|
Menadment za pravne i kadrovske poslove
Informacioni sistemi – pojam, znacaj
Informacioni sistemi
predstavljaju koordinisanu povezanost skupa metoda, tehnike i organizacije
oblikovanih tako da potpomognu ostvarivanju funkcije organizacije koja
je u odredenu svrhu i osnovana. Funkcionisanjem informacionog sistema
treba da se obezbedi raspolaganje informacija koje mogu imati znacaj u
pravom trenutku i pod što racionalnijim uslovima. Sa informacijama
koje organizacija raspolae a koje su još upravljacke informacije,
upravni organi transformišu ih u regulacione signale kojim ce se
organi nieg stepena rukovoditi. Kada informacije iz odredene celine
– sistema stignu u bilo kom vidu(zahtev,molba, rešenje) moemo
imati i povretnu spregu od organizacije kojoj je upucena.
Upravljacki informacioni sistemi u savremenom smislu, uporedo sa razvojem
informatike i kibernetike, predstavljaju veoma vanu komponentu u
prikupljanju i raspolaganju informacijama, kao i komunikaciju sa drugim
podsistemima. Informacija (lat. informatio – objašnjenje, saopštenje),
predstavlja podatak o nekoj ranije nepoznatoj cinjenici a koja u odredenom
trenutku u odredeno vreme moe biti od velike vanosti, u zavisnosti
od njenog kvaliteta. U teoriji informacija podrazumevamo verovatnocu da
se odredeni sistem nalazi u jednom od više mogucih stanja, što
znaci da od broja mogucih stanja zavisi sadraj informacije i tehnika
njenog prenosa(1).
Informacioni sistemi, u zavisnosti od nacina i tipa koji su ustanovljeni,
u direktnoj je vezi kvalitet odlucivanja. U osnovi informacionog sistema
lei i funkcija planiranja, kao jedna od vanih funkcija manadmenta.
Kako bi donosilac odluka mogao definisati ciljeve, mora imati uvid u sadašnje
stanje i pre svega raspolagati informacijama svih nivoa i sistema. Kako
menaderi te informacije prikupljaju zarad odredivanje akcija koje
ce efektuirati u buducnosti, one moraju biti proverene i pravovremene.
Za planske odluke potrebne su informacije o realizovanju planskih odluka
ali i o buducem toku dogadaja. Planske odluke je tee obraditi i
prikupiti nego informacije o prošlim ili trenutnim dogadajima ali
uloga menadera nije da raspolae buducim informacijama dobijenim
nekog od subjekata, vec je njegova uloga da ih pravi, donosi.
_____________________________________________________________________
(1) Sistemi, upravljanje sistemima, sistematske discipline,
tehnike i metode; Leksikon pojmova, 1970.Beograd. S.Guberenic, O. Mikic,
R. Petrovic
Menadment za pravne i kadrovske poslove
Menadment za pravne i kadrovske poslove posluje sa nekoliko podsistema
u okviru svoje organizacije a to su sluba za ekonomsko finansijske
poslove, i sluba za komercijalne poslove.
U okviru menadmenta slube za pravne, kadrovske, i opšte
poslove postoji povratna sprega izmedu podsistema slube. Pre svega
mislimo na slubu za ekonomsko – finansijske poslove na taj
nacin što sluba za pravne,kadrovske i opšte poslove razduuje
pazar, zatim sluba za pravne poslove šalje kadrovske upitnike,
zbirne racune, kreditna zaduenje, zshtev za kompezacijom, a iz slube
za ekonomske i finansijske poslove pristiu priznanice o obavljenim
transakcijama.
Sluba za komercijalne poslove u sprezi je sa menadmentom slube
za pravne, kadrovske, i opšte poslove putem naloga za izdavanje HTZ
opreme. Ova dva podsistema posluju u okviru menadmenta slube
za pravne, kadrovske, i opšte poslove i za slubu obavljaju
specijalizovane zadatke u oblasti finansija i ekonomije,kao i komercijalnih
poslova.
U sklopu aktivnosti menadmenta slube za pravne, kadrovske,
i opšte poslove obavljaju se aktivnosti i razmena informacija i sa
sistemima iz okruenja. Kao takve poznajemo razne slube. Obzirom
da je sistem širok spektar, slube jedna od njih je sluba
saobracajne organizacije u vidu slanja dokumenata poput zahteva za ponudom
TA, zatim ugovor, ugovor_ov,a kao povratni dokument pojavljuje se ponuda
_SF.
U sistemu iz okruenja posluje i fond za penziono osiguranje, dokumenta
koja se šalju iz menadmenta slube za pravne, kadrovske,
i opšte poslove su prijave na osiguranje (M-1), prijava promena u
toku osiguranja (M-3), potvrda o radnom mestu i opisu posla. Potrebne
informacije menadment slube za pravne, kadrovske, i opšte
poslove šalje potrebnu dokumentaciju zavodu za zdravstveno osiguranje
i to potvrda o radnom mestu i opisu posla , prijava promena u toku osiguranja
M-3, prijava na osiguranje M-1, kao i uput zdravstveno stacionarnoj ustanovi.
Prema zakoni o radu, radnici u organizaciji moraju biti prijavljeni na
odredenom radnom mestu, kao što moraju imati uredne prijave za osiguranje
i uplacivati srazmerno licnom dohotku u fond za penziono osiguranje. Za
osiguravajuce društvo šalju se zahtevi za prijavu štete.
Menadment za pravne i kadrovske poslove je u povratnoj sprezi sa
opštim organizatorom, u tom vidu što iz slube stiu
razne vrste ugovora, izveštaji o prijavljanim kandidatima, kao i
ponude zahtevi i sugestije. Iz slube koja se bavi opštim organizovanjem
– posredovanjem, kao povratne informacije i dokumenta šalju
se potvrde o ponudi i prodaji,nalog za otvaranje radnog mesta kako bi
sluba opšteg organizovanja dovodila u neposrednu vezu kandidata
za radno mesto ukoliko njegovo kandidovanje prati potrebna dokumentacija
i ako je zadovoljio potrebne uslove. Nalog za prijem kandidata i njegovo
izveštavanje, je takode povratna dokumentacija, nalog promene statusa,
i na kraju stiu iz slube opštih organizatora predlozi
prodajnih ponuda.
Menadment za pravne i kadrovske poslove je u povratnoj sprezi sa
sistemom trišta rada, na taj nacin što radnici dostavljaju
potrebnu dokumentaciju u vidu molbe za prijem u radni odnos, konkursnih
dokumenata i i u slucaju zapošljenja dokumenata za prijem. Na osnovu
te dokumenatacije koja se obraduje u menadmentu za pravne i kadrovske
poslove putem povratne sprege šalje podnosiocima dokumanata na trištu
rada uput za obavljanje sistermatskog lekarskog pregleda, a ukoliko si
primljeni u radni odnos, izveštavanje kandidata, rešenje o rasporedu
na poslove i radne zadatke koje ce prijemnici obavljati i naravno ugovor
o radu. U tu dokumentaciju ulaze i potvrde o gustini radne snaga koja
je potrebna slubama na trištu rada, radi evidentiranja,
rešenja o korišcenju godišnjih odmora, na koje prema zakonu
o radu prijemnici imaju pravo.Rešenja za eventualno porodiljsko odsustvo
sluba šalje trištiu rada radi zakljucenja porodiljskog
odmora.
Menadment za pravne i kadrovske poslove u povratnoj je sprezi i
sa menadmentom ugostiteljskim objektima iz okruenja. Aktivnosti
se obavljaju u vidu povratnih dokumentacija. Iz menadmenta slube
pravne i kadrovske poslove šalju se ugovori, vauceri, rezervacije
u ugostiteljskim objektima,ako se radi o poslovnim rucku ili slicno, ali
šalje se i dokumentacija predlozi prodajnih ponuda, zahtevi za ponudom.
Sa druge strane menadment ugostiteljskih objekta odgovara na neke
zahteve i ponude menadmenta za pravne i kadrovske poslove, i to
u vidu ugovora, racuna, vaucera, potvrde prodajne ponude i slicno.
Zavod za trište rada nije u povratnoj sprezi sa menadmentom
za pravne i kadrovske poslove, ali u sistemu zavod svoja dokumenta i informacije
prosleduje drugim sistemskim organizacijama. Menadment za pravne
i kadrovske poslove šalje prijave o slobodnim radnim mestima, kao
i prijave ukoliko su kandidati primljeni u radni odnos, ali i prijave
o prestanku radnog odnosa.
Radnici kao korisnici dobijaju razna dokumenta i informacije iz menadmenta
za pravne i kadrovske poslove, a oni se najcešce odnose na ugovore-
koji mogu biti razlicite vrste kao što smo videli za pocetak su to
ugovori o radu, cime se zasniva radni odnos. Iz tog radnog odnosa, da
ne kaemo ugovora, radnici imaju prava i obaveze, radni odnos podrazumeva
placanje za rad da li po satu, jedinici proizvoda, ucinku uslovljeno je
ugovorom, ali bitno je da uplatnice o dohotku se šalju iz menadmenta
za pravne i kadrovske poslove, tu su i nalozi blagajni, vauceri, karte.
Ukoliko radnici sklope ugovor sa nekom organizacijom o kupovini izvesne
robe, kao i njene cene i kolicine, a placanje ele izvršiti
na rate, šalju dokumentaciju o administrativnoj zabrani slubi,
kao vid povratne sprege.
Sluba za platni promet evidentira takve transakcije i zapravo ih
obavlja. Menadment za pravne i kadrovske poslove odobrava administrativnu
zabranu, šalje potrebnu dokumantaciju u najvecem broju slucajeva
uplatnicu, a sluba za platni promet je duna da o tome dostavi
priznanicu.
Korisnici javnog preduzeca Rudarskog basena Kolubara su takode u sistemu
i u povratnoj sprezi sa menadmentom za pravne i kadrovske poslove,
aktivnost izmedu ove dve organizacije obavlja se u vidu slanja dokumentacije
i informacija iz javnog preduzeca u vidu zahteva za ponudom, informacije
poput sugestije, slanje ugovora menadentu slube, spisak radnika
i njihovi statusi radi evidentiranja u menadmentu za pravne i kadrovske
poslove. Kao povratne informacije sluba šalje predloge prodaje,
kreditna zaduenja, ugovore, ali i postoji i interna aktivnost dve
organizacije bez pratece dokumentacije,a radi se o neformalnim predlozima,
pomoci na formalna pitanja, sugestija.
Ministarstvo unutrašnjih poslova u okviru svog delovanja u povratnoj
sprezi je sa mnogim organizacijama iz sistema. Sa menadmentom za
pravne i kadrovske poslove je povezan u tom smislu što recimo mnogi
kandidati navode u upitnicima, ugovorima mnoštvo podataka. Kako se
moe destiti da neke od njih nisu tacne menadent slube
mora iste i proveravati. Takve operacije se obavljaju u vidu zahteva za
proveru podataka, ali to nekada i ne moraju biti aktivnosti pracene zvanicnim
dopisima, mogu biti i neformalna saopštenja, provere, izveštavanja.
Zakljucak
Postojanje informacionih sistema i rasposlaganje informacijama, povratne
sprege izmedu podsistema i sistema iz okruenja i nacina na koji
funkcionišu, su vane teme posebno u novijem dobu sa razvojem
informatike i informatickih sistema.
Saradnja sa sistemima i podsistemima i uslovno receno njihova hijerarhija
veoma je vaan segment naucnog ali i prakticnog istraivanja.
Da na ovom mestu ne i taksativno nabrajali bitnost normalnog i savrešenijeg
komuniciranja slubi u informacionom sistemu, recimo samo da se normalno
odvijanje aktivnosti i razmena informacija u savrenom sistemu ne moe
zamisliti bez i informatike, racunarstva i informacionih sistema i njihove
povezanosti. Danas je gotovo sigurno da ne postoji neka ljudska, dravna,
institucionalna delatnost a koja se na oslanja na primenu informatike,
informacionih sistema. Neki autori sa pravom trvrde da je danas informacija
najskuplja. U razvijenom sistemu do njih se lako dolazi. Kako organizacije
nisu autohotne jedinice u svom poslovanju moraju se oslanjati na delatnost
drugih jedinica kako u sistemu, tako i u podsistemu. Svaki zastoj u lancu
delatnosti koje jedinice obavlaju reflektuju se i na ostale organizacije,
jer podatak, inforamcija je validna samo ukoliko je na pravom mestu u
potrebno vreme.
Kako jedan sistem funkcioniše i kojom brzinom ce se odvijati transformacija
ulaza, izlaza pracenje stanja i parametara zavisi od razvijenosti informacionog
sistema.
Širina shvatanja sistema moe se objasniti jednom piramidalnom
strukturom, u svakom sistemu poostoji podsistem a svaki sistem i podsistem
funkcioniše sa sistemima iz okruenja. Najprostiji upravljacki
sistemi ne postoje izolovani, oni moraju biti povezani sa nekim. Neophodan
uslov postojanja u sistemu bar i potenicjalnih mogucnosti za upravljanje
je njegova organizovanost to jest postojanje odredenje strukture. Primer
za to je recimo preduzece koje pod dejstvom odredenih informacija sa trišta
novca izvršava odredenu akciju razlicitu od akcije po drugima informacijama.
Koje informacije ce se upotrebiti zavisi od njihovog broja povezanosti
i proverivosti, kao i vremena u kome se upotrebljavaju tj. da li su pravovremene.
Tamo gde nema izbora,nema ni uspešnog menadmenta - ''prokeleta
mogucnosti izbora mora da postoji'',Branimir Štulic -Put za Katmandu.
Mogucnost alternativnih rešenja, njihov izbor, jedno su od glavnih
pitanja savremenog menadmenta, i ne samo raspolaganje informacija
vec njihov izbor, intutitivne sposobnosti menaderskog tima korišcenje
informacija produktivno, njihova proverivost, cine okosnicu definisanja
ciljeva svake organizacione jedinice posebno proizvodne.
Pecat tome daje informacioni sistem i njegovo pravilno funkcionisanje,
jer na taj nacin postoji kontinuitet i manje rizika da se odluke koje
se donose u sadašnjosti a efektuiraju u buducnosti, odnose na pravilnu
upotrebu.
Literatura :
1. Sistemi, upravljanje sistemima, sistematske discipline, tehnike i
metode; Leksikon pojmova, 1970.Beograd. S.Guberenic, O. Mikic, R. Petrovic
2. Principi kibernetike – Lerner
3.Internet
PROCITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|
preuzmi
seminarski rad u wordu » » »
Besplatni Seminarski
Radovi
SEMINARSKI
RAD
|
|