|
Istorija Srbije u srednjem veku
Varvarski
upadi u Istočno Rimsko Carstvo (Vizantiju) trajali su tokom celog
5. veka. Nauka još nije pouzdano utvrdila kojem su narodu pripadali ti
varvari. Stari izvori pominju Skite, Bugare, Gote. Početkom 6. veka za
vreme vladavine Ustina I (518-527) prvi put se spominje napad Slovena,
odnosno Anta, koji su živeli u stepama severno od ušća Dunava. Vizantijski
car Justinijan u prvo vreme svoje vladavine (527-565) uspešno je ratovao
protiv Anta i Sklavina na levoj obali Dunava gde se još držao, bar na
određenim tačkama, stari rimski limes. Kao vizantijski plaćenici Anti
su čak ratovali i protiv Gota u Italiji. Polovinom 6. veka Sklavini su
žestoko pljačkali Vizantiju i u tim pohodima doprli su do samog Carigrada
i Dalmacije. U isto vreme pojavljuju se i Avari kao novi neprijatelji
Vizantije. Avarsko-vizantijski petnaestogodišnji rat vodio se oko Singidunuma
i Viminacijuma. U drugoj polovini 6. veka zajednički avarsko-sklavinski
odredi pljačkali su po Trakiji, Makedoniji i ugrožavali Solun. Početkom
7. veka vizantijski izvori beleže da je narod Slovena, koji se sastojao
od Draguvita, Sagudata, Velegezita, Vajunita i Verzita opustošio Tesaliju,
Heladu, Ahaju, Epir, pa čak prešao i u Aziju. Ovi Sloveni su poraženi
pod Solunom, ali su ostali da žive na ovoj teritoriji.
U vreme cara Iraklija (610-641) u okolinu Soluna doselili su se i Srbi
(kako je zabeležio car K. Porfirogenit) i po njima se oblast i nazvala
Servija. Avarsko-slovenski napad na Carigrad 626. godine bio je koban
po Avare, jer posle toga izčezavaju sa istorijske pozornice, a slovenska
plemena naseljavaju se i učvršćuju u unutrašnjosti Vizantije. Terene koje
su Sloveni pritisli vizantijski izvori nazivaju "Sklavinije".
Ovo su, po svoj prilici, počeci slovenskih kneževina.
Dolazak Bugara na Balkansko poluostrvo imao je trajne istorijske posledice
na život Vizantije i Srba. Preci Bugara, koji se u nauci zovu Protobugari,
nomadi i konjanici, prešli su Dunav 680. godine i na teritoriji između
Dunava i planine Balkana nametnuli se kao gospodari slovenskom stanovništvu
koje je živelo u osam plemenskih oblasti. Stapanje slovenskog i protobugarskog
življa teklo je brzo, i čini se bez osobitih prepreka. Njihova država
već u drugoj polovini 8. veka ustremila se na jug, težeći da se proširi
na slovensko stanovništvo, koje je živelo u Trakiji. Poluvekovni bugarsko-vizantijski
rat, vođen sa promenljivom srećom, ustalio je granicu između ove dve države.
Posle toga bugarska ekspanzija usmerava se na zapad i početkom 9. veka
Bugari dolaze u dodir sa Srbima.
O najranijem životu i državi Srba u centralnim oblastima Balkanskog poluostrva
veoma malo se zna. Po pisanju cara K. Porfirogenita, vladarski sin koji
je doveo Srbe umro je pre dolaska Bugara (tj. pre 680. godine). Posle
njega vladali su njegov sin, unuk, pa redom arhonti (kneževi) od istog
roda. Tome rodu ili familiji pripadali su i najraniji poznati srpski kneževi:
Višeslav, Radoslav, Prisogoj i Vlastimir. Prema istom izvoru Bugari i
Srbi su živeli mirno, pokoravajući se carevima Vizantije, sve dok bugarski
kan Presijam nije napao srpskog kneza Vlastimira. Rat je trajao tri godine,
verovatno između 836. i 852. godine i u njemu je bugarski kan izgubio
"većinu svoje vojske". To govori o jačini Vlastimirove države
za koju se zna da je obuhvatala i delove današnje Hercegovine.
Vlastimira su nasledili sinovi: Mutimir, Strojimir i Gojnik. I oni su
imali da izdrže bugarski napad. Bugarsku vojsku je, po svoj prilici, predvodio
Vladimir, sin kana Borisa, ali neuspešno. I on i dvanaest bugarskih velmoža
(boljara) pali su u srpsko zarobljeništvo. Srpski vladar ih je oslobidio
i posle toga je zavladao mir. Knez Mutimir vladao je do 891/892. godine.
To je doba kada je Vizantija bila još jaka i kada je držala celu istočnu
jadransku obalu. Vlast vizantijskog cara i dalje su priznavali slovenski
kneževi, a to se dokazuje time što su oni, kao vizantijski vojnici, ratovali
u južnoj Italiji.
Krajem 9. veka Srbi su primili hrišćanstvo. Kao argumenat za to u nauci
se uzima pojava prvih hrišćanskih svetačkih imena kod Srba. Zna se da
su Vlastimirovi unuci dobili imena: Stefan (Mutimirov sin) i Petar (Gojnikov
sin). Pretpostavlja se da su oni rođeni između 870. i 874. godine. Prva
faza hristanizacije Srba veoma je malo poznata. Po svoj prilici prvi misionari
bili su Metodijevi učenici i sveštenici arhiepiskopije iz Splita, koji
su upotrebljavali latinski jezik. Izgleda da je hrišćanstvo najpre primio
gornji sloj srpskog društva, a da je većina stanovništva dugo zadržala
svoju staru slovensku pagansku religiju. Pretpostavlja se da su nastanak
i praznovanje porodičnog praznika "slave" - kod Srba, u stvari
izmenjeni oblici starog poštovanja predaka (kult predaka). Verovatno je
to izmirenje paganskog verovanja i nove hrišćanske religije sasvim prihvaćeno
tek za vreme sv. Save i ono se odnosilo na vernike autokefalne Srpske
arhiepiskopije osnovane 1219. godine.
Dvestagodišnja istorija srpske države (od kraja 9. veka do kraja 11. veka)
obeležena je borbom za vlast Mutimirovih sinova (Pribislava, Brana, Stefana),
sinovaca Petra (Gojnikovog sina), Klonimira (Strojimirovog sina) i unuka
Pavla (Branovog sina). Zaharija (Pribislovljevog sina) i Časlava (Klanimirovog
sina). U tim borbama redovno su se mešale Bugarska i Vizantija. Učvršćivanje,
širenje i jačanje srpske države polovinom 10. veka bilo je delo Časlava,
štićenika vizantijskog cara K. Porfirogenita. Zapadna granica Časlavljeve
države bila je na Plivi, Livnu i Imoti, a severna na Savi. Ne može se
pouzdano utvrditi da li se istočna granica nalazila na Zapadnoj Moravi.
Časlav je poginuo u borbi protiv Mađara na severu svoje države oko 950.
godine. On je bio poslednji poznati član najstarije srpske dinastije.
Početkom 11. veka, posle propasti Samuilove države, srpske države Raška,
Zahumlje i Duklja bile su vazali Vizantije. Takvo stanje potrajalo je
kroz ceo 11. vek, iako je raški župan Vukan ratovao protiv vizantijskog
cara Aleksija I Komnina. Njegovi naslednici pokušavali su da se osamostale
u vreme vizantijsko-ugarskog rata (1127-1129) i kasnije, ali nisu uspeli.
Veliki rat protiv cara Manojla I Komnina vodio je srpski župan Uroš II,
Vukanov unuk. Vizantijski car je posle žestoke bitke na Tari (1150. godine)
nametnuo srpskom županu "dvostruko veći jaram pokornosti nego pre",
beleži vizantijski hroničar. Urošev naslednik, njegov brat Desa, takođe
je pokušavao da se oslobodi vazalskih obaveza prema Vizantiji. U tom cilju
nastojao je da obezbedi i pomoć ugarskog i nemačkog vladara, ali ga je
upravo to koštalo vladarskog trona. Vizantinci su ga zarobili i odveli
u Carigrad, no on je kasnije, nekako uspeo da se vrati u zemlju. Postoji
podatak da je umro u Trebinju i da je sahranjen u manastiru Sv. Petra
u Polju.
Posle Dese, a povodom vizantijsko-ugarskog rata kod Zemuna 1165. godine
prvi put se spominje ime Stefana Nemanje. On je po svoj prilici bio u
srodstvu sa raškim županima. Rodio se u Ribnici (Zeta), gde su mu roditelji
izbegli. Nemanju su krstili najpre latinski, a po odlasku u Ras, u crkvi
Sv. Petra i Pavla pravoslavni sveštenici.
U vreme kada je Tihomir, Nemanjin najstariji brat bio raški veliki župan,
Nemanja je bio oblasni gospodar. Upravljao je Toplicom, Ibrom, Rasinom
i Rekom. Posle susreta sa vizantijskim carem Manojlom I Komninom, Nemanja
je dobio na dar u Dubočicu (oblast oko Leskovca).
Po već ustaljenom običaju braća (kao oblasni gospodari) se nisu slagala.
Nemanjine namere su bile da postane veliki župan. Zna se da je to zaista
i postao 1166. godine.
Da bi to postigao morao je da porazi Tihomirovu vojsku. Sa velikožupanskog
mesta Nemanja je, kao i njegovi prethodnici, gledao kako da se oslobodi
vizantijske potčinjenosti. Učinilo mu se da vizantijsko-mletački rat 1171-1172.
godine pruža za to pogodnu priliku. Međutim, rat je srećno okončan po
Vizantiju, što je omogućilo caru Manojlu I da izvrši pohod na Srbiju.
Nemanja je izbegao rat, pregovarao je sa carem, odveden je u Carigrad,
ali se vratio kao vizantijski vazal i ostao je lojalan caru Manojlu do
njegove smrti 1180. godine.
Posle smrti cara Manojla I Vizantija je zapala u unutrašnje neprilike
što su iskoristili njeni severni susedi, pa i Nemanja. Od 1183. godine
Nemanja počinje širenje svoje države. Prvo je osvojio Duklju sa primorskim
gradovima: Danj, Sarda, Drivast, Skadar, Svač, Ulcinj, Bar i Kotor. Godine
1184-1185. Nemanjina braća Miroslav i Stracimir pokušali su da osvoje
i Dubrovnik. Sukob je završen potpisivanjem mirovnog ugovora kojim su
regulisana pitanja teritorija i trgovine.
Dalje širenje svoje države Nemanja je usmerio na jug. Do 1190. godine
osvojio je Metohiju (Patkovo, Hvosno, Podrimlje, Kostrc, Draškovina) s
prizrenskom oblašću, zatim Kosovo (Lab, Lipljan, Sitnica), Skoplje i teritoriju
na gornjem toku Vardara (Gornji i Donji Polog). Na istoku Nemanja je pripojio
svojoj državi zemlje oko Đunisa (Zagrlata), Niš, Dubočicu, Vranje i Moravu
(Binačka Morava). Pod njegovu kontrolu došla je i teritorija između Zapadne
i Velike Morave (Levač, Belica, Lepenica). Nemanjina država izlazila je
na Jadransko more od današnjeg Omiša, na severu do Lješa, na jugu. Nemanjin
biograf, njegov sin Stefan Prvovenčani navodi da je Nemanja osvojio i
vizantijske gradove Pernik, Zemln (Zemen), Velbužd (Ćustendil), Žitomisk
i Stob. Vizantijski car Isak II Anđeo je pokušao da povrati otete zemlje,
ali i pored pobede nije uspeo, Nemanja je, svakako zahvaljujući jačini
svoje države, uspeo da se osamostali i da sina Stefana oženi vizantijskom
princezom što mu je znatno podiglo ugled. Svoju vladavinu završio je dobrovoljnim
povlačenjem s vladarskog trona u korist sina Stefana. On se zamonašio
i uzeo je monaško ime Simeon.
U momentu Stefanovog konačnog ustoličenja
na čelu srpske države, počelo je jedno novo razdoblje ne samo u srpskoj
istoriji, nego i u istoriji čitavog Balkanskog poluostrva. Rušenje Vizantijskog
carstva pod naletima krstaša (četvrti krstaški rat) i nastanak više novih
država na tlu stare imperije promenio je odnos snaga na jugoistoku Evrope.
Ceo Balkan podelio se na dva sveta. Sjedne strane stajale su one države
koje su pripadale vizantijskom duhu (Srbija, Bugarska i dr.). S druge
strane nalazile su se nove države latinskih krstaša ili male grčke države.
Otuda je i proistekla prozapadna politika Stefanova. Najvažniji korak
u ovom svom opredeljenju Stefan je učinio kada se 1207. ili 1208. oženio
po drugi put i to venecijanskom princezom Anom Dandolo.
Njegova prva žena bila je vizantijska princeza Evdokija. Oba braka sklopljena
su iz političkih pobuda. Ovaj drugi jasno pokazuje kojim putem je Stefan
bio nameran da krene.
Prvi Stefanov pokušaj da od rimskog pape Inoćentija III dobije kraljevski
venac nije uspeo. Ali, njegova upornost se isplatila 1217. godine. Sava
je te godine poslao u Rim svog učenika Metodija koji od pape Honorija
III dobija blagoslov za krunisanje. Na saboru u manastiru Žiči, Sava je
krunisao svoga brata Stefana krunom donetom iz Rima. Te 1217. Stefan je
postao prvi srpski kralj, i zato Prvovenčani, a Srbija prvi put kraljevina.
Događaj koji je imao još presudniji značaj od ustoličenja Srbije kao kraljevine,
bilo je stvaranje srpske autokefalne (samostalne) pravoslavne crkve. Ključnu
ulogu u ovoj možda najdalekosežnijoj odluci u srpskoj istoriji imao je
Sava Nemanjić. Godine 1219. Sava odlazi u Nikeju. Od tamošnjeg cara Teodora
I Laskarisa i patrijarha Manojla Sarantena Haritopula uspeva da izdejstvuje
akt o samostalnosti srpske crkve. To je značilo da srpski arhijereji stiču
pravo da potpuno sami biraju svog arhiepiskopa. Prvi srpski arhiepiskop
postao je Sava u proleće 1219. godine. Odmah posle toga, Sava je započeo
veliki posao učvršćivanja unutrašnje i spoljašnje organizacije srpske
crkve. On je bio taj koji je udario temelje srpskog pravoslavlja i u duhovnom
i u organizacionom smislu. Onog pravoslavlja koje poznajemo i prihvatamo
i u današnje vreme.
Posle smrti prvog srpskog kralja, Stefana Prvovenčanog 1228. na srpski
presto je došao njegov stariji sin Radoslav, po izričitoj očevoj volji.
Njegova kratka vladavina (1228-1233) bila je ispunjena unutrašnjim nesporazumima
i borbama. Radoslav je bio oženjen kćeri Jovana I Anđela, epirskog vladara.
Verovatno je neočekivani preokret u spoljnjoj politici Srbije pod novim
kraljem, sa Zapada na Istok, uzdrmao stabilnost nekadašnje Stefanove države.
Srpska vlastela nikako nije mogla da prihvati vizantijsku politiku kralja
Radoslava. Nezadovoljstvo srpskih feudalnih gospodara završilo se tako
što je Radoslav zbačen sa prestola. Na njegovo mesto došao je Stefanov
mlađi sin Vladislav. Radoslav se docnije zamonašio, a Sava ga je sahranio
u manastiru Studenici.
I ponovo je promena na srpskom tronu promenila srpsku spoljnu politiku.
Vladislav je tražio i našao oslonac u Bugarskoj. Oženio se bugarskom princezom
Beloslavom, kćeri Jovana II Asena. Ubrzo je i Sava otišao sa mesta srpskog
arhiepiskopa. Na saboru u Žiči on se povukao ostavljajući svoje mesto
učeniku Arseniju. Sava je napustio Srbiju i ponovo krenuo na Istok. Obišao
je Palestinu, Aleksandriju i Nikeju. Umro je u Trnovu 14. januara 1236.
godine. Uz velike muke i protivljenja svog tasta, Vladislav je uspeo da
Savine mošti vrati u Srbiju i sahrani ga u kraljevskom manastiru Mileševi
iduće, 1237. godine.
Vladavina kralja Vladislava trajala je tačno deset godina. Oslonjen na
Bugarsku, Vladislav je trajao koliko i njegov glavni saveznik. Sa prodorom
Mongola u Ugarsku i Srbiju, njegova vlast je počela da posrće. Još jedanput
je srpska vlastela odredila sudbinu prestola. Ustala je protiv Vladislava,
uspela da ga zbaci i da dovede na vlast trećeg sina Stefana Prvovenčanog,
Uroša I. Sve se to odigralo 1243. godine. Uroš je na čelu srpske kraljevine
ostao više od trideset godina. Za sve to vreme gledao je kako se prilike
na Balkanskom poluostrvu iz osnova menjaju. Vizantija je obnovljena 1261,
a Ugarska je naglo počela da izrasta u silu prvog reda. Srbija, mada pritisnuta
i sa severa i sa juga, bila je dovoljno velika država da neposredne opasnosti
nije bilo. Uroš I je vodio politiku koliko na prvi pogled pomirljivu prema
susedima toliko i smišljenu.
U prvom periodu svoje vladavine obezbedio je granice srpske države. Naročito
su značajni njegovi odnosi sa Dubrovnikom. Nekoliko puta su se pogoršavali
i ponovo uspostavljali. U dva maha Uroš je i napadao grad i na taj način
primoravao Dubrovčane na poštovanje drevnih obaveza prema srpskom vladaru.
Uroš je bio dovoljno umešan da su ga smatrali prijateljem Nikejskog carstva,
mada sam nikejski car nikada nije bio sasvim uveren u Uroševe prave namere.
Sredinom trinaestog veka Srbiji je najveća opasnost pretila od Bugarske.
Ali, ni ta opasnost nije izrasla u otvoreni sukob. Pritisak je dolazio
i sa severa i sa jugozapada, ali je posle smrti bugarskog cara Mihaila
Asena, polako jenjavao.
Ali, Uroš nije na svim stranama bio tako uspešan. NJegov najveći promašaj
bio je napad na Mačvu 1267-1268, kada ga je mačvanski gospodar uz pomoć
ugarskog kralja Bele IV porazio i zarobio. Srpski kralj se morao otkupiti
da bi se vratio u svoju kraljevinu. Kao znak pomirenja posle ovog neuspeha,
Urošev sin Dragutin oženio se ugarskom princezom Katalinom, verovatno
oko 1270. godine.
Uroš je ponovo zaratio sa Dubrovnikom 1275. Iako je pobedio Dubrovčane,
na insistiranje venecijanskog dužda mir je ponovo uspostavljen. Uroša
je zbacio sa prestola njegov sin Dragutin duboko nezadovoljan očevim nepoverenjem.
Dragutin je uporno zahtevao vlast u jednoj srpskoj oblasti. Budući da
mu otac nikako nije izlazio u susret Dragutin je zaratio sa ocen i pobedio
ga. Uz majčin oprost, postao je srpski kralj 1276. godine. Poraženi otac
se zamonašio i umro već naredne godine. Dragutin nije dugo ostao na vlasti.
Pao je nesrećno sa konja na Jelači 1282. Ostao je obogaljen. Razočaran
i fizički i moralno ubrzo je odstupio sa prestola u korist svog mlađeg
brata Milutina. Promena na srpskom tronu odigrala se na saboru u Deževu.
Najduža vladavina jednog vladara u srpskoj istoriji srednjeg veka bila
je upravo Milutinova. On je proveo na tronu bezmalo četrdeset godina (1282-1321).
Na samom početku, Milutin je došao u sukob sa bratom Dragutinom. I taj
sukob trajao je do kraja trinaestog stoleća i preneo se u novi, četrnaesti
vek. Nije pouzdano utvrđen tačan datum pomirenja između braće, ali se
zna da su 1313. delovali zajedno. Ne zadugo posle pomirenja, Dragutin
je umro ostavljajući svoje oblasti sinu Vladislavu. Milutin je to iskoristio,
napao sinovca, pobedio ga, bacio u zatočeništvo i zauzeo Rudnik, rudarsko
naselje Lipnik, grad Mačvu i verovatno Beograd. To je dovelo do pogoršanja
odnosa između Milutina i ugarskog kralja Karla Roberta. Prvo je ugarska
vojska prodrla u Srbiju 1319. zauzimajući sve bivše Dragutinove posede
i prodirući dolinom Kolubare. Ali, ugarski uspesi bili su kratkog daha.
U protivudaru Milutin je povratio deo zauzetih zemalja. Tako je u proleće
1320. Karlo Robert ipak uspeo da sačuva Mačvu pod svojom upravom.
I Milutin je imao muka sa Dubrovnikom. Ratovao je sa Dubrovčanima 1317,
ali se ne zna pod kojim uslovima je zaključeno primirje. Jedino je sigurno
da je Milutin ostao dužan oko 4.000 perpera dubrovačkim trgovcima i da
je izmirenje toga duga razvlačio sve do 1318. kada su Dubrovčani dobili
dozvolu da slobodno trguju u Srbiji.
Srpski kralj morao je da odoli i naletima albanskih velikaša koji su,
kao katolici, poslušali rimskog papu u zapovesti da zbace Milutina 1319.
godine. Na žalost ishod ove akcije ostao je nepoznat, ali je malo verovatno
da je imala velikog uspeha. Još jednom je Milutin uspeo da se sačuva,
ovoga puta uz pomoć epirskog despota Tome.
Ono što je najvrednije iz dugogodinje vlasti kralja Milutina svakako su
mnoge zadužbine i crkve koje je srpski vladar sagradio. Nijedna krunisana
glava porodice Nemanjića nije toliko uradila da za sobom ostavi graditeljski
i umetnički trag kao Milutin.
S druge strane, srpska država koju je za sobom Milutin ostavio posle četrdeset
godina na prestolu nije imala onaj unutrašnji sjaj i trajnost građevina
njegovog doba. Istinski uspon srpske države Nemanjića doćiće tek sredinom
četrnaestog veka.
Bio je to vek i veličanstven i tragičan. I trijumfalan i porazan. Nema
u prošlosti Srba nijednog perioda tako velikog i, u isti mah, tako neumitno
poraznog kao što je četrnaesto stoleće.
Doba srpske istorije od 1321. do 1371. godine bilo je ono najsjajnije
vreme srednjovekovne države i srpskog carstva, koje je nagovestilo posrtanje
i pad. Od dolaska na vlast Stefana III Dečanskog, preko veličanstvenog
Dušanovog carstva do poraza na Marici, zloslutnom vesniku Kosovske
bitke.
Smrt
kralja Milutina obeležila je novo razdoblje u istoriji srednjovekovne
Srbije. NJene su granice bile znatno proširene i prema jugu i prema severu.
Ali, unutrašnje stanje u državi nikako nije bilo sređeno u onoj meri u
kojoj je to bilo potrebno da bi se Milutinova Srbija stabilizovala i održala.
Središnja vlast nije se učvrstila, a lokalna vlastela, se toliko osilila
da su njeni zahtevi ozbiljno ugrožavali interese države. Ni pitanje o
nasleđu nije bilo rešeno. Stariji sin Milutinov, Stefan, gotovo slep,
bio je logičan naslednik, mada je njegov mlađi brat Konstantin takođe
pretendovao na krunu. I Dragutinov sin Vladislav imao je ambicija da dođe
na srpski presto, na osnovu sporazuma svoga oca i kralja Milutina. Tako
je počeo građanski rat u Srbiji.
Do 1322. Stefan III, docnije nazvan Dečanski, ipak je uspeo da pobedi
svoje protivnike i da se ustoliči kao vladar Srbije. Tada je i krunisan
"bogodarovanim vencem kraljevstva srpskog" (6. januara 1322).
Oženio se 1325. godine Marijom Paleolog, kćeri panhipersevasta Jovana,
sinovca vizantijskog cara Andronika II. U vizantijskom sukobu između dede
i unuka, Andronika II i Andronika III, Stefan je stao na stranu svoga
tasta. Iako je njegova strana poražena, Stefan je uspeo da u ovom ratu
zauzme Veles, Prosek i još neke gradove u Makedoniji.
Dečanski je ratovao i sa Dubrovačkom Republikom na jugozapadu. Krajem
treće decenije četrnaestog veka, on je povratio Ston i Pelješac, verovatno
i delove Huma.
Ali, srpskoj državi i njenom vladaru kao da nije bilo mira. Snaga Srbije
ujedinila je bugarskog vladara Mihaila i Andronika III. Moralo je da dođe
do ratnog sukoba.
Bitka kod Velbužda 1330. godine između Srba i Bugara bio je taj odlučujući
sudar. Bugari su do nogu potučeni, a sam car Mihailo poginuo je u ovoj
bici. Andronik III, na vest o porazu Bugara, povukao je svoju vojsku koju
je već bio poslao u pomoć Mihailu.
Iako je pobedio Bugare, Stefan III je i dalje imao jake protivnike u svojoj
državi. Srpska vlastela mu je najviše zamerala pomirljiv stav prema Vizantiji
i to objašnjavala uticajem kraljičinim. A ona je, sa svoje strane, uporno
radila da naslednik Stefanov bude njen sin Siniša, a ne stariji sin Stefana
Dečanskog, Dušan.
Kraljević Dušan i srpska vlastela u Zeti uveliko su rešili da je kucnuo
čas da se učini kraj vladavini Stefanovoj. NJihovo uverenje utvrdio je
prevrat u Bugarskoj, u kojoj je za cara proglašen Jovan Aleksandar. NJegove
pretnje Srbiji ozbiljno su ugrožavale i državne granice i samu državu.
Dušan je ubrzo, uz pomoć zetske vlastele, krenuo na oca, lako ga savladao
i zarobio. Dušan se krunisao za kralja 8. septembra 1331. a svrgnuti otac
i vladar umro je posle nekoliko meseci, novembra iste godine.
Stefan Dušan bio je sigurno jedan od
najznamenitijih i najuspešnijih srpskih vladara srednjeg veka. On je bio
taj koji je srpski narod doveo do vrhunca moći i političke i zavojevačke.
On je ostvario one snove koje su sanjali Uroš I i Milutin. I mnogo više.
Najtačniji opis Dušanov dao je veliki srpski istorik Stanoje Stanojević
u svojoj Istoriji srpskog naroda, pre više od osamdeset godina, 1908:
"Duboke političke mudrosti u njega nije bilo, ali je on imao
prirodne bistrine da shvati neposrednu situaciju i da je iskoristi. Osim
toga, on je shvatao potrebu u korist dobre organizacije, mada sam nije
bio dobar organizator". (str. 168)
Dušan se ubrzo oženio sestrom Jovana Aleksandra, Jelenom. Uglavnom zahvaljujući
tom braku odnosi između Srbije i Bugarske ostali su dobri i prijateljski
sve do smrti cara Dušana.
Već 1331. Dubrovčani su svečano dočekali novog srpskog kralja. Dve godine
docnije od njega su dobili čitavu Dalmaciju od Stona do Dubrovnika.
Mladi srpski vladar odmah je napao Vizantiju i osvojio gotovo čitavu Makedoniju,
gradove Prilep, Ohrid, Kostur i Strumicu. Na osnovu mira sa Vizantijom
zaključenim 1334. Srbiji su priznate sve nove granice. Jedino od čega
je u ovom trenutku srpski kralj morao da odustane bila je opsada Soluna.
Uskoro je Srbija nastavila da ratuje na jugoistoku. Od 1336. do 1340.
Dušan je osvojio dobar deo Albanije i proširio teritoriju svoje države
sve do Janjine. Do 1345, kada je osvojen grad Ser, Dušanova Srbija je
obuhvatala celu Makedoniju osim Soluna, čitavu Albaniju i Epir, sve bivše
oblasti Vizantijskog carstva.
Naredne 1346. godine Stefan Dušan se krunisao za cara u Skoplju, a svog
sina Uroša proglasio je kraljem. Ali, pošto je krunisanje mogao da obavi
samo patrijarh, to je srpski sabor prvo izabrao arhiepiskopa Joanikija
za patrijarha, koji je potom, proglasio cara Dušana.
Ratovanja i osvajanja Dušanova nikako nisu prestajala. On je do kraja
1348. osvojio Etoliju, Akarnaniju i Tesaliju. Već 1349. napadnuta je i
Bosna, ali Dušan nije uspeo da osvoji grad Hum, mada je neke od ovih krajeva
propisno opusteo i opljačkao.
Početkom pete decenije četrnaestog veka Dušan se okrenuo prema severu.
U sukobu sa ugarskim vladarem Lajošem osvojio je Mačvu i Beograd 1353.
Godinu dana pre toga, Dušanova vojska se, zajedno sa Bugarima, prvi put
suprotstavila turskoj najezdi, u prvoj Maričkoj bici. Iako je srpska vojska
ubedljivo poražena, to nije ni u kom slučaju zaustavila Dušanova osvajanja.
Krajem 1355. izbio je rat između Dušana i Mletačke republike s jedne strane,
i Ugarske i Bosne, s druge strane. Ali, tek što je rat počeo, car Dušan
je iznenada umro (20. decembra 1355). Rat se završio posle tri godine,
a Ugarska je dobila Dalmaciju i Dubrovnik (1358).
Verovatno najznačajniji dokument Dušanove vladavine u Srbiji bio je njegov
Zakonik iz 1349. godine (dopunjen 1354). Dušanov zakonik kodifikovao je
i pravno uobličio sve one pravne norme i običaje koji su do toga doba
vladali u Srbiji.
Posle smrti Dušanove, Srbija je ušla u novo razdoblje svoje burne istorije.
Doba u kome su lokalni feudalni gospodari preuzeli vodeću ulogu i ugrozili
prvenstvo centralne vlasti. Kralj Uroš II, sin cara Dušana, nije imao
ni snage ni mudrosti da im se suprotstavi. Nije mnogo vremena prošlo pre
nego što se Dušanovo carstvo nije sasvim raspalo. U prvi plan došla je
porodica Mrnjavčevića i još nekoliko predstavnika srpske vlastele. Neki
od njih priznavali su vrhovnu vlast Uroša (Lazar Hrebeljanović u južnoj
Srbiji, Vuk Branković na Kosovu, braća Baošići u Zeti, Nikola Altomanović
na Zlatiboru i Rudniku), dok se Vukašin Mrnjavčević odvojio od Uroša i
1366, u svojoj prestonici Prilepu, proglasio za kralja. Ali, svaki od
njih, bez obzira na svoj odnos prema Urošu, sami su brinuli o svojim posedima,
jer sam Uroš to nije ni mogao, ni umeo.
Tako je Srbija, podeljena i slaba, dočekala tursku najezdu. A otomanski
zloglasni i rušilački huk, već je stizao do srpskih zemalja. I postajao
je sve jači...
Sredinom XIV veka na tlu Evrope se pojavila jedna nova sila, koja će,
kasnije, vekovima odlučivati o sudbini balkanskih naroda. U to vreme retko
ko je mogao da pomisli da će se Osmanlije zaustaviti tek pod zidinama
Beča.
Jedini su Srbi predvideliudbinsku opasnost od nabujale turske matice.
Iako i oni slabi, krenuli su van granica svojih zemalja da odlučnom bitkom
preduprede neprestane nalete Osmanlija i jednom za svagda ih vrate u Anadoliju.
Ipak, pod okriljem noći, između 25. i 26. septembra 1371. godine (po starom
kalendaru), Turci su izveli prepad na neopreznu srpsku vojsku i potukli
je do nogu.
Strahoviti poraz na Marici imao je dalekosežne posledice. Označio je početak
propasti Srpskog Carstva. Pogibijom kralja Vukašina i despota Uglješe
Mrnjavčevića, nesposobni car Uroš izgubio je oslonac svoje vlasti. Državu
je zahvatilo bezvlašće, zemlja je opustela, zavladala je glad, strah i
panika.
Ne dugo posle bitke, decembra iste godine, umro je i car Uroš. Njegovom
smrću ugasila se dinastija Nemanjića. Bio je to kraj Srpskog Carstva.
Državu su razdrobili oblasni gospodari: Kraljević Marko, braća Jovan i
Konstantin Dejanovići (Dragaši), Đurađ Balšić, Vuk Branković, Nikola Altomanović,
Lazar Hrebeljanović i drugi. Još uvek zvaničnog kralja, Marka Mrnjavčevića,
nijedan srpski velikaš nije hteo da prizna za vrhovnog gospodara. Uostalom,
kao prvi na udaru, on je zajedno s braćom u Dragašima, bio primoran da
posle Maričke bitke postane turski vazal.
Središte srpske države se pomerilo na sever, u oblast kneza Lazara Hrebeljanovića.
Mudrim i dalekovidim državničkim potezima, knez Lazar se brzo izdigao
iznad drugih velikaša i nametnuo kao naslednik Nemanjića. Veliki ugled
je stekao kada je pomirio srpsku i carigradsku crkvu, čime je srpskom
verskom poglavaru konačno priznata titula patrijarha.
Posle pobede nad Nikolom Altomanovićem (1371), u čemu mu je pomogao bosanski
kralj Tvrtko, knez Lazar je proširio svoju neposrednu vlast na Rudnik
i Zlatibor. Kasnije, 1379. godine, pripojio je i oblast Kučeva i Braničeva
koje su pripadale Radiču Brankoviću. U svom najvećem obimu, oblast kneza
Lazara se prostirala od izvorišta Južne Morave do Dunava, Save i Drine.
Gospodario je celim Pomoravljem, s gradovima Nišem, Kruševcem (prestonica),
Užicem i rudarskim središtima Novim Brdom i Rudnikom. Pored Lazara, najveći
srpski velikaši su bili njegovi zetovi Vuk Branković, gospodar Kosova
i Skoplja i Đurađ Balšić u Zeti. Obojica su kovali novac sa svojim likovima,
što je govorilo o njihovoj potpuno samostalnoj vlasti. Knez Lazar nije
imao ni dovoljno moći, ni dovoljno vremena da ih potčini, i na taj način,
možda ujedini srpsku državu. Sve njegove državotvorne napore zaustavili
su Turci.
Na Lazarevu oblast prvi put su napali 1381. godine, deset godina posle
Maričke bitke. Tada su ih na Dubravnici kod Paraćina potukli vlastelini
Crep i Vitomir. Kasnije su Turci zauzeli Niš (1386), ali ih je Lazar sačekao
i suzbio kod Pločnika. Širenje Osmanske države i sve češći turski upadi
upozorili su kneza Lazara da se neminovno približava vreme odlučne bitke.
Bitka se dugo i pažljivo pripremala na obe strane. Koliki značaj su joj
dali i Srbi i Tuci vidi se po tome što su vojske predvodili sami vladari.
Za poprište su odredili kosovsku ravnicu. Boj je započeo u vidovdansko
jutro, u utorak 15. juna 1389. godine (28. juna po novom kalendaru). Ako
se kao odrednica uzme Muratovo tulbe, vojske su se sukobile negde blizu
sastava Laba i Sitnice. U početku su Srbi imali vidnog uspeha. Vuk Branković,
koji je zapovedao desnim krilom, potpuno je razbio odrede Muratovog sina
Jakuba. Lazar je bio bitku u centru, odakle se jednog trenutka verovatno
odvojio plemić Miloš, koji se prema predanju prezivao Obilić, i krenuo
u turski tabor da ubije sultana Murata
i reši bitku. Da bi nekako dospeo u njegovu blizinu, pretvarao se kako
hoće da se preda. Kada su ga priveli, istrgao je mač i zario ga u sultana.
Posle Muratove smrti nastala je zbrka u kojoj se najbolje snašao njegov
drugi sin Bajazit. Naredio je da se
prikrije sultanova smrt, i istovreme, pogubio je Jakuba kao mogućeg pretendenta
na presto. Potom je sabrao sve turske snage, učinio odlučni juriš i preokrenuo
situaciju na bojištu. Zarobio je kneza Lazara i odmah ga pogubio. Među
retkim plemićima koji su izbegli smrti, nalazili su se Vlatko Vuković
i Vuk Branković. Narodno predanje je potonjeg osudilo za izdaju i dogovor
s Turcima. Iako o izdaji nema potvrde u izvorima, docniji potezi Vuka
Brankovića i njegovih sinova govore da se tradicija ne bi smela olako
odbaciti.
Smrt sultana Murata i činjenica da su se Turci odmah povukli, stvorili
su utisak da su Srbi izašli iz bitke kao pobednici. Evropa je slavila
hrišćansku pobedu. Ipak, posledice bitke su bile porazne po Srbe. Izgubili
su cvet svog plemstva i veliki deo vojske. Pogibijom kneza Lazara, koji
je jedini pokušavao da zaustavi proces raspadanja srpske države, zemlja
je dovedena na ivicu katastrofe. Prvi ishod Kosovskog boja možda nikada
neće biti rasvetljen zbog oskudnosti i neusaglašenosti savremenih izvora
i brzo stvorene legende koju su već u XV veku podlegli potonji hroničari.
Kakav god da je bio, predanje ga je prihvatilo kao poraz, što je potpuno
razumljivo ako se sagleda u svetlu izgubljene slobode, grčevite borbe
za poslednje ostatke države i početka nepreglednog niza beznadnih seoba.
Srbija nije propala na Kosovu, ali je ova ključna bitka okrenula njen
istorijski razvitak u drugom pravcu.
Kosovska bitka i Lazarev izbor Carstva nebeskog prerasle su u legendu
koju je narodna tradicija sudbinski vezala za srpskog čoveka razvivši
kolektivno osećanje odgovornosti i uzdignuvši ga na visinu moralne obaveze
okajanja greha, ne molitvom, nego svesnom borbom. Simbol Kosova se vremenom
oblikovao u posebnu etiku, koja je, uz pravoslavnu
crkvu kao osnovnog nosioca, često bila jedini element svesti zajedništva,
obeležje pripadnosti jednom narodu dugo rasutom po okolnim carstvima.
Postao je simbol otpora tuđoj religiji i kulturi, koje su se uporno i
sistematski trudile da Srbe potčine, progutaju i pretope, pre svega duhovno,
uništavajući sve što bi ih podsećalo na njihovu postojbinu i nacionalni
identitet. Kosovski mit je u toku proteklih vekova bio toliko čvrsto usađen
u narodnu svest, da je postao osnovno i trajno obeležje jednog mentaliteta,
i kako se pokazalo, neugasivo nadahnuće, strahovit unutrašnji naboj u
svim oslobodilačkim pokretima, ustancima i ratovima, naročito u XIV i
XV veku.
PROČITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|
|
|