|
Eticki aspekti savremenih tehnologija
Savremena ekonomska i poslovna dinamika trai sve vecu otvorenost,
slobodu i liberalizam svih ekonomskih subjekata. To podrazumeva visok
stepen poverenja ili socijalnog kapitala, odnosno pokrece dilemu o odnosu
izmedu ekonomije i etike. Novija istraivanja u ovoj oblasti pokazuju
da odsustvo etickih normi u poslovanju nanosi veliku štetu kako pojedinim
kompanijama, tako i ukupnoj svetskoj ekonomiji. Zbog toga se ovoj temi
posvecuje sve više panje u istraivanjima i edukaciji.
Poslovna etika ima svoje dve osnovne dimenzije ispoljavanja i manifestovanja,
a to su kolektivna, grupna etika i etika pojedinca. Kolektivna etika ukljucuje
eticke postupke u poslovnim odlukama rukovodstva i menadmenta kompanija
koje se odnose na spoljašnje subjekte i okruenje, ali i eticke
odnose unutar samih kompanija. Na drugoj strani, pojedinac koji ne poseduje
elementarne principe licne poslovne etike, i ima deficit ukupnih moralnih
standarda, uvek je spreman da izvrši prevaru, da stavi svoje licne
interese iznad kolektivnih, zakonskih, iznad normi obicajnog poslovnog
morala i ljudskog odnosa, da naruši poslovnu klimu i atmosferu.
Osnovno pitanje koje se postavlja u analizi poslovne etike i odnosa ekonomije
i etike jeste: gde je granica koja odreduje da li je nešto u poslovanju
moralno ili nije? Odrediti granicu poslovne etike predstavlja veliki izazov
za svakog rukovodioca i menadera, ali i za sve zaposlene ljude.
To je pitanje licne odluke, vlastitog doivljaja situacije, potreba,
interesa i motiva, pitanje vlastitog moralnog integriteta, ali i pitanje
kulturnog nasleda, ocekivanja i pritisaka koji dolaze iz preduzeca i okruenja.
Kljucne reci: poslovna etika, poverenje, socijalni kapital, poslovna klima,
kolektivna etika, etika pojedinca, granica poslovne etike.
Za realizaciju ovog seminarskog rada, odabrao sam savremeno društveno
okruenje Interneta. To je virtuelna oblast koju posecujem svakodnevno,
i smatram se direktnim ucesnikom u njenom funkcionisanju. U profilisanju
etickih dilema upotrebe Interneta, trudio sam se da se drim poslovne
sfere, ali su mnoga moralna nacela opšteg karaktera.
Smatram da ovaj seminarski rad ne moe svojim definisanim obimom
da zadovolji svu širinu etickih vrednosti i stavova, koji se stalno
obnavljaju na Internetu, jer je i on sam potpuno dinamican sistem, pa
sam se usresredio na suštinske moralne dileme, koje su se same iskristalisale
kao kljucne karakteristike Internet prostora.
2. Poslovna etika
Etika je grana filozofije koja se bavi pitanjima moralnog ponašanja.
Proucavanje etike moe ponuditi sredstva za donošenje teških
moralnih odluka, licnih i profesionalnih. Cilj nije da se donose eticke
odluke s kojima ce se svi sloiti, vec da se ojaca naša sposobnost
da na racionalnoj osnovi branimo kriticke sudove. Eticke dileme su svuda
oko nas i kao sastavni deo svakodnevnog ivota predstavljaju konstantan
izazov našem osecaju za etiku. Vecina nas bi na isto pitanje odgovorila
na osnovu ranije zauzetih stavova. Ali, da li onda moemo i da odbranimo
odluke zasnovane na nekim uspostavljenim etickim principima? To je suština
proucavanja etike - da naucimo kako javno da opravdamo naš eticki
izbor na osnovu cvrstih etickih premisa.
Ali, šta je zapravo etika i u cemu se razlikuje od morala? Rec moral
izvedena je od latinske reci mos, moris, što znaci (izmedu ostalog)
"nacin ivota" ili "postupanje". Ona se cesto
povezuje sa religijskim verovanjem i licnim ponašanjem. Rec etika,
s druge strane, izvedena je iz grcke reci ethos, što znaci "obicaj",
"upotreba" ili "karakter". O etici se cesto misli
kao o racionalnom procesu primene postojecih principa prilikom sudara
dva moralna ogranicenja. Najtee eticke dileme nastaju kada dode
do sukoba dva "ispravna" moralna ogranicenja. Zato etika cesto
podrazumeva ravnoteu suprotstavljenih ispravnih odgovora, tamo gde
nema onih "tacnih". Primer moe biti radnik na poslu, koji
obeca da ce cutati kada mu se kolega poveri da je potkradao firmu. Ako
šef pokuša da od prvog radnika izvuce potvrdu priznanja drugog,
prvi radnik mora da odmeri lojalnost kolegi (kao moralne vrednosti) prema
posvecenosti istini (kao drugoj moralnoj vrednosti).
Etika odraava shvatanja društva o tome šta jeste a šta
nije ispravno u nekom cinu, kao i razlike izmedu dobra i zla. Ako nekoga
optuite da je lenj ili nestrucan, to ne znaci da ste ga optuili
za nemoralno ponašanje. S druge strane, laganje i krada podrazumevaju
kršenje etickih normi. Zato se etika cesto opisuje kao skup principa
ili kao kodeks moralnog ponašanja.
Spremnost na eventualne dileme vaan je cilj etickog obrazovanja
i procesa moralnog rasudivanja. Naravno, pojedina eticka ogranicenja podlona
su promenama. Standardi profesionalnog ponašanja konstantno se menjaju
kako zaposleni podešavaju svoje moralne kompase u skladu s okolnostima
koje se menjaju. Na primer, nekada su zaposleni, nedovoljno placeni za
svoj rad, rutinski prihvatali poklone i slicne izraze zahvalnosti od svojih
saradnika, odnosno korisnika, pacijenata i sl. Danas se na takvu praksu
gleda sa prezirom, mada još ne postoji jedinstven stav o tome gde
povuci crtu.
3. Definisanje morala i etike
Definisane moralne vrednosti i stavovi predstavljaju komponente etickog
ponašanja. Moralna vrednost je, dakle, nešto što je "cenjeno,
vredno, o cemu se ima visoko mišljenje, ili nešto podjednako
dobro". Autonomija, pravda i dostojanstvo ljudskog ivota primeri
su vrednosti koje su vane najvecem delu društva. Objektivnost
i poštenje cesto se navode kao snovne vrednosti novinarskog rada.
Slicno tome, poverenje, integritet i iskrenost poeljne su vrednosti
svakoga ko se bavi odnosima s javnošcu. Vrednosti su sastavne komponente
stavova - dakle, "naucene emotivne, intelektualne i bihejvioristicke
reakcije na licnosti, stvari i dogadaje". Na primer, stavovi protivnika
eutanazije moda se zasnivaju na fundamentalnim moralnim vrednostima
kao što je svetost ivota. Nasuprot tome, stavovi onih koji
veruju u "pravo na dostojanstvenu smrt" zasnivaju se na osnovnim
vrednostima kao što su autonomija pojedinca i pravo na kvalitet ivota.
Stoga je lako videti zašto eticki sporovi i debate proizvode tako
emotivnu retoriku.
Cetiri znacajna izvora direktno uticu na naše formiranje vrednosti
i stavova :
• porodica
• pripadnost grupi
• uzori
• društvene institucije
Sticanje vrednosti i formiranje stavova jeste sloen proces i nije
lako podloan naucnoj proveri. Ipak, za vecinu nas vane sile
koje oblikuju naš moralni razvoj su porodica, pripadnost grupi, uzori
i društvene institucije. Roditelji su naš prvi susret s disciplinom,
ali kako se razvijamo u autonomne osobe, pripadnost grupama, uzori i institucionalne
sile igraju sve znacajniju ulogu u oblikovanju naše moralne sudbine.
Uz toliko razlicitih sila koje nas bombarduju etickim signalima, neminovna
je pojava sukoba medu suprotstavljenim vrednostima. Proucavanje etike
i moralno rasudivanje ne mogu nam automatski rešiti takve sukobe,
ali mogu pruiti sredstva koja ce nam olakšati suocavanje s
teškim etickim izborima.
U kojoj meri ce svaki od ovih izvora uticati na naše moralno postupanje
zavisice od jedinstvenih okolnosti svakog pojedinca.
4. Nacin formiranja vrednosti
Ocekivano, roditelji cine prvi i verovatno najvaniji model ponašanja
za decu. Roditelji imaju primarni uticaj u usadivanju svesti i osecaja
za dobro i loše. Neke vrednosti i stavove dete uci disciplinom i
instrukcijama, dok neke stice oponašanjem roditelja. Na primer, roditelji
koji se uporno medusobno optuuju za probleme i teškoce usaduju
deci pogrešno uverenje da nismo odgovorni za svoje postupke. Isto
tako, majka koja nastavniku napiše lano pismo da "Perici
juce nije bilo dobro" šalje svom Perici poruku da je laganje
dozvoljeno. Ironicno je to što takav roditelj nikada ne bi detetu
pokušao da usadi uverenje da je laganje pozitivna vrednost, ali svojim
ponašanjem šalje poruku da je varanje društveno prihvatljivo
u pojedinim situacijama.
Pripadnost grupi je drugi vaan faktor uticaja u moralnom razvoju,
posebno medu adolescentima. Najvanije grupe su one sa kojima se
srecemo u komšiluku, školi, crkvi, klubovima i, kada odrastemo,
na poslu.
Takve grupe mogu izvršiti ogroman, nekad neizdriv pritisak
na prilagodavanje. U okviru njih moralne vrednosti neke osobe prolaze
kroz najtee izazove, a zbog društvene uloge koja se zahteva
od clanova grupe ovde moe doci do etickih kompromisa. Naravno, u
pojedinim slucajevima kao što je pripadnost verskoj organizaciji,
clanstvo u grupi moe ojacati sistem vrednosti pojedinca.
Uzori su one osobe koje cenimo, poštujemo i elimo da oponašamo.
Oni mogu da nas nauce dobrom ili lošem (na primer, mladima moe
biti privlacan raskalašni ivot preprodavaca droge), ali i imaju
ogroman uticaj na imitativno ponašanje drugih. Deca i adolescenti
ulaze u psihološke veze sa svojim uzorima i preuzimaju njihove ideje,
stavove i postupke.
Porodice, grupe i uzori imaju snaan i ocigledan uticaj na naš
osecaj za etiku. Ali ne treba zanemariti ni društvene institucije
kao vaan faktor uticaja na moralni ivot pojedinca. Da li takve
institucije menjaju naše eticke standarde ili ih samo odraavaju?
To je sloeno pitanje, mada ne treba posebno naglašavati da
društvene institucije odraavaju preovladujuce norme i istovremeno
imaju kljucni znacaj u menjanju stavova u vezi sa standardima ponašanja.
Na primer, "seksualna revolucija" je uveliko bila u toku kada
se u nju ukljucila televizija, ali je najverovatnije da je kod javnosti
upravo televizija imala vanu ulogu u prihvatanju vecih seksualnih
sloboda, mada se ovo ne moe naucno dokazati. Institucije imaju jak
uticaj na svoje clanove i odreduju eticki ton njihovog postupanja. U svakoj
organizaciji postoji moralna kultura koja se odraava kako u pisanim
pravilnicima tako i u primerima vodecih rukovodilaca. I jedno i drugo
inspiriše eticko ponašanje clanova institucije.
5. Savremene tehnologije
Internet, kao virtuelna institucija,
se posljednjih nekoliko godina vrlo brzo razvija i postaje dominantan
medij za komunikacije i poslovanje. Medutim, postoji malo zakona i pravila
koja se bave Internetom. Zbog daljeg razvoja
Interneta i njegove sve vece vanosti on postaje meta raznim
vladama i institucijama vlasti koje ga ele regulisati i kontrolisati,
a jednako tako i pojedincima koji ele narušavati tudu privatnost.
Donošenje pravila i zakona o Internetu nije nimalo lak zadatak. Sama
priroda Interneta - milioni povezanih racunara na svim stranama sveta,
cine regulisanje Interneta teškim, ako ne i nemogucim. Nedostatak
pravila znaci da svako ko koristi Internet, koji je vecinom javna mrea,
moe biti meta svakome ko ima tehnicko znanje i volju za napad na
tudu privatnost.
Neki eticari ispravno uocavaju eticke izazove neregulisanog Interneta.
Medutim, postoji i tendencija ka histeriji svaki put kada se javi nova
tehnologija, što ostavlja pogrešan utisak da su eticka pitanja
koja ona postavlja jedinstvena. Digitalna manipulacija fotografija, na
primer, ne menja cinjenicu da se primenjuje obmana, a obmana je jedno
od trajnih pitanja novinarske prakse. Isto tako, nema sumnje da pitanja
kao što su narušavanje privatnosti, piraterija intelektualne
svojine i širenje lanih informacija dobijaju vecu dimenziju
na Internetu. Ali tehnologija nije izmenila osnovna eticka pitanja. Na
primer, krada intelektualne svojine je sama po sebi loša, bez obzira
na to da li se javlja u sajberspejsu ili pomocu nekih tehnološki
jednostavnijih sredstava.
Zato su vrednosti o kojima govori etika vanvremenske i ne menjaju se uvodenjem
novih tehnologija.Naprotiv, nove tehnologije se ipak na kraju prilagodavaju
etickim kodeksima.Ljudska psiha Internet prihvata i tretira kao i svaki
drugi javni medijum. Ipak, Internet je po mnogo cemu razlicit od ostalih
medija za komunikaciju sa kojima se savremeni covek srece. Od razvoja
radija, TV-a i savremenih oblika satelitske televizije, sa desetinama,
stotinama pa i više hiljada kanala, sadrajima prilagodjenim
raznim ciljnim grupama, covek je izloen uticajima raznih kultura,
obicaja, informacijama u obliku slike, zvuka, ideja. Ipak, svi ti mediji
nemaju ono što odlikuje Internet - svi su oni jednosmerni, dakle
informacije teku samo ka korisniku. Za razliku od novina, radija i TV,
gde bi smo svi mi priznali to ili ne eleli da se pojavimo, ali je
to teško izvodljivo, Internet je medij koji nam upravo to i omogucava.
Internet uvodi novinu - korisnik interneta moe svoje mišljenje,
ideje i proizvode podeliti sa milionima korisnika u svetu, moe direktno
uticati na druge korisnike i moe potpuno nesputan istraivati
nebrojeno stranica napisanih od drugih korisnika. Ali sva sloboda koju
Internet nudi, povlaci i odgovornost - sami smo odgovorni za sve što
izjavimo ili ucinimo na njemu. Kako to deluje na ljude? Mogucnost da ono
što radite vidi ogroman auditorijum razlicito deluje na svakog coveka.
Neko se zbuni ili uplaši, neko se malo uozbilji, neko tremu razbija
šalom, neko to prihvata normalno, kao i razgovaranje telefonom. Ono
što neko smatra normalnim ponašanjem nekom drugom se moda
ne dopada. Imamo samo jedan Internet i moramo da naucimo da ga zajedno
i koristimo. To znaci da moramo biti spremni na maksimalnu medusobnu toleranciju
i obzire, ali i odgovornost za ono što radimo. Upravo zbog toga postoje
odredene norme koje treba svi da poštujemo. Zato je Internet konzorcijum
(koji je odgovoran za razvoj standarda pomocu kojih Internet funkcioniše)
definisao neke predloge pravila ponašanja kroz RFC 1955. Uopšteno,
za sve oblike aktivnosti na Internetu vai da ne smete raditi ništa
što je protivzakonito ili se kosi sa osnovnim moralnim normama. Ostala
pravila zavise od pojedinih internet servisa.
Ove norme ponašanja na Internetu se mogu svesti na nekoliko osnovnih:
• Pokaite poštovanje i razumevanje prema drugima
• Ne koristite internet za širenje rasnih i verskih predrasuda
• Nemojte koristiti racunar da bi naneli drugima štetu
• Nemojte ometati druge u korišcenju mree ili racunara
• Nemojte njuškati po tudim dokumentima
• Nemojte krasti podatke ili prisvajati tude ideje
• Nemojte koristiti tude resurse bez odobrenja
• Razmislite o društvenim posledicama programa kojeg puštate
u promet
Naravno, pošto svaki vid komunikacije ima drugacije osobine, stoga
proistice da se pravila ponašanja donekle razlikuju u zavisnosti
od njenog oblika, i to kao :
• komunikacija dva korisnika (elektronska pošta)
• komunikaciju sa više korisnika (forumi, mailing liste)
• postavljene sadraje (web stranice i druge oblike servera)
U ovom trenutku ne treba posebno naglašavati da je konvergencija
komunikacionih vidova, primenom Internet tehnologija, revolucionarno promenila
svet u kojem ivimo. Recnik našeg društva sada je prepun
modernih izraza kao što su internet, sajberspejs, digitalizacija,
elektronska pošta i informacioni superautoput. Posledice ovog zadivljujuceg
kulturnog preobraaja istovremeno su velicanstvene i zastrašujuce
i predstavljaju izazove politicarima, sociolozima i filozofima.
Konvergencija je najnoviji pojam u tehnološkom recniku. On ima više
znacenja ali nema potrebe naglašavati da revolucionarno menja nacin
na koji komuniciramo. Mobilni telefoni, na primer, mogu da rade i kao
internet terminali, racunar moe da slui i kao televizor, beicna
tehnologija postaje omiljeni nacin telefoniranja, a pristup Internetu
danas omogucavaju i lokalne kompanije za kablovsku televiziju. Spisak
je podui.
6. Etika i moralne norme novih tehnologija
Nema sumnje da nove tehnologije uvode nove pristupe neetickom ponašanju,
ali to je vec poznata stvar. Naravno, jedna od najvecih briga jeste lakoca
kojom se licne informacije mogu prikupljati i deliti preko interneta.
Osnovna vrednost još uvek je privatnost. Upotreba weba u pirateriji
muzike ili filmova, umesto klasicnih metoda presnimavanja, ne menja cinjenicu
da neeticko postupanje obuhvata kradu intelektualne svojine. Kao što
upotreba digitalne tehnologije za menjanje fotografije i dalje obuhvata
pitanje iskrenosti i istine.
Prikljucivanjem racunara na Internet, odnosno na racunarsku mreu
realizovanu
Internet tehnologijama, postoji realna opasnost da neko ko se takode nalazi
u mrei kao uljez pristupi resursima našeg racunara, na primer
podacima na disku koji predstavljaju poslovnu prepisku. Da li je, onda,
naša kompanija sigurna ? Jedna od posledica narušavanja necije
privatnosti moe da bude i tzv. krada identiteta. Snabdeveni individualnim
personalnim informacijama, kradljivci identiteta mogu da otvore racune
u bankama, obavljaju kupovinu, a u zemljama u kojima su automatizovane
servisne usluge za gradane, mogu da dobiju sertifikate o rodenju, pasoš,
kredit i sl., a sve to u ime osobe o cijim podacima se radi. Lanim
identitetom kriminalac moe da dobije pozajmicu u banci, kupi auto,
stan, ode na putovanje i sl., i na taj nacin rtvu moe da optereti
finansijski, a u nekim slucajevima da joj napravi i kriminalni dosije.
Dvosmerni mediji, elektronska pošta, pristup racunarskim bazama podataka
i kupovina od kuce - sve su to mehanizmi koji omogucavaju prikupljanje
informacija o pojedincima. Pošto se smatra da je informacija - roba
koja ima ekonomsku vrednost, ona se cesto obraduje i prodaje marketinškim
firmama. Tema dostupnosti privatnih podataka postala je mnogo šira
od pitanja njihove puke komercijalne upotrebe nakon što je posle
11. septembra americki Kongres usvojio takozvani Patriotski Akt. Ovaj
zakon dravnim organima daje široka ovlaštenja da prisluškuju,
prate i snimaju bilo koga osumnjicenog za ilegalne, ne samo teroristicke,
aktivnosti u SAD-u. Tehnologije nadzora i prikupljanja informacija nisu
vezana samo za navodne teroristicke aktivnosti, nego u rukama velikih
kapitalistickih kompanija i drava nalaze svoju primjenu i u sankcioniranju
onih koji cine alternativu autorskim pravima (copyright) zašticenim
podacima. Zakon koji sankcioniše slobodno deljenje podataka, a samim
tim i anonimnost na Internetu, poznat je kao Digitalni milenijumski akt
za autorska prava, a potpisala ga je demokratska administracija Billa
Clintona 1998. godine. Ovaj zakon slui, recimo, Americkoj asocijaciji
za zaštitu muzicara (www.riaa.com) da bez dokaza optuuje korisnike
Interneta za nepropisnu razmjenu podataka. Što znaci da ovaj akt
dopušta agencijama kao RIAA da prisile lokalne Internet provajdere
(Internet Service Providers, ISP) da daju sve podatke o svojim korisnicima,
ako RIAA to od njih zatrai, a bez predocavanja dokaza o aktivnosti
subjekta ciji se podaci trae. Poslednji slucaj je zahtev RIAA-e
bostonskom Univerzitetu da otkrije identitet studenta koji je bez dokaza
optuen za razmenu muzickih fajlova, a u ciju je odbranu stala Americka
unija za civilne slobode. Projekat "Internet pod nadzorom",
koji prati stanje slobode na Internetu u više od 60 zemalja, otkrio
je da su prava korisnika interneta i online novinara znatno ogranicena
nakon 9. Septembra. "Demokratske zemlje postepeno oduzimaju slobode
od svojih gradana" u ime vece nacionalne sigurnosti, uvodenjem zakona
koji daju vladama proširena ovlašcenja da špijuniraju korisnike
interneta i privode osumnjicene za terorizam. Sjedinjene Drave i
Francuska vode u donošenju antiteroristickih zakona. Medutim, autoritarni
reimi sa svoje strane provode sopstvene mere, pri cemu im nacionalna
sigurnost slui kao izgovor za nove represalije protiv politickih
disidenata i nezavisnih novinara i pisaca. Jednom diktatoru je upravo
to i potrebno – dok se hvali borbom protiv terorizma, oci medunarodne
zajednice nece videti da on u stvari hapsi cyber-disidente i cenzoriše
web strane. U meduvremenu, sve je veci broj vlada koje koriste sofisticiranu
tehnologiju da bi uskratile svojim gradanima pristup informacijama na
internetu. Kina je instalirala specijalne filtere za internet koji ne
dozvoljavaju korisnicima pretraivaca Google da dodu do informacija
o kontraverznim temama, kao što su ljudska prava. U Uzbekistanu vlasti
koriste "modifikovana ogledala" – lanu verziju kontroverznih
web-strana koje izgledaju kao da su original, ali u stvari sadre
izmenjene informacije. Medu svim zemljama koje su u izveštaju pracene,
Kina je i dalje na prvom mjestu po hapšenjima korisnika interneta.
Trenutno ih je šezdeset troje u zatvoru. Vijetnam je na drugom mjestu
sa sedmoro zatvorenih cyber-disidenata, a za njim slede Maldivi sa troje.
Pojedinacni pristup Internetu stvorio je i zabrinutost, pravnu i eticku,
u vezi s upotrebom sajberspejsa za neregulisano širenje pornografije
i nekontrolisano širenje krade intelektualne svojine. Opasnost od
neregulisanog web-a moda se najbolje ilustruje velikim izdavackim
kucama, koje obicno pozelene od besa kad im neko spomene skracenicu MP3.
Pošto se oko prodaje kompakt diskova vrte milioni dolara, muzicka
industrija se podigla traeci godinama nekoga koga bi tuili
zbog zloupotrebe. Pronašli su rtvu u autorima programa za razmenu
datoteka Napster. Prvi put primenivši na Internetu revolucionaran
distribuirani sistem deljenja datoteka, Napster je za manje od godinu
dana stekao preko 20.000.000 vernih korisnika. Poznata americka grupa
Metallica prva je podnela tubu protiv autora ovog programa zbog
kršenja autorskih prava, a zatim je usledila i tuba americkog
Udruenja autora u muzickoj industriji (RIAA), prošlog decembra.
Sudija Merilin Patel nedavno je, do daljeg, zabranila upotrebu programa
Napster, uz objašnjenje da sudskim procesom samo stice još vecu
popularnost i da bi do kraja sudenja dodatno oštetio muzicku industriju.
Neke od najproblematicnijih etickih dilema rezultat su integracije racunara
i digitalne tehnologije. Digitalizacija je proces elektronskog konvertovanja
slika, zvuka i teksta i njihovog cuvanja u obliku cifara koje se kasnije
mogu dekodirati i vratiti u prvobitni proizvod ili neki njegov izmenjeni
oblik. Pošto je "rekonstruisani" proizvod savršena
kopija originala, bilo koju transformaciju originalnog sadraja nemoguce
je otkriti. Jedan program je raspršio snove o najsigurnijem digitalnom
formatu današnjice. Grupa skandinavskih hakera je pre više od
godinu dana "probila" zaštitu digitalnog video diska (DVD)
i objavila na Internetu besplatan program DeCSS koji je reprodukovao takve
diskove pod Linuxom. Mnoge Internet lokacije ukljucile su ovaj program
u svoje sadraje - i ubrzo se našle na sudu. Mada su u njihovu
odbranu stale brojne organizacije poput EFF (Electronic Frontier Foundation),
sudenje je nedavno završeno, i to znatno nepovoljnije po slobodu
govora na Internetu nego što je iko ocekivao. Ne samo da je zabranjena
upotreba programa DeCSS, vec su i lokacije koje su ga prenosile kanjene.
Mnogi pravnici vide u ovoj odluci iste probleme kao i sa zloglasnim zakonom
o pristojnosti u komunikacijama (Comunicatons Decency Act). Taj zakon
je 1996. proglašen neustavnim u SAD, a zagovornici slobode govora
na Internetu nadaju se da ce na slican nacin preobratiti sudsko rešenje
i u ovom slucaju. Advokati filmske industrije najavili su cak i tube
protiv Web lokacija koje su hipervezama usmeravale posetioce ka piratskim
sadrajima. Evropski telekomunikacioni gigant British Telecom, otišao
je korak dalje - zatraio je placanje autorskih prava na sve hiperveze.
7. Posrnuce morala sa novim tehnologijama
Eutanazija u udarnom TV terminu, pornografija u sajber prostoru, uasavajuce
fotografije u lokalnim novinama, homoseksualna konverzacija na radio programu
- to su samo neki od primera kontroverznih tema koje odraavaju osetljivost
ljudi na ono što bi se moglo opisati kao moralno uvredljiv sadraj.
Svaki materijal koji vreda moralne standarde odredenih segmenata društva
treba da spada u tu kategoriju, a ta pitanja su cesto isprepletana s onima
koja su u vezi s antisocijalnim ponašanjem.
Cetiri milijarde dolara koliko Amerikanci potroše na video-pornografiju
više je od godišnjeg prihoda koje zaradi bilo koja bejzbol,
košarkaška ili fudbalska liga. Amerikanci godišnje placaju
više za pornografiju nego za bioskopske ulaznice i sve scenske umetnosti
zajedno. Internet pornografija verovatno je jedina koja uspeva da se razvije,
dok su kompanije u kolapsu. Takvim izuzetnim trišnim prisustvom
ocito je da fascinacija pornografijom nije samo deo ivota društveno
neprilagodenih osoba. Ona je sveprisutna i prkosi demografskom profilisanju.
A ipak, navodne štetne posledice pornografije po moralnu infrastrukturu
društva i dalje zauzimaju znacajno mesto u raspravama nacije. Protivnici
pornografije predvidaju moralni Armagedon ukoliko se ta pojava ne izbaci
iz našeg kulturnog menija, dok njihovi protivnici odgovaraju optubama
za cenzuru.
Najnovija, i moglo bi se pokazati najkrvavija, bitka s pornografijom i
nepristojnošcu jeste u sajber prostoru. Kao najveci i najpristupacniji
onlajn servis, internet prakticno predstavlja beskonacno trište
ideja, najcistiji oblik demokratije. On takode nudi beskrajan meni najperverznijeg
seksualno eksplicitnog materijala. Najvecu opasnost predstavlja mogucnost
da deca lako pristupe sajber pornografiji, a mnoga od njih su racunarski
pismenija od svojih roditelja, ali nisu emocionalno pripremljena za ono
što ce videti. Iz tih razloga, neki zabrinuti roditelji podravaju
dravnu regulaciju. Iz eticke perspektive, rešenje, ukoliko
ono uopšte postoji, ne razlikuje se primetno od onog preporucenog
za borbu sa opasnim uticajem seksa i nasilja na televiziji: kontrola i
nadzor samih roditelja.
Uvredljiv sadraj ne ukljucuje uvek nepristojan ili opscen materijal.
Neke fotografije i prilozi u Internet vestima tako su plasticni da pogadaju
osecanja prosecnog posetioca sajta. Pretpostavimo, na primer, dravnog
zvanicnika upravo osudenog za teško krivicno delo koji saziva konferenciju
za novinare da bi objavio svoju ostavku. Ali, umesto ocekivanog objavljivanja
ostavke, on vadi pušku i dok kamere snimaju, stavlja cev u usta i
povlaci obarac. Da li treba objaviti ovaj snimak?
Fotografije ljudskih rtava u ratovima uvek su uznemirujuce i cesto
jezive. Koga ne bi odbila slika mrtvog irackog vojnika neposredno izvan
Kuvajta koji sedi u dipu s ugljenisanom glavom, koju je uslikao
fotograf na zadatku? Ili, pateticna fotografija Kenijaca koji pokušavaju
da identifikuju rodake i prijatelje u mrtvacnici u Najrobiju nakon bombardovanja
americke ambasade 1998. godine. A onda, tu su i vizuelni dokazi o genocidu
u Bosni i Hercegovini, šokantno zaveštanje mracne strane ljudskog
iskustva. Naravno, eticke posledice takvih mucnih odluka cesto prevazilaze
izraze moralnog ogorcenja. Amerikanci su, na primer, bili uasnuti
snimcima razdraganih Somalijaca koji vuku telo mrtvog americkog vojnika
kroz ulice Mogadiša. Nakon toga, hiljade Amerikanaca pozvalo je vladu
traeci da se americke trupe povuku iz ove zlosrecne operacije. Clanovi
Kongresa pozivali su se na ove fotografije traeci od predsednika
Klintona da odmah povuce trupe. Slike i reakcija javnosti podstakli su
nacionalnu debatu o etickim implikacijama fotografija i uticaju Interneta
na spoljnu politiku. Ovakvi prepadi za koje neki smatraju da prevazilaze
granice pristojnosti obicno dovode do optubi novinara koje idu od
prekoracenja dobrog ukusa do voajerizma.
Kontroverza oko moralno uvredljivog sadraja, verovatno više
od bilo kog drugog etickog pitanja, dotice vrstu društva kakvo elimo
da ono bude. Naše liberalno naslede podstice nas u pravcu slobode.
Ali cak i u otvorenom društvu postoje granice, a najveci deo eticke
debate fokusira se upravo na njih. S jedne strane, sistem etike zasnovan
na moralnoj cednosti doveo bi do asketskog sadraja u medijima koji
bi verovatno odbila vecina publike. S druge strane, apsolutna sloboda
vodi moralnom haosu i destrukciji kulturnog kontinuiteta. Prakticno govoreci,
nijedan ekstrem nije izvodljiv. Dakle, u kulturno diverzifikovanom društvu,
strategija treba da bude iznalaenje nekog srednjeg rešenja,
kompromis izmedu prekomerne moralne cednosti i moralnog haosa.
Zakljucak
Suoceni smo sa novim etickim izazovima koje je porodila eksplozija informacija
i novih tehnologija koje se slue informacionim superautoputevima.
Veliki broj kompjuterskih baza podataka, mogucnost digitalizacije informacija
i njihovog pohranjivanja i neverovatan potencijal sajberspejsa, kako u
dobrom tako i u lošem smislu, predstavljaju veliki moralni izazov.
Ono što treba upamtiti jeste da su fundamentalne vrednosti, koje
su nam dobro sluile u moralnom rezonovanju kada su u pitanju bili
konvencionalniji eticki problemi - istina, poštenje, poštovanje
licnosti, pravicnost i tako dalje – bezvremene i treba da nam poslue
i u suocavanju s izazovima informatickog doba.
Istorija nam pokazuje da ce posle perioda haosa neka vrsta regulative
biti nametnuta Internetu, verovatno na insistiranje onih koji ele
da maksimiziraju komercijalne mogucnosti koje pruaju nove tehnologije.
Zapravo, svaka tehnologija koja je revolucionisala proces komunikacije
- od otkrica štamparske prese, preko ere geografskih istraivanja
do otkrica telegrafa i radija - donosila je haos koji je na kraju regulisan
ili od drave ili od pojedinaca. Interesantno je da oni koji mogu
najviše da profitiraju od novih tehnologija istovremeno su i oni
koji se najviše zalau za dravnu intervenciju. U ovom
trenutku nejasno je kako izvršiti regulaciju sajberspejsa, medutim
to spada u prirodan tok stvari da subverzivne tendencije novih tehnologija
budu potcinjene nekom obliku regulative. Naravno, eticko ponašanje
onih koji jezde Inetrnetom jednim delom odredice koliko ce takva regulativa
biti stroga.
Literatura:
www.wikipedia.org
www.ekonomist.co.yu
www.netnovinar.org
www.pretraga.com
www.e-trgovina.co.yu
PROCITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|
preuzmi
seminarski rad u wordu » » »
Besplatni
Seminarski Radovi
|
|