|
PLATON
Platon - Teorija Ideja
Platon
(427-347. g.p.n.e.) je bio neposredni Sokratov
učenik. Posle njegove smrti putovao je po tada poznatom svetu. Bio je kod
pitagorejaca u Italiji, a posetio je i Egipat. Po povratku u Atinu, osnovao
je prvu pravu filozofsku školu Stare
Grčke koja se zvala Akademija.
Napisao je puno dijaloga. Neki nose imena po učesnicima i slavnim sofistima
kao "Fedon", "Protagora", "Gorgija", "Parmenid",
"Teetet" a drugi po temi ili prilici u kojoj su održani, kao "Država",
"Zakoni", "Sofist", "Gozba". Svaki dijalog
posvećen je jednom pitanju koje Sokrat (osim u dijalogu "Zakoni")
raspravlja zastupajući Platonove stavove, koji opet sigurno nisu daleko
ni od stavova njegovog učitelja, samog Sokrata.
Platon je želeo da novim argumentima osnaži Sokratov stav o jednom ispravnom
etičkom poretku i jednoj istini. U tu svrhu smislio je ontološku podelu
stvarnosti gde je vidljivoj stvarnosti dodao posebnu nevidljivu i duhovnu
stvarnost - Svet Ideja.
Ideje su za Platona nepromenljivi, objektivno postojeći entiteti, u kojima
su smešteni ispravni odgovori na pitanja o pojedinim predmetima mišljenja.
One su i modeli prema kojima su stvorene stvari i njihovim saznanjem saznaje
se istovremeno i suština stvari. Reč "Ideja" smo do sada pisali
velikim slovom da bi naglasili da za Platona ideje nisu samo pojmovi u razumu,
već nešto što realno postoji, izvan razuma.
Ovaj apstraktan odnos Ideja i stvari, Platon je
pokušao da približi i našoj mašti kroz alegoriju poznatu kao Mit o pećini.
U njemu on opisuje ljude privezane u pećini tako da uvek gledaju u njenu
unutrašnjost. Iza njih je vatra, a nešto ispred nje promiču razne stvari.
Ljudi su u stanju da vide samo senke tih stvari na zidu ispred sebe i ne
znaju za drugo. Međutim, ako se neko od njih oslobodi i izađe iz pećine
video bi stvari u svetlu sunca, što bi potpuno promenilo njegovu sliku sveta.
Senke na zidu više za njega ne bi bile prave stvari. Za Platona, ova priča
o izlasku iz pećine govori o mogućem usponu čoveka od sveta čulima opažljivih
stvari do Sveta Ideja.
Ideje se ne mogu saznati čulima, pošto su nevidljive, nego su shvatljive
samo umu. Da bi došli do neke ideje moramo podrobno pretresti sve argumente
vezane za neko pitanje. Tek tako se, pomoću dijalektike, možemo približiti
ispravnom pojmu o nekoj stvari, čime istovremeno saznajemo njenu Ideju.
Ono što nas najviše interesuje je da saznamo šta je pravda, vrlina, znanje,
lepota i usmerimo vlastiti život. Da je takvo saznanje moguće, Platon dokazuje
preko primera matematike, u kojoj imamo posla sa brojevima ili idealnim
geometrijskim oblicima kojih nema u prirodi i čulnom iskustvu, a ipak su
saznatljivi sa potpunom tačnošću.
Osim toga, Platon smatra da kada otkrivamo svrhe koje otkrivaju suštinu
nekog predmeta, odnosno, kada otkrivamo zašto je dobro da taj predmet bude
baš onakav jeste, mi koristimo isključivo um. Predmeti mogu biti dati preko
iskustva, ali njihove svrhe su poznate samo umu. Rekonstruisati taj božiji
plan koji povezuje stvari je zadatak filozofije, a stvari, koje su se ponegde
pokvarile i ispale iz božanskog plana treba popraviti u skladu sa njim.
Najviša Ideja koja određuje taj plan je Ideja Dobra i ona obuhvata sve ostale
ideje. Ispod nje su Ideje istine, znanja, lepote, pravde, vrline; ispod
ovih su ideje matematičkih oblika, a najniže Ideje su Ideje o materijalnim
stvarima.
Mi možemo da saznajemo svet Ideja zato jer su sve ideje već sadržane (urođene)
u duši, iako ih ona nije odmah svesna. Međutim, potreban je napor mišljenja
da bi osvestile ideje koje su već bile u nama. Po Platonu dok učimo polako
se sećamo ideja koje postoje u našoj duši. To je istovremeno i argument
za besmrtnost duše, jer ona sadrži ideje koje nisu dobijene putem iskustva.
Duša izvorno pripada svetu ideja i zbog toga je besmrtna.
U kasnom dijalogu Timaj, Platon opisuje Boga kome svet ideja služi kao model
da po njemu oblikuje svet.
U Idejama se nalazi Platonov argument protiv relativizma sofista. Odbacujući
taj relativizam, Platon je filozofiji dao oblik razložne rasprave u kojoj
se maksimalno osvetljavaju sve strane nekog problema. Jedan primer takve
rasprave je i dijalog "Država". "Država" je temeljno
djelo grčkog filozofa Platona, i ona u najboljem svijetlu pokazuje promišljanja
Platona kao idealističkog utopiste. Platonov idealizam je posebno slikovito
pokazan u "Državi" u poznatom dijelu o pećini.
Platonova država je idealistička iz razloga što ona ne postoji već treba
da bude produkt svjesne djelatnosti ljudi. Za razliku od svog djela Zakoni
u "Državi" Platon traga za apsolutno najboljom državom, i u ovome
leži utopistička kategorija "Države". Za Platona društveni poredak
idealne države čine tri klase: filozofi, vojnici i robovi. Filozofi su ujedno
i upravljači države, vojnici su čuvari, a robovi su proizvođači. Platon
je uočio da privatna svojina kvari čovjeka, pa je odlučio da prve dvije
klase ne mogu posjedovati privatno vlasništvo. Veoma važna činjenica za
funkcionisanje ovakve države leži u Platonovom konceptu pravde, odnosno
pravednosti koja traži da: “Svako radi svoj posao". Po Platonu etički
ideal je postići vrlinu, a ona se zasniva na znanju. To je težnja ka ideji
dobra kao vrhunskoj vrijednosti. Ideja dobra se ne može ostvariti samo u
pojedincu nego istovremeno u zajednici, odnosno u državi. Radi toga filozofi
treba da imaju vrlinu koja se zasniva na znanju, a vojnici da posjeduju
vrlinu hrabrosti.
Kritika koncepta Platonove države
Za Platonovu državu se može reći da je temeljni regulator svih djelatnosti
u njoj, i da je ona intersubjektivna kategorija. Njeno funkcionisanje
nije ovisno od subjektivnog htijenja pojedinca. Upravo radi toga Karl
Popper za koncept Platonove države kaže da nije samo totalan nego i totalitaran,
jer ne postoji ni autonomija društva ni autonomija pojedinca u odnosu
na samu državu.
Razlika između Platonove i Aristotelove države
Platon je u svojoj "Državi" pokušao da formuliše apsolutno najbolju
državu, dok je Aristotel tvrdio
da ne postoji apsolutno najbolja država već samo relativno najbolja država
u odnosu na postojeće stanje. Platonova idealna država ima tri staleža
(filozofi, vojnici, robovi), dok Aristotelova ima dva staleža i to: upravljački
stalež i stalež robova. Aristotel je pogrešno formulisao početnu premisu
o robovima a to je da su oni takvi po svojoj prirodi, dok su u stvarnosti
oni takvi zato što ih takvim čini društvo. U samoj toj tvrdnji Aristotel
je formulisao i rasnu teoriju društva.
Aristotel je bio realniji od
Platona iz razloga što se zalagao za državu po uzoru na Atinu. On je proučavao
postojeće ustave grčkih država i iz njih izvlačio zaključke. Aristotel
je, također, državu prikazivao u organicističkom obliku.
Po Platonu država nastaje zato što niko nije sebi dovoljan. Činjenica
je da su ljudi po prirodi određeni da bolje rade neke poslove, te je ova
činjenica i podjela rada preduslov razvoja države. Razlog stvaranja države
leži u uzajamnom podpomaganju ljudi radi zadovoljavanja životnih potreba,
i to na osnovu podjele rada, jer svako je razlikuje po prirodnim sposobnostima.
Najprostija država sastoji se iz malog broja građana, od kojih se jedni
brinu za hranu, drugi za stan, treći za odjeću i obuću itd. Ovo je primjer
zdrave države u koju kasnije dolaze doseljenici, te uskoro prostor te
države postaje premalen i to izaziva rat.Cijeli državni posao se dijeli
na privredu, odbranu i upravu. Svaki od ovih poslova pripada određenom
staležu, pa je Platon u svojoj idealnoj državi ljude podjelio u tri staleža,
a to su : vladari (filozofi), čuvari (vojnici) i treći stalež čine seljaci,
radnici, zanatlije, trgovci, robovi.
Platon govori o čuvarima države. Prema njemu čuvarima je potrebno da budu
vaspitani, da budu prijatelji i da budu nemilosrdni prema neprijateljima.
Da bi to postigli moraju se učiti gimnastičkim i muzičkim obrazovanjem
i vaspitanjem. Kao prvi oblik vaspitanja su mitovi, i to samo oni mitovi
i priče koje će pogodovati razvoju čuvara. Hrabrost, plemenitost, pobožnost
su vrline čuvara. Gimnastičko vaspitanje služi tjelu. Ako se čuvar previše
posveti muzici onda on postaje slab borac, dok će pretjerivanje u gimnastičkom
vaspitanju stvoriti jakog i zvjerskog borca.
Pošto je najbolji u svom poslu onaj koji je u njemu najpogodniji, to će
vladar države biti iz redova čuvara. On mora da prođe niz provjera sposobnosti
i otpornosti na poroke. Čuvari se ne smiju loše ponašati prema građanima.
Oni će imati poseban tretman stanovanja, neće imati vlastitu svojinu,
a nagrada će im biti ono što im građani donesu kao zahvalnost za službu.
Jesti će zajedno s drugima, i biti će im zabranjeno da koriste zlato i
srebro, jer su bogovi u njih ugradili i zlato i srebro. Ako steknu sopstvenu
zemlju, postaće zemljoradnici i upravnici, umjesto čuvari i vladari i
uz to će postati više obazrivi na unutrašnje nego na vanjske neprijatelje,
te će se cijela država početi raspadati.
Svako treba da se bavi onim za što je najsposobniji, a čuvari najbolje
čuvaju kada se potpuno razlikuje npr.zemljoradnika. U državi ne smije
biti bogastva i siromaštva, jer i jedno i drugo slabi sposobnost pojedinaca.
Zato će u spoljnoj politici država sav plijen davati saveznicima, čime
će ih pridobijati. Te države neće postajati moćnije, jer će u njima tada
biti više država, bogataša i siromaha. Kod takvog neprijatelja uvijek
možeš novcem da jedan dio okreneš protiv drugog.
Sudsko i ljekarsko zanimanje biće uređeno zakonodavstvom, a oba će se
brinuti o građanima koji su tjelesno i duševno zdravi, dok će tjelesno
bolesne i slabe pustit da umru, a duševne bolesnike će osuditi na smrt.
Država koja je ovako uređena zaslužuje da se naziva mudrom, hrabrom i
pravičnom. Mudrost se nalazi kod onih koji upravljaju državom. Hrabrost
se nalazi u staležu čuvara. Pravičnost znači obavljati svoj posao. Ako
pojedinci obavljaju posao koji najbolje znaju i za koji su sposobni država
će biti pravična.
Platon je veliku pažnju posvetio zajednici žena i djece. Žene čuvari moraju
da dobiju isto vaspitanje i obrazovanje kao muškarci čuvari. Sokrat dalje
navodi da te žene moraju pripadati svim čuvarima, i ne smiju živjeti sa
jednim čuvarem. I djeca, također, moraju biti zajednička, a roditelji
ne smiju poznavati svoju djecu. To može dovesti do nekontrolisanog mješanja,
što država ne može dopustiti. Pravilo je, dakle, da najbolji ljudi što
češće imaju odnos s najboljim ženama, da bi se izrodila najbolja djeca.
Hrabri i snažni ratnici dobijaće najbolje žene, a djecu će odgajati država,
hraniće ih majke, ali tako da ne znaju koje je njihovo dijete. Svako oplođavanje
van dozvoljenih godina biće sankcionisano, a nakon tih godina biće dozvoljeno
uzimanje žena za saputnice. Pošto se neće znati ko je kome roditelj, žene
i muškarci će smatrati svojom djecom svu djecu, a ta djeca će smatrati
svojom bračom i sestrama drugu djecu. U rat idu zajedno, vode i stariju
djecu sa sobom, da bi neposredno učila vještinu. Ovi ratnici neće uzimati
druge Helene za robove, već samo barbare. Od palih Helena uzimaće samo
oružje i neće ih pljačkati. Državni ratnici neće pljačkati ni zemlju hramove,
neće paliti kuće niti smatrati sve za neprijatelje, već samo mali broj,
jer su svi Heleni.
U državi filozofi moraju postati kraljevi, ili sadašnji kraljevi postati
filozofi. On moraju postati najbolji čuvari države i zakona. Da bi se
pronašli pravi vladari, potrebno je čuvare baciti na niz ispitivanja,
jer je najteže naći takvog čovjeka, takvu prirodu, koja je i sklona učenju
i nepobjedljiva u borbi. Kada se nađe najbolja osoba za to, filozofi se
moraju pobrinuti da ta osoba ne odbija da služi sreći drugih, jer je moguće
da će napustiti svakodnevna zanimanja.
Filozof može da postane vladar tek nakon pedesete godine, kada je prošao
sva moguća vaspitanja i obrazovanja. Kada jednom na tronu budu filozofi,
oni će iz države istjerati sve starije od deset godina, zadržaće djecu
i početi da ih odvikavaju od dotadašnjih običaja.
Timokratija, oligarhija, demokratija i tiranija su četiri oblika državnog
uređenja koja su lošija od države. Sva četiri uređenja Platon smatra bolestima
države
• Timokratija: aristokratija prelazi u timokratiju kada
dođe do razdora među vladarima.
• Oligarhija: ono uređenje koje se zasniva na procjeni
imovine, u kojem vladaju bogataši, a siromasi ne učestvuju u vlasti. Ta
je država višestruka, jer je podjeljena na bogate i siromašne i oni žive
u neprijateljstvu. Država sa ovim uređenjem bi slabo ratovala, jer bi
nerado naouržavali siromašne, jer ratovanje košta, a oni ne žele da troše
bogastvo.
• Demokratija: oligarhija sama dovodi ljude do ruba propasti.
Kada siromasi vide da su vladari loši i nesposobni kreću u pobunu protiv
njih. Demokratija nastaje kada siromašni pobijede bogataše. U početku
će vladati sloboda i svako će raditi šta hoće. Demokratski čovjek nastaje
od oligarhičnog, kada neka od njegovih pobuna dobije pomoć s polja, pa
dođe do unutrašnjih sukoba. Zavisno od okruženja, pobjeđuje čas jedna,
čas druga strana. Taj čovjek krade, upravlja filozofima.
• Tiranija (tiranida): nezasitost za onim što se najviše
cijeni uništava državno uređenje. Oligarhiju je uništilo bogaćenje, a
demokratiju će uništiti sloboda. Svi postaju jednaki, stariji počinju
da se plaše mlađih, stranci se izjednjačuju sa starosjediocima. Narod
bira novog vladara koji postaje tiranin. Kada jednom dođe na vlast, uvijek
će počinjati neke ratove kako bi narod imao potrebu za vođom, tako će
ljudi siromašiti pa će se baviti sobom,i u rat idu nespremni. Tiranin
je, stoga, uvijek oprezan i gleda da li ima neprijatelja koji bi mu stajali
na putu.
Platonovo učenje o spoznaji se bazira na njegovom idealističkom tumačenju
svijeta. Ona je, prije svega, racionalistička, jer svijet ideja jedno
mišljenjem možemo spoznati. Materijalni svijet spoznajemo čulima, ali
to nije prava spoznaja.
U teoriju spoznaje Platon uključuje i svoju "teoriju sjećanja".
Govorio je da metodom dijalektike, dijaloga mi trebamo podstaći dušu na
sjećanje svijeta ideja u kome je boravila prije ulaska u tijelo. Zbog
toga u ovom svijetu mi ne spoznajemo ništa novo- to je samo sjećanje.
Također, tvrdio je da u materijalnom svijetu mi vidimo samo sjene svijeta
ideja. To je Platon opisao u svojoj poznatoj slici pećine u djelu Država.
Naime, Platon je opisao čovječanstvo kao grupu ljudi u mračnoj pećini.
Iza njih je otvor iz kojeg dolazi svjetlost. Ta svjetlost baca sjenke
prema zidu u koji ljudi gledaju. Kako napolju ljudi možda nose neke stvari
(kutije na primjer), sjene koje su na zidu daju ljudina pogrešan utisak
o vanjskom svijetu- ljudi sa kockastim glavama (nepoznavanje svijeta ideja).
Ponekad se neko iz grupe odvoji i izađe napolje, međutim, jaka svjetlost
ih zaslijepi (radi tame u kojoj su živjeli) i oni u strahu trče nazad
u pećinu.
Etika i politika
Po Platonu etički ideal je postići vrlinu, a ona se zasniva na znanju.
To je težnja ka ideji dobra kao vrhunskoj vrijednosti. Ideja dobra se
ne može ostvariti samo u pojedincu nego istovremeno u zajednici, odnosno
u državi.
Tako je njegovo etičko učenje povezano sa učenjem o idealnoj državi. Idealna
država se zasniva na podjeli rada, zato ona treba da ima tri staleža:
1. Stalež proizvođača (zanatlije i zemljoradnici)
2. Vojnici koji brane državu-vrlina hrabrosti
3. Filozofi- vladari koji svojom mudrošću vode državu.
Staleži se ne trebaju mješati u poslove drugih staleža da bi se postigla
maksimalna efikasnost. Država treba da obezbjedi pravdu za sve i da svoje
građane uči vrlini dobru.
Pošto je filozofija izraz opštih karakteristika našeg mišljenja njene
će maksime određivati i naš odnos prema politici. Možda se može reći i
obrnuto, da je mnoga filozofija smišljena i zato da obrazložimo i utemeljimo
vlastite političke stavove.
Platon je smatrao da postojeći oblici uređenja države koji su se nudili
u Staroj Grčkoj [demokratija,
oligarhija, aristokratija, monarhija (i tiranija)], nisu dobri. Filozofija
je, prema tome, dužna da razmotri pojam države i pruži principe za njeno
pravedno uređenje.
Platon se ovim pitanjem bavi u pomenutom velikom dijalogu "Država".
Tu on počinje od rasprave o stavu sofista koji smatraju da ne postoji
jedan odgovor na pitanje šta je pravednost. Za njih je svaka "pravda"
samo izraz interesa onoga ko je na vlasti i prema tome svi zakoni su jednako
pravedni ili nepravedni. Ono što je za jednoga nepravedno, za drugoga
je pravedno i nema načina da se odluči ko je u pravu. Sokrat, koji i u
ovom dijalogu zastupa Platona, odbacuje ovo mišljenje, jer smatra da je
sigurno da pravedni ne mogu biti svi postupci, već samo određeni.
Da bi odredio šta je pravednost, Platon počinje od ideje da je pravedno
dati svakome ono što mu pripada, a da će pravedna država biti ona u kojoj
budu zadovoljeni interesi svih, a ne samo jednog dela društva. Drugi princip
na kome počiva Platonova ideja države je da o svemu treba da odluči onaj
koji zna, a ne većina, jer znanje nikada nije kod većine nego kod pojedinaca.
Kada se ovi principi primene, nastaje država u kojoj svako radi samo onaj
posao za koji ima najviše sposobnosti, znanja i talenta i ne meša se u
poslove drugih. Proizvođači i trgovci rade i uživaju plodove rada kroz
imovinu koju stiču, ali ne učestvuju u drugim poslovima. Državu štite
vojnici, a vode je upravljači, koji su predati brizi o opštem dobru. Zato
i nemaju svoju imovinu već žive umereno na račun države čuvajući zakone,
braneći državu i baveći se naukom i filozofijom.
Ovim slojevima se ne pripada po rođenju nego po talentu. Platon je smatrao
da bi se građevina ovakve države brzo urušila ako ne bi počivala na tako
vaspitanim građanima da predano služe dobru celine, gde svaki obavlja
samo svoju dužnost i ne meša se u poslove drugih. Da bi vladari pravilno
vodili državu prvo moraju u sebi savladati nagone za neumerenošću i postići
da njihov razum upravlja njihovim telom, onako kako će oni ubuduće upravljati
telom države. Takvo vaspitanje postiže se u mladosti - putem gimnastike
i muzike, kojima bi se kasnije pridružilo izučavanje matematike i, na
kraju, dijalektike ili filozofije.
Filozofija se tako pokazuje i kao neka škola nepristrasnosti. Dijalektika,
odnosno, rasprava i argumenti služe da nas, koliko je to moguće, udalje
od naših želja, interesa i predubeđenja, i približe nepristrasnoj istini
o nečemu. Filozofi su određeni da vladaju jer im njihovo znanje o pravdi
i vaspitanje da se drže toga znanja, omogućava da donose zakone koji koriste
celini, odnosno, svim građanima društva.
Iako dizajnirana da spreči manjkavosti, osobito tiranije i demokratije
onoga doba, Platonova država ostala je kontroverzna u filozofiji. Ona
je imala danas sporne autoritarne crte. Npr. vladari su mogli da propisuju
sadržaje umetnosti u državi, mešali su se u ono što bi danas nazvali privatnim
životom građana, a Platon je smatrao i da je opravdano laganje podanika
u svrhu nekog dobrog cilja. Platonova vizija države možda je upravo dokaz
da i najbrižljivije opisana idealna država može biti manjkava, jer tako
"dubok logos ima", da parafraziramo Heraklita.
Teorija drzave
I ovde rec "teorija" znaci isto sto i u prethodno razmatranim
sadrzajima; ona naime, upucuje na "umno posmatranje" ne ove
ili one empiricki postojece drzave, nego na "umno posmatranje"
ili istrazivanje konstitucije drzave uopste. Ovo "posmatranje"
ili razmatranje treba da ima za rezultat jedan sadrzajno obogaceni pojam
drzave, koja odgovara svojoj osnovnoj svrsi, tj. sreci i dobrobiti svih
svojih gradjana. Odmah se moze uvideti da je tako nesto veoma tezak i
ambiciozan poduhvat, koji mozda nece dovesti do ocekivanog rezultata,
ali koji se pravda time da je znatno bolje imati neko znanje o drzavi
(makar to znanje bilo i veoma sporno), nego nikakvo.
Da je Platon pridavao vecu vrednost empirijskim metodama nego dijalektici,
tada bi on sigurno proucavao ustrojstvo neke empirijske drzave, recimo
Persije, ili Egipta, ili Sparte. Nista od svega toga. U njegovoj "teoriji
drzave" ispituje se, u stvari, kakva bi trebalo da bude neka empirijska
drzava da bi u njoj bile znacajno prisutne one ideje koje su imenovane
kao "pravicno po sebi", "dobro po sebi", i "lepo
po sebi". U istrazivanjima te vrste, koja se danas nazivaju "politickom
filozofijom", Platon nije imao nikakvog uzora, nego samo podsticaje
u "sokratskim razgovorima", u onome sto su sofisti govorili
o vrlinama i u pesnickoj mudrosti koja se katkad odnosila na vrline i
na jake strasti koje iz sebe radja ljudska dusa u borbi za vlast.
Platon je "politickoj filozofiji" posvetio sadrzaj tri svoja
dijaloga, a to su: Drzava, Zakoni i samo delimicno dijalog Drzavnik (ho
Politikos). Prvi od ovih (Drzava) je najvazniji i moze se reci da je taj
dijalog najkompletnije izvedeno Platonovo delo. Nasa rec "drzava"
ne odgovara ponajbolje izvornom naslovu Politeia, koji se odnosi na celokupnost
javnog (ili gradjanskog) zivota u organizovanoj zajednici ii koji ujedno
oznacava ono sto mi zovemo ustav. "Javni ili gradjanski zivot"
razumeva se po nacelu suprotnosti, ukoliko se posmatra naspram onoga sto
se naziva "privatni ili pojedinacni zivot". Ovo naravno nije
samo suprotnost u recima, nego i u stvarnim interesima, pa je Platon imao
da resi tezak problem - kako da se licni interesi na najbolji moguci nacin
usklade sa javnim interesima, odnosno sa celinom drzavne zajednice, te
kako da se celina drzavne zajednice organizuje a da sasvim ne unisti ili
potisne pravo na licni zivot, vrlinu i srecu.
Dijalog Drzava pocinje i zakljucuje se razmatranjima koja se odnose na
licni zivot. Ali pocetak i zavrsetak dijaloga postavljeni su izvanredno
vesto, tako da se u pocetku licni zivot postepeno uvodi preko porodice
u sklop drzavne zajednice, a na kraju se licni zivot preko mita o ponovnom
radjanju (Erov mit) uvodi u sklop konstitucije celokupnog kosmosa. Sokrat
u pocetku razgovora sa bogatim i ostarelim trgovcem Kefalom, pita ga kako
podnosi starost i u kakvim je sada odnosima sa erosom (moze li se jos
da opsti sa svojom zenom), potom se razgovor prenosi na sticanje i nasledjivanje
bogatstva. Iza toga sledi uvodjenje jedinke u zivot zajednice, a to je
uvodjenje izvrseno uz pomoc jedne na oko uzgred ispricane anegdote o Temistoklu
i Serifljaninu, iz koje se, u stvari, vidi kako ugled i slava jednog coveka
ne zavise samo od njega nego i od drzave u kojoj taj covek zivi. Najzad,
uvodni deo se zavrsava Kefalovim govorom o strahu od smrti i nadanju,
o pravicnom i nepravicnom zivotnom putu.
Ovo poslednje je neposredni povod da se postavi pitanje sta je pravicnost.
Uobicajeno je, naime, da svi govore o tome kako treba ziveti i postupati
pravicno, ali pitanje je da li iko zna sta je, u stvari, pravicno. Pominju
se reci mudroga pesnika Simonida: "pravicno je vratiti svakome ono
sto mu dugujes". Ali pesnik govori zagonetno, a kad se Simonidove
reci pojasne, izlazi da je "pravicno dati svakome ono sto mu pripada".
To je u osnovi Platon prihvatio kao definiciju pravicnosti, ali tome je
lako suprotstaviti obicno zivotno iskustvo, pa je Platon udesio da retor
Trasimah to ucini, ukazavsi na fakat da u drzavama pravo odredjuje onaj
ko drzi vlast. "Svaka vlast, opet, pravi zakone u svoju korist: demokratija
demokratske, tiranin tiranske, a tako cine i sve ostale vlasti."
Time je vec rasprava o pravicnosti uvedena u vode drzavne konstitucije.
Ova se pak moze razmatrati ili empiricki ili dijalekticki i Platonov Sokrat
se odlucuje za ovu drugu mogucnost. To prakticno znaci da ce se o drzavi
govoriti prema njenom pojmu, a ne prema njenim raznolikim empirickim modelima.
Ova odluka podrazumeva mnogo raznovrsnih ispitivanja, koja se i sprovode
u daljem tesktu Dijaloga.
Mi ta ispitivanja ovde, razume se, ne mozemo pratiti. Ono sto je u njima
osnovno, to je problem uskladjivanja licnih i opstih interesa, naznacen
na ocetku. Platon je verovao da se taj problem moze resiti dvostrukim
dejstvom: jednim koje se odnosi na vaspitanje i obrazovanje mladih generacija,
i drugim koje zahvata u konstituciju same drzave. Vaspitanje i obrazovanje
treba da ostvari prirodnu selekciju osnovnih grupa ili klasa koje ce sacinjavati
drzavu. Oni koji, u procesu obrazovanja, pokazu najmanje sposobnosti i
sklonosti za ucenje i za "castoljublje", najpre ce zavrsiti
svoje obrazovanje i formirace klasu "rukotvoraca", tj. onih
koji znaju da rade rukama i telesnom snagom. Oni koji pokazuju vecu sklonost
ka ucenju, ali samo u funkciji postizanja licnog uspeha u pocastima i
slavi, formirace klasu "branilaca drzave", tj. neku vrstu profesionalnih
vojnika. Najzad, oni koji u toku obrazovanja pokazu i dokazu sklonost
i sposobnost za najvisu mudrost do koje ljudi mogu dospeti, formirace
vladajucu klasu.
Za ovo poslednje vezana je cuvena Platonova teza o filozofima vladarima:
"Dok u drzavama filozofi ne postanu vladari, ili dok sadasnji vlastodrsci
ne postanu pravi i dobri ljubitelji mudrosti, i dok politicka moc i ljubav
prema mudrosti ne postanu jedno,... nece prestati nesrece ne samo za drzave
nego ni za ljudski rod". To je u osnovi sprovodjenje onog polaznog
nacela, onog koje kaze "pravicno je dati svakome ono sto mu pripada".
Ljubiteljima mudrosti ("filozofima") ne daje se vlast zato sto
oni za njom zude, nego zato sto im ona po sustini dobre drzave pripada,
jer bi jedino takvi - kako je Platon verovao - znali da vlast upotrebljavaju
mudro i dalekovido, a ne da je zloupotrebljavaju vodjeni zudnjom za vlascu.
To je Platonova utopija, koju su mnogi kasniji pisci s manje ili vise
misaone dubine nastojali da oponasaju. U pojedinim svojim aspektima, Platonova
utopija dobija obelezje totalitarne drzave: ljubav je, na primer, ukinuta
kao mogucnost slobodnog izbora partnera, a ostavljena samo kao mogucnost
planskog sklapanja kratkotrajnih bracnih veza u funkciji eugenike; sve
umetnicko stvaralastvo ima da sluzi iskljucivo u didakticke svrhe, a pesnike
kao sto je Homer treba lepo primiti, cak i ovencati lovorovim vencem,
ali ujedno i sto je pre moguce, na lep nacin isterati ih iz drzave. Jer,
takvi bi pesnici uneli nekontrolisanu radost i nepredvidljivo ponasanje
u toj Platonovoj racionalnoj, ali istovremeno tuznoj i praznoj planskoj
ustanovi.
Utemeljenje matematike i matematicke kosmologije
Izum matematike kao prakticno-upotrebljivog
znanja svakako pripada egipatskoj
svestenickoj kasti. Izum matematike kao misterijske discipline sa
pretenzijama na kosmicko vazenje, u smislu vazenja za svaki moguci i stvarni
poredak, mora se pripisati Pitagori
i njegovim sledbenicima. Platonu, medjutim, najvise pripada zasluga
za stvaranje jedne stroge filozofije matematike. Ovo proishodi iz toga
sto je Platon matematickim bicima (brojevima, geometrijskim figurama)
i matematickim relacijama (jednakost, slicnost, proporcionalnost) pridavao
posebno znacenje i ulogu u strukturi postojeceg uopste, cak i u strukturi
drzave, ljudskog organizma i svemira. Matematicka bica i matematicke relacije
zamisljao je kao posrednike izmedju "vidljivog" sveta i nevidljivog,
ali shvatljivog poretka ideja.
Shodno tome, tacke, prave, ravni i geometrijska tela mogli su biti predstavljeni
crtezima i modelima, ali Platon je drzao da se u matematicke stvari uopste
ne razume onaj ko veruje da ti crtezi i modeli jesu nesto vise od bledih
kopija pravih matematickih bica. Jer, ova se nikako ne mogu videti ni
dodirivati, pa je razum jedini nacin da se matematicka bica uopste otkriju.
Mora se imati u vidu da je Platon prvi uveo razlikovanje razuma od uma.
Razum je neophodan za snalazenje u matematickim stvarima, a um u onim
najvisim koje se ticu "ideja". To nije sve. Platon je, po svemu
sudeci, prvi dao snazne podsticaje za formulisanje matematickih teorema
i za njihovo strogo dokazivanje. Najstariji nama poznati geometrijski
dokaz tzv. Pitagorine teoreme nalazi se u Platonovom dijalogu Menon. Kasnije
sastavljen Euklidov spis pod naslovom Elementi (geometrije) sigurno je
glavne podsticaje dobio od Platonove filozofije matematike, odnosno od
istrazivanja koja su u duhu te filozofije vrsena u Akademiji.
Platon je tek u pozno doba odlucio da napise delo koje ce obuhvatiti one
iste sadrzaje koje su, kako smo videli, kontinuirano razmatrali presokratski
"fizicari". Istina, on je u vise ranije napisanih dijaloga,
ukljucujuci tu i Drzavu, obicno na kraju tih dijalogagovorio ponesto o
svemiru, ali uvek u mitskoj formi. Ovo poslednje verovatno zbog toga sto
se on tada pretezno bavio "ljudskom mudroscu", njenim mogucnostima,
predmetima i ciljevima, drzeci istovremeno da ono sto se odnosi na prirodu
(physis) kao sferu "bozanskih stvari" mora biti prikazano u
mitskoj formi. U svoje pozno doba resio je Platon da napise dijalog Timaj.
Ovaj spis je zapravo samo u prvom, uvodnom delu dijalog, dok je u preostalom
vecem delu dat kao dugo izlaganje Timajeve kosmogonije, matematicke fizike
i antropologije. Uvodni deo je udesen tako kao da se razgovor u Timaju
vremenski, s prekidom samo od jedne noci, nastavlja na razgovor vodjen
u Drzavi. Stvarni vremenski razmak izmedju pisanja ovih dijaloga bio je,
medjutim, neuporedivo duzi. Platon je tu "neiskrenost" sebi
dopustio iz teorijskih razloga: hteo je pokazati da izmedju poretka u
drzavi i sveopsteg poretka - kosmosa mora postojati neka povezanost, makar
i takva da je poredak u drzavi znatno mladji i kratkotrajniji.
Tajanstvenu glavnu licnost Timaja Platon je jednostavno izmislio, ali
tako da ona po necemu podseca na pitagorejce.
Ovo zbog toga sto je kosmogonijska i kosmoloska tema, zajedno sa misterijskom
upotrebom matematike, doista bila pitagorejska. No Platonov spis Timaj
daleko je od toga da bi bio prosta reprodukcija onoga sto su govorili
pitagorejci. U tom spisu ima jedna novina, koja je za helensko duhovno
obzorje sasvim neobicna i originalna. Tu je, naime, prvi put u helenskoj
dotadasnjoj duhovnoj istoriji, Platon poceo govoriti o graditelju (demiurgu)
kosmosa. Taj demiurg (majstor, zanatlija) prikazan je kao izvrstan matematicar.
On je nacinio nas kosmos, imajuci pred sobom kao uzor vecne ideje (dobro,
lepo, jednakost, proporcionalnost), a na to se odlucio procenivsi "da
je red bolji od nereda".
Zaključak
Ovu procenu, naravno, ne bi mogao izvrsiti bez znanja ideje dobra. Ali
Platonov demiurg nije, kao biblijski bog, stvorio svet iz nicega. Tako
nesto se nije moglo zamisljati posle elejske teorije bica. Demiurg je,
po Platonovoj zamisli, samo sredio postojeci haoticki materijal po matematickim
nacelima i ugledajuci se na "ideje".
Poslednji elementi tako sacinjenog kosmosa imenovani su u Timaju kao geometrijska
bica - kao trougli. Iz ovih su sacinjeni pravilni poliedri: tetraedar,
oktoedar, ikosoedar (ciji obim sacinjava 20 trouglova), heksaedar (kocka)
i dodekaedar (ciji obim sacinjavaju 12 pravilnih petougaonika). Ovi su
pravilni poliedri, kojih ne moze biti vise od pet, kasnije dobili naziv
"pet Platonovih tela". Prva cetiri odgovaraju Empedoklovim :korenima
svih stvari", tj. vatri, vazduhu, vodi i zemlji (istim redom kao
napred navedeno). Dodekaedar je kod Platona uziman kao oblik kosmosa,
mada se u Timaju kaze da je kosmos sfericno zivo bice bez cula i bez organa,
da to zivo bice ne stari i ne oboleva. Makoliko sve ovo sadasnjem citaocu
izgledalo fantasticno, valja imati u vidu da je sadrzaj Platonovog Timaja
imao jednstveno znacajnu ulogu u obrazovanju tokom srednjeg veka, a njegova
matematicka kosmologija i fizika ne tako zanemarljiv uticaj na protagoniste
moderne matematicke kosmologije i fizike.
Literatura
- Internet
- Enciklopedija
- Antička filozofija – Nemanja Marjanović
PROČITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|
preuzmi
seminarski rad u wordu » » »
Besplatni Seminarski
Radovi
SEMINARSKI
RAD
|
|