Metodologija ciklusa životnog veka sistema
Metodologija o projektiranju i gradnji informacionog sistema je nauka
o razvoju informacionog sistema tj. to je nauka u motodama i njihovoj
primjeni.
Pod metodikom za projektiranje, izgradnju i održavanje podrazumjeva se
sveukupnost načela, pravila, metoda i tehnika koje se koriste u postizanju
cilja projektiranja, izgradnje i odražavanja informacionog sistema.
Metoda je definisani postupak djelovanja za postizanje određenog cilja
ne nekom praktičnom ili teorijskom području. Metoda je način istraživanja
ili praktičnog postupanja i djelovanja kako bi se došlo do određenog rezultata.
Primjenom procesa modeliranja zasnovanog na nekoj metodi kao rezultat
dobiva se model.Model je pojednostavljena reprezentacija o relevantnim
svojstvima sistema.Modeliranje je proces razvoja modela.
U raznim fazama životnog ciklusa informacionog sistema primjenjuju se
razne metode. Metode oblikovanja softvera razvijaju se od 1960.godine.
Oblikovanje softvera je proces rješavanja problema u kojem analitičar
(projektant) primjenjuje tehnike i načela radi izrade konceptualnog (logičkog)
modela. Ovaj model definiše i opisuje rješenje problema opaženog u stvarnosti
. Proces oblikovanja ima slijedeće karakteristike :
- Nije dobro strukturiran
- Skup rješenja nije ograničen
- Model ne može uvijek tačno prezentirati problem …
Inžinjerska zajednica je tokom godina utvrdila da svi proizvodi imaju
život konačnog trajanja. Ovj život počinje sa početnom zamisli i prolazi
kroz faze specifikacije, oblikovanja, implementacije, održavanja i zastarjevanja.
Za softversko inžinjerstvo životni ciklus podrazumjeva niz zadaća na koje
mogu biti primjenjene inžinjerijske metode. Sve ove zadaće zajedno integriraju
se u metodiku životnog ciklusa softvera.
1. ŽIVOTNI VEK SISTEMA
Najstarija metodologija za izgradnju informacionog sistema naziva se tradicionalni
životni vijek sistema. Ova metoda je i pored toga što je najstarija, još
uvijek jedna od najdominantnijih metoda za izgradnju velikih i srednjih
centralizovanih sistema.
Izgradnja sistema zasnovanog na ovoj metodologiji mora se odvijati postepeno
– nivo po nivo pri čemu svaki nivo predstavlja određene aktivnosti koje
moraju biti završene prije nego što slijedeći nivo može otpočeti
Boehm (1976.) je popularizirao “Waterfall ”model životnog
ciklusa softvera. Osnovna vrijednost ove metodike je u tome što je oblikovanje
prepoznato kao posebna i kritična faza u razvoju softvera, jer posljedice
prijevremenog kodiranja bez odgovarajuće analize i dizajna mogu biti izuzetno
negativne.
Ciklus životnog veka sistema ima šest faza :
- Faza planiranja
Faza planiranja životnog veka informacionog sistema sastoji se iz više
koraka :
- Prepoznavanje problema ,
- Definisanje problema,
- Postavljanje sistemskih objekata ,
- Identifikaciju sistemskih ograničenja ,
- Izradu studije/analize izvodljivosti
- Pripremu sistemske analize
- Približavanje/udaljavanje od analize projekta
- Ugrađivanje kontrolnih mehanizama
U okviru analize izvodljivosti, razlikujemo 6 dimenzija izvodljivosti
: tehničku, povratnu ekonomsku, povratnu neekonomsku, legalnu i etičku,
operacionu i planiranu / raspoređenu.
- Faza analize sistema
Aktivnosti ovog nivoa usmjerene su na opis i analizu problema postojećeg
sistema, isticanje ciljeva rješenja, opisivanje potencijalnih rješenja
i procjenu različitih mogućih rješenja. Greške u sistemu kao i izvodljivost
svake alternative se testiraju, a sve informacije prikupljene izučavanjem
postojećeg sistema se koriste za izučavanje informacione strukture. Struktura
mora biti razrađena do detalja. Sistemsko rješenje mora odrediti ko treba
koje informacije, gdje, kada, kako …
Najteži dio prilikom izgradnje sistema jeste ispravno utvrđivanje zahtjeva
koji se trebaju ispuniti jer u protivnom, ako je sistem izgrađen na pogrešnoj
grupi zahtjeva, on neće ni funkcionisati.
Dakle, ova faza podrazumjeva analizu sistemske studije/analize i organizavanje
projektnog tima, te se kao takva sa stoji iz više koraka :
- Faza dizajna
Nivo dizajna započinje kada su prikupljeni svi zahtjevi koje treba ispuniti
tj. kada su prikupljene sve logičke dizajn specifikacije. Metodologija
životnog veka sistema veoma veliku pažnju pridaje isticanju detalja i
papirologiji , pa se u ovoj fazi koriste mnogobrojni dizajnerski i dokumentacijski
alati kao što su :
• Data flow diagram (ploveći dijagram podtaka
)
Dijagrami toka podataka su korisni za prikazivanje tj. dokumenetovanje
logičkog dizajna informacionog sistema. Oni pokazuju kako podaci teku
u, iz i unutar informacionog sistema, te pokazuju različite procese koji
transformiraju ove podatke. Dijagrami toka podataka dijele sistem na upravljačke
nivoe (levele) koji mogu biti vizualizirani prvo u vrlo općenitom(generalnom)
ili apstraktnom nivou, a onda postepeno , sve više detaljiziran.
Simboli baznog dijagrama toka podataka su prikazana na slijedećoj slici
:
1. Strelica pokazuje smjer toka podataka.
2. Zaobljena kutija - pokazuje proces koji tranformiše podatke .
3. Otvoreni pravougaonik simbolizira skladište podataka.
4. Pravougaonik ili kvadrat je simbol za vanjsko okuženje,
• Data dictionary (riječnik podataka)
Riječnik podataka sadrži informacije o svakom elementu određenog podatka,
kao što su ime, značenje, veličina (broj), format i procesi u kojima su
ovi podaci korišteni .
• Sistem lowchart
U ovom nivou se svi dokumenti moraju detaljno pregledati i odobriti prije
nego se otpočne sa fizičkim dizajnom i programiranjem . Sama faza dizajna
sastoji se iz više korakaka :
- Faza implementacije
Ova faza, kao faza ciklusa životnog veka sistema, sastoji se iz niza aktivnosti
:
- Plan implementacije
- Objava plana implementacije
- Raspoloživost hardverskih resursa
- Raspoloživost softverskih resursa
- Priprema baze podataka
- Priprema fizičkih prednosti / rasporeda
- Edukacija sudionika i korisnika
- Priprema “reza” - cutover-a
Cutover predstavlja proces zaustavljanja korištenja storog sistema i početak
korištenja novog sistema.
- Približavanje/udalajavanje cutover-a novom sistemu
- Prelazak na novi sistem – u okviru prelaska na novi sistem razlikujemo
4 bazična prelaza :
(a) Pilot prelazak,
(b) Izravni neposredni prelazak ,
(c) Fazni prelazak
(d) Paralelni prelazak
- Faza korištenja / upotrebe
Životni vijek sistema uključuje još i nivo za korištenje i ocjenjivanje
sistema nakon što se on instalira. Ovo formalno ocjenjivanje se naziva
postimplementacijska revizija . Rezultati revizije mogu zahtijevati promjene
u hardveru, softveru, procedurama ili dokumentaciji radi usklađivanja
sistema. Promjene u sistemu nakon njegovog stavljanja u funkciju se nazivaju
održavanje sistema.
Kada broj održavanja postane prekomjeran smatra se da je sistem došao
do kraja svog korisnog životnog veka, te se šalje zahtjev za potpuno novim
sistemom.
I ova faza se sestoji iz više koraka / aktivnosti :
- Korištenje sistema
- Auditovanje sistema
- Održavanje sistema – treba se obaviti iz 3 razloga, a to su :
(a) Korekcije greški ,
(b) Tekućeg održavanja sistema ,
(c) Usavršavanja sistema
- Priprema prijedloga reinžinjeringa
- Približavanje / udalajavanje reinžinjeringa sistemau
Tradicionalni životni vijek je veoma ukočen i skup način za razvoj sistemskog
rješenja. Najvažnije alternative za tradicionalni životni vijek su prototipizacija,
korištenje programskih paketa, razvoj četvrtom generacijom i outsourcing.
PROTOTIPIZACIJA
Prototip je preliminarni model rješenja sistema ( ili
dijela sistema ). Prototip se konstruiše brzo i jeftino korištenjem PC
programa ili programskih alata IV generacije.
Krajnji korisnici koriste prototip ( eksperimantalni model ) da vide kako
on zadovoljava njihove potrebe. Ako uoče neke nove zahtjeve koje u prvom
momentu nisu predvidjeli, prototip se može modifikovati. Tako modifikovan,
prototip se ponovo vraća krajnjim korisnicima te prema potrebi opet prilagođava
dok u potpunosti ne odgovara potrebama korisnika .
Razlikujemo 2 tipa prototipa :
1. Razvoj prototipa Tipa I obuhvata 4 koraka :
- Identifikacija potreba korisnika
- Razvoj prototipa : vrše ga analitičari i drugi informacioni specijalisti
- Određivanje prihvatljivosti prototipa
- Korištenje prototipa
2. Razvoj prototipa Tipa I obuhvata 4 koraka :
- Identifikacija potreba korisnika
- Razvoj prototipa : vrše ga analitičari i drugi informacioni specijalisti
- Određivanje prihvatljivosti prototipa
- Kodiranja operacionog sistema
- Test operacionog sistema
- Određivanje prihvatljivosti operacionog sistema
- Korištenje operacionog sistema
Prototip Tipa I
U svom neprekidnom nastojanju da izrade programske aplikacije sa većom
brzinom, kompanije su počele primjenjivati koncept brze izrade aplikacija
( Rapid application development – RAD ). Koncept brze izrade aplikacija
zamjenjuje tradicionalni metod progradmiranja poznatog kao metod vodopada.
Metod vodopada zahtijeva konzervativni pristup u kojem programeri moraju
upotpuniti svaku fazu izrade prije nego prijeđu na slijedeću. Nasuprot
tome, RAD dozvoljava izrađivačima da vrše kodiranje u hodu kompletirajući
svoje poslove bez razmišljanja o svakom detalju aplikacije. Zasupnici
RAD-a priključuju se teoriji koja kaže da je izbacivanje funkcionalnog
što je moguće brže najbolji odgovor zato što se kasnije uvijek može izvršiti
nadogradnja programa ako se za to ukaže potreba. Oni takođe vjeruju da
će korisnici, ukoliko brže vide rezultat, lakše prihvatiti aplikaciju
koju očekuju.
Faze životnog ciklusa razvoja IS-a prema metodici CASE
* Method
CASE* Method je metodika koja je standardizirana od korporacije ORACLE
i u skladu sa njihovim CASE alatima.
Faze životnog ciklusa razvoja IS-a prikazane su na slici :
ZAKLJUČAK
Nedoavno se pažnja zajednice softverskog inžinjerstva pomjerila prema
O-O tehnologiji. Isto tako, manjkavosti u oblikovanju i razvoju softvera
pokušavaju se riješiti razvojem CASE alata ( Computer Aided Software Engineering
), jezika IV generacije i posebnih jezika oblikovanja. Sada, kada se troškovi
informacijskih sistema pomjeraju od hardvera na ljude, poduzimaju se značajni
napori za zamjenu ili bar pojačanje paradigme tradicionalnog životnog
ciklusa, pod kojim su većina informacionih sistema razvijani.
Razmišljanja se kreću u smjeru da ovaj široko primjenjivani model razvoja
ne odgovara sadašnjem trenutku nastajanja novih klasa softvera, posebno
predmetno orijentiranih softvera.
Ukoliko ove inicijative uspiju, zajednica informatičkog inžinjerstva će
se suočiti sa značajnim promjenama u pristupu oblikovanja softvera.
PROČITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|
preuzmi
seminarski rad u wordu » » »
Besplatni Seminarski
Radovi
SEMINARSKI RAD
|