|
LIČNA I POSLOVNA ETIKA
Od samog početka poslovanja i razvoja preduzeća i kompanija, sticanja
profita, načina rada i poslovanja, bogatstva i ostalih pogodnosti koje
pruža dobro i uspešno poslovanje nameće se jedno pitanje: da li poslovanje
ima dodirnih tačaka sa moralom i moralnim ponašanjem pojedinca i grupa?
Možemo takodje imati i dilemu oko toga da li bogatstvo neminovno podrazumeva
i sumnju, zavist i nepoverenje u načinu sticanja, poreklu i gomilanju
istog. Posmatranje odnosa izmedju poslovanja i etike može se proširiti
na način rada, korišćenje ekonomskih i prirodnih resursa, rukovodjenje
preduzećem, vlasničke odnose, odnos prema zaposlenima, kvalitet rada,
odnos prema lokalnoj zajednici, religiji, državi. Mnogi će konstatovati
da istorijski razvoj ekonomskih odnosa ne ostavlja mnogo prostora za tezu
da su etika i poslovanje u neposrednoj vezi. Drugi će ipak reći da etika
i način rada i poslovanja, upravljanje preduzećem i njegovo organizovanje,
nemaju baš ništa zajedničkog. Neki će možda zaključiti da ekonomija nema
baš nikakvu obavezu niti potrebu da bude moralna, a ima i onih koji bi
dodali da ekonomija i poslovanje, po svojoj suštini, ne može biti etična
sve i da bi to i htela da bude.
Na drugoj strani, postoji mišljenje da poslovanje bez moralnih kriterijuma
i ekonomija bez poslovne etike ne mogu dati trajnije, stabilnije i značajnije
rezultate, niti neku konkretnu zajednicu učiniti srećnom i prosperitetnom.
Zbog toga se često govori o potrebi uvodjenja etičkog kodeksa u principe
poslovanja, rada i rukovodjenja u svim preduzećima. Tu se još javlja dilema
o tome da li je poslovna etika stvar lične savesti direktora, menadžera,
službenika, radnika, ili je to rezultat kolektivnog i zajedničkog morala
neke grupe, zajednice, sredine, društva. U današnje vreme, označeno kao
doba globalizacije, ova dva suprostavljena stava o odnosu izmedju poslovanja
i etike dobijaju sve više na značaju i traže što potpuniji i hitniji odgovor
koji će biti podupret svestranijim interdisciplinarnim istraživanjem.
Čini se da je danas ovo pitanje ponovo aktualizovano i ono postaje nezaobilazno,
kako u nerazvijenim zemljama, zemljama u procesu i periodu tranzicije,
tako i u onim najrazvijenim ekonomijama i društvenim prostorima.
1. Poslovna etika, pojam i definicija
Poslovna etika se odnosi na istinitost i pravednost očekivanja društva,
poštene konkurencije, oglašavanja, društvenih odgovornosti, odnosa sa
javnošću, ponašanja preduzeća u zemlji i inostranstvu.
Poslovnu etiku možemo definisati kao primenu opšteprihvaćenih etičkih
načela u procesu poslovanja preduzeća i pojedinaca.
1.2 Subjekti poslovne etike
- čovjek
- organizacija
- društvo
1.3 Etički
kodeks
U okviru poslovne etike etički kodeks se odnosi na skupove formalnih i neformalnihpravila, shema, propisa i dobrih običaja u poslovnom ponašanju. Etički kodeks služi kao okvir u kojemu bi se trebali kretati i na taj način formalno olakšava poslovanje u sve kompliciranijim uvjetima na tržištu.
1.4
Područje istraživanja
- društvena odgovornost poduzeća
- odnos poduzeća s potrošačima
- ekologija i razvoj
1.5
Mentalna mapa
Mentalna mapa : Poslovna etika
2. Izmedju lične i poslovne etike
Uvek se postavlja pitanje zašto se čovek ponaša drugačije prilikom donošenja
odluka u privatnom zivotu, u krugu porodice, prijatelja i njegovom odnosu
i ophodjenju sa drugima, nego prilikom donošenja odluka u preduzeću ili
drugom poslovnom okruženju. Odakle ta neizbežna razlika izmedju ličnog
(individualnog) i kompanijskog (kolektivnog) morala prilikom donošenja
odluka i poslovnih aktivnosti. Kako to da lične vrednosti kao što su čestitost,
poverenje, tolerancija, iskrenost, poštenje, vrednoća, držanje obećanja,
poštovanje drugih, nestanu kada se pojedinac nadje u prostoru gde je potrebno
doneti odluke koje se tiču raspodele novca, položaja, moći, gde se ostvaruje
neka dobit ili druga korist i kompenzacija. Zašto se čovek od moralne,
vaspitane i tolerantne osobe iz privatnog života, transformiše u potpunu
suprotnost kada započne poslovne aktivnosti i počne da donosi važne poslovne
odluke? Da li su poslovni ljudi i radnici više izloženi moralnim dilemama
i izazovima i time više skloni greškama na štetu drugih, nego što je to
slučaj u ostalim segmentima života? Na kraju se može postaviti pitanje
da li bi svi ljudi varali, lagali, donosili odluke koje su korisne prvenstveno
za njih i njihove prijatelje, ako bi dobili priliku i dospeli u ,,povoljnu’’
poslovnu poziciju, da budu ,,korak ispred drugih”? Odnosno, da li
kolektiv više ,,kvari’’ pojedinca, menjajući njegove predstave
o moralnom dignitetu, namećući mu potrebe koje izlaze iz okvira moralnih
vrednosti, ili je samo reč o pojedincu koji je već imao neke sklonosti
ka niskom poslovnom moralu pa ih je nekako lako ispoljio? A možda se radi
o ,,dobroj’’ kombinaciji obe naznačene mogućnosti i poslovne
sklonosti. Tu se otkriva veliki prostor za istraživanje i edukovanje u
oblasti poslovne etike.
Većina poslovnih ljudi, posebno direktori, menadžeri, poslodavci i vlasnici,
suočavaju se sa pitanjima i problemima koji mogu naneti nepravdu i štetu
drugima, ali doneti korist sebi ili svom preduzeću. Od njihovog moralnog
profila i ličnog osećaja pravičnosti zavisi kakve će odluke doneti, kako
i kada će ostati u granicama poslovne etike i time, možda, privremeni
gubitak, ili izmakli dobitak, pretvoriti u dugoročnu korist i uspeh. Osetiti
granicu čiji prelazak može kolektivnu korist ostvariti na uštrb nečije
lične i pojedinačne štete, ili ličnu korist ostvariti nanošenjem štete
nekom kolektivu, veliki je moralni zadatak i pokazatelj lične vrednosti
svakog poslovnog čoveka i njegove spremnosti da gaji poverenje i timski
rad. Ali takve stvari nisu lake niti mogu biti urodjene, zahtevaju ogroman
napor svakog pojedinca i punog poverenja izmedju različitih poslovnih
grupa i kolektiva.
Pojedinci imaju dosta problema da pomire svoje lične etičke standarde
sa zahtevima preduzeća ili nekog poslovnog kolektivnog izbora i postupka.
Pojedinac koji u ličnom životu ne bi nikada oduzeo nekome nešto pripadajuće
i zasluženo, niti bi pribavio neku nezasluženu korist ili učinio protivpravni
postupak, pod dejstvom kolektivne psihologije, logike i pritiska društva
on se često nadje u situaciji da nešto tako učini.
Nije lako svakom čoveku da na deklaraciju nekog proizvoda stavi podatke
koji nisu do kraja istiniti, ili da prikrije informacije koje njegov klijent
treba da zna unapred, da reparirani ili restrukturisani proizvod proda
kao nov, da smanji proviziju nekom dobrom prodavcu-dileru i slično. Naravno,
postoje i oni ljudi čiji lični moralni nazori neće izazvati dilemu kod
prethodnih postupaka. Oni će se lako uklopiti u manje etične poslovne
postupke svakog kolektiva, pa čak i doprineti daljem širenju korektnosti
na tržištu koja prelazi granice dobre poslovne etike. To podrazumeva i
objavljivanje izveštaja o uspešnosti poslovanja, stavljanje javnosti na
uvid odredjenih poslovnih ugovora, ispunjavanje datih obećanja, način
oglašavanja i reklamiranja, povećanje tolerancije i smanjenje distinkcija
izmedju verske, nacionalne, polne i svake druge različite grupe u kompaniji,
kao i uključivanje osoba sa posebnim potrebama u proces rada i proizvodnje
i nagradjivanje i motivisanje zaposlenih.
U ekonomskoj literaturi navedene su dve vrste odgovornosti, odnosno neodgovornosti
koje se tiču lične poslovne ogovornosti menadžera, koji kao agent vlasnika
preduzeća obavlja prenete funkcije upravljanja i rukovodjenja kompanijom
i to u vlasnikovom interesu i uz isplatu odredjenje nadoknade: menadžer-savršeni
agent (a perfect agent) i menadžer-nesavršeni agent (an imperfect agent).
Po navodima Denisa Kvina i Tomasa Džonsa (Dennis Quinn i Thomas Jones),
menadžer-savršeni agent savesno i odgovorno izvršava svoju obavezu izraženu
u uvećanju vlasnikovog bogatstva. Zato se i pretpostavka o menadžeru-savršenom
agentu naziva i hipotezom o akcionarskom bogatstvu (shareholder wealth
hipothesy). Menadžer-nesavršeni agent nesavesno izvršava svoju obavezu
zato što ne povećava vlasnikovo bogatstvo, već ga čini svojim bogatstvom
i takva hipoteza se naziva hipotezom o menadžerovom bogatstvu (managerial
welfare hipothesy). Svaki vlasnik kompanije se trudi da uposli menadžera-savšenog
agenta. Kvin i Džons zaključuju da poslovna etika menadžera može biti
instrumentalizovana i neinstrumentalizovana. Instrumentalizovana ide u
korist menadžeru-savršenom agentu, njegova je moralna obaveza da poštuje
ugovor i uslove ugovora koje definišu odredbe i pravila o etičkom ponašanju.
U takvoj situaciji lična etika menadžera je instrumentalizovana. Shvatanje
da u poslovanju nema odredjenih pravila koja obuhvataju moralne obaveze
menadžera kao ličnosti naziva se neinstrumentalizovana poslovna etika
menadžera. Takodje, ocena o tome kako neka kompanija ili druga radna organizacija
posluje i obavlja svoje zadatke može biti data preko proučavanja biografija
uspešnih generalnih menadžera, predsednika i direktora ili bilo koga od
koga zavisi uspešnost poslovanja organizacija.
Kod ljudi koji imaju moralne dileme prilikom postupaka i poslovnih aktivnosti,
one mogu nastajati iz dva pravca. Jedan je pravac kada su akcije, postupci
i odluke nametnuti od strane kolektivnog subjekta (tima, kolektiva, kompanije,
sredine, preduzeća, lokalne zajednice), a druga je kada pojedinac sam
preduzima neke aktivnosti (u svoju korist ili na svoju štetu), postupke
ili odluke koje nisu u skladu sa njegovim ličnim shvatanjima, a sve u
cilju postizanja boljih rezultata za kolektiv. On tu može biti vodjen
i težnjom da se dokaže ili nametne u timu, ili da uoči svoju ličnu korist
koja proizilazi iz nekog kolektivnog čina i akcije. ,,Svi poslovni ljudi
zdravog razuma, naglašava Albert Kar, više vole da govore istinu, ali
su retko skloni da kažu celu istinu’’. Zaista je potrebna
velika veština i pokazatelj volje, širine, obrazovanja, inovativnosti
i razuma da ljudi u poslovnim okruženjima pomire individualne i kolektivne
zahteve za etičkim poslovnim postupcima i odlukama. Znati prihvatiti zastoj
i problem u poslovanju i prebroditi ga bez moralno sumljivih postupaka
prema drugima, kao i postizati kontuinirani uspeh ne nanoseći nepravdu
i štetu drugima, predstavlja veliki uspeh u povezivanju kolektivnog i
individualnog zahteva i očekivanja u poslovnoj etici. Takvih ljudi i postupaka
u našoj poslovnoj sredini je, zaista, veoma malo. Zbog toga su troškovi
i štete u poslovanju velike, a poslovne afere veoma česte. Potrebno je
ovoj temi posvetiti mnogo više pažnje kroz edukaciju vlasnika, poslodavaca,
menadžera i ostalih zaposlenih, vršiti savremena istraživanja, kao i davati
konkretne primere u praksi.
3. Moralna odgovornost
Odgovornst I pobaveze su blisko povezane. Svi imamo obavezu I duznost da ispuinimo
svoje odgovornosti, a odsgovorni smo za ispunjenje obaveza
KAUZALNA ODGOVORNOST je sastavni deo moralne I zakonske odgovornosti. Kauzalni lanac je po nekad dug. Ako ja izdam neku zapovest a izvestan broj ljudi je prenosi dok se ne sprovede I ja I covek na kraju lanca odgovorni smo za nju.
Kada kazem da sam moralno odgovorqan tada mislim:
- da sam ja obavio radnju
- da sam j obavio voljno
- da sam radnju obavio svesno
3.1 Opravdavajuci uslovi
Uslovi koji imaju moralnu odgovornost su opravdavajuci uslovi.
Uslovi koji predupredjuju mogucnosti odigravanja radnje
Nemamo obavezu da radimo ono sto je nemoguce. Oslobodjeni smo moralne
odgovornosti ako:
datu radnju nije moguce obaviti
nemamo sposobnost da je obavimo
nemamo priliku da je obavimo
okolnosti su van nase kontrole
Uslovi koji iskljucuju ili umanjuju potrebno znanje
Dva opravdavajuca uslova:
opravdano neznanje
nesavladivo ne znanje
Nedostatak znanja se oprasata ako nismo znali okolnosti odnosno posledice.
Nesavladivo ne znanje odnosno onop koje nemozemo da prevazicdjemo je opravdavajuci
uslov jer se od nas ne moze ocekivati ono sto je nemoguce.
Primer:
Da li su svi koji su bili ukljuceni u proizvodnju atomske bombe odgovorno
bili ukljuceni u ono sto rade. Cinjenica je da su znali za sta ce se ona
koristiti. Samo oni koji nisu znali prirodu projekta mogu biti oslobodjeni
krivice.
Uslovi koji ukidaju ili umanjuju potrebnu slobodu
Zalikujemo cetiri:
odsudtvo alternativa – ako je to tako ja radnju nisam odabrano nego je
to jedino sto imam
nedostatak kontrole
spoljasnja prisila – ako sam ja bankarski blagajnik a pljackas mi prisloni
p[istolj na slepocnicu I trazi mi pare ja mu novac dajem pod prisilom
I nisam odgovoran
unutrasnja prisila – moze biti klinicki nenormalna ili normalna ( kleptoman
)
Na celo opravdavajucih uslova neki koreiste tako da u potpunosti ukidaju
moralnu odgovornost za neke nemoralne cinove ili skroz skidfaju odgovornost
sa svakoga.
3.2 Primena moralnog rasudjivanja
Tu je bitno saznajnje koje su radnje ispravne a koje pogresne.
Radnje – resavanje moralnih problema
Neko vise voli da koristi deontoloski, drugi utaliristicki a treci oba.
Koji god da koristimo moramo da ih poznajemo. Za vecinu problema poslovne
etike nije potrebno traziti sporove izmedju utilitarista i deontologa.
Svi zakljuci do kojih dodjemo bice uslovni, samo ako su predpostavke tacne.
Zatim treba da se zapitamo koja su to moralna pravila a koja nemoralna.
Posle razmatranja ako se slucaj cini vise utilitaristicki to treba i da
se koristi.
Pristupajuci problemima u biznisu ne smemo zaboraviti da se problemi desavaju
na tri ravni – individualnoj, korporatrivnoj I nacionalnoj.
Proces moralnog rasudjivanja je neprestani, individualni I dristveni napon
na koji se
moze primeniti boznos I na sve druge sfere zivota.
STUPNJEVI GENERALNE MORALNE ANALIZE
1.Pribaviti sve cinjenioce
2. odrediti eticki problem
3. pregledati alternative
4. odrediti na koga radnja deluje
5.odrediti da li je radnbja moralno potrebna
6. ako jeste, videti da li se primenjuje PRIMA FACIE obaveza
7. da li postoji eticki sporno pitanje
8. ako postoje dve ili vise prima face obaveza
9. da li cemo koristiti ulitilariste ili deontologe
10. utvrditi koje su posledice
11. videti koje su zamerke
12. videti da li je radnja moaralna
13.i da li je u redu da to sve iznesemo u javnost .
4. Mesto poslovne etike u drustvu
Predmet poslovne etike je rezultat delovanja coveka u korporaciji i uspostavljanja
poslovnih odnosa sa drugim korporacijama(lokalni,regionalni,nacionalni
i internacionalni),a s obzirom na taj obim poslovanja deli se i sama poslovna
etika.
S obzirom na shvatanje mesta poslovne etike u drustvu,ona moze biti:
SISTEMSKA
-tematizuje odnos izmedju morala,ekonomije,politike,prava,religije i razmatra ga u sklopu drustvenog uredjenja date zemlje
-bliza je deontoloskim etickim koncepcijama
-ima zadatak da stvori podsticajni drustveno-drzavni ambijent za sklapanje sporazuma izmedju subjekata(pojedinaca i korporacija)
FUNKCIONALNA
-tematizuje iskljucivo poslovanje same korporacije
-bliza utilitaristicko-pragmatickim etickim koncepcijama
-ima zadatak da moralno posreduje korporativnu kulturu.
5. Konfliktne situacije
Konfliktne situacije nastaju na relaciji: pojedinac-drugi pojedinac-korporacija-drustvo-drzava
Uzroci konfliktnih situacija:
-kockarski karakter
-korupcija
-"drustvo laktasa"
-krsenje moralnih normi
-socijalna nepravda
-lobiranje
-uvodjenje savremenih tehnoloskih resenja
-problem zastite zivotne sredine
-ekonomizacija sakodnevnog zivota
-nelojalni poslovi
-globalizacija ekonomije itd.
5.1 Instrumenti razresavanja konfliktnih situacija
Uspeh primene poslovne etike ogleda se u razresavanju konfliktnih situacija
putem:
MAKSIMA (hpotetickih i kategorickih)ljudskog delovanja,cije
je rodno mesto slobodna volja.
MORALNIH NORMI koje su izvedene iz subjektivnih(pojedinacnih)
ili objektivnih(opstih)vrednosti.
-vrednost je ideja ili norma za koju se pojedinac,grupa ,institucija ili zajednica zalaze u smislu njenog ozivotvorenja
-moralna norma predstavlja merilo ili pravilo koje je intersubjektivno,te se u tom smislu smatra sredinom izmedju idealnog i postojaceg(koga je pozeljno prevrednovati)
-moralna norma moze da postane propis u pravnom smislu i tada je njeno vazenje obavezujuce(sankcija),ili da proizvede grizu savesti,ili obicajnu osudu javnog mnjenja.
MORALNOG KODEKSA koji predstavlja skup moralnih pravila
sa kojima se uredjuje moralno ponasanje u korporaciji ili instituciji
sa svrhom moralnog podsecanja i opominjanja na valjano delanje.On obuhvata
sva ona pravila koja se smatraju intersubjektivnima sa stanovista subjektivnih
i objektivnih vrednosti.
SLUCAJ MEKDONALDOVOG STIROPORA
Tokom poslednjih petnaest godina ekološka svest u Sjedinjenim Državama
upadljivo je porasla. Ljudi su sve vise svesni toksičnog otpada, zagadjenja,
brda smeća kojima se pune šuplja odlagališta u tlu. Mekdonald, najveci
lanac restorana na svetu, predstavlja istaknutekološkislučaj.
Godinama je Mekdonald, kao i većina drugih lanaca restorana sa brzom hranom,
koristio polistirenske, tj. stiroporne kutije čuvene Big Mek školjke za
pakovanje hamburgera. Taj mali kontejner bio je veoma lagan, nije upijao
masnoću, čuvao je toplotu hrane. Mekdonald se u ovom poslu odlučio za
stiropor a ne karton, I s drugim firmama ušao šesnaestmilionski projekat
izgradnje sedam fabrika za recikliranje stiropora širom zemlje. Ali negde
krajem 1990. morao je da se predomisli. Zbog svoje veličine I vladajućeg
položaja, Mekdonald je postao meta Fonda za zaštitu okoline, koji je ustvrdio
da proizvodnja stiropornih kutija za pakovanje stvara otrovna isparenja,
da polistern zauzima previše prostora u zemnim odlagalištima, a i treba
mu previše vremena za biološko razgradjivanje. Uz to se odredjeni lobi
obratio Savetu za ekološku ambalažu,
koji finansiraju kompanije za proizvodnju hartije, I započeo kampanju
protiv štetnog delovanja polistirenskih proizvoda, čija su meta bile škole.
Mekdonald se uskoro suočio s onim sto je Forbs magazine nazivao “dečijim
krstaškim ratom. Drugog novembra 1990. Mekdonald je obznanio da ce tokom
šezdeset dana postepeno isključivati iz upotrebe stiroporne kutije u obliku
školjke I zamenjivati ih kutijama od oblozenog kartona.
Ova obznana bučno je pozdravljena kao pobeda ekologa, I kao dokaz moći
javnog mnjenja. Novinski uvodnici širom zemlje čestitali su Mekdonaldu
što je poneo barjak rešavanja ekoloških problema I time izvršio pritisak
na druge lance brze hrane da ga slede. Edvard H. Rensi, šef Mekdonaldovog
poslovanja u SAD, koji je dugo branio školjkaste kutije, rekao je: “Mada
neka naučna ispitivanja pokazuju da je penasta ambalaža ekološki zdrava,
našim mušterijama se ona prosto ne svidja”.
Džej Beji, naučnik u Nacionalnom društvu Odibon, primetio je da će promena
rezultovati korišćenjem mnogo veće količine papira, a da “ korišćenje
mnogo veće količine papira
znači mnogo veće zagadjivanje”. Isto tako znači I sečenje mnogo
više drveća. Proučavanje obavljeno u Istraživačkom institutu Stanford
dovelo je do zaključka da ne
postoji čvrsta osnova za tvrdnju da je korišćenje papirnih proizvoda ekološki
prestižno nad korišćenjem polistiena ili drugih sintetičkih materijala.
Ta promena neće uticati ni na probleme odlaganja smeća, jer ova materija
zapreminski čini samo jednu trećinu jednog procenta u tlu pohranjenog
otpada. Lin Skarlet, potpresednik istrazivačkog odeljka Fondacije Rizon,
istakla je da pri izradi polisirenskih školjkastih kutija troši 30 posto
manje energije nego pri izradi kartonskih, I izaziva za 40 posto slabije
zagadjenje vazduha a za 42 posto manje zagadjenje vode.
Na kraju su pobedili ekolozi ili je pobedila izvesna struja, zajedno sa
interesima velikih proizvodjača papira? Javno mnjenje se dokazalo. Ali,
ko je decu iz osnovne škole upoznao sa činjenicama koje su dovele do njihove
neuobičajene upornosti u ovom slučaju, I da li im je rečeno sve? Mekdonaldov
prelazak na papirne proizvode verovatno je predstavljao dobru poslovnu
odluku, sa obzirom na okolnosti I pritisak kojem je bio izložen. Da li
je to bila I ekološki najbolja odluka? Da li je firma bila moralno obavezna
da učini korak koji nije učinila?
Ma kako se na ova pitanja odgovorilo, Mekdonaldov slučaj pokazuje da je
javnost zabrinuta zbog dejstva biznisa na okruženje i na društvo. On ilustruje
sve snažniji zahtev da korporacije budu društveno odgovorne, sugerišu
ideju da je socijalno odgovorno ponašanje istovremeno i dobar posao, i
pokreće pitanje da li moze postojati razlika izmedju društvenih i moralnih
obaveza korporacije.
Zaključak
Savremena ekonomska i poslovna dinamika traži sve veću otvorenost, slobodu
i liberalizam svih ekonomskih subjekata. To podrazumeva visok stepen poverenja
ili socijalnog kapitala, odnosno pokreće dilemu o odnosu izmedju ekonomije
i etike. Novija istraživanja u ovoj oblasti pokazuju da odsustvo etičkih
normi u poslovanju nanosi veliku štetu kako pojedinim kompanijama, tako
i ukupnoj svetskoj ekonomiji. Zbog toga se ovoj temi posvećuje sve više
pažnje u istraživanjima i edukaciji.
Poslovna etika ima svoje dve osnovne dimenzije ispoljavanja i manifestovanja,
a to su kolektivna, grupna etika i etika pojedinca. Kolektivna etika uključuje
etičke postupke u poslovnim odlukama rukovodstva i menadžmenta kompanija
koje se odnose na spoljašnje subjekte i okruženje, ali i etičke odnose
unutar samih kompanija. Na drugoj strani, pojedinac koji ne poseduje elementarne
principe lične poslovne etike i ima deficit ukupnih moralnih standarda,
uvek je spreman da izvrši prevaru, da stavi svoje lične interese iznad
kolektivnih, zakonskih, iznad normi poslovnog morala i ljudskog odnosa,
da naruči poslovnu klimu i atmosferu.
Osnovno pitanje koje se postavlja u analizi poslovne etike i odnosa ekonomije
i etike jeste: gde je granica koja odredjuje da li je nešto u poslovanju
moralno ili nije? Odrediti granicu poslovne etike predstavlja veliki izazov
za svakog rukovodioca i menadžera, ali i za sve zaposlene ljude. To je
pitanje lične odluke, vlastitog doživljaja situacije, potreba, interesa
i motiva, pitanje vlastitog moralnog integriteta, ali i pitanje kulturnog
nasledja, očekivanja i pritisaka koji dolaze iz preduzeća i okruženja.
Pregled literature
- Poslovna etika i vestine komuniciranja-Dr.Dragan Subotic
- Scribd-prirucnik iz etike (vise autora)
- Poslovna etika -Prof.Dr.Radovan Cokorino
- Wikipedija-Slobodna enciklopedija
- www.scribd.com/doc/2894664/Poslovna-etika
- Osnovni problemi poslovne etike u kompanijama-Dr.Branko Balj
- http://megatrender.blog.co.yu/blog/megatrender/megatrender-11/2007/09/08/poslovna-etika2
PROČITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|
|
|