|
Finansije i finansijsko pravo - BUDET
Osnovni instrument finansiranja javnih rashoda u svim savremenim dravama
je budet, a u nekim zemljama i jedini. U budetskoj teoriji
postoje brojne definicije budeta, jer se radi o kompleksnoj finansijskoj
instituciji, pomocu koje drava ostvaruje mnoge ekonomske, finansijske,
politicke i socijalne ciljeve. Klasicno shvatanje budeta zasniva
se na tvrdnji da je budet akt kojim se predvidaju i odobravaju,
unapred i za odredeni period vremena, prihodi i rashodi drave.
POJAM BUDETA
Budet je osnovni dokument za finansiranje dravnih funkcija
u svakoj dravi.U zavisnosti od nacina definisanja drave, dravnih
funkcija i obaveza drave, budet se u teoriji definiše
kao pravni akt ili zakon.
U našem sistemu , budet je zakon koji se priprema i usvaja
u „paketu" sa drugim zakonima.Znacaj budeta ogleda se
i u tome sto budet nije samo akt za finansiranje dravnih funkcija,
vec drava preko instrumenata fiskalne politike i instrumenata raspodele
sredstava ostvaruje i politicku,ekonomsku i socijalnu funkciju.
Da bi se došlo do optimalnog sistema finansiranja funkcija , neophodno
je poci od teorijskih osnova koje definišu dravne funkcije,
obaveze drave i izvore finansiranja .Kada se utvrde funkcije i obaveze
,dolazi se do prihoda i izvora prihoda .Sve savremene drave imaju
pravni akt za finansiranje dravnih funkcija, a to je najcešce
dravni budet.Da bi drava mogla da izvršava poslove
vezane ze njenu nadlenost, neophodna su joj sredstva.
Izvori finansiranja dravnih funkcija su uglavnom prihodi koje drava
ostvaruje od privrede, stanovništva i domacih i inostranih zajmova.
Budet kao dravni akt treba da obezbedi finansiranje drave
u toku citave budetske godine.Otuda treba ukazati na cilj koji se
eli postici budetom i na znacaj koji budet ima.
Osnovni ciljevi budeta se mogu definisati kao odnos prema budetu
koji se mora postici i to : budet je pregled javnih prihoda i javnih
rashoda za jedan buduci period ; da se za funkcionisanje drave pribave
sredstva koja su potrebna za vršenje dravnih poslova ; kao
jedan od najvanijih ciljeva budeta je iskazivanje svih dravnih
prihoda i dravnih rashoda.
Budet ima ekonomsko-finansijski i politicki znacaj .Ekonomsko-finansijski
znacaj se ogleda u sledecem : budet obezbeduje i formalan red u
dravnim finansijama tako sto ureduje ravnoteu izmedu javnih
prihoda i javnih rashoda ; budet treba da obezbedi redovno , ali
umereno fiskalno opterecenje; budet treba da stvori povoljne uslove
za emisiju zajmova.
Politicki znacaj dravnog budeta je u sledecem : budet
je u osnovi politicki i ekonomski program vlade ; budet je mocno
sredstvo pomocu koga predstavnicko telo utice na rad dravne administracije;
politicki ivot parlamenta se ispoljava u postupku usvajanja budeta.
Veoma kompleksnu definiciju budeta dao je profesor Peric , povezujuci
ga sa produkcionim odnosima u društvu. „ budet je osnovna
finansijska institucija svake politicko -teritiorijalne zajednice kojom
se planski predvidaju novcani rashodi i prihodi shodno karakteru produkcionih
odnosa za neposredne i perspektivne zadatke i koju sankcioniše predstavnicko
telo." 1 Ovom definicijom prof. Peric povezuje dravni budet
, njegovu strukturu prihoda i rashoda sa produkcionim odnosima u društvu.
Inace, sam termin „ budet " prvi put je upotrebljen u
francuskom zakonodavstvu 1806. godine da bi se njime oznacio dravni
budet. Sama rec budet, ciji je koren „ bouge "
i „ bougette " , francuskog je porekla, i oznacavala je konu
torbu. Ova rec prodrla je u finansijsku praksu Engleske pošto je
dobila svoje prenosno znacenje. Do toga je došlo tako što je
ministar finansija, prilikom podnošenja zahteva parlamentu za odobravanje
sredstava, otvarao konu torbu (budget) u kojoj je nosio taj zahtev
i iz nje ga vadio, da bi ga procitao pred parlamentom. Taj akt nazvan
je „ otvaranjem budeta " i tako je rec budet prihvacena
u finansijskoj praksi skoro svih drava.
FINANSIJSKA I EKONOMSKA OBELEJA BUDETA
Svaka savremena drava ,radi izvršavanja ustavom i zakonima
utvrdenih zadataka i funkcija , mora raspolagati odredenim finansijskim
sredstvima, što znaci, mora imati redovne i trajne izvore prihoda
kojima ce finansirati obavljanje tih zadataka .
Da bi se finansiranje ovih zadataka vršilo organizovano i planski,
moraju se utvrditi potrebe (javne potrebe ) koje treba podmiriti, i finansijska
sredstva kojima ce se one podmiriti. Potrebe ( javni rashodi ) se predvidaju
u budetu , po pravilu , pojedinacno i prema nameni. Sredstva (javni
prihodi ) predvidaju se po izvorima ,a utvrduje se i visina do koje treba
da se prikupe . Budet je prema tome , u prvom redu finansijski instrument,
namenjen za finansiranje zadataka i funkcija dravnih organa, u kome
se utvrduju izvori prihoda i javni rashodi. Pored finansijskih obeleja
prikupljanja i uravnoteenja prihoda i rashoda, budet ima i
veoma znacajna ekonomska obeleja i karakteristike, koja se ogledaju
u uticaju koji on ima na proizvodnju, raspodelu, razmenu i potrošnju.
Budet je jedan od najznacajnijih instrumenata preraspodele nacionalnog
dohotka. On predstavlja fond sredstava izdvojenih iz nacionalnog dohotka
, kojim se odreduje dalja namena ovih sredstava raspodeljenih na licne
, materijalne i cesto investicione rashode.-Ta nova raspodela znatno utice
na proizvodnju i potrošnju dobara .Uticaj budetskih prihoda
na privredna kretanja ispoljava se neposrednim i posrednim putem. Neposrednim
putem tako što se u budetu predvidaju sredstva za neposredno
ulaganje u privredu , cija je posledica povecanje proizvodnje.Posredan
uticaj na proizvodnju ogleda se u tome što budetom predvidaju
sredstva za razne nabavke , radove i usluge, usled cega budet ima
ulogu potrošaca. Budet je cesto veliki potrošac odredene
robe, kao što su vojna oprema i naoruanje,što izaziva
povecanje ove proizvodnje.
Poreska intervencija u oblasti privrede prihvacena je kao neminovna posledica
fiskalne politike koja se izraava kroz budet. Poreski intervencionizam
, kao mera odredene budetske politike, ima danas mnogo pristalica.
BUDETSKI PRINCIPI ( NACELA )
Budetski principi ili budetska nacela su osnovna pravila
kojih se treba pridravati prilikom izrade, donošenja i izvršenja
budeta. Ona su nastala kao rezultat borbe i stalnog nastojanja parlamenta
da ogranici pravo vladara, kako prilikom uvodenja obaveze placanja raznih
dabina, tako i prilikom utvrdivanja namene njihovog trošenja.
Budetski principi mogu se podeliti na :
• Formalno - staticne i
• Dinamicko - materijalne.
Prvi se odnose na sadraj i oblik budeta , a drugi na sastavljanje
i izvršenje budeta.
FORMALNO - STATICKI BUDETSKI PRINCIPI
Formalno - staticki budetski principi su :
• Princip budetskog jedinstva,
• Princip budetske potpunosti i
• Princip preglednosti (jasnoce)
PRINCIP BUDETSKOG JEDINSTVA
Primena ovog principa zahteva da svi javni prihodi i rashodi u budetu
budu prikazani u jednom budetu. Na taj nacin dobija se celovit uvid
predstavnickog tela ( parlamenta ) u stanje dravnih finansija, cime
se obezbeduje uticaj parlamenta na finansijsku privredu zemlje. Princip
budetskog jedinstva omogucuje da se lakše i uspešno prevazide
cesto velika razlika izmedu potreba za javnim rashodima i ekonomskih mogucnosti
zemlje da se ti rashodi mogu pokriti. O principu budetskog jedinstva
govori se ne samo kada su u pitanju budeti uih politicko -
teritorijalnih jedinica ukljuceni u budet šire politicko -
teritorijalne jedinice, u jedinstveni opštedravni budet,
vec i onda kada su javni prihodi i rashodi pojedine politicko -teritorijalne
jedinice obuhvaceni samo u njenom posebnom, vlastitom budetu koji
nije deo budeta šire politicko - teritorijalne jedinice.
Tokom vremena prakticni razlozi i povecana mogucnost da se ostvare neki
od ciljeva budetske politike, doveli su do promena , odnosno do
isticanja zahteva za postojanjem više budeta ( budetski
pluralizam ) , kao i za finansiranjem nekih javnih potreba ne samo putem
budeta, nego i primenom drugih finansijskih instrumenata ( finansijskih
programa, javnih fondova i sl. ) pojava budetskog pluralizma ili
sistema specijalnih budeta u savremenim javnim finansijama objašnjava
se povecanom ekonomskom aktivnošcu drave i specificnom ulogom
budeta u ostvarivanju ciljeva ekonomske politike zemlje. Kao specijalni
budet pojavili su se u praksi dvojni budeti, aneksni i autonomni
budeti. Savremena teorija pojavu dvojnih budeta objašnjava
potrebom postojanja redovnog i kapitalnog budeta. Redovni budet
sadri redovne prihode ( od redovnih dabina i od javne privrede
) i rashode za tekucu delatnost dravnih organa. Medutim, kapitalni
ili investicioni budet sadri prihode od zajmova i ostale vanredne
prihode, a njegovi rashodi obicno idu na investicije. Aneksni budeti
idu uz budet kao njihov prilog i slue za podmirenje onih potreba
koje nisu istovremeno i potrebe dravnih organa. Najcešce se
donose za dravna preduzeca koja vrše odredenu javnu slubu
, kao što su : eleznica, pošte, radio, televizija i sl.
Postoje i dravna preduzeca monopolistickog karaktera, kao što
su fabrike duvana, šecera, soli, i sl. Autonomni budeti su
slicni aneksnim budetima , a razlika izmedu njih je u tome sto aneksni
budet odobrava predstavnicko telo, dok autonomni budet donose
organi upravljanja korisnika sredstva, koji je ovlašcen na sastavljanje
takvog budeta .
PRINCIP BUDETSKE POTPUNOSTI
Princip budetske potpunosti podrazumeva da se u budetu iskazuju
svi prihodi i rashodi drave , koji mogu biti prikazani u punom iznosu
( bruto budet ), ili u neto iznosu, kada se prethodno prebiju budetski
prihodi od rashoda , tako da se u budetu prikazuje višak prihoda
nad rashodima ( neto-budet ). Primena neto budeta ne omogucuje
predstavnickom telu da ima potpun uvid u finansijsku delatnost drave
, dok primena bruto budeta obezbeduje kontrolu parlamenta pri raspolaganju
javnim prihodima i njihovom racionalnom trošenju.
U teoriji i praksi data je prednost bruto nad neto budetom , tako
da danas preovladava u praksi nacelo bruto budeta. Medutim, i pored
primene bruto budeta u nekim se budetskim sistemima susrecemo
s pojavom da su prihodi i rashodi pojedinih korisnika , odnosno pojedinih
delatnosti dati u budetu u neto iznosima.
PRINCIP BUDETSKE PREGLEDNOSTI
Princip budetske preglednosti ili princip jasnoce budeta
obezbeduje se tako da se prihodi i rashodi u budetu grupišu
na jedinstven nacin i to prihodi prema izvorima , a rashodi prema njihovoj
nameni. Prilikom grupisanja budetskih prihoda i rashoda primenjuju
se utvrdeni klasifikacioni brojevi koji su jedinstveni za sve budete,
kako uih, tako i širih politicko - teritorijalnih jedinica.
Podela javnih prihoda u budetu moe biti prema tome od koga
se ti prihodi ubiraju ( oporezivanjem, ubiranjem doprinosa, taksa ) ,
primenom kog poreskog oblika se ubiraju ( porez na promet, porez na imovinu,
porez na promet nekretnina i sl. ) itd.
Podela javnih rashoda u budetu moe biti ucinjena prema korisnicima
( resorni princip ) , a unutar toga za pojedine namene ( realni princip
) , i prema vrstama rashoda (funkcionalni princip ). Princip preglednosti
budeta olakšava predstavnickom telu (parlamentu), kao i najširoj
javnosti, potpun uvid u stanje dravnih finansija , kao i ocenu ostvarenja
budetske politike zemlje .
DINAMICKO - MATERIJALNI BUDETSKI PRINCIPI
Dinamicno - materijalni budetski principi su :
• Princip budetske realnosti ( tacnosti )
• Princip budetske ravnotee
• Princip budetske javnosti
• Princip prethodnog odobrenja budeta
• Princip periodicnosti budeta
PRINCIP BUDETSKE REALNOSTI ( TACNOSTI)
Princip budetske realnosti znaci zahtev da prihodi i rashodi budeta
budu što je moguce tacnije utvrdeni, odnosno realnije, kako ne bi
došlo do vecih odstupanja izmedu budeta kao plana javnih prihoda
i rashoda, s jedne strane, i ostvarenja tog plana, s druge strane. Postoje
mnogi razlozi koji mogu dovesti i koji cesto dovode do odstupanja izmedu
planirane visine prihoda koje treba prikupiti tokom godine i visine javnih
rashoda koji ce se podmiriti iz budeta, na jednoj strani, kao i
stvarno prikupljenih budetskih prihoda i izvršenih rashoda
iz budeta na drugoj strani. Da bi se to sprecilo i svelo na najmanju
meru, potrebno je dobro poznavanje svih relevantnih faktora koji uticu
na visinu budetskih prihoda i rashoda . ocigledno je da se budetski
prihodi i rashodi utvrduju na osnovu nekog pretpostavljenog moguceg razvoja
za vreme za koje se donosi budet , odnosno to je plan prihoda i
rashoda za naredni period od najcešce godinu dana , onda su razumljive
teškoce koje postoje da bi se tacno utvrdili svi oni elementi koji
ce uticati na kretanje prihoda i rashoda u narednom periodu.
Da bi se dosledno pridravali nacela budetske tacnosti neophodna
je striktna primena odgovarajucih propisa, postojanje sposobnih i iskusnih
finansijskih strucnjaka, ostvarenje predvidenih kretanja u privredi, korektni
odnosi izmedu zakonodavne i izvršne vlasti, primena odredenih metoda
planiranja budetskih prihoda i rashoda itd. U tom smislu postoje
odredene metode koje nam pomau da što bolje i doslednije primenimo
princip realnosti , odnosno tacnosti, kao što su : automatski metod,
metod prethodne godine i metod direktne procene budetskih prihoda
i rashoda .
PRINCIP BUDETSKE RAVNOTEE
Primena principa ravnotee znaci zahtev da prihodi i rashodi u budetu
moraju biti u ravnotei. To znaci da je taj princip narušen
ako su budetski rashodi veci od budetskih prihoda ( tzv. budetski
deficit ), odnosno ako su budetski prihodi veci od budetskih
rashoda ( tzv. budetski suficit ) . Ukoliko se u toku izvršenja
budeta pojavi manjak ili višak u budetu , onda se preduzimaju
mere za uspostavljanje narušene budetske ravnotee. Narušena
ravnotea moe se uspostaviti povecanjem budetskih prihoda
ili smanjenjem budetskih rashoda zavisno od stanja neravnotee
u budetu.
Budetsku ravnoteu moguce je ostvariti na više nacina
: moe biti postignuta formalna ravnotea , što znaci ravnotea
budetskih prihoda i rashoda, nezavisno od toga kako je ona ostvarena,
a moe biti postignuta i materijalna ravnotea, što znaci
da je ravnotea budetskih prihoda i rashoda postignuta tako
da su se budetski rashodi pokrivali iz redovnih javnih prihoda.
Ukoliko redovni prihodi nisu bili dovoljni da pokriju budetske rashode
, pa se nedostajuca sredstva morala prikupljati uvodenjem vanrednih poreza
, zaduivanjem drave putem javnih zajmova , sredstvima primarne
emisije novca, i sl. , onda govorimo o deficitarnom budetskom finansiranju
Klasicna finansijska teorija bila je protiv budetskog deficita i
protiv budetskog suficita, jer je princip budetske ravnotee
smatrala „ zlatnim pravilom " javnih finansija. Posebno je
bilo protiv budetskog deficita, jer je smatrala da on dovodi do
zaduivanja drave , a to dalje izaziva inflatorne tendencije
u privredi sa svim negativnim posledicama koje iz toga proizilaze. Nasuprot
ovakvom shvatanju , savremena finansijska teorija ucinila je veliki zaokret,
jer je umesto nacela ravnotee isticala stav o budetskom deficitu,
kao instrumentu za oivljavanje privrede za vreme ekonomske krize
. Tako je nacelo budetske ravnotee zamenjeno principom ekonomske
ravnotee, na osnovu koga su nastale dve teorije : teorija ciklicnih
budeta i teorija automatske stabilizacije .
Prema teoriji ciklicnih budeta , budet moze biti deficitaran
i predvidati vece rashode od prihoda , ako se taj višak rashoda upotrebi
za povecanje broja zaposlenih , za izgradnju krupnih objekata infrastrukture,
kao i za druge intervencije drave u oblasti privrede. Ovim se povecava
kupovna snaga stanovništva, povecava se potrošnja koja izaziva
porast proizvodnje, što je krajnji cilj ekonomske politike. Povecana
proizvodnja i potrošnja omogucuju dravi da prikupi veca finansijska
sredstva putem oporezivanja, odnosno da formira „ egalizacioni fond",
koji ce sluiti za pokrice deficita u vreme ekonomske depresije.
Tako se postie ostvarenje budetske ravnotee na dui
vremenski rok, pa se takav budet naziva „ ciklicnim budetom
".
Teorija automatske stabilizacije predstavlja jednu varijantu teorije i
metoda ciklicnih budeta, ciji je osnov budetska ravnotea,
ali je njena posebnost u nacinu na koji se ostvaruje ta ravnotea.
Za ostvarivanje budetske ravnotee koristi se elasticnost nekih
vrsta izvora javnih prihoda. Ona se koristi za uskladivanje obima budetskih
sredstava i budetskih rashoda. Posto su budetski rashodi u
stalnom i ciklicnom porastu, izvori prihoda moraju biti organizovani da
prate dinamiku kretanja rashoda. To se postie narocito nekim vrstama
javnih prihoda, kao što su porez na promet koji se smatra najizdašnijim
i najelasticnijim izvorom javnih prihoda. Zatim , to se postie i
prilagodavanjem progresivne poreske stope poreza na dohodak.
PRINCIP BUDETSKE JAVNOSTI
Poštovanje principa budetske javnosti omogucuje poreskim obveznicima
i svim organima da se upoznaju sa velicinom budetskih prihoda i
svrhom njihovog trošenja, odnosno da mogu imati potpun uvid u finansijsku
delatnost drave. Pimena ovog principa omogucuje i kontrolu svih
koji ucestvuju u procesu donošenja i izvršenja budeta
: parlamenta, vlade, upravnih organa, organa budetske kontrole i
ostalih subjekata.
U svim savremenim dravama princip budetske javnosti je logican
i razumljiv, ako se ima u vidu sadašnji stepen razvoja parlamentarizma
i demokratije. Medutim, u prošlosti, podaci o dravnim prihodima
i rashodima smatrani su dravnom tajnom, a u interesu bezbednosti
zemlje. Tako je dravni budet prvi put bio dostupan javnosti
tek krajem 18. veka, kada je ministar finansija Luja XVI prvi objavio
budet (1781. godine ).
Smisao uvodenja ovog principa je da se poreski obveznici upoznaju sa svrhom
trošenja novcanih sredstava koji su oni izdvojili na ime poreza za
finansiranje dravnih rashoda, što treba povoljno da utice na
smanjenje otpora placanju poreza i na visinu poreske evazije. Sredstva
izdvojena za odredene dravne potrebe koja ne podleu principu
javnosti, zbog nekih „ viših " dravnih interesa,
najcešce se nalaze u posebnim fondovima, koji se nazivaju tajni ili
crni fondovi.
PRINCIP PRETHODNOG ODOBRENJA BUDETA
Prvi preduslov za trošenje budetskih sredstava je usvajanje
budeta od strane predstavnickog tela ( parlamenta, skupštine
), odnosno, kada budet donese, izglasa ovo telo. Time se omogucuje
i obezbeduje pravo predstavnickog tela da odlucuje o vrsti i visini dravnih
rashoda, zatim, o vrsti i visini dravnih prihoda za odredeni vremenski
period, obicno za godinu dana. Ovim parlament dobija odlucujucu ulogu
u utvrdivanju finansijske politike drave u narednom periodu.
Primenom ovog principa treba da se onemoguci, odnosno da se svede na najmanju
mogucu meru pojava samovolje u raspolaganju i upotrebi budetskog
prihoda od strane izvršnih organa vlasti. To je i razlog što
je princip prethodnog odobrenja budeta jedan od najvanijih
budetskih principa i da je u mnogim dravama ugraden u njihov
ustav . Odstupanje od ovog principa ugroava ostvarenje funkcije
budeta ,smanjuje odgovornost parlamenta u utvrdivanju finansijske
politike drave i oteava njegovu kontrolnu funkciju.
PRINCIP PERIODICNOSTI BUDETA
Kao što smo videli, dravni budet se donosi za odredeni
vremenski period, obicno za godinu dana. To znaci da se budet donosi
za svaku narednu godinu, tako da primena principa periodicnosti zahteva
da parlament bude u redovnim intervalima sazvan na zasedanje, da mu se
omoguci da redovno razmatra finansijsku situaciju u zemlji, da utvrdi
zadatke za naredni budetski period, da raspravlja o sprovodenju
utvrdene politike u proteklom budetskom periodu.
Budet se, po pravilu, donosi za jednu godinu, jer je ovaj period
pogodan zato što se putem budeta vrši preraspodela nacionalnog
dohotka koji je ostvaren u toj godini. Pored toga, period od godinu dana
omogucuje lakše utvrdivanje potreba koje teba podmiriti, kao i potrebna
sredstva, nego za vreme od dve ili više godina. Najcešce se
budetska godina podudara sa kalendarskom godinom, mada ima i slucajeva
(SAD, V.Britanija i dr. ) gde se budetska godina ne podudara sa
kalendarskom godinom, jer pocinje 1.aprila ili 1.jula, pa traje do 31.marta,
odnosno do 30 juna. Za ovakvo rešenje cesto se navodi kao razlog
da se rezultati poslovanja u privredi saznaju posle završnih racuna,
tako da se tokom februara i marta ovi rezultati mogu analizirati i na
nivou cele nacionalne privrede, što treba da omoguci planiranja budetskih
prihoda i rashoda bolje sagledavanje ekonomskih kretanja u narednom periodu.
VRSTE BUDETA
Prema posebnim obelejima budet moemo podeliti imajuci
u vidu dva kriterijuma : vreme donošenja i homogenost budeta.
Tako imamo podelu budeta prema vremenu donošenja i prema homogenosti
budeta .
Prema vremenu donošenja budet moze biti redovan i naknadan.
Redovan budet je onaj koji je donet pre pocetka godine za koju se
donosi, a naknadni je onaj budet koji je donet u toku budetske
godine. Naknadnim budetom utvrduju se sredstva za finansiranje onih
potreba drave koje uopšte nisu bile predvidene u tekucem godišnjem
budetu ili su predvidene, ali u nedovoljnim iznosima. Kada se posmatra
odnos izmedu redovnog i naknadnog budeta prema njihovoj ekonomskoj
i budetskoj tehnickoj strukturi i sadrini, onda se redovni
budet pojavljuje kao osnovni, a naknadni kao komplementarni ili
dopunski. To je razumljivo ako imamo u vidu da su redovnom budetu
utvrdena i rasporedena sva sredstva na potrebe za koje se pretpostavlja
da postoje. Medutim, budetsko planiranje kao svako drugo planiranje,
ispoljava se u procenjivanju vrste i obima potreba koje se finansiraju
iz budeta, pa ukoliko je osnovni budet postao nedovoljan,
onda se on mora dopuniti jednim novim naknadnim budetom. Takav budet
je po vremenu donošenja naknadan, a po strukturi dopunskog karaktera
u odnosu na osnovni budet.
Moguce je u praksi vršiti izmene i dopune u redovnom budetu,
bez donošenja naknadnog budeta. Ove izmene poznate su kao ispravljanje
budeta. Ispravljeni budet je redovan, a ne naknadan budet,
jer se ispravke vrše u redovnom godišnjem budetu (budetski
rebalans ). Ispravljeni budet donosi se samo u slucaju ako se u
vecoj meri poremete proporcije utvrdene u redovnom budetu, tako
da se ne moe uspostaviti ravnotea budeta drugim merama
za uravnoteenje budeta ( virmanske, kratkorocne pozajmice,
rezervnim sredstvima i
sl. )
Ova mogucnost da za finansiranje javnih potreba mogu postojati više
budeta, ukazuje na niz problema koji se mogu javiti u vezi sa opravdanošcu
korišcenja takve mogucnosti u praksi. Logicno se namece problem homogenosti
budeta, koji se odnosi na njegovo jedinstvo i na njegovu potpunost.
Tako problem homogenosti namece dva osnovna pitanja : prvo, da li drava
za finansiranje svojih potreba treba da ima samo jedan budet ili
moe imati više budeta; drugo, da li svi prihodi koje
drava ostvari i nameni za finansiranje svojih potreba treba da budu
iscrpno iskazani u budetu, ili ne. Prvo pitanje se u suštini
svodi na okvirno jedinstvo budeta, a drugo na njegovu okvirnu potpunost.
BUDETSKO JEDINSTVO
Tokom 19. i pocetkom 20. veka jedinstven i potpun budet je za teoriju
i praksu predstavljao idelan oblik budeta. Svaka drava, kao
pravno lice, moze imati samo jedan budet, i da se u tom budetu
moraju utvrditi svi izvori prihoda i rasporediti na potrebe, jer je to
jedini nacin da se uspostavi i odri finansijska ravnotea.
Zato budet mora biti jedini i iskljucivi akt finansiranja javnih
potreba, i pored njega ne mogu postojati drugi finansijski akti.
Ekonomski i politicki razlozi u savremenim dravama izazivaju potrebu
da se odstupa od strogog primenjivanja jedinstvenog budeta i da
se finansiranje pojedinih potreba vrši vanrednim, aneksnim, autonomnim
i drugim budetima.
a) Vanredni budet
Podela budeta na redovni i vanredni i dalje postoji u savremenim
dravama. U redovnom budetu predvidaju se one javne potrebe
koje se javljaju redovno i stalno i koje se podmiruju sredstvima od stalnih
i redovnih prihoda, od kojih je glavni prihod porez. Vanrednim budetom
podmiruju se dravne potrebe koje se javljaju neredovno i sporadicno.
Prihodi vanrednih budeta najcešce poticu od zajmova, mada ne
uvek, koji slue za finansiranje investicionih objekata, pa se za
takve vanredne budete kae da su to budeti kapitala.
Prigovor koji se najviše upucuje vanrednim budetima je što
se onemogucava materijalna veza sa redovnim budetom,usled cega se
ne moe dobiti preglednost stanja dravnih prihoda, jer su jedni
poreski a drugi poticu od zajmova. Isto tako je teško imati preglednost
dravnih rashoda, jer su jedni redovni, a drugi vanredni, što
sve skupa oteava vršenje budetskih prava predstavnickih
tela. Izdvajanjem nekih javnih rashoda iz redovnog budeta i njihovim
finansiranjem vanrednim sredstvima, prikriva se jasan pregled finansijskog
stanja zemlje, a oteava i pravilna kontrola.
Vidimo da su vanredni budeti specijalizovani budeti, ciji
su prihodi neredovni i privremeni ( zajmovi ). Vanredni budeti se
danas javljaju kao investicioni budeti i tenja je da se njihova
primena normalizuje. Cesto se pravi razlika izmedu vanrednih budeta
investicionog karaktera i vanrednih budeta u kojima se iskazuju
rashodi na otplate dravnih zajmova ( javni kredit ). Zato se jedni
nazivaju investicioni budeti, a drugi amortizacioni budeti.
b) Aneksni budet
Aneksni budeti javljaju se kao specijalizovani budeti ustanovljeni
za pokrice javnih potreba koje nisu istovetne sa potrebama organa dravne
uprave, jer se u njima predvidaju prihodi i rashodi autonomnih tela i
ustanova, dravnih i poludravnih preduzeca. Danas u savremenim
dravama postoji tzv. javni sektor privrede, odnosno javna dravna
preduzeca kao što su u oblasti saobracaja: eleznice, pošte
telegrafi i telefoni, autotransportna preduzeca i sl. ; zatim u nekim
zemljama to su celicane, rudnici uglja, petrohemijska industrija, duvanska
industrija i td.
Odnos dravnog budeta i aneksnih budeta moze biti utvrden
tako da budeti ovih preduzeca ulaze u dravni budet.
Medutim ova preduzeca mogu imati i vecu finansijsku samostalnost, pa u
tom slucaju nihovi budeti predstavljaju samo prilog ili aneks dravnog
budeta.
c) Autonomni budet
U nekim zemljma postoje autonomni budeti za komercijalizovane ustanove
koje vrše javnu slubu. Ovi budeti su veoma slicni aneksnim
budetima. Razlika medu njima je u tome što su aneksni budeti
prilog dravnog budeta, o kome odlucuje predstavnicko telo,
dok autonomne budete ne donosi predstavnicko telo, vec neki od dravnih
organa. Ustanove koje se finansiraju iz sredstava autonomnog budeta
mogu dobijati dotacije iz redovnog budeta, ali se takva dotacija
ni po cemu ne razlikuje od dotacije koja se iz budeta daje privatnom
privrednom preduzecu.
BUDZETSKA POTPUNOST
Potpunost budeta postoji onda ako su u budetu iskazani svi
prihodi koji poticu iz bilo kog izvora, a namenjeni su za finansiranje
dravnih potreba. Znaci, prvi uslov za potpuni budet je da
su u njemu iskazani svi prihodi i svi rashodi ( formalna potpunost ),
a drugi uslov je da se ti prihodi i rashodi ne smeju medusobno prebijati
( materijalna potpunost ).
Poštovanje formalne potpunosti omogucuje da budet bude jasan
i pregledan, a kontrola njegovog izvršenja efikasna. Materijalna
potpunost budeta u suštini se svodi na ocenu preimucstva dva
modela finansiranja : metoda bruto- budeta i metoda neto- budeta.
Pod bruto- budetom podrazumevamo onaj metod finansiranja kod koga
se u budet unosi svaka pojedina vrsta prihoda u bruto iznosu, bez
ikakvog prethodnog obracunavanja bilo kakvih troškova potrebnih da
se ovaj prihod naplati. Isto tako, u budet se unose u ukupnim bruto
iznosima i svi rashodi bez ikakvog prethodnog obracunavanja eventualnih
prihoda koje organi ostvare vršenjem tih rashoda.
Finansiranje po metodu bruto- budeta suprotstavlja se neto- budetiranje
u kome se svaki prihod i rashod predvida u budetu u neto iznosu,
pošto se bruto prihod prethodno umanji za iznos troškova potrebnih
za njihovu naplatu.
Moemo slobodno reci da u svim budetskim sistemima savremenih
drava preovladuje primena bruto- metoda iskazivanja budetskih
prihoda i rashoda, pa se moe zakljuciti da je bruto-budet
usvojen i prihvacen.
DONOŠENJE I IZVRŠENJE BUDETA METODOLOGIJA IZRADE I DONOŠENJA
BUDETA
U istorijskom razvoju budeta dosta je razmatrano pitanje da li sastavljanje
budeta treba da vrši predstavnicki organ ili izvršni organ.
Konacno je preovladalo shvatanje da taj zadatak treba da pripada izvršnim
organima vlasti. Postupak izrade budeta sastoji se iz dve faze :
izrade i utvrdivanja nacrta budeta i utvrdivanje predloga budeta.
Nacrt budeta izraduje organ dravne uprave nadlean za
poslove budeta ( sekreterijat za finansije, ministarstvo finansija
) svake teritorijalno-politicke jedinice, a utvrduje ga politicko izvršni
organ ( izvršno vece, vlada ). Predlog budeta utvrduje politicko
izvršni organ - vlada.Predlog budeta ne mora uvek biti usvojen
od strane predstavnickog tela, iz dva razloga: 1. usled neslaganja parlamenta
sa predlogom budeta; 2. da se budetski predlog tehnicki ne
završi u roku. Da ne bi usled navedenih razloga došlo u pitanje
normalno funkcionisanje javnog sektora uvodi se sistem budetske
dvanaestine, što oznacava finansiranje po mesecima dok se ne izglasa
budet (privremeno finansiranje). Privremeno finansiranje se sprovodi
na osnovu:
• Odobrenja mesecnih prihoda i rashoda iz budeta za prethodnu
godinu;
• Odobrenja privremenog finansiranja na osnovu predloenog
budeta.
Predlog se priprema na osnovu plana prihoda i plana rashoda. Planiranje
budetskih prihoda vrši se utvrdivanjem vrste, oblika i podoblika
javnih prihoda i istovremeno utvrdivanje visine u kojoj je potrebno da
se ostvare. Zatim se utvrduju vrste potreba za koje se imaju obezbediti
sredstva u budetu. Prilikom izrade nacrta organ za budet je
odgovoran za ravnoteu prihoda i rashoda budeta. Izrada budeta
vrši se tako što nadleni dravni organ (ministarstvo
za finansije, ministarstvo za budet ) pozove sve korisnike budetskih
sredstava da mu dostave podatke o potrebnim sredstvima za narednu budetsku
godinu. Korisnici budetskih sredstava sacinjavaju predlog svog preracuna
prihoda i rashoda prema tacno utvrdenoj šemi koja je utvrdena za
sve nosioce budetskih sredstava.
Kada korisnik budeta sacini predracun svojih rashoda( potreba ),
onda ga dostavlja nadlenom dravnom organu (ministarstvu) koji
taj predracun moe izmeniti i dopuniti. Nadleni finansijski
organ za budet razmatra sadraj budeta kako s formalne
tako i sa materijalne strane, vrši uskladivanje budetskih prihoda
i rashoda , sastavlja nacrt budeta i dostavlja ga politicko-izvršnom
organu ( vladi, izvršnom vecu ).
Kada vlada razmotri nacrt budeta, onda se utvrduje predlog budeta
koji se upucuje predstavnickom telu ( parlamentu, skupštini ). Odgovarajuci
odbori i komisije predstavnickog tela razmatraju i kriticki ocenjuju opravdanost
pojedinih delova budeta i budeta u celini, pozivaju pojedine
korisnike da obrazloe ili dopune svoje zahteve. Posle sprovedene
rasprave u odborima i komisijama , predlog budeta dostavlja se skupštini,
parlamentu na razmatranje i usvajanje. Otvara se parlamentarna debata,
rasprava o predlogu budeta, a onda se pristupa glasanju. Budet
se donosi u vidu zakona ( odluke ), a zatim se objavljuje u slubenom
glasniku gde se objavljuju i ostali propisi koje donosi skupština.
U sastavljanju predloga budeta, kao akta kojim se predvidaju prihodi
i rashodi, od velikog je znacaja da se planiraju sa što vecom preciznošcu,
i u tu svrhu se koriste sledece metode:
• Metod automatskog planiranja- metod koji se bazira na odredenim
automatizmima prilikom odredivanja velicine prihoda i rashoda iz prethodne
budetske godine;
• Direktno procenjivanje- metod koji polazi od iznosa stvarno izvršenih
javnih rashoda i prihoda u prethodnom periodu korigovanog za procenat
koji se predvida za narednu godinu;
• Indirektna metoda- bazira se na definisanju odredenih merila pri
planiranju budetskih prihoda i rashoda.
IZVRŠAVANJE I IZVRŠIOCI BUDETA
Izvršavanje budeta
Kad skupština , odnosno telo nadleno za donošenje budeta
izvrši verifikaciju, odnosno usvoji budet, tada moe poceti
izvršavanje budeta ( izvršavanje budeta moe
se vršiti tek posle prve uplate na pocetku budetske godine,
odnosno izvršavanje se moe vršiti iz prenetih prihoda,
ako se prihodi prenose u narednu godinu). Budet se izvršava
u dva osnovna dela, tako da se izvorni i drugi prihodi uplacuju u budet,
a izvršavanje rashoda se vrši isplatom iz budeta. Tako
se u budetu postie budetska ravnotea, jer se ne
moe isplatiti više nego što je ostvareno prihoda.
U osnovi, ovo znaci da su obveznici poreza, taksa, naknada i drugih javnih
prihoda, obavezni da u odredenim iznosima i odredenim rokovima uplacuju
svoje obaveze u budet. Na ovaj nacin se obezbeduje priliv prihoda
u budet, cime se obezbeduje izvršavanje - isplata iz budeta
pojedinih rashoda, koji su predvideni u budetu. Izvršavanje
- isplata pojedinih pozicija se moe vršiti do nivoa ostvarenih
prihoda. Nacin i postupak izvršavanja budeta su regulisani
zakonima, uredbama, odlukama, rešenjima i naredbama.
Obveznici poreza, taksa, naknada i drugih javnih prihoda, vrše uplatu
svojih obaveza na posebne racune, koji su propisani naredbom. Naredbom
se propisuju racuni za uplacivanje javnih prihoda, koji su propisani zakonom
ili drugim propisom, a pripadaju dravnom budetu, ili se dele
sa drugima ( federacija, gradovi,opštine i dr. )
Postupak izvršavanja rashoda je regulisan propisima, radi pravilnog
izvršavanja budeta. Kod izvršavanja budeta, pravilo
je da funkcija naredbodavca i racunopolagaca budu u potpunosti razdvojene
jedna od druge. Izvršavanje rashoda pocinje od organa koji vodi budet
( ministarstvo finansija ), tako što naredbodavac utvrduje zakonski,
ili drugi osnov za prenošenje sredstava dravnom organu, ili
organizaciji. Sa racuna budeta se vrši prenos sredstava na
racun odredenog dravnog organa ili organizacije. Nadleni organ
vrši konacnu isplatu budetskih sredstava i odgovoran je za
namensko trošenje sredstava.
VIRMANISANJE I REBALANS BUDZETA
Izmena namene budetskih rashoda, odnosno smanjenje rashoda kod
pojedinih korisnika, a povecanje kod drugih korisnika je budetsko
virmanisanje. Budetski rashodi su
potpuno odredeni u budetu i mogu se menjati samo uz odobrenje izvršnog
organa ( vlade ), ako to specificne okolnosti zahtevaju.
Izmena moe biti delimicna, ili u celini. Na kraju godine, budetsko
virmanisanje mora da se potvrdi u predstavnickom telu, odnosno kod usvajanja
završnog racuna budeta.
Ako u toku budetske godine dode do znacajnog odstupanja od planiranih
prihoda i rashoda, pripremaju se izmene i dopune budeta - rebalans
budeta, koji se i priprema i usvaja po istoj proceduri kao i budet.
Do rebalansa mora doci kada se ostvare znatno veci prihodi, odnosno rashodi.
Rebalans budeta je ponovno preispitivanje odnosa u javnoj potrošnji,
kako bi se uspostavili novi odnosi u prihodima, odnosno rashodima. Ponovno
uravnoteenje ( rebalans budeta ) drava preduzima kada
nije više u mogucnosti da izvršava budet. Rebalans budeta
se vrši i kada se preraspodelom prihoda na postojecem nivou eli
ostvariti odredeni cilj u okviru tekuce ekonomske politike. Ova mera -
rebalans budeta se ne moe poistovetiti sa tzv. virmanisanjem,
jer se kod ove transakcije vrši samo prenamena pojedinih rashoda.
Kod virmanisanja, odluku, po pravilu, donosi izvršni organ, dok kod
rebalansa budeta, odluku donosi predstavnicko telo ( skupština,parlament,
kongres i dr. )
KONTROLA IZVRŠAVANJA BUDETA ZNACAJ I VRSTE
BUDETSKE KONTROLE
Budetska kontrola i revizija
Budetska kontrola i revizija su bitan segment izvršavanja budeta,
tako da su one neka vrsta nadzora nad naredbodavcima i izvršiocima
budeta. Pošto se izvršavanje budeta vrši u
toku jedne godine (budetska godina ), to je neophodno obezbediti
zakonitost u izvršavanju budeta.
Pošto se radi o izuzetno znacajnim sredstvima koja predstavljaju
deo nacionalnog dohotka, neophodna je i odredena povremena kontrola nad
radom svih organa kojima je povereno rukovanje i trošenje javnih
prihoda. U svojim raznim vidovima, budetska kontrola obuhvata kontrolu
svih subjekata, koji ubiraju i troše javne prihode.
Da bi budetska kontrola bila efikasna, neophodno je da se kontrola
vrši u odredenom vremenskom periodu i u procesu izvršavanja
budeta, kako bi se obuhvatili svi organi u izvršavanju budeta
i sve faze kroz koje prolaze sredstva javnih prihoda, transformisana u
javne rashode.
Postoji više vrsta budetske kontrole, ali se sve one mogu svrstati
prema metodu, vremenu, objektima i organima koji vrše kontrolu. Prema
metodu postoji „dokumentarna" i „terenska" kontrola,
dok prema vremenu kontrola moe biti „prethodna" i „naknadna"
odnosno prethodna ili preventivna i naknadna ili represivna kontrola.
Kod kontrole nad subjektima, postoji kontrola nad „naredbodavcima"
i kontrola nad „racunopolagacima", jer su razlicite funkcije
ovih lica. Prema organima koji vrše kontrolu postoji „upravna"
, „institucionalna" i „politicka" kontrola.
Budetska kontrola se razlikuje od revizije jer se kontrolom vrši
nadzor nad naredbodavcem i nad racunopolagacem budeta, odnosno proverava
se da li su javni prihodi utrošeni namenski.
Prema svome sadraju, budetska revizija moe da obuhvati
i kontrolu svrsishodnosti upotrebe javnih rashoda, gde se upozorava na
pojave neracionalnog raspolaganja javnim prihodima. I upravo je ovde samo
slicnost izmedu kontrole i revizije, dok revizija ima specificne ciljeve
i zadatke. Revizija mora biti potpuno nezavisna od vlade i drugih izvršnih
organa vlasti. Na taj nacin, glavni dravni revizor je potpuno nezavistan
i po pravilu, odgovoran je samo predstavnickom telu.
ADMINISTRATIVNA KONTROLA BUDZETA
Administrativna kontrola je samo deo budetske kontrole, a javlja
se kao tekuca, prethodna i naknadna kontrola. Ona ima zadatak da ispita
i utvrdi da li je angaovanje budetskoh sredstava i izdavanje
naloga bilo zakonito.
Ova kontrola treba da spreci izvršavanje nepotpunih naloga, kao i
da utvrdi nepravilno angaovanje budetskih sredstava. Organizacija
administrativne kontrole u osnovi ima dva oblika : kontrolu koju vrše
organi redovne administrcije ( racunovodstvo ), a drugi oblik je kada
kontrolu vrše specijalni kontrolni organi.
Kod oba oblika administrativne kontrole postupak je isti.Kod svakog naredbodavca
se nalazi po jedan organ glavne kontrole, a to znaci da se pre izvršenja
mora kontrolisati svaki izdati nalog za isplatu.
REDOVNA I POSEBNA BUDETSKA KONTROLA
Završni racun - redovna budetska kontrola
Završnim racunom budeta se završava budetska godina,
koja obicno traje od 1. januara do 31. decembra. Po isteku godine za koju
se budet donosi, sastavlja se završni racun budeta. Nacrt
završnog racuna budeta sastavlja ministarstvo finansija, odnosno
organ nadlean za poslove budeta. Završni racun budeta
se priprema u formi zakona, tako da se vladi dostavlja nacrt završnog
racuna budeta. Nacrt završnog racuna budeta se sastavlja
na osnovu podataka iz evidencija o izvršavanju budeta, podataka
o korišcenju sredstava na posebnim racunima i podataka organa.
Predlog završnog racuna budeta utvrduje vlada, odnosno izvršni
organ i dostavlja ga skupštini. Završni racun budeta sadri
opšti deo, posebni deo i bilans stanja sredstava. Opšti deo
završnog racuna budeta sadri :
1. ukupni iznos planiranih i ostvarenih prihoda;
2. ukupni iznos planiranih i izvršenih rashoda ;
3. sredstva izdvojena u stalnu rezervu ;
4. nacin pokrivanja deficita ;
5. raspored ostvarenog viška prihoda.
U završnom racunu budeta daje se planirani i izvršeni
raspored rashoda po namenama i korisnicima. U bilansu stanja sredstava
iskazuju se nepokretne i pokretne stvari kojima organi republike raspolau.
Istovremeno, završni racun budeta sadri i pregled sredstava
posebnih racuna i budetskih fondova.
Završni racun budeta se u skupštini usvaja po istoj proceduri
koja se primenjuje za usvajanje zakona o budetu. Kao i na budet,
tako se i na završni racun mogu podneti amandmani koji se u proceduri
prihvataju ili odbacuju. Posle razmatranja završnog racuna, skupština
usvaja zakon u nacelu i u pojedinostima.
POSEBNA BUDZETSKA KONTROLA KAO OBLIK POVREMENE KONTROLE
Povremena budetska kontrola obuhvata kontrolu korisnika
budetskih sredstava i ova vrsta kontrole spada u „naknadnu"
kontrolu. Ovu kontrolu vrši obicno budetska inspekcija, koja
ima ovlašcenja da kontroliše namensko korišcenje budetskih
sredstava, odnosno kontrolu javnih rashoda. Korisnici javnih prihoda su
u obavezi da i budetskom inspektoru stave na uvid svu relevantnu
dokumentaciju o finansijskom i materijalnom poslovanju. U slucaju da je
budetski inspektor utvrdio neispravnosti u trošenju sredstava,
korisnik je u obavezi da postupi po nalogu inspektora, kako bi se otklonile
neispravnosti u trošenju sredstava. U slucaju da dravni organ
ili drugi organ koji je korisnik javih prihoda, ospori rešenje budetskog
inspektora, tada organ moe da pokrene upravni spor (upravni spor
se vodi pred Vrhovnim sudom ).
ZAKLJUCAK
Pošto je budet u savremenim dravama pravni
akt, a da bi se zakonito izvršavale pojedine pozicije budeta
neophodno je pratiti veliki broj propisa kojima se reguliše trošenje
sredstava , kako bi se otklonila svaka sumnja njihovog namenskog trošenja.
Medutim budet je vremenom postajao neelastican instrument za kontrolu
izvršenih rashoda , koji se finansiraju iz budeta, tako da
se sredstva izdvajaju svake godine za odredene poslove i funkcije, bez
ulaenja u suštinsku analizu potreba i postignutih rezultata.
Nedostaci budetskog finansiranja su uslovili budetske reforme
, koje su sprovele pojedine drave, a da se izvrše transformacije
u budetskoj potrošnji. Promene su se ogledale uglavnom u stavljanju
naglaska na odredena budetska nacela, promenu budetske procedure,
ili u kombinaciji više vrsta budeta ( dravni budet,
agrarni budet i dr. ). I pored svih ovih promena, koje se i danas
vrše, suština tradicionalnog budeta ipak nije u osnovi
promenjena
Literatura:
Djordjevic D.Javne finansije, Novi sad, 2005.
http://openlibrary.org/b/OL3224284M/Finansije_i_finansijsko_pravo
PROCITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|
preuzmi
seminarski rad u wordu » » »
Besplatni Seminarski
Radovi
SEMINARSKI RAD
|
|