|
EKONOMSKA ŠPIJUNAŽA – POSLOVNA I
INTERNET ŠPIJUNAŽA
U
vreme velike konkurencije i stalnih inovacija, posedovanje prave informacije
u pravo vreme osigurava kompaniji vodeći položaj na tržištu i stvara održivu
konkurentsku prednost. Otvara se i mogućnost stvaranja velike baze podataka
sa ciljem održavanja i povećavanja tržišnog učešća, kao i profita. Bitno
je u pravo vreme otkriti šta konkurenti rade i šta nameravaju raditi.
U tu svrhu pribegava se ekonomskoj
(industrijskoj) špijunaži. Ekonomska špijunaža iziskuje mnogo manje
troškove nego što je potrebno za ulaganje u sektor istraživanja i razvoja,
štedi na angažovanju specijalizovanih stručnih kadrova i smanjuje tehnološki
jaz u odnosu na konkurenciju.
Ako se uzme u obzir vremenski period datiranja špijunaže može se reći
da se javlja već sa prvim sukobom izmedju pojedinih država Starog veka.
Od samog početka korišćenja je kao sredstvo za vreme rata ili neposredne
ratne opasnosti za prikupljanje podataka o vojnoj moći, oružanim snagama,
sistemu odbrane, strateškim vojnim planovima i namerama, količini i vrsti
oružja kao i drugim podacima koji su značajni za vojnu snagu suprotne
strane.
Međutim, kako je postojao interes da se podaci o vojnoj moći čuvaju kao
tajna od drugih država javila se i potreba za krivičnim delom ŠPIJUNAŽE.
U početku je špijunaža imala vojni karakter ali u novije vreme špijunaža
sve više prerasta u sredstvo za prikupljanje podataka za ekonomsku moć
i unutrašnju i spoljnu politiku neke države.
Postoje visoko organizovane špijunaže koje obuhvataju odredjeni krug lica
koji se profesionalno bave tim poslom, to su posebne agenture i obaveštajne
službe.
Osobe koje se bave špijunažom nazivamo špijunima, a sredstva i načini
kojima oni dolaze do podataka su razni: praćenje, tajno motrenje kretanja,
rada ili neke druge aktivnosti posmatrane strane, dostavljanje podataka,
cinkarenje i slično.
Poslovna obavještajna aktivnost je deo celokupne poslovne aktivnosti koji
je došao do izražaja u 80-tim godinama 20-tog veka u japanskoj industriji.
Obuhvata aktivnosti kao što su podrška izgradnji poslovne strategije,
analizu rizika, analizu eksternog i internog okruženja vlastite kompanije,
kao i konkurencije, opšteg poslovnog, ekonomskog, tehnološkog i političkog
okruženja.
2. POJAMEKONOMSKE
ŠPIJUNAŽE
Ekonomska (industrijska) špijunaža predstavlja skup
dobro planiranih i veoma stručno izvedenih aktivnosti u cilju pribavljanja
poverljivih ekonomskih informacija, koje su od koristi za poslovne projekte
firme ili zaštitu ekonomskih interesa svoje države.
U suštini ekonomska ili industrijska špijunaža znači nelegalno prikupljanje
ekonomskih (industrijskih) podataka i informacija, koje konkurentske firme
čuvaju u tajnosti. U tu svrhu koriste se sredstva kao što su zapošljavanje
svojih ljudi u konkurentskim kompanijama, angažovanje specijalizovanih agencija,
korišćenje diplomatskih predstavnika u inostranim zemljama gde kompanija
ima poslovne interese itd. Krajnji cilj firme koja kreće u ekonomsku
špijunažu jeste doći do poslovne tajne.
Poslovna tajna se može definisati kao skup dokumenata i podataka čije saopštavanje
trećem licu može naneti štetu poslovnim interesima i poslovnom ugledu kompanije.
Poslovna tajna se određuje opštim aktima i određenim propisima preduzeća,
i sa sobom nosi krivičnu odgovornost u slučaju odavanja.
U praksi, najčešće se kao poslovne tajne sreću originalni proizvodni postupci,
nove tehnologije, sastojci specifičnih proizvoda, poslovni ugovori sa klijentima
i njihov sadržaj, sastav i kvalitet menadžmenta. Značajan vid poslovne tajne
je proizvodna tajna.
Proizvodna tajna podrazumeva svaku šemu, formulu, izum ili informaciju koja
se primenjuje u poslovanju i time stiče konkurentska prednost nad kompanijama
iz istih ili sličnih delatnosti koje ih ne znaju i ne primenjuju.
Svi zaposleni u kompaniji dužni su da čuvaju poslovnu tajnu za vreme radnog
odnosa u kompaniji i posle njegovog prestanka. Poslovna tajna se može otkriti
samo na opravdani zahtev ovlašćenih osoba i nadležnih organa i to mogu uraditi
osobe koje su ovlašćene opštim aktima preduzeća. 3.
EKONOMSKA ŠPIJUNAŽA KROZ ISTORIJU
Ekonomska špijunaža vodi poreklo iz vojne špijunaže.
Špijuniranje je zabeleženo još 1500 godine pre n.e. kada
je Mojsije odabrao 12 špijuna i poslao ih u drugu zemlju sa zadatkom
da razgledaju zemlju, narod da li je jak ili slab, koliko ih ima, da li
su dobri ili zli, kakvi su gradovi, kakvo je zemljiste i prirodna bogatstva.
Špijuniranje je postojalo i u vreme bliskoistočnog vladara
Hamurabija iz 18 veka pre n.e., koji je veliku pažnju posvećivao obaveštajnim
podacima u svrsi vođenja ratova.
Primer špijunaže se odnosi i na Odiseja
koji se prerušio u prosjaka i infiltrirao među Trojance kako bi uvideo
osobine protivnika, njihov raspored snaga i karakteristike grada.
Dolaskom Hitlera na vlast i stvaranjem nacističke Nemačke, počinje veliki
uspon ratne a samim tim i industrijske špijunaže. Primenjuje se načelo
“totalne špijunaže” koje glasi: Nema podatka koji nije
važan, nema mesta koje nije interesantno i za špijuna su sposobni svi
deca, odrasli, vojnici, seljaci, intelektualci.
Posle drugog svetskog rata dolazi do usavršavanja industrijske špijunaže.
U ilegalnom istraživanju konkurentskih aktivnosti na meti su visoke
tehnologije, industrija naoružanja, elektronika, informacione tehnologije,
farmaceutika, svemirski programi, automobilska industrija itd.
4. MOTIVI EKONOMSKE ŠPIJUNAŽE
Motiv sa kojim određena kompanija kreće u industrijsku špijunažu je doći
do bilo koje informacije (informacija je moć) koja će pomoći kompaniji da
ostvari zacrtane ciljeve. Cilj može biti osvajanje novog proizvoda ili imitacija,
razvoj nove tehnologije, povećanje tržišnog učešća, povećanje konkurentske
prednosti itd. Kompanije idu do te mere da smišljeno ulaze u bazu podataka
konkurentske kompanije sa ciljem da joj nanesu određenu štetu u poslovanju.
Mesta na kojima se mogu naći informacije interesantne ekonomskim špijunima
su sledeća:
- Formalni dokumenti (strategijski planovi, izveštaji,
specifikacije proizvoda i proizvodnih procesa, radni papiri, tehnička dokumentacija)
- Skice (Smatra se da je posle izrade formalnog
dokumenta skica nevažna i bezvredna. Međutim, informacije koje se nalaze
na skicama su od značaja i to ekonomski špijuni znaju)
- Nevažni komadići papira (računi, putne karte,
salvete i sl. naizgled deluju nevažno i bezazleno ali ipak mogu pomoći u
određivanju daljeg toka akcije konkurenata)
- Interna korespondencija (zapisnici sa sastanka,
odluke, rešenja, bilteni i sl. prepuni su detalja o poslovanju kompanije
i budućim namerama)
- Državne ustanove (Zavodi za statistiku, Zavodi
za patente, poslovna udruženja i drugo, sakupljaju od preduzeća razne informacije
koje mogu biti interesantne ekonomskim špijunima)
- Javni servisi (veliki izvori informacija su
dnevne i nedeljne novine, specijalizovani časopisi, Internet)
- Formalni sastanci (kompanije u određenim periodima
organizuju sastanke sa svojim zaposlenima, gde osim dnevnog reda ima i drugih
materijala koji mogu doći do konkurenata)
- Neformalni sastanci (zaposleni se sastaju posle
radnog vremena i raspravljaju o poslu u restoranu, kafiću, preko telefona
i sl.)
Kompanije se u današnjim uslovima tržišnog privređivanja i galopirajuće
konkurencije moraju suočiti sa rizikom, tj. moraju shvatiti opasnost od
ekonomske špijunaže da bi mogle preduzeti akcije za zaštitu svojih važnih
podataka od “slučajnih posetilaca”.
Informacija koja predstavlja interes pri sakupljanju i analizi podataka
u ekonomskoj špijunaži: a) Informacije komercijalne sadržine:
- podaci o konkurenciji, njihove slabe strane;
- podaci o dobavljačima;
- podaci o tržištu;
- uslovi finansijskog poslovanja;
- tehnološke tajne;
- mere koje preduzima konkurencija prema svojim protivnicima;
- podaci o potencijalnim partnerima, provera njihovog poštenja;
- informacija o mestu čuvanja tereta, vremenu i maršruti prevoza;
- otkrivanje osetljivih odnosa među saradnicima;
- otkrivanje lica pogodnih za vrbovanje putem otkupa, ucene ili na drugi
način;
- veze i mogućnosti rukovodstva;
- utvrdjivanje kruga stalnih posetilaca.
b) Informacije lične prirode:
- izvori prihoda;
- pravi odnosi prema ovim ili onim društvenim dogadjajima, prema vladajućim
strukturama;
- način ličnog života rukovodioca i članova njegove porodice;
- raspored i mesta susreta - poslovnih i ličnih;
- podaci o veličini finansijskog blagostanja;
- informacija o ljudskim slabostima;
- opasne sklonosti;
- štetna seksualna orijentacija;
- podaci o prijateljima, prijateljicama, mestima odmora, putanjama kretanja;
- informacije o mestima čuvanja dragocenosti;
- adresa prebivališta;
- bračna neverstva;
- problemi izmedju roditelja i dece.
5. OBLICI ŠPIJUNAŽE
Postoje osnovni i posebni oblici krivičnog dela špijunaže.
1. Osnovni oblici špijunaže
Ovaj oblik špijunaže sastoji se u saopštavanju, predaji ili činjenju
dostupnim stranoj državi, stranoj organizaciji ili licu koje im služi,
tajnih vojnih ili službenih podataka ili dokumenata.
- Glavna obeležja osnovnog oblika krivičnog dela špijunaže su: radnja
izvršenja, karakter podataka i elemenat inostranosti.
- Radnja izvršenja sastoji se u saopštavanju, predaji ili činjenju
dostupnih tajnih podataka ili dokumenata.
- Saopštenje je dostavljanje sadržaja tajnih podataka. Može biti učinjeno
usmeno, pismeno ili korišćenjem sredstava komunikacije.
Pod predajom se podrazumeva dostavljanje dokumenata sa poverljivim sadržajem
suprotnoj strani.
Najčešći način saopštavanja su mikrofilmovi, kompjuteri, sateliti, razni
oblici šifrovane predaje podataka.
Objekat radnje krivičnog dela špijunaže predstavljaju državni, vojni ili
službeni podaci ili dokumenti koji predstavljaju državnu, vojnu i službenu
tajnu.
Tajnama se smatraju oni podaci koji su zakonom ili opštim aktom nadležnog
organa donesenim na osnovu zakona proglašeni takvom tajnom, a otkrivanje
koje bi nastupilo imalo bi štetne posledice za nacionalnu bezbednost ili
nacionalni interes.
Da bi saopštavanje ili predaja podataka predstavljala krivično delo špijunaže
neophodno je da se oni predaju stranoj državi, stranoj organizaciji ili
licu koje im služi.
Stranom državom smatra se svaka strana zemlja bez obzira u kakvim diplomatskim
odnosima je sa našom zemljom.
Strana organizacija je svaka organizacija inostranog porekla, bez obzira
da li se nalazi u inostranstvu ili našoj zemlji.
Lica koja imaju službe (agenti) su lica koja deluju za interese odredjene
strane države ili organizacije.
2. Posebni oblici špijunaže
Posebni oblici obuhvataju:
1 .Stvaranje obaveštajne službe za stranu državu ili organizaciju;
2. Stupanje u stranu obaveštajnu službu;
3. Pribavljanje tajnih podataka ili dokumenata u nameri njihovog saopštavanja
ili predaji stranoj državi
1.Stvaranje obaveštajne službe
Stvaranje obaveštajne
službe u našoj zemlji i rukovođenje tom službom se sastoji u stvaranju
stranih agenata u našoj zemlji sa ciljem prikupljanja poverljivih podataka
za zainteresovane strane države ili organizacije.
Rukovođenje ovom službom obuhvata aktivnosti organizacionog karaktera,
koordinaciju aktivnosti službe, njeno povezivanje sa centrima van zemlje.
2.Stupanje u stranu vojnu službu
Stupanje u stranu
vojnu službu, prikupljanje podataka za nju ili pomaganje njenog rada
na drugi način, obuhvata dela koja se sastoje u obavljanju važnih poslova
za obaveštajnu službu.
Pomaganje obaveštajne službe podrazumeva npr. ustupanje prostorije, prikrivanje
špijuna i špijunskog materijala, održavanje veze medju članovima službe.
3.Pribavljane tajnih podataka ili dokumenata
Pribavljanje tajnih podataka ili dokumenata u nameri njihovog saopštavanja
obuhvata proces kada se poverljivi podaci ili dokumenti saopšte ili predaju
nepoželjnoj adresi.
Posledice se sastoje u ugrožavanju bezbednosti zemlje.
Izvršilac dela može biti svako lice.
Delo ne mora biti samo politički motivisano, može se raditi i o pobudama
iz koristoljuba.
Posebno je značajno osnivanje udruženja i nabavljanje sredstava za njegovo
vršenje te pružanje pomoći učiniocu krivičnog djela.
6. POSLOVNA
ŠPIJUNAŽA
Poslovna špijunaža kao nova ekonomska disciplina, iako negde zanemarena
a negde omražena, zauzima značajno mesto u odnosima među državama i vodećim
transnacionalnim kompanijama.
Poslovna špijunaža je u suštini proces pretvaranja podataka iz informacija
u znanje. Osnovni smisao poslovne špijunaže je da se stekne komparativna
prednost u odnosu na konkurenciju.
Informacija je oduvek bila važna za ostvarivanje uspeha u nekom poslu.
Danas je ona postala ključni element uspešnosti na svakom polju, pa i
u ekonomiji.
Idejni tvorac pojma poslovna špijunaža, Stevan Dedijer, smatra
dovođenje u vezu prikupljenih informacija i predviđanja izuzetno važnim,
a u današnje doba informacija i mogućnosti pristupa svim podacima važno
je i znati interpretirati prikupljene informacije. Zato firme, koje žele
biti konkurentne, prikupljene informacije obrađuju i analiziraju. Dedijer
kaže da je 1960. godine u svetu na poslovnu špijunažu otpadalo 25 odsto
ukupnih špijunskih operacija, a 60 odsto na vojno-obaveštajne delatnosti.
Već 1990. godine vojna špijunaža činila je 15 odsto, a poslovna 60 odsto
ukupnih obaveštajnih operacija.
Američki zakoni prave razliku između "industrijske
špijunaže" – između pojedinih kompanija - i "ekonomske špijunaže".
Da bi se špijunaža smatrala ekonomskom, u njoj mora postojati podrška
strane vlade. Nije dovoljno da neka strana kompanija pokuša krasti tajne
od neke američke kompanije, već iza tih napora mora stajati neka strana
vlada.
Timovi za poslovnu špijunažu podrazumevaju informatičku (i svaku drugu)
opremljenost (rast tržišta informacija zavisi i od ulaganja države u informatičku
tehnologiju).
U Srbiji se za razliku od drugih država u tranziciji, oticanje važnih
saznanja i informacija još uvek ne smatra velikom štetom. Nije tačno da
u privredi Srbije, bez obzira na evidentan tehnološki zaostatak, ne postoje
veoma interesantne informacije za naše konkurente, ali mi njihovom čuvanju
posvećujemo veoma malo pažnje. Čak i kada se dogodi slučaj poslovne špijunaže,
kod nas se to negira. Ide se dotle da se oticanje veoma važnih poslovnih
informacija i ne smatra nekom većom štetom. Jer, kako objašnjavaju to
nisu pare, opipljiv predmet ili neko materijalno dobro - mašina. Za razliku
od takvog našeg gotovo neodgovornog odnosa, svet kao i zemlje u našem
okruženju, tome pridaju veoma veliku pažnju, izdvajaju novac i obučavaju
ljude. Isto tako, informacije o ljudima, njihovim znanjima i potencijalima
jesu imovina vredna zlata.
Kod nas je, još uvek, gotovo normalna stvar da neko od vrhunskih stručnjaka
ili menadžera pređe iz jedne u drugu, konkurentsku firmu, domaću ili čak
stranu i da nastavi da se bavi poslom kojim se i pre bavio, kao da se
ništa nije dogodilo. U mnogim razvijenim državama takvom "prebegu"
bi bar dve godine bilo zabranjeno da obavlja slične poslove, da bi se
na taj način sačuvala njegova važna saznanja o preduzeću iz koga je otišao.
Srbija, izlazeći polako iz ekonomske krize, postaje veoma interesantno
područje za razne poslovne opservacije, pa je poslovna špijunaža intenzivna
(stranci nas bolje poznaju nego mi sami sebe), imaju sve potrebne informacije
o našim preduzećima i kreiraju strategiju i politiku nametanja uslova,
dovodeći sebe i svoje gazde u dobru startnu poziciju kod kupovine preduzeća
uz veoma povoljne uslove, jer plaćaju samo od 10 do 20 odsto njihove prave
vrednosti.
Kod nas, osim loše klime i ukupne atmosfere privrednog kriminala, ne postoje
stručnjaci, koji bi mu se suprotstavili delujući najpre preventivno, a
potom i operativno. Čak se interna kontrola i interna revizija (u okviru
same firme) u našim bankama i javnim preduzećima tek pojavljuju, ali još
sa slabim rezultatima.
U pojedinim industrijski razvijenim državama već se pristupilo organizovanom
obučavanju kadra za veoma složene i riskantne funkcije ekonomskog diplomate.
Među prvima su to uradili Japanci i Francuzi, koji su prvi u svetu 1997.
godine osnovali Školu za ekonomsko ratovanje, tzv. grupe ESLSCA, dok Japanci
svoju elitu za ekonomsku diplomatiju obučavaju u okviru "Macušita
škole za biznis i menadžment" još od sredine osamdesetih godina.im
rezultatima.
Za ostvarenje jedinstvenog nacionalnog cilja - osvajanje svetskog tržišta,
Japanci su mobilisali sve snage politike, ekonomije i društva. Težište
i glavne sektore čine MITI, u okviru kojih je grupisano nekoliko ministarstava:
međunarodne trgovine, industrije, finansija, spoljnih poslova i ono što
na Zapadu spada pod ministarstvo unutrašnjih poslova.
U MITI spadaju i državne i paradržavne agencije kao "Jetro"
(japanska spoljnotrgovinska organizacija), trgovinska društva nazvana
"Šogo Soša" u koje ulaze velike kompanije, poput "Micubišija".
Tome treba pridodati još desetak grupacija kompanija, asocijacija, federacija
poslodavaca, sindikata. Nisu izostavljene ni državne obaveštajne službe,
kao ni političari. Između svih njih razvile su se višestruke direktne
veze s osnovnim ciljem stalnog ekonomskog razvoja, da bi Japan postao
svetska trgovinska, industrijska i tehnološka sila.
Francuska takođe ima sličan koncept po stepenu brige države za uspešnost
nacionalne ekonomije, državne i privatne podjednako. U domenu odbrane
od ekonomske i poslovne špijunaže od strane konkurencije, Francuzi preporučuju
veliku autonomiju kompanija u odlučivanju o upravljanju ekonomskim odlukama
na tom planu.
Sama država ne utiče na kompanije u nastojanju da ostvare maksimalni profit,
ali im savetuje stvaranje zajedničkih mreža informisanja kako bi saznali
menadžerske odluke konkurencije i uspešno sačuvali delove tržišta, a istovremeno
osvojili nova i tako zaštitili ekonomsku osnovu svojih preduzeća. To je
bio osnovni cilj osnivanja Škole za ekonomsko ratovanje, gde su predavači
za ekonomsko-obaveštajni rad iskusni generali francuske civilne i vojne
obaveštajne službe.
7. INTERNET ŠPIJUNAŽA
Svi podaci koji se prenose putem neke mreže, bilo da je to e-mail poruka,
telefonski razgovor ili faks, podložni su prisluškivanju.
Zapadne zemlje, predvođene Amerikom, izgradile su čitav sistem za špijuniranje
država Istočnog bloka i Pacifika. Jedan od tih špijunskih sistema, nazvan
ECHELON, nastao je kao posledica zajedničkog napora saveznika tokom Drugog
svetskog rata da se dešifruju neprijateljske poruke. Iako je u početku
imao vojni karakter, ECHELON se vrlo brzo preorijentisao na civilnu špijunažu
vlada, organizacija, kompanija, partija itd. Osnivači i učesnici u njegovom
razvoju su Amerika, Velika Britanija, Kanada, Novi Zeland i Australija.
U svakoj od ovih država postoji centar („agencija”) za prikupljanje
podataka iz „stanica” koje čine grupe superkompjutera (zvanih
ECHELON Dictionaries) opremljenih ogromnim rečnicima.
Sistem dobija ogromnu masu podataka preko čitavog lanca uređaja za „snimanje”
pri čemu svaki uređaj kontroliše prenos putem satelita, radio-komunikacija
ili kablova. ECHELON superkompjuteri analiziraju „plen” i
tragaju za ključnim rečima (imena, nazivi firmi, gradovi...), bez obzira
ko je pošiljalac ili primalac poruke. Svaki kompjuter ima listu ključnih
reči svoje „agencije” (to jest države na čijoj se teritoriji
nalazi) ali i listu reči ostalih „agencija”. Ako naiđe na
reč neke druge „agencije”, kompjuter automatski šalje uhvaćenu
poruku kompjuteru odgovarajuće „agencije” i nastavlja analizu,
čuvajuci samo poruke koje se odnose na „agenciju” kojoj pripada.
Tajne službe ovih pet država redovno dodaju nove ključne reči.
Prvu komponentu ECHELON sistema čine stanice za analizu komunikacija prenetih
satelitom Intelsat. Ovaj satelit koriste skoro sve veće svetske telefonske
kompanije. Čitava mreža Intelsat satelita postavljena je iznad ekvatora
i obezbeđuje istovremenu upotrebu desetine hiljada telefonskih, e-mail
i faks komunikacionih kanala. Dve stanice za „prisluškivanje”
Intelsata su u Americi i po jedna u Velikoj Britaniji, Australiji i Novom
Zelandu.
Drugu komponentu sistema čine stanice za analizu komunikacija koje prenose
drugi (ne Intelsat) sateliti, između kojih su naravno i ruski. Stanice
su u Velikoj Britaniji, Australiji, Kanadi (zaduženi za Latinsku Ameriku),
Nemačkoj i Japanu.
Konačnu komponentu sistema ECHELON čine stanice za analizu „zemaljskih”
komunikacija koje se prenose putem podmorskih kablova i mikrotalasnom
(linkovskom) mrežom.
Postoje neki predlozi kojim bi Evropa mogla da se brani od špijuniranja
od strane Amerike, a to su:
1. Neophodno je uspostaviti demokratske procedure kontrole celokupne
tehnologije za elektronsku špijunažu. Potrebno je definisati način obeštećenja
oštećenih organizacija, kompanija ili privatnih lica u slučaju zloupotrebe
te tehnologije. Procedure kontrole moraju precizno definisati ciljeve
špijuniranja, razloge zašto su oni odabrani i način razmene i analize
prikupljenih informacija. Ove procedure moraju biti javno dokumentovane
i obrazložene.
2. Sva buduća tehnologija korišćena u špijunske svrhe biće podložna istim
procedurama kontrole kao već postojeća.
3. Evropski Parlament bi trebalo da odbije predlog SAD da sve privatne
poruke koje se prenose Internetom budu na uvidu američkim
špijunskim agencijama (US Intelligence Agencies). Parlament bi trebalo
da dobro prouči nove metode šifrovanja podataka, kontrole procedura za
šifrovanje i moguće eventualne posledice. U svakom slučaju, potrebno je
zaštititi evropske državljane i kompanije od neovlašćenog špijuniranja
agencija koje sarađuju sa konkurentskim multinacionalnim kompanijama.
4. Parlament će zahtevati detaljan izveštaj o posledicama špijuniranja
evropskih telekomunikacija od strane NSA (National Security Agency),
posebno u odnosu na ustavnu zaštitu privatnosti svih lica i na političku,
kulturnu i ekonomsku autonomiju evropskih država.
ZAKLJUČAK
Moderna ekonomija zasnovana je na principima slobodnog preduzetništva,
liberalizma i podrazumeva da se najbolji mogući efekti za tržišne igrače,
kupce i društvo u celini može ostvariti kroz konkurenciju. Međutim težnja
svakog tržišnog učesnika je da postane monopolista, odnosno ako nije monopolista
onda bar da ima odnos ostvarenih efekata naspram ostvarenih troškova maksimalan.
Naglasak osim na efektivnosti je i na efikasnosti.
Mnoge kompanije moraju imati formulisane elemente ili celu poslovnu strategiju.
To podrazumeva da je njihovo preduzetništvo našlo svoje mesto u realnosti
tržišta. Elementi strategije su proizvod, cena, mesto, kanali distribucije,
promocija. Koncept biznisa podrazumeva izgradnju ovakvih dvosmernih lanaca
vrednosti kroz dugoročne odnose između kompanije, kupaca, dobavljača,
lokalne zajednice. U savremenim uslovima poslovanje podrazumeva velike
troškove u izgradnji relacija sa kupcima, izgradnji marke proizvoda, kao
i reklamne i promocione troškove. Za realizaciju ovakve strategije poslovanja
zahteva se veliki napor u planiranju i veliki pritisak u prodaji, kao
i povlačenje proizvoda i pre nego što proizvodi postanu zastareli kako
bi se održala prednost u odnosu na konkurente.
Mogućnost da se sa sve većom verovatnoćom predvide ekonomski trendovi
kao i potezi konkurencije bivaju sve više limitirani. Neke zemlje kao
što je japan institucionalizirali su poslovni informacioni sistem kao
svojevrsnu legalnu industrijsku špijunažu u telu kao što je Ministarstvo
spoljne trgovine.
Ekonomske informacije su uvijek bile deo vojnih i političkih obaveštajnih
aktivnosti i podaci kao što su količina proizvedenih, izvezenih dobara,
resursi, uvoz i tehnološka razvijenost neke zemlje su klasični obaveštajni
podaci. Postoji strah od klasične industrijske špijunaže koja prevazilazi
okvire ekonomskog informacionog sistema jer je pre svega je fokusiran
na ključne trehnološke odrednice koje znače prednosti uštede godina istraživanja
i mnogo novca.
LITERATURA
- Petković Todor, „Poslovna špijunaža i ekonomsko ratovanje“,
Beograd, 2006.godina
- Petrović Z., „Ekonomska špijunaža“, Beograd, 2005. godina
- Internet
PROČITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|
|
|