjnevnom govoru voda
je cesto pojedinac kojem polazi za rukom da uveri masu i volju mase poistoveti
sa vlastitim interesima i ciljevima. Politicara cija se glavna veština
sastoji u poistovecivanju sa masom nazivaju “demagogom”, a
politicara koji ima sposobnost uveravanja, naredivanja i zapovedanja nazivaju
vodom. Karakteristika demagoga je da “ugada gomili”. Samozvani
voda koji posedjuje odgovarajuce osobine i vrline otkriva volju birackog
tela poistovecuje se sa njom. On govori svojim pristalicama ono što
im njihovo verovanje kazuje da valja verovati ili što im je u interesu.
Osoba koja posedjuje pravu moc je ona osoba kojoj polazi za rukom da potcinjava
pojedince cija je moc slaba, a taj pojedinac se prikljucuje verovanjima
mase koja je pod uticajem mocne osobe. Svako ko predstavlja licnost nastoji
da iza njega stoji dobra organizacija. Pojedinac koji posedjuje moc tezi
da je poveca kupovanjem i potcinjavanjem drugih.
Posedovanje imovine otvara pristup najšešcem obliku upotrebe
moci. Poslodavac novcem potstice radnike da ostvaruju njegove ciljeve.
Dok je god vlasništvo u privatnim rukama, niko drugi ne moe
posedovati moc. Istraivanje necistog iskorišcavanja novca vodi
nas do zloupotrebe novca, tj. zloupotrebe vlasništva (korumpiranje
zakonodavaca ili dravnih funkcionera ). U poslednje vreme vanost
novca se smanjuje u odnosu na vanost organizacije. U prošlosti
novac je imao moc kojom se postizalo potcinjavanje drugih; privatno vlasništvo
nad zemljom davalo je svojim nosiocima pravo da kanjavaju robove,
sluge i kmetove. Danas bogatstvo otvara pristup upotrebi uveravanja, današnji
bogataš više ne kupuje glasove na izborima, on kupuje televizijske
reklame i veruje da ce na taj nacin ostvariti potcinjavanje. Poslednjih
godina XIX veka bogatstvo je imalo takav znacaj da je donosilo moc svom
vlasniku. Sve što bi tada bogataš rekao ili verovao drugi su
prihvatali i u to verovali kao u nešto što se podrazumeva.
U prvim industrijskim zajednicama ( americki “kompanijski grad”
) potcinjavanje ciljevima poslodavca kupovalo se u situaciji u kojoj nije
postojala alternativa ili je ona bila neugodna. Kupovanja politicara dovodila
su do sukoba sa razvojom društvene etike. Svaki previše ocigledno
korumpiran kongresmen ili guverner gubio bi poštovanje u javnosti.
U razdoblju najveceg procvata kompenzacijske moci za njenu delotvornost
bio je potreban donator, i tada se povecavaju mogucnosti zapošljavanja.
Nadoknade koje su se isplacivale nezaposlenima, razne socijalne beneficije,
postojkanje mirovnih fondova smanjivale su uticaj bogatstva kao izvora
moci. Slabljenje moci koje proizilazi iz vlasništva i slabljenje
moci koje proizilazi iz licnosti tumaci se kao uspon organizacije. Organizacija
kao veliki administrativni aparat sve više izbacuje vlasništvo
i licnost iz arista moci u velikim modernim poslovnim predjuzecima.
U prošlosti korišcenje bogatstva radi nagradivanja, odnosno
kupovanja vernosti smatralo se jednom od rutinskih metoda americke politike.
Danas bogatstvo više nije presudan izvor moci, ali se ne moe
reci da je postao nevaan izvor moci.
Organizacija je najvaniji izvor moci u modernim društvima.
Bogatsvo i licnost ne bi bili toliko delotvorni da ih ne podrava
organizacija. Po definiciji organizacija je “stanovit broj osoba
ili grupa ujedinjenih radi postizanja nekog cilja ili obavljanja nekog
posla ili zadatka”. U svakodjnevnoj upotrebi organizacija pokriva
širok spektar udruivanja i stupnjeva tome relevantnog unutrašnjeg
i spoljašnjeg potcinjavanja. Na primer, vojska i organizacija, jer
ima jaku unutrasnju strukturu zato sto svakog pojedinca stavlja na odgovarajuce
mesto i daje mu odredenu moc, a od svojih pripadnika zahteva veliku poslušnost.
Potcinjavanje i poslušnost postie od onih kojima inponira,
koje plaši ili okupira. Korporacija je takodje organizacija jer namece
visok stupanj unutrašnjeg potcinjavanja, a spoljašnje potcinjavanje
korporacija ostvaruje kupovanjem upravo tih roba ili usluga, a subjekti
potcinjavanja su kupci. U interesima korporacije je da postigne potcinjavanje
drave u domenu mogucnosti. Vlast je takodje organizacija. Ona namece
unutrašnje potcinjavanje svojim clanovima radi ostvarivanja najrazlicitijih
spoljašnjih ciljeva. Na vojnom sektoru unutrašnje pa cak i spoljašnje
potcinjavanje clanova organizacije je potpuno i sveobuhvatno; a nedisciplina
se ne podnosi. Pojedinac se potcinjava ciljevima organizacije, i iz tog
unutrašnjeg korišcenja moci proizilazi sposobnost organizacije
da namece svoju volju prema spoljašnosti ( jedna sposobnost proizilazi
iz druge ). Dobar primer za to su sindikati. Clanovi sindikata, bez obzira
na svoje pojedinacne sklonosti, privatne elje i planove, prihvataju
one ciljeve koje im zadaje sindikalna organizacija a koji se odnose na
nadnice i razne benificije. Od unutrašnjeg potcinjavanja zavisi spoljašnja
moc sindikata, tj. njegova sposobnost da postigne potcinjavanje poslodavca.
Da bi sindikat ostvario neki svoj cilj ( štrajk ) od velike vanosti
je unutrašnja disciplina.
Delotvornost moderne korpracije u oblasti proizvodnje i prodaje njenih
proizvoda zavisi od kvaliteta unutrašnje organizacije, tj. o obimu
potcinjavanja njenih slubenika interesima i ciljevima korporacije.
Po hijerarhijskoj lestvici gledajuci na gore nijednom visokom funkcioneru
korporacije ne moe pasti na pamet da, na primer, izjavi da cigarete
koje proizvodi njegova kompanija izazivaju rak, ili da su njeni automobili
tehnicki nesigurni. Malo je ljudi koji lako prihvataju potcinjavanje neke
organizacije, sa tako malo svesti o vlastitom potcinjavanju, kao sto to
rade funkcioneri moderne korporacije. Korporacijska verovanja i korporacijske
potrebe postoje zato da bi se prihvatile.Odnos izmedju spoljašnjeg
i unutrašnjeg ispoljavanja moci u jednoj organizaciji mogu se videti
u radu i ponašanju dravne birokratije, organizovanog sporta,
organizovanog kriminala,… Ništa ne moe u takvoj meri
slabiti spoljašnju moc neke organizacije kao što je to nedisciplina
ili neslaganje unutar same organizacije. Ekipni rad, bitan je za postizanje
uspeha. To isto vazi i za organizovani kriminal. Nijedna banda kriminalaca
ne dozvoljava svojim clanovima da otvoreno ili potajno saraduju sa policijom.
Svako kršenje unutrašnje discipline izaziva snanu kaznu.
Organizacija kojoj su dostupni licnost i finansijski izvori, i koja
ima sposobnost vode, povecava moc zahvaljujuci takvoj povezanosti. Najbolji
primer kombinovanja izvora moci i nametanja moci je totalitarna vlast.
U totalitarnom rezimu koriste se svi instrumenti i izvori moci u samoj
vlasti i protiv celokupnog naroda. Unutrašnji izvor moci u nacistickoj
Nemackoj, cinili su Hitlerova licnost, finansijski resursi Treceg Rajha
i inzvaredno delotvorna birokratija. Dravna vlast je izuzetno snana
organizacija koja ima veliku moc zahvaljujuci vezi sa vlasništvom
i sa licnošcu, a dostupni su joj svi instrumenti prisile. U svim
civilizovanim društvima korišcenje takve moci u stanovitoj meri
se ogranicava samo zato što se na nju gleda sa strepnjom, a cesto
i sa strahom. Moc, kada je njen izvor organizacija nije ni jednostavna
ni lako objašnjiva pojava. Mnogo se nevidljivog krije iza cestog
spominjanja “snanih” ili “mocnih” organizacija.
Dok s’jedne strane pojedinci i organizacije nastoje proširiti
svoju moc, s’druge strane oni koji ce biti potcinjeni nastoje se
odupreti i pruiti otpor takvom potcinjavanju. Upravo taj otpor koji
se prua predstavlja glavno sredstvo u obuzdavanju moci.
LITERATURA
1. Chester T. Barnard, The Functions of the Executive, 30th Anniversay
ed. (Cambridge, Mass.:Harvard University Press, 1968)
2. Max Weber, „The Tree Types of Managerial Rule“, Berkeley
Journal of Sociology 4, (1953; orig.pub. 1925): 1-11; i Cxril O Donnell,
„The Source of Managerial Authority,“ Political Science
Quarterly 67, br.4 (decembar 1952)
3. Gerald G. Fisch, „Line – Staff Is Obsolete,“ Harvard
Business Renew 39, br.5 (septembar – oktobar 1961): 67-79: and
Vivian Nossiter, „A New Apporach Toward Resolving the Line and
Staff Dilemma,“ Academy of Management Review 4, br.1 (januar 1979)
4. Alferd Kieser „Advisory Staffs for Rulers: Can They Increase
Rationality of Decisions?“ Neobjavljeni rad procitan na seminaru
„Improvent of Top-Level Decision-Making“ (Unapredenje procesa
odlucivanja na najvišem nivou) u Institutu za napredne studije
u Berlinu, februar 1983.
5. Louis A. Allen, „The Line-Staff Relationship,“ Menagement
Record 17, br.9 (septembar 1955)
6. Harold Stieglitz,“On Concepts of Corporate Structure: Economic
Determinants of Organization,“ Conference Board Review. Februar
1974
7. Peter T. Kilborn, “An American Workplace, After the Deluge,”
The New York Times, 5 septembar 1993, sect. 3.
8. Ibid
9. Blaine Lee: „Moc principa“.
10. M.Korda: „Moc“.
11. Dejms A.F. Stoner, R. Edvard Friman, Daniel R. Gilbert, Jr.,
„Menadment“, Beograd, 1997.
12. John Kenneth Galbraith, „Anatomija moci“, Zagreb, 1983.
13. Cedomir Cupic: „Enciklopedija politicke kulture“, Savremena
administracija, Beograd, 1993.
PROCITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|
preuzmi
seminarski rad u wordu » » »
Besplatni
Seminarski Radovi
|
|