|
Strategija monetarne politike ECB-a
Stabilnost cena - primarni cilj jedinstvene monetarne
politike
Korist od stabilnosti cena
Primarni cilj ECB-a, i jedinstvene monetarne politike za koju je ona(ECB)odgovorna,
definisan je Sporazumom kao odravanje stabilnosti cena(vidi Glavu
I). Ovaj cilj je u skladu sa Sporazum dodeljen ECB-u iz dobrog razloga.
Decenije prakticnog iskustva i veliki broj ekonomskih studija ukazuju
da ce monetarna politika najviše doprineti unapredjivanju ekonomskih
izgleda i podizanju ivotnog standarda gradjana odravanjem
stabilnosti cena na dugotrajan nacin. Postoji nekoliko nacina kako stabilnost
cena- u smislu izbegavanja i produene inflacije i produene
deflacije- doprinosi visokom nivou ekonomske aktivnosti i zaposlenosti.
Prvo, stabilnost cena omogucava da se lakše primeti promena kod
relativnih cena, pošto one nisu ucinjene manje vidljivim fluktuacijama
na ukupnom nivou cene. Kao rezultat, firme i potrošaci mogu da budu
bolje obavešteni prilikom potrošnje i kod odlucivanja o investicijama,
omogucavajuci trištu da efikasnije vrši raspodelu resursa.
Pomagajuci trištu da usmerava resurse ka najproduktivnijoj
nameni, stabilnost cena povecava produktivni potencijal ekonomije.
Drugo, ukoliko se investitori razuvere da ce se u buducnosti odravati
stabilnost cena, oni nece zahtevati «premije zbog inflacionog rizika«
da bi ih kompenzovali zbog rizika vezanog za dranje aktive u toku
dueg vremenskog perioda. Smanjenjem ove premije za rizik u stvarnoj
kamatnoj stopi, monetarna politika moe da doprinese efikasnosti
raspodele kapitalnog trišta i prui podsticaj za investiranje.
Ovo zauzvrat pospešuje ekonomski rast.
Trece, verovatno odravanje stabilnosti cene takodje cini da je malo
verovatno da ce pojedinci i firme preusmeriti resurse od produktivne namene
kako bi ogranicili inflaciju.
Cetvrto, poreski i sistem socijalne zaštite mogu da stvore cudne
podsticaje koji remete ekonomsko ponašanje. U vecini slucajeva, ovi
poremecaji su pogoršani inflacijom ili deflacijom. Stabilnost cena
eliminiše stvarne troškove koji su ukljuceni kada inflacija
pogorša remeteci uticaj poreskog sistema i sistema socijalne zaštite.
Peto, odravanje stabilnosti cena sprecava vecu i arbitrarnu preraspodelu
bogatstva u zarada koja nastaje u inflatornom kao i deflatornom okruenju.
Svi ovi argumenti ukazuju da centralna banka koja odrava stabilnost
cena cini znatan doprinos ostvarivanju širih eknomskih ciljeva, kao
što je viši ivotni stanard, visok nivo ekonomske aktivnosti
i bolji izgledi za zaposlenje. Ovom zakljucku ide u prilog ekonomski dokaz
koji - u slucaju velikog broja razlicitih zemalja, razlicitih metodologija
i vremenskih razdoblja- demonstrira da se cini da ekonomije sa niom
inflacijom bre rastu u pravom smislu, na due staze.
ECB definicija stabilnosti cena
Mada je jasno ustanovljeno da je odravanje stabilnosti cena primarni
cilj ECB, Sporazum ne daje preciznu definiciju onoga šta se podrazumeva
pod stabilnošcu cena. Da bi se blie i preciznije odredio ovaj
cilj, Upravni Savet ECB-a je 1998 objavio sledecu kvanitativnu definiciju:
» Stabilnost cene treba da se definiše kao porast iz-godine-u-godinu
u oblasti Harmonizovanog indeksa potrošackih cena(HICP) za podrucje
evra ispod 2%« .
U isto vreme, Upravni Savet je takodje naveo da »stabilnost cena
treba da se odrava srednjorocno«.Ovo odraava koncenzus
da monetarna politika ne moe fino da uskladi razvoj cena ili inflacije
u toku kratkog perioda od nekoliko nedelja ili meseci. Promene u monetarnoj
politici samo uticu na cene sa vremenskom zadrškom, a velicina eventualnog
uticaja je nesigurna(vidi Deo 3.2). Ovo znaci da monetarna politika ne
moe da nadoknadi sve neocekivane poremecaje nivoa cena. Zbog toga
je neizbena kratkorocna nestalnost kod inflacije.
Upravni Savet je objavio kvanitativnu definiciju stabilnosti cena iz nekoliko
razloga. Prvo, razjašnjavanjem kako Upravni Savet tumaci cilj koji
mu je dodeljen Sporazumom, definicija pomae da se okvir monetarne
politike lakše razume(tj. Cini monetarnu politiku transparentnijom).
Drugo, definicija stabilnosti cena prua merilo na osnovu koga javnost
mode da trai odgovornost(polaganje racuna) od ECB. Odstupanja u
formiranju cena se moe identifikovati a od ECB se trai da
obezbedi objašnjenje za znatna odstupanja od ove definicije i razjašnjenje
kako ce ponovo biti uspostavljena stabilnost cena u okviru jednog prihvatljivog
vremenskog roka. Na kraju, definicija je pravljena sa ciljem da se usmere
ocekivanja buduceg formiranja cena. EBC-ova preuzeta obaveza da odri
stabilnost cena treba da prui javnosti i fanansijskom trištu
dobar razlog da ocekuje da ce u srednjorocnoj inflaciji u okviru koji
je kompatibilan sa stabilnošcu cena. Stabilizacija ocekivanja dugorocne
inflacije moe na ovaj nacin a spreci firme, sindikate i pojedine
agente ukljucene u procesu odredivanja zarada i cena da ugrade visoke
stope inflacije u svoje odluke, koje bi, zauzvrat, mogle da izgrade kredibilitet
i povecaju efikasnost jedinstvene monetarne politike.
Definicija stabilnosti cena ima više karakteristika koje zavreduju
da se pomenu:
Prvo, nijedna duga inflacija ni produena deflacija nije dosledna
definiciji. Fraza ispod »2%« jasno ocrtava gornju granicu
stope mererne HICP(Uskladjeni indeks potrošackih cena) inflacijom
koja je dosledna stabilnosti cena. U isto vreme, upotreba termina«porast«
u definiciji pokazuje da je deflacija, nekompatibilna sa stabilnošcu
cena.
Drugo, definicijom se identifikuju specificni indeksi cene- odnosno HICP
za podrucje evra- kao jednom koja ce se kosristiti radi procene da li
je postignuta i odrana stabilnost cene. Ovaj indeks je uskladjen
u razlicitim zemljama na podrucju evra. Njena upotreba je dosledna sa
uobicajenim javnim fokusom na potrošacke cene. HIPC pokriva širok
niz potrošackih troškova(vidi Odeljak 3.1).
Trece, deflacija impicitno potvrdjuje potencijalno postojanje nesavršenosti
u merenju nivoa cene koristeci HICP. Neke ekonomske studije su utvrdile
pocetna polazišta u merenju indeksa potrošacke cene(CPI). Ona
uglavnom proizilaze iz poromenljivih modela trošenja i unapredjenja
kvaliteta roba i usluga ukljucujuci i korpu koja se koristi da se definiše
odredjeni indeks. Takva pocetna polazišta merenja ne mogu se uvek
u potpunosti popraviti u izgradnjiindeksa potrošackih cena. Ona tipicno
prouzrokuju što CPI malo preuvelicavaju pravu stopu inflacije. HICP
je za evro podrucje relativno novi koncept i ne postoji velika arhiva
podataka. Do sada nema jasnog dokaza koji ukazuje na postojanje potencijalnog
polaznog stanovišta koda HICP. Eurostat, agencija Evropske komisije
koja je odgovorna za ovo podrucje statistike na nivou EU, pokušala
je da izbegne osnovno polazište za merenje kod HICP postavljanjem
odgovarajucih statistickih standarda za nacionalne statisticke institute(npr.
Revizije teina potrošnje u indeksu u odgovarajucim vremenskim
razmacima i za ukljucivanje nove robe). Moguce postojanje malog pozitivnog
pocetnog polazišta merenja kod HICP inflacije i neizvesnost u pogledu
velicine objašnjava zašto ECB nije dala specificnu vrednost
za nie granice definicije. Postavljanjem gornje granice od 2% ECB
je ostavio na mestu marginu koja obvuhvata sve moguce procene pocetnog
polazišta ECB merenja.
Cetvrto, implicitnim postavljanjem donje granice pocetnog polazišta
za merenje HICP-a raspona koje se smatra u skladu sa stabilnošcu
cena, definicija ECB omogucava samo pozitivne stope«istinske«
inflacije. Time se stvara »bezbedna margina« koja pomae
da se obezbedi izbegavanje negativnih stopa »istinske« inflacije.
Izbegavanje deflacije je vano zbog toga što onda kada do nje
dodje, deflacija moe da se ukopa kao rezultat pretnje koju ona predstavlja
po finansijsku stabilnost.
Peto, stabilnost cena se procenjuje koristeci HICP za evro podrucje, navodeci
odluke u pogledu cilja jedinstvene monetarne politike koji je usmeren
ka stabilnosti cene na evro podrucju u celini.
Definicija ECB-a o stabilnosti cena je u skladu sa definicijama koje je
koristila vecina NCB na evro podrucju pre tranzicije u Monetarnu Uniju.
Pored toga, kada su usvajane široke smernice za ekonomsku politiku
u julu 1995. godine, Savet EU(ECOFIN) je naveo da bi vrednost od 2% bila
maksimalna stopa inflacije koja bi bila kompatibilna sa stabilnošcu
cene. Treba naglasiti da je definicija ECB-a namenjena dugorocnoj kvantifikaviji
primarnog cilja jedinstvene monetarne politike.
Prenosni mehanizam monetarne politike
Pošto je Upravni savet odgovoran za donošenje odluka usmerenim
ka odravanju stabilnosti cena, od presudne je vanosti da ECB
stvori sliku o tome kako monetarna politika utice na razvoj prilika u
pogledu nivoa cena, imajuci u vidu stanje ekonomije. Pocesi pomocu kojih
odluke iz oblasti monetarne politike uticu na ekonomiju uopšte, a
posebno na nivo cena, poznat je kao prenosni mehanizam monetarne politike.
On je dobro ustanovljen i teoretski i empiricki, tako je za svaku aktivnost
monetarne politike potrebno prilicno vreme da utice na ekonomiju i da
je teško proceniti tacan efekat(uticaja). Drugim recima, uticaj monetarne
politike na cene je predmet dugih, promenljivih i neizvesnih zaostajanja.
Uloga i ogranicenja monetarne politike
Dugorocno posmatrano, monetarna politika utvrdjuje nominalnu vrednost
robe i usluga- što je opšti nivo cena. Kretanja u nivou cene
oznacavju koliko se kupovna moc novca tokom vremena promenila. U vezi
ovog otkrica je tvrdnja – koja je generalno prihvacena medju ekonomistima
– da je inflacija u krajnjem slucaju monetarni fenomen. Drugim recima,
dugi periodi visokog monetarnog rasta tipicno se vezuju za visoku inflaciju.
Ovaj odnos je potvrdilo nekoliko ekonomskih studija, koje se bave razlicitim
periodima, zemljama i grupama podataka. U tom pogledu, »neutralnost«
novca je opšti princip koji se nalazi u osnovi standardnog ekonomskog
razmišljanja. On konstatuje da promene u monetarnoj masi imaju uticaja
samo na nominalne ali ne i realne promenljive, tj. Promene u monetarnoj
masi nece imati dugotrajan efekat na stvarnu proizvodnju(izlaz), nezaposlenost
ili realne stope. Stvarni dohodak se dugorocno uglavnom utvrdjuje fakorima
podsticanja ponude(npr. Tehnologija, rast stanovništva, fleksibilnost
trišta i efikasnost institucionalnog okvira ekonomije). Monetarna
politika zbog toga moe da doprinese samo u dugorocnom rastu odravanjem
stabilnosti cena(vidi Odeljak 3.1). Medjutim, odluke monetarne politike
mogu da uticu na realne promenljive u kratkom roku.
Ove glavne karakteristike prenosa monetarne politike predstavljaju ogranicenja
u okviru koji svaka centralna banka, ukljucujuci ECB, mora da radi u svojoj
potrazi za stabilnošcu cena. Efekti monetarne politike na stvarnu
izlaznu vrednost i nivo cena se ogledaju na nacin na koji su Sporazumom
raspodeljeni ciljevi i odgovornosti razlicitim organima koji odredjuju
politiku. Pošto monetarna politika utice na nivo cena u srednjorocnom
periodu, stabilnost cena je ostvarljivi cilj za jedinstvenu monetarnu
politiku. Nasuprot tome, dodeljujuci monetarnoj politici cilj u vidu realnog
dohotka ili zaposlenost bilo bi pogrešno usmereno, pošto monetarna
politika ima ogranicen delokrug da bi imala trajan uticaj na stvarne promenljive.
Samo putem tenje ka stabilnosti cena monetarna politika moe
da ima pozitivan efekat na ekonomski rastu na duge staze. To je zadatak
fiskalne i organizacione politike- ali i onih koji su ukljuceni u proces
odredjivanja zarada- povecanje rasta potencijala ekonomije.
Kanali prenosa monetarne politike
U prethodnom odeljku su u glavnim crtama navedeni opšti uslovi uticaja
monetarne politike na izvestan broj glavnih makroekonomskih promenjljivih.
Meedjutim, takodje je vano razumeti kako monetarna politika vrši
ove uticaje, pošto postoji izvestan broj kanal prenosa. Oni su izloeni
u uprošcenom, šematskom obliku na Prikazu 3.1.
Dugi niz uzroka i posledice koji povezuje odluke monetarne politike sa
nivoom cena pocinje sa promenom kamatnih stopa ECB-a, a posebno stopa
koje se nude u vezi sa opeacijama ponovnog finansiranja i stalnih sredstava(vidi
Glavu 4 radi detaljnog opisa operacija monetarne politike Eurosystema.)
Bankarski sistem zahteva da novac koji izda centralna banka(poznat kao
»osnovna (novcana) sredstva«) ispuni potranju za valutom
koja cirkuliše, da se izvrši interno poravnanje i da se ispune
zahtevi za minimalnim rezervama koje oraju da se deponuju kod centralne
banke. Imajuci monopol nad stvaranjem osnovnih (novcanih) sredstava, centralna
banka je u poziciji da izvrši dominantan uticaj na uslove na trištu
novca i time upravlja kamatnim stopama novca. Promene stopa na trištu
novca zauzvrat vrše uticaj na kamatne stope na drugim trištima,
mada razlicitog intenziteta.
Objavljivanje o implementaciji odluka o monetarnoj politici moe
da utice na ocekivanja o buducem pravcu monetarne politike- a ovo zauzvrat
ima uticaj na dugorocne kamatne stope, inflaciona ocekivanja i odredivanje
zarada i cena, kao i cena aktive i deviznog kursa.
Kao što je napred navedeno, nivo izlaznog proizvoda na dui
rok ne zavisi od novcane mase. Zbog toga prekomerni monetarni rast mora
u krajnjem slucaju da vodi do inflacije. Jednostavno receno, ukoliko postoji«previše
novca koji juri za suviše malo robe«, opšti nivo cena
ce na kraju morati da poraste, zato što ce privatni preduzetnici
hteti da potroše višak bilansa u nekom trenutku. I dok ovaj
opis daje ocigledno stilizovan i uprošcen prikaz ukljucenih mehanizama,
on prua suštinu videnja monetarne transmisije gde pokušaji
ekonomista da smanje prekomerne rezerve novca vode ka vecoj potranji
za robom i time do vecih cena da se rašcisti trište. Visok
rast novca moe takodje direktno da utice na ocekivanja u vezi sa
deflacijom i zbog toga i formiranje cena. Slicno tome, nizak monetarni
rast moe da dovede do ocekivanja u vezi deflacije i formiranja cena.
Pored toga, rast cena moe da reflektuje tekucu pritiske potranje
u ekonomiji, cineci da novac postane indikator dobrog rezimea ekonomskog
razvoja. Iz svih ovih razloga, razvoj u monetarnoj akumulacijisadri
korisnu informaciju o monetarnoj politici i moe da pokae dobar
indikator svojstava u pogledu buduceg formiranja cene. Ove osobine su
jedan od glavnih razloga za dodeljivanje znacajne uloge novcu u vodjenju
monetarne politike, cak i ukoliko je precizna struktura prenosnog mehanizma
stvar nekakve neizvesnosti.
Razvoj na kredit moe da odigra vanu ulogu u procesu prenosa,
pošto su dostupnost i troškovi vane odrednice(determinante)odluka
o zajednickom ulaganju i odluka o potrošackim izdacima, i zato uslovi
sveukupne potranje. Ukolko firme nisu u stanju da dobiju kredit,
one moraju da se okrenu unutrašnjim finansijama, koje su obicno nedovoljne
za finansiranje velikih projekata. Zbog toga varijacije u dostupanosti
kredita kao rezultata monetarne politike mogu da deluju kao vaan
kanal prenosa.
Promene u monetarnoj politici i/ili ocekivanja buducih promena u monetarnoj
politici uticu na cene finansijske aktive i prihoda. Ovo zauzvrat utice
na odluke o uštedi, potrošnji i investicijama domacinstava i
firmi, i u krajnjem slucaju na potranju roba i usluga u privredi
evro podrucja. Na primer, ako je sve ostalo jednako, nie kamatne
stope tee da domacinstima ucine atraktivnijim trošenje trenutnog
dohotka nego njegovu štednju, pošto su umanjeni ocekivani povracaji
na uštede. Dugorocne kamatne stope mogu da budu posebno vane
pošto imaju dospece koje odgovara ocekivanja mnogih odluka zdruenog
investiranja i kucnih uštedjevina, kao što je štednja za
penziju.
Kao posledica ovih promena je ponašanje u vezi potrošnje i štednje,
nivo domace potranje za robe usluge, koje zavise od domace ponude,
ce se promeniti. Kada potranja premaši ponudu, ukoliko je sve
ostalo jednako, javlja se gornji pritisak na cene.
Naravno, trošak ulaganja u proizvodnju takodje utice na formiranje
cena. Promene u nivou dohotka i produktivnost igraju ovde znacajnu ulogu.
Zato monetarna politika ima takode uticaja na nivo cena putem njenog uticaja
na formiranje dohotka i utvrdivanja neposrednih cena robe. Njen uticaj
na ocekvianja u vezi inflacije su vani u ovom pogledu: ukoliko monetarna
politika moe da ucini verodostojnim svoj primarni cilj stabilnosti
cene, ocekivanja u vezi sa inflacijom ce ostati cvrsto ukotvljena na niskom
nivou koji je definisan kao stabilnost cene, a utvrdjivanje dohotka i
cene ce ostati u skladu sa ovim ciljem. Ukoliko se izgubi verodostojnost,
ocekivanja u vezi inflacije nisu više ukotvljena. Na ovaj nacin monetarna
politika moe mocno da utice na trenutne cene putem svog uticaja
na ocekivanja u vezi inflacije. Drugi kanal je indirektniji: promene u
efektivnoj potranji mogu da se pretvore u zategnutije ili labavije
uslove na trištu rada i neposrednih proizvoda, a ovi za uzvrat
mogu da uticu na odredjivanje cena na doticnom trištu.
Promene kamatnih stopa koje indukuju odluke monetarne politike mogu isto
tako da uticu na devizni kurs, izmedju ostalog putem uticaja na medunarodne
tokove novca. Ovo ce normalno da utice na inflaciju na tri nacina. Prvo
kretanja deviznog kursa mogu direktno da uticu na domace cene uvezene
robe. Ukoliko se devizni kurs poveca, cene uvezene robe padaju, pomauci
na taj nacin direktnom smanjenju inflacije, ukoliko se ovi proizvodi direktno
koriste u potrošnji. Drugo, ukoliko se ovaj uvoz koristi kao ulaganje
u procesu proizvodnje, nie cene za ulaganja mogu, tokom vremena,
da se obezbedjuju putem niih cena za finalne proizvode. Trece, formiranej
deviznog kursa moe da utice putem uticaja na konkurentnost domace
robe na medunarodna trišta. Ukoliko porast deviznog kursa ucini
da domaca roba ne bude dovoljno konkurentna u pogledu cene na svetskom
trištu, ovo tei da stvori ogranicenje na spoljnu potranju
i time smanji ukupan pritisak potranje u privredi. Ukoliko je sve
ostalo podjednako, ovo bi vodilo smanjenju inflatornog pritiska. Vanost
ovog deviznog kursa utice na to koliko je ekonomija otvorena prema medjunarodnoj
trgovini. Prenos monetarne politike putem kanala deviznog kursa je manje
vaan za velika, relativno zatvorena devizna podrucja kao što
je evro podrucje nego za male otvorene privrede.
Mehanizam prenosa monetarne politike je zato kompleksna mrea ekonomskih
interakcija. Uprkos najboljim naporima ekonomista koji rade na akademiji,
u istraivackim institutima i u centralnim bankama, to ostaje nedovoljno
jasno. Šta više, nivo neizvesnosti s kojima se susrece ECB moe
cak da bude vece nego kod drugih centralnih banaka, poštoje ECB odgovorna
za potpuno novo valutno podrucje. Pored toga, institucionalne promene
i promene ponašanja nakon uvodjenja jedinstvene monete pocetkom 1999.
moglo je da utice na promenu odnosa izmedju razlicitih ekonomskih promenljivih(vrednosti).
Pošto tokom vremena više informacija i istraivackih rezultata
postaje dostupno, sve je razumljiviji prenos monetarne politike na evro
podrucju.
Analiza rizika stabilnosti cena u okviru strategije monetarne
politike orijentisane na ECB stabilnost
Na osnovu prethodne diskusije, ovako se mogu sumirati izazovi sa kojima
se susrece ECB. Upravni Savet ECB-a mora da utice na uslove na trištu
novca, i time na nivo kratkorocnih kamatnih stopa, tako da se- putem uticaja
na nivo cena kroz proces prenosa(transmisije) monetarne politike- srodnjerocno
odrava stabilnost cena.
Strategija monetarne politike ECB ima za cilj da odgovori ovom izazovu.
Njena namena je stvaranje sveobuhvatnog okvira u kome bi se mogle donositi
odluke o odgovarajucem nivou kratkorocnih kamatnih stopa. Ne eleci
da se zadrava na specificnoj situaciji ECB je usvojila trajnu strategiju
da obezbedi da se tokom vremena usvoji dosledan i sistematski pristup
odlukama iz monetarne politike. Takva doslednost pomae stabilizaciji
inflatornih ocekivanja i izgrade kredibilitet ECB-a.
Glavni element strategije monetarne politike ECB-a je njena definicija
stabilnosti cena(vidi Odeljak 3.1). Strategija onda obezbedjuje da ce
Upravni savet dobiti sve relevantne informacije i analize koje su potrebne
da se donesu odluke iz oblasti monetarne politike da bi se osigurala stabilnost
cena na sistematski i organizovan nacin. Na kraju, strategija mora da
prui okvir za obrazloenje odluka monetarne politike javnosti
na jasnan i transparentan nacin.
Karakteristike uspešne monetarne politike
Zbog zaostajanja u procesu transmisije, današnje promene u monetarnoj
politici ce uticati samo na nivo cena nakon više kvartala ili cak
godina. Ovo znaci da je centralnim bankama potreban politicki stav kako
bi se utvrdila stabilnost cena za ubuduce, nakon što dodje do raspleta
kašnjenja u transmisiji. U tom smislu, monetarna politika mora da
bude dalekovida.
Pored toga, kao što je napomenuto u Odeljku 3.2, kašnjenja
u transmisiji sprecavaju da monetarna politika kratkorocno nadoknadi neocekivane
šokove u pogledu nivoa cena(na primer, one uzrokovane promenama u
medunarodnoj ceni artikala). Stoga, je nemoguce izbeci neke kratkorocne
nestabilnosti stopa inflacije. Pored toga, zbog sloenosti procesa
transmisije, uvek postoji veliki element nesigurnosti koja okruuje
efekte monetarne politike. Iz takvih razloga, vana je srednjorocna
orijentacija monterne politike. Takvom orijentacijom ce se izbeci prekomerni
aktivizam i uvodenje nepotrebne(i moda samoodrive) nestabilnosti
realnu ekonomiju, dok se i pored toga obezbedjuje odravanje cena
u srednjorocnom periodu. Takva srednjorocna orijentacija je u skladu sa
konstatacijom ECB-a da »stabilnost cena mora da se odrava
u toku srednjorocnog perioda«.
Na kraju, ECB se suocava sa prilicnom neizvesnošcu, posebno tokom
prvih nekoliko godina Monetarne Unije, u vezi pouzdanosti ekonomskih indikatora,
strukture privrede evro podrucja i mehanizama transmisije jedinstvene
monetarne politike, izmedju ostalog. Medjutim, sve centralne banke se
suocavaju sa velikim stepenom neizvesnosti- ovo sigurno nije svojstveno
samo ECB-u. Uspešna monetarna politika zbog toga treba da bude utemeljena
na pirokim osnovama, uzimajuci u obzir sve relevantne informacije a ne
oslanjajuci se na jedinstven model ekonomije.
PROCITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|
preuzmi seminarski
rad u wordu » » »
"Besplatni
Seminarski Radovi"
SEMINARSKI
RAD
|
|