|
Platni bilans
Sam izraz „platni bilans“ nije dovoljno precizan, jer to
nije sistemski popis imovinske aktive i pasive nekog subjekta utvrdjenih
na odredjeni dan, vec je to popis transakcija utvrdjenih u toku jednog
vremenskog perioda, po pravilu, jedne godine.
Platni bilans uobicajeno prihvatamo kao odnos vrednosti svih potraivanja
i dugovanja jedne zemlje prema inostranstvu, u odredjenom vremenskom periodu.
Inflacija kao pojam potice od Italijanske reci inflatio, što znaci
nadzvavanje ili nadimanje. U ekonomskoj literaturi u smislu naduvavanja
novcanog opticaja pocela se upotrebljavati tek od 1864. god.
Danas se ni jedna privreda ne miri da ivi s inflacijom, što
podrazumeva visok porast cena, kao i zbog njenih negativnih ekonomskih
i socijalnih efekata, kao što su niska stopa ekonomskog rasta, visoka
stopa nezaposlenosti, stagnacija investicija privatnog sektora i kapitala
i dr.
Platni bilans
Platni promet izmedju jedne zemlje I ostalih zemalja, kao posledica ukupnih
finansijskih odnosa, iskazuje se preko dva osnovna instrumenata: 1) platni
bilans (bilans placanja) i 2) devizni bilans.
Platni bilans predstavlja sistematski popis svih ekonomskih transakcija
izvršenih izmedju jedne zemlje i inostranstva, obicno u toku jedne
godine. Platni bilans ima dve osnovne funkcije: prvo, on treba da na sistematizovan
nacin prikae sve ekonomske odnose sa inostranstvom, drugo, treba
da pokae i finansijsku likvidaciju tih odnosa.
Struktura platnog bilansa ukazuje na njegova dva osnovna dela:
1) tekuci racun platnog bilansa,
2) racun kapitala
Tekuci racun platnog bilansa uglavnom pokazuje promet roba i usluga (vidljivi
uvoz i izvoz) dok racun kapitala i kapitalski podbilans, pokazuje finansijski
obracun sa inostransrvom.
U ovaj deo podbilansa platnog bilansa spadaju i „transferna placanja“.
Promene i transakcije iz prvog dela platnog bilansa, koji se cesto naziva
„bilans iznad crte“ predstavljaju uzroke kretanja u drugom
delu platnog bilansa – podbilansu kapitala.
Tekuci racun platnog bilansa moe biti iskazan deficitom ili suficitom,
što se izravnava suprotnim kretanje u racunu kapitala. Kretanje u
racunu kapitala izravnaju transakcije u tekucem racunu, tako da je platni
bilans obicno uravnoteen. Placanja za kupovinu robe i usluga u trgovinskom
delu platnog bilansa moraju biti pokriveni primanjima od prodaje roba
i usluga, kreditima ili drugim oblicima kretanja kapitala.
U transakcije u platnom bilansu koje znace priliv deviza ili sticanje
kupovne snage u inostranstvu, spadaju sledece:
1) Izvoz robe i usluga
2) Jednostrani transferi
3) Uvoz kapitala
4)Izvoz monetarnog zlata.
U transakcije koje deluju na odliv deviza iz zemlje, odnosno smanjenje
kupovne snage u inostranstvu, spadaju:
1) uvoz robe i usluga
2) jednostrani transferi
3) izvoz kapitala
4) uvoz monetarnog zlata.
Osnovni oblici medjunarodnog kratanja dugorocnog kapitala u direktne
investicije i portfolijo investicije. Direktne investicije predstavljaju
takvo kretanje kapitala koje je motivisano profitom i sticanjem prava
vlasništva, kontrole i upravljanja nad preduzecem u inostranstvu.
Portfolio investiranja nije povezano sa interesom efektivne kontrole nad
preduzecem u inostranstvu. Ulaganje je obicno u razlicite oblike hartija
od vrednosti u inostranstvu, koje investitoru donose dividendu, odnosno
kamatu (obveznice). U portfolio investiranje ukljucuje se i dugorocni
kredit za finansiranje spoljnotrgovinskih transakcija. Kratkorocni kapital
se moe kretati autonomno ili kompenzatorno. Autonomno kretanje kapitala
motivisano je odredjenim prihodom. Ovde uglavnom spadaju: spoljnotrgovinski
krediti, poslovi arbitrae i spekulativno kretanje kapitala. Spoljnotrgovinski
krediti su vezani za izvoz robe. Spekulativno kretanje kapitala motivisano
je ocekivanjem primena deviznog kursa , kamata, ekonomske politike odredjene
zemlje. Kapital bei od valute sklone devalvaciji ka valuti koja
ce revolvirati. Radi se uglavnom o o spekulativnom kratkorocnom kapitalu
koji se cesto naziva „vruci novac“. Kompenzirajuce kretanje
kapitala ima za cilj pokrije deficit platnog bilansa. Jedan od osnovnih
oblika ovog kapitala su swop poslovi koji se zakljucuju izmedju centralnih
banaka. Swop aranman prakticno predstavlja pozajmljivanje inostrane
valute od strane jedne centralne banke drugoj, uz odredjeni rok, uz obavezu
da se plati kamata.
Tekuce transakcije registruju devizni priliv koji nastaje izvozom robe
i usluga, ali i devizni odliv koji nastaje kao posledica uvoza robe i
usluga (placanje prema inostranstvu). Višak placanja u odnosu na
primanja dovodi do deficita bilansa tekucih transakcija, dok suprotno
tome, višak primanja u odnosu na placanja stvara suficit u bilansu
tekucih transakcija.
Bilans kapitalnih transakcija pokazuje kretanje dugorocnog i kratkorocnog
kapitala, odnosno neto poziciju ovih tokova kapitala.
Monetarne rezerve su uglavnom posledica kretanja u bilansu tekucih i
kapitalnih transakcija (povecanje ili smanjenje deviznih rezervi, odnosno
povecanje ili smanjenje kreditnih obaveza prema inostranstvu).
Monetarne rezerve, videli smo, predstavljaju izvor medjunarodne likvidnosti
nacionalne privrede. Medjunarodna likvidnost privrede predstavlja njenu
sposobnost da finansira dospele kratkorocne obaveze prema inostranstvu,
odnosno da se finansira nastali deficit platnog bilansa i podrava
devizni kurs nacionalne valute.
Postavlja se pitanje: da li u monetarne (devizne) rezerve ukljuci i klirinška
potraivanja, odnosno nekonvertibilna devizna sredstva. Obzirom na
funkcije koje vrše, smatra se da ovo ukljucivanje ne bi bilo konzistentno
rešenje. Ova potraivanja i nekonvertibilna devizna sredstav,
smatra se, treba vezati za zemlje s kojima postoje bilateralni ili multilateralni
odnosi i placanja. Tu mogu imati funkciju deviznih rezervi. Zbog toga
se devizne rezerve uglavnom i odvajaju kao konvertibilne i klirinške
devizne rezerve.
Monetarne rezerve su u funkcionalnoj vezi sa stanjem platnog bilansa.
Suficit tekuceg platnog bilansa dovodi do porasta deviznih rezervi, dok
deficit platnog bilansa dovodi do smanjenja deviznih rezervi. One imaju
funkciju da finansiraju deficit platnog bilansa i odravaju stalnu
likvidnost prema inostranstvu.
Devizni bilans za razliku od platnog bilansa, zasniva se na prikazu stvarnog
priliva i odliva deviza u toku jedne godne. Devizni bilans u slucaju da
se javlja deficit pokazuje i sistem finansiranja nastalog deficita.
Deficit u podbilansu robnih transakcija jednim delom se finansira suficitom
u podbilansu nerobnih transakcija, ali to je nedovoljno te se jevlja ukupan
negativan saldo deviznog bilansa.
Deficit deviznog bilansa finansira se na dva nacina:
1) smanjenjem deviznih rezervi u zemlji
2) novim porastom zaduivanja u inostranstvu.
Ravnotea platnog bilansa
Platni bilans, prema definiciji MMF, predstavlja sistematsko registrovanje
svih ekonomskih transakcija jedne zemlje sa inostranstvom u toku jedne
godine.
Platni bilans se moe nalaziti u tri oblika ravnotee:
1) potencijalna ravnotea (ili neravnotea)
2) stvarna ravnotea (ili neravnotea
3) fundamentalna ravnotea
Potencijalna ravnotea platnog bilansa postoji kada se deficit platnog
bilansa koji se moe lako otkloniti kompenzatornim finansiranjem,
bez metoda administrativnog karaktera (devizna kontrola, trgovacke restrikcije
i dr.)
Stverna ravnotea platnog bilansa postoja kada se odrava merama
ekonomske politike, odnosno metodama prilagodjavanja. Stvarna ravnotea
moe biti usposteavljena na mnogim nivoima privredne aktivnosti i
stanja platnog bilansa. Smatra se da je najbolje rešenje urevnoteavanje
platnog bilansa ono koje optimalno odgovara razvoju i stabilizaciji nacionalne
privrede, odnosno koje ce omoguciti optimalni rast i visok nivo zaposlenosti,
brez inflatornih pritisaka. Ova ravnotea (neravnotea) se bira
i postaje predmet zvanicne makro ekonomske politike.
Fundamentalna ravnotea platnog bilansa postoji kada se na duzi rok
platni bilans odrava u ravnotei, samo po sebi, bez opšte
nezaposlenosti inflacije i bezpotrebe stalnog prilagodjavanja deviznog
kursa i devizne kontrole.
Interesantno je navesti problem tzv.strukturne ili fudamentalne neravnotee
platnog bilansa. Fundalna neravnotea predstavlja neravnoteu
takvih razmera i takvog trajanja da odravanje stabilnih cena, dovoljnog
nivoa zaposlenosti i uravnoteenja platnog bilansa nije moguce bez
prilagodjavanja (devalvacije) kursa i uvodjenja devizne kontrole. Otklanjanje
strukturne neravnotee platnog bilansa zahteva primenu metoda prilagodjavanja
platnog bilansa, koji sadri: deflaciju u zemlji, odnosno deflacionu
(dezinflacionu) politiku, devalvaciju i deviznu kontrolu.
Obicno sa smatra da kada postoji uravnoteenost svih ekonomskih trensakcija
(tekucih i kapitalnih) ili kada su potraibanja izjednacena sa dugovanjima,
da postoji ravnotea platnog bilansa. Takva ravnotea je integralni
deo ukupne ekonomske ravnotee. To je rezultat uravnoteenih
odnosa zemlje sa inostranstvom, ail i ravnotee u nacionalnoj ekonomiji.
Ako se takva ravnotea odrava due vreme u uslovima unutrašnje
stabilnosti i pune zaposlenosti, govori se o fundamentalnoj ravnotei.
Postoji i staticka odnosno dinamicka ravnotea platnog bilansa. Pod
statickom ravnoteom se smatra ravnotea izvoza i uvoza, bez
kratkorocnog kretanja kapitala i momerarnih rezervi. Ovaj oblik ravnotee
iskljucujebilo kakvo kretanje dugorocnog kapitala. Kod dinamicke ravnotee
izvoz i uvoz ne moraju biti uravnoteeni. Tada stupa na scenu kretanje
kratkorocnog kapitala i deviznoh rezervi, odnosno teansfer dugorocnog
kapitala, koji moraju izravnati deficit u trgovinskom bilansu.
Ravnotea koja se ostvaruje administrativnim regulisanjem kretanja
robe i usluga, kao i kapitala, odnosno smanjenjem uvoza robe i usluga,
kao i zabranom oblika kapitala, nije ekonomska ravnotea. Takva politika
platnog bilansa moe štetiti privrednom razvoju, buduci da smanjenje
uvoza dovodi u pitanje dinamicnost kontinuelan razvoj privrede, kao i
njenu izvoznu sposobnost. Ovo posebno kada se radi o privredi još
nerazvijene strukture, koja svije portebe za baznim proizvodima preteno
pokriva uvozom.
Platni bilans, njegovo uravnoteenje je integralni deo opšte
privredne problematike. Ravnotea odnosa sa inostranstvom rezultanta
je adekvativnih kretanja u datoj ekonomiji. Odvojeno posmartanje ekonomskih
odnosa sa inostranstvom od kretanja unutar nacionalne ekonomije ne prua
realnu osnovu za vodjenje adekvatne politike platnog bilansa.
Uzroci neravnotee platnog bilansa – vrste neravnotee
Ne ravnotea platnog bilansa, kao najveci problem platnog bilansa,
posebno cesta pojava deficita, moe biti izazvana razlicitim faktorima.
Deficit platnog bilansa je osnovni problem nacionalnih privreda. Uzroci
i poreklo nerevnotee platnog bilansa bitni su za politiku platnog
pilansa i politiku uravnoteenja platnog bilansa. Bitno je da li
je poremecaj ravnotee nastao pod delovanjem faktora unutar nacionalne
privrede ili pod delivanjem faktora svetskog trišta.
Neravnotea platnog bilansa u savremenoj teoriji vee se za
sledece tipove:
1) Ciklicna neravnotea (vezana za pojavu pojavu privrednih ciklusa
u razlicitim privredama i njihovo delovalje na platni bilans)
2) Strukturna neravnotea
3) Neravnotea izazvana nestabilnošcu nacionalne privrede (inflacija).
Ciklicni faktori neravnotee platnog bilansa su kratkotrajnog karaktera.
Npr. rast bruto domaceg proizvoda zemlje utice na rast uvoza, a time i
deficita platnog bilansa. Recesija u inostranstvu utice na smanjenje izvoza
i rast deficita bilansa tekuceg racuna, odnosno platnog bilansa. Bri
rast cijena u zemlji nego u inostranstvu utice na povecanje vrednosti
uvoza i smanjenje vrednosti izvoza. Brojni faktori sezonskog karaktera
(slaba turisticka sezona, slaba etva, vremenske nepogode i sl.)
takode uticu na porast uvoza i smanjenje izvoza roba i usluga, odnosno
na povecanje deficita bilansa tekuceg racuna. Posmatrajuci finansijski
i kapitalni, kao drugi dio platnog bilansa, brojni ciklicni faktori, kao
što su razlike u kamatnim stopama, nestabilna politicka situacija
u zemlji i sl. uticu na kretanje kapitala , a time i na ravnoteu
platnog bilansa.
Strukturna neravnotea platnpg bilansa, odnosno faktori neravnotee
strukturnog karaktera, vezani su za izmenu privredne strukture, posebno
nerazvijenih zemalja. Postojeca struktura ovih privreda ne omogucava im
stabilan, dinamican i uravnoteen razvoj.
Uzroci strukturne neravnotee platnog bilansa se nalaze u privrednom
razvoju, strukturne privrede, ail i neprilagodjenosti nacionalne privrede
kretanjima na svetskom trištu. Faktori strukturbe neravnotee
mogu biti realne i monetarne prirode. U faktore realne prirode ubrajamo
investicije, neadekvatnost proizvidnje, korištenje kapaciteta, zaposlenost,
inflacija troškova, disparitet domacih cena i triškova proizvodnje,
disparitet u kretanju produktivnjosti rada i tehnickog progresa, neravnotea
štednje, investicija, disproporcije u razvoju grana, promene tranje
na svetskom trištu, izvoz, uvoz i dr.,dok u faktore monetarnog
karaktera uglavnom na pojavu inlacije, posebno inflacije monetarnog karaktera.
Potrebne visoke investicije i nova tehnologija zahvevaju visoku stopu
domace štednje. Medjutim, domaca štednja je nedovoljna, te se
redovno javlja neravnotea štednje i investicije (S<I). Pošto
su investicije redovno vece od štednje, a zbog visoke sklonosti uvozu,
uvoz je redovno veci od izvoza (M>X), tako da se redovno javlja deficit
platnog bilansa. Uvozna sredstva postaju veoma znacajan faktor u finansiranju
ekonomskog rasta ovih privreda. Neravnorea nacionalne privrede i
visok trgovinski deficit (uz visoku uvoznu zavisnost) osnovni su faktori
permanentnog deficita platnog bilansa ovih privreda.
Neravnotea platnog bilansa izazvana inflatornom nestabilnošcu
privrede je treci tip. Cesto se ovaj tip neravnotee identifikuje
sa strukturnom neravnoteom, jer se inflacija cesto javlja kao strukturna
inflacija (karakteristicna za neraivijene privrede). Teško je odvojiti
ova dva tipa neravnotee platnog bilansa. Ako se za inflaciju kae
da je rezultat vece novcane tranje u odnosu na robne fondove, tada
se višak tranje delom prenosi na uvoz. To se dogadja na isti
nacin kao što se kod strukturne inflacije višak investicija
u odnosu na štednju javlja kao veci uvoz osnovnih faktorarazvoja
(oprema, repromaterijal, energija i dr.). kod svake strukturne neravnotee
platnog bilansa prisutna je i neravnotea izazvana inflacijom. Inflacija
„naduvane“ domace cene, posebno inflacija, cime domaca roba
postaje nekonkurentna na svetskom trištu. Dolazi do smanjenja
izviza i povecanja uvoza, cime se javlja neravnotea trgovinskog
i platnog bilansa. Inflacija tranje dovodi i do inflacije troškova.
Maime, porastom cena dolazi i do porasta nadnica, poreza, budetskih
rashoda, sve u uslovima pada produktivnosti rada (u inflaciji). To vodi
porastu jedinicnih troškova. Inflacija troškova dalje obara
konkurentsku moc privrede u izvozu. Nastaje dodatni pad izvoza i porast
uvoza, cime se deficit platnog bilansa povecava.
Potrošnja iznad realnih mogucnosti i usmeravanje proizvodnje prema
domacem trištu, umesto na izvoz, moe se izvesno vreme
podravati monetarnim rezervama, zadzivanjem u inostranstvu
ili manipulacijom kredita (kreditnom ekspanzijom). Ovom ekspanzijom se
moe neutralisati deflatorno dejstvo deficita platnog bolansa. Relativna
inflacija (viša stopa rasta cena u zemlji u odnosu na rast cena na
inostranim trištima) dovodi redovno do deficita platnog bilansa.
Modeli uravnoteenja platnog bilansa
Ravnotea platnog bilansa postala je jedan od osnovnih ciljeva makroekonomske
politike svake zemlje, ail ne više dominantan cilj. Potrebe brzog
privrednog rasta izmene privredne strukture, puna zaposlenost i dovoljna
stabilnost privrede su prioritetni ciljevi, dok se ravnotea platnog
bilansa izvodi iz tih ptimarnih ciljeva razvoja. Ravnotea platnog
bilansa se cesto „rtvuje“ da bi se ostvarili izabrani
interni ciljevi razvoja. Umereni deficit platnog bilansa cesto se toleriše
i postaje sredstvo i dopunski spoljni impulsi domacoj privredi. Medjutim,
neravnotea fundamentalnog karaktera moe postati smetnja ili
cak ogranicavajuci faktor privrednog rasta. Doziranje deficita platnog
bilansa i odravanje tolerantne neravnotee platnog bilansa
mora se staviti u funkciju stanja i razvoja privrede, visine monetarnih
rezervi, mogucnosti i visine zaduivanja u inostranstvu. Ukoliko
neravnotea poprimi ozbiljne rezmere i postane kumulativan proces,
tada su potrebne korektivne mere u pravcu urevnoteavanja platnig
bilansa ili pak smanjenja deficita. Koregovanje platno-bilansnog deficita
ostaje jedino moguca solucija. Postavlja se samo pitanje izbora modela
ili metoda prilagodjavanja platnog bilansa i regulisanje deficita.
Definisanje platno-bilansnih problrma i neravnotea je osnovna pretpostavka
od koje treba poci u izbor, komponovanju i doziranju platno-bilansnih
mera korekcije (uravnoteenja). Posebnu panju treba usmeriti
na uzroke i vrstu platno-bilanske neravnotee. Privremena i slucajna
neravnotea uglavnom trai finansiranje kao adekvatan metod
platno-bilanske korekcije. Strukturna neravnotea platnog bilansa,
videli smo, uzroke ima disproporcijama u ekonomiji. Tada se kao pogodna
moe izabrati teorija koja se sastoji u odgovarajucem prilivu kapitala
loji treba da poprimi raskorak investicija i štednje, ail i adekvatnoj
finansiskoj politici koja treba da to podri. Finansiranje strukturne
neravnotee iz deviznih rezervi brzo bi iscrpelo ove rezerve, bez
uklanjanja fundamentalne neravnotee platnog bilansa.
Metodi uravnoteavanja i prilagodjavanja platnog bilansa mogu biti:
1) Deflacija u privredi
2) Devalvacija nacionalne valute
3) Trgovinska i devizna kontrola
4) Finansiranje deficita zaduivanjem u inostranstvu
5) Finansiranje deficita sopstvenim deviznim rezervama
Deflacija, devalvacija i deviznu kontrolu moemo oznaciti kao meteo
platnobilansnog prilagodjavanja, dok finansiranje deficita zaduivanjem
u inosrtanstvu, i iz sopstvenih rezervi predstavlja metod finansiranja
platnobilansnog deficita. Obicno se postavlja strategija i politika istovremenog
kombimovanja jednog i drugog metoda.
Postoje znacajne razlike u efektima metoda prilagodjavanja i finansiranja.
Prilagodjavanje dovodi do izmene u strukturi proizvidnje, izvoza i uvoza,
stimulasanje i destimulisanje odredjenih delatnosti, dok finansiranje
znaci trenutno pokrice nastalog deficita i neravnotee platnog bilansa.
Prilagodjavanje ima trajniji i dugorocniji karakter, efekti uglavnom ostaju
u privredi, dod se efekti finansiranja velikim delom odlivaju u inostranstvo
(kamata na zajmove).
Izvor metoda uravnoteenja platnog bolansa zavisi od stanja u privredi.
Tako visika nezaposlenost i niska stopa rasta otklanjaju deflaciju kao
metod prilagodjavanja, jer ono produbljuje krizu. Na isti nacin neelasticnost
domace tranje uvoza prema cenama izraenim u domacoj valuti
trai izbegavanje devalvacije kao metode platno-bilansnog prilagodjavanja.
S druge strane mogucnosti lakog i povpljnog stranog finansiranja deficita
platnog bolansa, cesto privredu olako uvodi u uzimanje inostranih kredita
za finansiranje deficita, uslovi zaduivanja, posebno visina kamatne
stope, duina rokova kredita, uslovi pod kojima se daju krediti,
nacin korišcrnja i otplate i sl.opredeljenju izbor ove metode finansiranja.
Visina i struktura monetarnih rezervi je jedan od primarnih izvora za
finansiranje deficita platnog bilansa. Medjunarodne monetarne rezerve
su „prva odbrambena linija protiv deflacije“, dok ne dodju
do izraaja druge korektivne mere. Ukoliko sopstvene monetarne rezerve
nisu dovoljne da otklone deficit, tada zemlja moe da posegne za
dodatnim sredstvima u inostranstvu (zadeivanje).
Bitan faktor u izboru metoda uravnoteavanju platnog bilansa je i
hitrost intervencije i visina kumulisanih problema, odnosno visina i poreklo
deficita. Metod prilagodjavanja deluje sporije, a efekti se ispoljavaju
na dui rok. Kod metoda finansiranja, posebno sopstvenim monetarnim
rezervama, ove mere deluju odmah.
Pojam i vrste inflacije u savremenoj monetarnoj teoriji
Inflacija ka pojam potice od Italijanske reci inflatio, što znaci
nadzvavanje ili nadimanje. U ekonomskoj literaturi u smislu naduvavanja
novcanog opticaja pocela se upotrebljavati tek od 1864. god.
U pogledu definicije inflacije, postoje uglavnom dve grupe brojnih autora,
jer koliko se javilo autota, toliko postoji razlicitih definicija inflacije.
Mi cemo ih podelili u dve osnovne gruoe, to su starija i novija shvatanja
inflacije.
Monetaristicna (starija) shvatanja inflacije
Starija shvatanja bi se mogla smatrati preteno monetaristickim,
jer polazeci od simptoma inflacije, ovu pojavu definišu kao stanje
u kojem usled povecanja novcanog opticaja, nastupa definitivno smanjenje
vrednosti novca u zemlji, izraeno u opštem povecanju cena.
Inflacija je povecanje novcanog opticaja, koje ima za posledicu povecanje
cena.
Problem inflacije, dakle, nastaje prema ovom shvatanju, kada se kolicina
novca menja bez odgovarajucih promena na strani ponude robe tako da takve
promene deluju na rast cena. Kada se povecanje mase novca zaustavi, dolazi
do zaustavljanjarasta cena na nivoou formiranog novcanog opticaja.
Svi stariji autori smatraju da porast novcanog opticaja ukoloko nije precen
odgovarajucim rastom proizvidnje uzrokuje rast cena, što vodi inflaciji.
Razlozi takvom shvatanju, kao i u gradjanskoj teoriji, lei u cinjenici
da su sve velike inflacije i katastrofalni pad vrednosti novca bili vani
za preteranu emisiju nekonvertibilnih (papirnih) novcanica. Tako je na
tristu stvorena enormno velika novcana tranja, prema ogranicenim
robnim fondivima, odnosno situacija da „suviše velika kolicina
novca juri za suviše malom kolicinom robe“.
Prema teoreticarioma zlatne valute, inflacija moe nastupiti samo
kod „slobodne“ papirne, dok je to nemoguce kao pojava kod
zlatne ili „vezane valute“. Time se kao inflacija smatralo
svako povecanje novcanog opticaja koji je prelazio visinu propisanog metalnog
pokrica novca. Medjutim stvarnost je pobila ove tvrdnje. Veliki priliv
zlata, koji je usledio i SAD u Švedskoj (kao neutralne zemlje) u
toku prvog svedskog rata, prouzrokovalo je u tim zemljama porast cena,
zbog porasta opticaja novca i tranje (tako da je Švedska morala
ograniciti i zabraniti dalji priliv zlata pri kraju rata).
Novi pristupi inflaciji
Nova shvatanja fenomena inflacije razlikuju se od starijih po tomt što
unose mnogo nobih elemenata u monetarnu nestabilnost privrede:
1) Konstatuje se mogucnost postojanja inflacije i bez stvarnog porasta
cena kao površinske manifestacije inflacije.
Prema tim shvatanjima, uzroke treba traiti u postojanju monopola,
dravne intervencije u kontroli cena i sl., što je znacajan
doprinos teoriji inflacije. Time se polazi od cinjenice da inflacija moe
postojati i bez rasta cena. Zbog delovanja monopola i dravne intervencije
do izraene pojave neelasticnih cema.
2) Sve više se ispoljavaju slucajevi da uz povecanje novcanog opticaja,
cene ostaju stabilne, kao i da dolazi do rasta cena i kada drava
novcani opticaj strogo dri pod kontrolom i ne povecava ga. Time
se stvara nova osnova za istraivanje osnovnih uzroka i prirode savremene
inflacije, jer ona ne vai samo za promene mase novca u opticaju.
Nova shvatanja i istraivanja inflacije polaze od uzroka nastanka
vec samog inflacionog pritiska, koji moe da nastane u proizvodnji,
odnosu investicija i štednje, ponašanju zaposlenosti, potrošnje
(kao i njene strukture). Troškova reprodukcije, stanja i ponašanja
platnog i rtgovinskog bilansa, promena u raspodeli nacionalnog dohodka
i svim segmentima gde se taj inflacioni pritisak moe pojaviti. Nova
koncepcija, dakle, kao indikator inflacije ne uzima samo rast cena.
3) umesto globalne karegorije (novcani opticaj) upotrebljavaju se precizniji
izrazi kao „novcana efektivna tranja“, kupovna snaga
novca, ponuda robnih fondova, tranja kupovnih fondova i dr., s obzirom
na mogucnosti da uz istu novcanu masu, novcana tranja bude razlicita.
Nova teorija ne polazi samo od novcane mase, vec uzima u obzir i niz novih
momenata, koji dovode do preterane tranje.
4)Prelazi se sa površinskih manifestacija inflacije (porasta cena)
na istraivanje uzroka koji dovode do inflacije, kao i poremecaja
u razvoju privrede koji se mogu tretirati kao inflacione promeme. Povecanje
cena shvatio se samo kao posledica i produkt tih poremecaja u privredi.
Svaki porast novcanog opticaja nuno ne izaziva povecanje cena. Porast
efektivne tranje podie cene samo tada kada postoji puno korišcenje
kapaciteta i puna zaposlenost radne snage. Takvo stvarannje prihvata najveci
broj savremenih monetarnih reoreticara.
Suština inflacije, prema novim shvatanjima, nije u porastu cena,
vec u poremecaju robno-novcanih odnosa u kojima „efektivna novcana
tranja prevladava nad ponudom robe i usluga, bez obzira da li se
takvo stanje odrava ili ne ns povecanje opšteg nivoa cena“.
To znaci ukoliko je efektivna tranja 1.000 jedinica, a ponuda 800
jedinica, onda nastali „inflacioni jaz“ mora da se pokrije
ili izravna kroz porast cena. Ovako globalni odnosi mogu se nalaziti u
ravnotei, ali u strukturi ponude i tranje nastao je raskorak,
tako da i uz uslov globalne ravnotee ponude i tranje, moe
da se pojavi strukturni poremecaj inflacije.
Potpuna ravnotea ponude i tranje je izuzetno retka pojava,
tako da savremeni razvoj karakteriše permanentna destabilizacija,
odnosno postojanje inflacije i deflacije.
U ekonomskoj politici postoje, uglavnom, dva generalna stava o osnovnom
pitanju: da li kod porasta cena primarnu ulogu ima ekspanzija tranje
ili povecanje troškova proizvodnje. Na toj osnovi formirana su dva
koncepta inflacije:
1) Inflacija tranje (novcana inflacija)
2) Inflacija troškova
Inflacija tranje se javlja kada novcana tranja ne moe
biti pokrivena ponudom robe i usluga, bilo na nivou ukupne ponude, bilo
na nivou odredjenih grana. Radi se o brem rastu efektivne novcane
tranje od porasta robnih fondova.
Inflacija troškova se javlja kada je porast cena nastao porastom
troškova proizvodnje, i to vecih od porasta produktivnosti rada,
a da pri tom ne postoji višak tranje.
Mada se radi o brojnim faktorima iz obe grupe, koji se medjusobno ispreplicu,
istraivanje uzroka inflacije u novije vreme u razvijenim zemljana
ukazuje na sve vecu prevagu staviva na strani inflacije troškova
proizvidnje.
Ekspanzija troškova proizvodnje vodi ekspanziji proizvodnje i, paralelno
s tom, rastu svih oblika potrošnje, investicione, opšte i licne,
cemu znatno doprinose i monetarni faktori. Povecanje troškova proizvodnje
i sam rast proizvodnje dovodi do porasta cena i nove potrebe proširenjea
volumena novca i kredita i privredi. Stoga pokušaj da se ovakav razvojni
tok, koji neminovno vodi u inflaciju, zaustavi monetarno-kreditnom politikom
obicno vodi u stagnaciju i deoresiju u privredi, što se danas po
svaku cenu eli izbeci.
Ovako moderniji stavovi u pgledu tumacenja fenomena inflacije rezultat
su, ore svega, tendencije koje se javljaju u savremenoj fazi razvoja kapitalizma.
Inflacija se sve više vee za ciklicno ponašanje privrede
i izmene strukture u razvoju i odnosima unutar tih privreda, za sve veci
prodor drave u regulisanju privrednih tokova, monopolizacije trišta
i proizvodnje, nove odnose u raspodeli nacionalnog dohotka i dr.
Na kraju, opšti rast cena, koji karakteriše savremeni razvoj
u svetu, ostaje osnovna manifestacija inflacije, mada ne jedina i najdublja.
Inflacija se more razlikovati prema sledecim karakteristikama:
1) Prema jacini ili intezitetz
2) Po duini svog trajanja
3) Po poreklu svog primarnog nastanka
4) Po svom odrazu, odnosno uticaju na cene
1) Prema intezitetu (kriterijum je brzina inflatornog procesa
i stepen obezvredjivanja novca), inflacija se deli na lake, srednje
i hiperinflacije. Lake ili puzece inflacije obicno su one s godišnjim
rastom cena proizvoda od 2 do 5%. Nastaju usled blie ekspanzije
kredita, manjih budetskih deficita ili veceg priliva deviza. Srednja
inflacija pokazuje nešto veci rast cena od 5 do 15%. Izraenije
inflacije su s rastom cena od 15 do40%. Hiperinflacije pokazuju potpuni
finansiski krah jedne privrede. Cene i novcani opticaj dostiu astronomske
cifre. Monetarni organi gube mogucnost kontrole robno-novcanih tokova.
Ovako stanje vodi potpunom haosu u privredi i finansijama, stoga nr mogu
dugo trajati, jer se pre ili posle, mora pristupiti valutnoj reformi i
i sredjivanju finansija.
2) Prema duini trajanja inflatornog procesa, inflacija se
deli na sekundarnu, jednokratnu i hronicnu. Sekundarna dugo traje,
poprima bili oblik, ima umeren rast cena, a retko kada prelazi u
ubrzanu ili hiperinflaciju. Obocno se vezuje za ciklicno kretanje privrede,
a cesto se smanjuje deflacijom. Jednokratne su krace po svom trajanju,
s nešto višim rastom cena i obicno su uslovljene odredjenim
izuzetnim merama u zemlji. Hronicna inflacija je oštrija, dugorocnija
inflacija, s višom stopom cena i tendencijom progresivnog razvijanja
iz godine u godinu, uz mogucnost pojave inflacione spirale bilo na relacijio
cene-troškovi, bilo na relaci cene-plate.
3) Prema poreklu inflacija se moe podeliti na:
o Uvezenu inflaciju, koja nastaje usled suficite ili deficita
platnogbilansa, porasta cena na svetskom trištu i „uvoza
inflacije“,kror uvoz robe i kapitala, jer inflacija posebno u razvijenim
zemljama stvara inflacionisticke tendencije u drugim privredama, s kojima
one odravaju intezivne trgovinske odnose.
o Domacu inflaciju, koja nastaje usled delovanja brojnih internih
faktora u dinamici i strukturi razvoja jedne privrede.
4) Prema mogucnosti odrazs na cene, inflacija se deli na aktivnu,
koja se neposredno odraava na porast cena, i neaktivnu (prigušenu)
koja ne deluje, bar u pocetku, na rast cena, vec se javlja samo kada se
iskoriste svi proizvodni faktori i ostvari puna zaposlenost.
5) Prema nacinu nastanka inflacija se mie podeliti na
namernu ili hotimicnu, kada se svesno predzzima da bi se izvršila
preraspodela dohodaka, deficitnim budetskim sistemom finansiranja
razvija i dr.i nenamernu ili spontanu , koja nastaje spontano kao posledica
disproporcije u privredi, ekonomstih teškoca i sl.
Inflacija se, dalje, moe podeliti na prikrivenu, otvorenu, neobuzdanu
i galopirajucu inflaciju.
Prigušena ili kontrolisana inflacija
Posebno je danas karakteristicna prigušena ili prikrivena (kontrolisana)
inflacija. Nastaje kao posledica primenjenih stabilizacionih mera ekonomske
politike. Obicni je potrebno pristupiti sterilizaci velikog dela kupovne
snage s trišta, stimulacijom i raspisivanjem javnih zajmova
i nizom drugih mera.
Prigušena inflacija moe samo za izvesno, due ili krace,
vreme odgoditi nepovoljne strane jedne otvorene inflacije, ali ma kako
vešto i energicno bila vodjena, ni ona nije u mogucnosti da poništi
negativna delovanja teških i dugotrajnih inflacionih pritisaka. Suština
svih tih mera kontrole inflacije ima za cilj da se svi oblici potrošnje
svedu u realne materijalne bilanse privrede, da se vrši uspešna
kontrola novcanog opticaja.
Kroz emisiju ogromne kolicine nepokrivenog papirnog novca, drave
zapadaju u teške oblike inflacije. Odatle je i poticao iskljucivo
povezivanje visine novcanog opticaja i promena cena. Odatle, cesto, i
danas prikrivena inflacija cim prestanu delovati mere kontrole, prerasta
u otvorenu inflaciju.
Otvorena inflacija
U otvirenoj inflaci se radi uvak kada se, bez obzira na primenu ili mere
antiinflatorne politike u privredi, javlja stalni i slobodni rast cena.
Inflaciju moemo nazvati otvorenom ili prigušenom prema reakciji
drave na pojavu inflacionih pritisaka u privredi.
S obzirom na danas razvijene mere antiinflacione politike u svim zemljama,
jasno je da danas nema gotovo ni u jednoj zemlji ciste otvorene inflacije.
Borba protiv inflacije je jedan od prioritetnih ciljeva razvoja svake
zemlje. Prema tome, danas se radi o nekom mešanom obliku inflacije,
cije bi se karakteristike nalazile izmedju kontrolisane i otvorene inflacije.
Otvorena inflacija, pored navedene karakteristike da se slobodno širi
u celokupnoj privredi ne pogadja istovremeno i podjednako sve sektore
i grane, odnosno proizvode privrede, ali dovodi do disproporcija u razvoju
i raspodeli nacionalnog dohotka. Ovaj tip inflacije je obicno pothranjen
monetarnom emisijom koja joj najcešce stvara povoljnu osnovu za stalno
širenje. Inflaciona ocekovanja anticipiranog rasta cena, koji se
jevljeju kao dodatno faktori koji podsticu i ubrzavaju opšti rast
cena. Otvorena inflacija neometana merama kontrole ili stabilizacije,
cesto se pretvara u galopirajucu ili hiperinflaciju.
Hiperinflacija
Inflacioni prices moe u izuzetnim slucajevima da poprimi vrliku
brzinu, pri cemu kupovna snaga novca naglo opada, jer dolazi do svakodnevnog
porasta cena, tada govorimo o hiperinflaciji. Radi se o nekontrolisanoj
inflaciji. Hiperinflacija se javlja najcešce u ratnim stanjima ili
u neposrednom posleratnom periodu, a vezana je za visoku budetsku
potrošnju i finansiranje javnih potreba preko kreditne ekspanzije.
Ona moe rasti i u mirno vreme, kada se vodi ekspanzivna politika
formiranja javnih rashoda i stvaranja visokog budetskog deficita
koji se pokrivaju cistom emisijom novca.
Hiperinflacija se razvija u duem periodu, ne nastaje odjednom, ali
kada vec uzme maha, ona poprima sve vece ubrzanje,jer dolazi do dopunjavanja
negativnog delovanja mnogih faktora realne, monetarne i psihološkeprirode.ovaj
oblik inflacije postaje faktor koji destruktivno deluje na sve ekonomske
mehanizme i privredni rast.
Hiprinflacija obicno dovodi do sloma celokupnog monetarnog sistema, s
obzirom na to da novac nije više u stanju da uspešno vrši
nijednu svoju novcanu funkciju, što dovodi i do haosa u celokupnoj
privredi.ovaj oblik inflacije, mada dosta redak, ima vrli snaana
socijalna, politicka i ekonomska delovanja.usled toga vlade zemalja pogodjenih
hiperinflacijom ulau velike napore da je što pre obuzdaju i
otklone.
Ova inflacija završava se valutnom reformom, kada se umesto potpuno
obezvredjene i kompromitovane valute uvodi nova novcana jedinica. To isto
vremeno zavisi od toga šta drava eli postici valutnom
reformom, da li samo tehnicku reformu ili ekonomsku, da ji je to osnova
za druge mere ekonomske politike.
Platni bilans i inflacija
Politika i metoda „zacaranog kruga“ inflacije i platnobilansnog
deficita zahteva „finansijsku disciplinu“, tj. zaustavljanje
inflacije na unutrasnjem i uspostavljanje novog „realistickog“
flekcibilnog kursa na spoljnom planu.
„Nova filozofija“ antiiflacione politike nastoji se nametnuti
i dalje zemljama u razvoju od strane MMF i razvijenih kapitalistickih
zemalja kao klasicni antiiflacioni lek, a pre svega preko oštre deflacije,
ogranicavanja novcane mase, visoke kamatne stope; ali i devalvacije.
Takva terapija predstavlja pojednostavljeno aplikovanje „procesa
prilagodjavanja“ iz visoko razvijenih zemalja na zemlje u razvoju.
Takva politika donosi više štete od koristi, i to ne samo zbog
navedene „platnobilansne barijere“, koja zemljama u razvoju
onemogucava brzo povecanje izvoza, do kakvog, pod izvesnim uslovima, dolazi
u visoko razvijenim zemljama, koje preduzimaju šire probleme za uklanjanje
platnog deficita, vec zbog ogranicavanja rasta. Zemlje u razvoju zbog
svoje unutrašnje strukture ne mogu na antiiflacione mere reagovati
oštrom restriktivno-monetarnom politikom kao visoko razvijene zemlje,
pa takve mere uglavnom ostaju bez uticaja na kretanje kapitala. Zemlje
u razvoju se istovremeno oštro suprotstavljaju takvoj politici monetarnih
restrikcija, zalauci se za raspodelu tereta stabilizacije na razvijene
zemlje. Ovakva politika borbe samo protiv i uravnoteavanja platnog
bilansa, koju danas vode kapitalisticke zemlje, za zemlje u razvoju predstavlja
dodatni faktor pogoršavanja poloaja na svetskom trištu
i u borbi protiv domace inflacije.
Novi tokovi u svetskoj i nacionalnim privredama karakteristicne su po
bitno izmenjenim medjusobnim odnosima. Naime, kamatne stope i inflacija
rastu paralelno, bez medjusobnog iskljucivanja ili neutralizovanja, kursevi
akcija drasticno padaju, valutna kolebanja su cesto nezavisna od odnosa
nacionalnih privreda i ocekivanja, dok tokovi novca i kapitala dobijaju
nove pravce i karakteristike u ponašanju. Paralelno s tim „monetarnim
paradoksom“ u svetskoj privredi, nacionalne privrede su karakteristicne
po višegodišnjim kriznim fazama, visokoj nezaposlenosti, i rastu
deficita u svim sferama privrednog organizma.
Do sada klasicno vodjena antiifaciona politika, posebno zasnovana na porastu
kamatne stope i restrikciji monetarne mase, pokazalo se, uzrolovala je
smanjenje privredne aktivnosti i porasta nezaposlenosti. To predsravlja
„terapiju“ koja je na socijalno politickom planuu veoma teška.
O tome jasno govore slucajevi Argentine, Indije, Gana, Srbije i drugih
zemalja, koje su u poslednjoj deceniji zapocele kompleksne programe stabilizacije
radi smanjenja ili obuzdavanja inflacije, s jedne, i ublaavanja
platnobilansne neravnotee s druge strane.
Postavlja se pitanje: kako u zemljama u razvoju u odnosu na visoko razvijene
zemlje sprovoditi ovu politiku stabilizacije privrede, uravnoteavanja
platnog bilansa u uravnoteavanja deviznog kursa? Tesko je i nerealno
u tako novoj filozofiji ponasanja razvijenih zemalja, i njihovog okretanja
svojim vlastitim problemima, ici za punijom liberalizacijom spoljne trgovine
i medjunarodnih placanja. Nerealno je i nepraveno u zemljama u razvoju
voditi politiku punog prilagodjavanja domacih cene svetskim cenama, jer
je to u uslovima sve vece koncetracije i centralizacije kapitala, praceno
monopolizacijom trišta i monopolskog odredjivanja cena, samo
privid iz liberalnog kapitalizma – nametnut zemljama u razvoju.
Politika stabilizacije i politika uravnoteenja platnog bilansa,
koje u ime finansijske stabilnosti i platnobilansne ravnotee idu
tako daleko da na dui rok obustavljaju izvodjenje programa razvoja,
redovno se nepovoljno odraavaju na dinamiku razvoja. Nedovoljno
razvijene zemlje moraju stalno ogranicavati vrlo izraene inflacione
tendencije, istovremeno postepeno smanjivati brojna ogranicenja u ekonomskim
odnosima s inostranstvom te nastoji da se nedovodi u pitanje dugorocno
provodjenje planova zazvoja, tj. nuno menjanje svoje privredne i
društvene strukture.
Antiiflacione mere potrebno je preduzimati bez odgadjanja, tj. pre nego
te inflacione tendencije dobiju zamah, pre nego predju u spiralno kretanje
cena i troskova, pre nego što se unutrašnji nivo cena u celini
odvoji od svetskih i pre nego slubeni tecaj postane fiktivan. Antiiflaciona
terapija je potrbna pre nego što inflacija predje u otvorenu inflaciju.
Ovo pre svega zbog toga što zemlje u razvoju nesmeju dozvoliti da
im devizni kurs u odnosu na svetske cene postane nerealno visok, vec se
on mora devalvirati, cesto i anticipativno. Novi stimulativni, a ne ravnoteni,
devizni kurs treba osigurati, doduše ograniceno, ali pozitivno, delovanje
u pravcu povezivanja domace i svetske privrede i stoga i na permanentno
prilagodjavanje kursa „treba gledati kao na metodu za lakše
ostvarivanje dugorocnog procesa konvertibilnosti, odnosno liberalizacije
spljne trgovine ovih zemalja“.
Monetarne, fiskalne mere i mere preraspodele nacionalnog dohotka i druge
mere za uravnoteavanje platnog bilansa imaju znacajne i kratkorocne
i dugorocne aspekte. Te su mere stoga bitan deo programa politike zemlje,
pa prema tome zavise od opštih, privrednih kretanja u svakoj zemlji.
Efikasnost mere politike uravnoteavanja platnog bilansa zavise od
stavova inostranstva, tj. od spremnosti drugi zemalja da takve mere prihvate
i sa svoje strane takve napore pomognu trgovinskim i kreditnim olakšicama.
Uvodjenje sistema plivajucih kurseva, omogicice svakoj zemlji da vodi
samostalnu ekonomsku politiku, bez obzira na platnobilansnu situaciju,
a to znaci da bi ovaj sistem deviznih kurseva trebalo izolovati nacionalne
privrede od uticaja svetske inflacije i poremecaje svetskog trišta,
te istovremeno omoguciti isticanjeu prvi plan politike ostvarivanja optimalne
stope rasta, zaposlenosti i relativne uravnoteenosti privrede. U
tu funkciju se stavlje devizni kurs i platnobilansna „optimalna
neravnotea“.
Uvodjenje plivajucih kurseva, prema monetaristima, dovešce bre
do stabilizacije valutne sfere, bre likvidiranja oštrih disproporcija
u platnim bilansima, oslabice istovremeno inflaciju i njen izvoz u svet.
Plan inflacije kod nas za tekucu godinu
Obicni gradani Evropske unije (i u Evropi postoje obicni gradani!) bili
su iznenadeni kada su uocili da, posle uvodenja evra (2002), cene vecine
proizvoda pocinju da rastu (npr. cena cipela od 100 maraka naglo se popela
na 100 evra). Statistika, medutim, nije "primetila" ove promene.
Objavljene stope inflacije ostale su na niskim nivoima. Naša statistika
je, po svemu sudeci, savladala ovu "tehniku", neophodnu valjda
za prikljucivanje evroatlantskim integracijama. Stope inflacije, koje
statistika objavljuje, daleko su nie od onih koje gradani "percipiraju",
tj. vide svojim ocima.
Ali cak i tako "izracunate" stope, daleko su više od eljenih
i potrebnih za stabilan razvoj. Što je još gore, uprkos padu
ispod 10 procenata u jednoj od "posleoktobarskih" godina, inflacija
opet pokazuje tendenciju rasta i plaši narod. U memorandumu o ekonomskoj
politici (i predlogu budeta) za prostu 2006. godinu, ministar finansija
je najavio jednocifrenu stopu od 9,1 odsto (obratite panju na vaan
psihološki efekat "jednocifrenosti"). Seticemo se, medutim,
da ministar (inace veliki šaljivdija u pitanjima struke) ima
obicaj da vec tokom marta izjavi da ce u drugoj polovini godine inflacija
mirovati.
Ove godine, za promenu, ministar se "setio" sto puta proverene
mere u (bezuspešnoj) borbi protiv inflacije - administrativne kontrole
cena. Istina, mera je zamagljena cinjenicom da nece biti "zamrznute"
cene nego trgovacke mare (na 15 procenata), ali ce zato ova antitrišna
mera biti još lakša za izvrdavanje i zahtevace dodatne administrativne
kontrolne postupke (time ce uticaj ministarstva i vlade porasti). Verujem
da ce u septembru ministar nuditi opklade da ce stopa inflacije biti ispod
17 odsto, a krajem novembra, u nekom veselom društvu, dopuštace
da mu "pljunu u oko" ako inflacija prede 20 odsto do kraja 2006.
Ali ko u to još veruje?
Visok nivo javne potrošnje i budetski deficit obicno su, u
prošlosti, bili glavni izvori inflacije. Sledece godine, ta opasnost
ne preti, pošto je budetom predviden suficit. Dabome, namece
se pitanje: ko bi se, pri punoj svesti i zdravoj pameti, hvalio budetskim
suficitom? Zar to nije nemila poruka obveznicima da im je uzeto više
nego što je potrebno, a korisnicima da ce im biti dato manje nego
što je raspoloivo? Ruku na srce, ipak nije rec o pravom "višku".
Ta sredstva su namenjena otplati dugova, pre svega inostranim poveriocima.
I pitanje je da li ce ta suma biti dovoljna da se obaveze izmire, narocito
ako se uzme u obzir obicaj medunarodne zajednice da prisili domace vlasti
da i dugove, za koje nije garant drava, priznaju kao dravni
dug.
Budetskoj potrošnji treba dodati i "prikrivene" budetske
rashode (i prihode) za potrebe tzv. javnog servisa - televizije Srbije
(rec je o "sitnici" od nekih 4,5 milijardi dinara). Dosetka
o dopunskom porezu (preko racuna za elektricnu energiju) moda nije
jedina koje su se u ministarstvu setili, ali je najtransparentnija.
Inflacija sa kojom se suocavamo poslednjih godina morala bi da bude, najvecim
delom, izazvana uspostavljanjem realnih odnosa cena. Pokazalo se, medutim,
da su pojedina naša javna preduzeca veoma nespretna u procesu uskladivanja
poremecenih pariteta, što nije slucaj sa privatizovanim preduzecima.
Neki analiticari i komentatori našeg privrednog ivota lucidno
su primetili da je dobar deo ovogodišnje inflacije podstaknut promenama
cena baš u sektorima koji su najvecim delom privatizovani (duvan,
mleko, šecer, ulje...) Mislite o tome!
Zakljucak
Saldo platnog bilansa utice na formiranje nacionalnog dohotka i predstavlja
razliku izmedju ukupnih investicija i domace štednje, odnosno predstavlja
razliku izmedju vrednosti ukupne proizvodnje i potrošnje.
Inflacija u svetskoj privredi ne samo da smanjuje realnu vrednost dobijenog
finansiskog kapitala, vec ugroava i izviz iz zemalja u razvoju.
Na eksternom planu, brza inflacija u zemlji u odnosu na svetsku ima za
posledicu stalno pogoršavanje platnog bilansa. Neposredna posledica
inflacije je, videli smo, beg od kapitala, smanjivanje izvoznih troškova
i povecane tranje uvoznih proizvoda. Istina, izvoz se forsira, a
nebitan uvoz ogranicava uvodjenjem skrivene politike višestrukih
kurseva, ali su takvi kursevi u praksi uopšteno preterano visoki
i nerealni, pa vec zbog toga povecavaju trgovinski deficit, posebno nastankom
i delovanjem sistema fluktuirajucih kurseva. Izvoz se forsira velikim
izviznim premijama, što dalje pojacava inflacione dendencije, odnosno
rast platnog deficita. Taj deficit povecava i prodaja osnovnih proizvoda
po niskim cenama, jer se zbog niskih cena povecava njena potrošnja
i uvoz.
Literatura
1. Ekonomija kapitala i finansiranje razvoja – arko Ristic,
Slobodan Komazec, Jovan Savic, Todor Petkovic, Viša poslpvna škola
Cacak, 2006.god. Cacak
2. Monetarne i javne finansije – arko Ristic, Slobodan Komazec,
Miroslav Dincic, Marko Radicic, Viša poslovna škola Cacak,
2006.god. Cacak
3. Monetarna ekonomija i bankarski menadment – Slobodan
Komazec, arko Ristic, Jovan Savic, Slavko Vukša, Viša
poslovna škola Cacak, 2006.god. Cacak
4. Finansijski menadment – arko Ristic, Slobodan Komazec,
Miroslav Dincic, Marko Radicic, Viša poslovna škola Cacak,
2006.god.Cacak
5. www.psee.edu.cg.ju
6. arhiva.glas-javnosti.co.yu
PROCITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|
preuzmi
seminarski rad u wordu » » »
Besplatni
Seminarski Radovi
|
|