SEMINARSKI RAD IZ ELEKTRONIKE
/ ELEKTROTEHNIKE
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ŠTA JE ALNASER (ELEKTROPOKRETAČ)?Jedan od nedostataka motora
sa unutrasnjim sagorevanjem (SUS) je i taj sto se ne mogu sami pokrenuti,
kao parne masine ili elektromotori. Motore SUS je potrebno pokrenuti-zavrteti,
nekom pomocnom masinom ili uredjajem do odredjenog broja obrtaja i tako
stvoriti potrebne uslove da sam proradi (upali). TEMPERATURA – Pored ostalih konstricuonih elemenata, na velicinu struje koju starter povlaci najvise utice temperatura. Na primer, na -23°C, alnaser snage 2,2 kW iz akumulatora 12 V i kapaciteta 90 Ah, povlaci struju jacine od oko 450 A. Pri tome akumulator ne sme da bude istrosen vise od 20% nazivnog kapaciteta. NAZIVNI NAPON – elektropokretaca za vecinu putnickih vozila je 12 V. Samo u retkim slucajevima i kod zasebnih vozila on iznosi 24 V. Postoji i kombinacija od dva akumulatora po 12 V, gde je celokupna oprema 12 V, a samo alnaser radi na 24 V. U tom slucaju je potreban poseban relej za redno i paralelno povezivanje tih akumulatora. Za velike kamione i specijalne masine napon raste sa snagom startera tj. alnasera. Nazivni napon tih alnasera se krece u rasponu od 24 V do 110 V. NAZIVNA SNAGA – se definise tako da alnaser uspesno savlada sve otpore i upali motor na - 20°C, pri 20% ispraznjenoj bateriji i elektricnom otporu dovodnih provodnika od 1mW. Na snagu bitno uticu i unutrasnji otpor akumulatora i otpor dovodnih provodnika. Za putnicka vozila snaga se krece od 2 kW, s tim sto starteri za dizel motore istih zapremina imaju vecu snagu. Za velike kamione i specijalne masine snaga alnasera dostize i 15 kW.
Anlaser - ElektropokretačAnlaser ima zadatak da pokrene zamajac i na taj način obezbedi startovanje motora tj. uključivanje. Pri startovanju motora elektropokretač mora raspolagati velikim obrtnim momentima kako bi savladao inerciju mase delova koje pokreće, otpore trenja kao i otpor koji se stvara za vreme takta sabijanja. Elektropokretač je najveć potrošač elelktrične energije. Prema načinu uključivanja alnasere možemo podeliti na:
Anlaser - Elektropokretač sa elektromagnetnom spojnicom i navojem
Davanje kontakta ključem, zatvara se strujno kolo u elektromagnetnom prekidaču. Prolaskom struje kroz namotaje stvara se magnetno polje koje uslovljava povlačenje kotve prema polovima strujnog kola. U trenutku kada se bakarna pločica spoji sa kontaktima realizuje se zatvaranjem strujnog kola, pa struja dolazi na pobudne namotaje polova statora. Istovremeno se pomeranjem kotve vrši pomeranje poluge koja dalje pomera spojnicu i zupčanik elektropokretača prema zamajcu. Zupčanik elektropokretača pokreće zamajac sve dok ne upali. Kada se auto upali broj obrtaja na zamajcu se naglo povećava pa se zbog povećanja obimne brzine zupčanik elektropokretača isključuje. Anlaser - Elektropokretač sa pomoćnim rotorom
Ovaj elektropokretač namenjen je za pokretanje motora veće snage. Kod njega je pogonski zupčanik kruto spojen sa osovinom motora pa se ne može nezavisno pomeriti duž osovine niti rotirati oko nje.Lamele kolektora su duže u odnosu na druga rešenja, jer se ceo rotor, a samim tim, i kolektor podužno pomera prema zamajcu.Polovi rotora i statora se nalaze na istoj vertikalnoj osi jer se osa polova rotora pomera prema zamajcu.Uključivanje elektropokretača vrši se tako što se kontakt ključem zatvori strujno kolo pa se u pomoćnim namotajima polova statora stvara magnetno polje koje uslovljava podužno pomeranje rotora prema zamajcu. Podužno pomeranje rotora dovodi do naprezanja zupčanika rotora i zupčanika zamajca. U trenutku kada su zupčanici međusobno spregnuti ose polova i rotora se poklapaju, pa rotor počinje da se okreće i dolazi do startovanja motora. Pri startovanju motora povećava se broj obrtaja zamajca i to zbog velike razlike u obimnim brzinama spregnutih zupčanika. S obzirm na tošto treba da obezbedi veliki obrtni momenat ovaj elektropokretač se napaja strujom od 24V. Elektropokretac (alnaser) - funkcija, uloga i način radaAlanser ima zadatak da pokrene zamajac i na taj nacin bezbedi startovanje motora tj. ukljucivanje Pri startovanju motora elektropokreta mora raspolagati velikim obrtnim momentima kako bi savladao inerciju mase delova koje pokrece otpore trenja,kaoi otpor koji se stvara za vreme takta sabijanja. Elektropokretac je najveci potrosac elektricne energije.Alanser-1) stator, 2) osovina rotora, 3) pogonski zupcanik 4) zupcanikna zamajcu, 5)spojnica (bendiks), 6) dvokraka poluga, viljuska 7) okretna tackapoluge (6), 8)elektromagnet, 9) namotaji elektromagneta, 10) vod od prekidaca 11) polovi strujnog kola, 12) kontakt plocica negativnog pola Davanje kontakta kljucem, zatvara se strujno kolo u elektromagnetnom prekidacu. Prolaskom struje kroz namotaje stvara se magnetno polje koje uslovljava povlacenje kotve prema polovima strujnog kola. U trenutku kada se bakarna plocica spoji sa kontaktima realizuje se zatvaranjem strujnog kola, pa struja dolazi na pobodne namotaje polova statora. Istovremeno se pomeranjem kotve vrsi pomeranje poluge koja dalje pomera spojnicu i zupcanik elektropokretaca prema zamajcu. Zupcanik elektropokretaca pokrece zamajac sve dok ne upali. Kada se auto/motor upali broj obrtaja na zamajcu se naglo povecava pa se zbog povecanja obimne brzine zupcanik elektropokretaca iskljucuje. Moguci kvarovi alnasera
1) Elektropokretac ostaje ukljucen posle pokretanja
motora
Alnaser! Kad ste zadnji put pregledali alnaser kod
elektricara? Ili mozda cekate da se skroz pokvari,ili da odu cetkice pa
tek onda odete(odslepate svoju bubu).Alnaser se po pravilu skida sa bube
i podmazuju lageri i kontrolisu cetkice prosjecno svake 2 godine. Pa ako
to niste uradili recimo zadnjih 10-15 godina,red bi bio da se tom dijelu
motora posveti malo paznje. (Vidjet cete kako bolje poslije"pali").
|